Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av MorganX »

Som sagt så vurderer jeg kjøp av en Yamaha XSR 900 da jeg liker utrykket av retro utseende med nye tekniske løsninger.
Jeg har kun kjørt 1 sesong som mc fører og jeg hadde en 2016 model Yamaha MT-07 som jeg kjørte i fjor, som motormessig var bra nok for mitt bruk, men synes utseende var litt for ungdommelig og ikke min stil, men det var det eneste jeg hadde råd til da. Sykkelen ble solgt i oktober i fjor.

Mitt bruk av sykkel blir frem og tilbake til jobben i oslo samt noen kveldsturer, blir nok ingen langturer tror jeg.
Jeg er ingen galematias i trafikken, holder stort sett fartgrensene da jeg har blitt litt pinglete på mine eldre dager, har blitt 46 år.

Jeg har ikke fått prøvekjørt en Yamaha XSR900 da det ikke er noen forhandlere som har sykkelen for prøvekjøring så derfor lurte jeg på om det er noen der ute som kunne kanskje skrive noen ord om hvordan den er å kjøre. Vil den være for kraftig for meg som kun har kjørt en sesong? Jeg må dessuten også senke sykkelen litt da jeg ikke er høyere en 171 cm, men vet det finnes orginalt senkesett som senker den noen cm.
Liker at den har traction control, 3 kjøre moduser og justerbare dempere.

Tenkte jeg skulle komme meg avgårde i morgen og bestille sykkelen, men har litt besluttningsvegring nå i kveld.. skal..skal ikke, 146000 er mye penger. :-k

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av Royal »

MorganX skrev: 22 mar 2017, 19:20 Som sagt så vurderer jeg kjøp av en Yamaha XSR 900 da jeg liker utrykket av retro utseende med nye tekniske løsninger.
Jeg har kun kjørt 1 sesong som mc fører og jeg hadde en 2016 model Yamaha MT-07 som jeg kjørte i fjor, som motormessig var bra nok for mitt bruk, men synes utseende var litt for ungdommelig og ikke min stil, men det var det eneste jeg hadde råd til da. Sykkelen ble solgt i oktober i fjor.

Mitt bruk av sykkel blir frem og tilbake til jobben i oslo samt noen kveldsturer, blir nok ingen langturer tror jeg.
Jeg er ingen galematias i trafikken, holder stort sett fartgrensene da jeg har blitt litt pinglete på mine eldre dager, har blitt 46 år.

Jeg har ikke fått prøvekjørt en Yamaha XSR900 da det ikke er noen forhandlere som har sykkelen for prøvekjøring så derfor lurte jeg på om det er noen der ute som kunne kanskje skrive noen ord om hvordan den er å kjøre. Vil den være for kraftig for meg som kun har kjørt en sesong? Jeg må dessuten også senke sykkelen litt da jeg ikke er høyere en 171 cm, men vet det finnes orginalt senkesett som senker den noen cm.
Liker at den har traction control, 3 kjøre moduser og justerbare dempere.

Tenkte jeg skulle komme meg avgårde i morgen og bestille sykkelen, men har litt besluttningsvegring nå i kveld.. skal..skal ikke, 146000 er mye penger. :-k
Har kjørt XSR700 som er lillebroren. Morsom sykkel med mye dreiemoment. Ser veldig pen ut også.

Mt 09/FZ 09 er jo en slager blant mange, og jeg vil tro XSRen deler mye av kjøreegenskapene.
XSR serien har jo fått god omtale på grunn av mye "ekstra" som kommer med sykkelen som ikke er standard på MT/FZ serien.
Men hvis 900en er på noen måte lik som 700en når det kommer til eksos, så sørg for å ha penger nok til å bytte den. Det er bare piping og ingen godlyd i den originale potta. "Heldigvis" så selger de såklart Akrapovic slip-ons hos forhandler

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av AJ »

Artig sykkel :) .
Skogstrollet her inne har lillesøsteren XSR700, så vidt jeg husker.
Hun kan sikkert si mer om hvor god denne modellen er ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av MorganX »

Var på MC messa og så på XSR700, men jeg og søsteren min synes den ikke falt i smak utseende messig da vi synes XSR700 virket rotete i utseende, samt at den ikke har traction control eller flere kjøre moduser eller justerbare dempere. Skal jeg f.eks montere justerbare dempere på en XSR700 så er jeg fort oppe i omtrent samme pris som for en XSR900. Har forøvrig lest noen få amerikanske tester av XSR900 og mange skriver at de heller ville hatt XSR700 om den hadde vært tilgjengelig i USA selv uten at de i det hele tatt har prøvd XSR700.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av AJ »

Jeg skal ikke mene så mye om disse syklene, men kan si såpass at jeg synes begge ser bra ut.
Den store forskjellen må vel kunne sies å være motorene. Ikke nødvendigvis kubikkforskjellen, men mest antall sylindre.
To eller tre? Det kan fort bli et avgjørende spørsmål for en del. Kanskje... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av Zettexx »

Modus..?. Viktigste modus er sjåføren.

Dette er mye mc til pendler bruk, langt langt over behov.

Men, en skal kjøpe det en liker så tilpasses den til det passer.

Det blir høye km kostnader med dyre servicer på mye elektronisk mikk makk.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av Skogstrollet »

Hehe, stemmer det - jeg er lykkelig eier av en XSR700 :D En fantastisk sykkel, som jo er omtrent som en MT07 med annen styling. Jeg er godt fornøyd i hvert fall :thumleft
Den sorte versjonen som kom til 2017 modellen er mer enhetlig i utseende, og sort radiatordeksel gjorde mye for å skjule radiatoren som stikker ut litt vel mye uten :roll

Har ikke kjørt XSR900, men har prøvesuttit, og jeg når ned til bakken - selv om jeg ikke kan sette begge føttene flate. Er omtrent 170cm, og selv om kroppsfasong kan skille seg en del kanskje det gir deg en peker i hvert fall :) Begge XSR'ene er jo litt høyere i setet enn MT-versjonene.

Angrer ikke at jeg gikk for XSR700 som førstesykkel, og vil nok beholde den en sesong eller to til i hvert fall. Skal ikke se bort ifra at jeg enkelt og greit oppgradere til XSR900 hvis jeg føler jeg trenger mere krefter etterhvert, er svak for den og (ja, den ser nok litt bedre ut faktisk...).
Men det er noe tiden får utvise - det er flere forskjellige typer sykler jeg er interessert i, så får nok se hvilken typ av kjøring jeg vil egne meg mest åt etterhvert.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av supersic »

Skal du bruke 150ish hadde jeg lett kjøpt nye Street Triple RS

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av Juicebox »

supersic skrev: 22 mar 2017, 20:12 Skal du bruke 150ish hadde jeg lett kjøpt nye Street Triple RS
Hah, det er jo to forskjellige stiler.... :twothumbs:

Er en på finn som er ganske strøken ser det ut som! Sjekk det ut om du syns nytt blir for dyrt...

Den kommer lett opp på bakhjulet uten clutch, men bra den har tc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

XSR 900 har jeg kjørt. En meget morsom sykkel med krefter nok i bøtter og spann. Pen og se på er den også. En litt klassisk look, men alikevel er den moderne...på en måte.

XSR 700 har jeg ikke kjørt, men har kjørt MT07 som vel har den samme motoren. Denne er et ganske stort sprang ned. Det trengs hyppig giring ved feks. Forbikjøringer og den mister "pusten" fort.

XSR 900 er en helt annen sykkel å kjøre og mye morsommere :)

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av MorganX »

Hmm.... kanskje man bare skulle gå for en XSR700 i stedet for en XSR900 alikevel. Hmm... tenke tenke... Liker utseende til XSR900 best da men... så er det kanskje overkill til mitt bruk. :scratch :-k

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av supersic »

Og der kom fasiten, det må gires hyppig for å ta en forbikjøring med en mt07.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

I forhold til en XSR900 ja. Om dette er fasiten for andre vet jeg ikke, men JEG synes vertfall ut fra hva jeg er blitt vant til så mister den fort pusten. Men til litt aktiv landeveiskjøring er den morsom.

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av MorganX »

Hehe... nå er ikke jeg den som kjører så ofte forbi andre biler så lenge man ligger i fartsgrensen... :knegg

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av Skogstrollet »

supersic skrev: 22 mar 2017, 21:23 Og der kom fasiten, det må gires hyppig for å ta en forbikjøring med en mt07.
Vel... ikke akkurat...
Bjerknez skrev: 22 mar 2017, 21:27 I forhold til en XSR900 ja. Om dette er fasiten for andre vet jeg ikke, men JEG synes vertfall ut fra hva jeg er blitt vant til så mister den fort pusten. Men til litt aktiv landeveiskjøring er den morsom.
Akkurat.

Det er jo avhengig av hva man er vant til å kjøre, og hvordan man kjører. Selv har jeg ikke opplevd noen problemer med å bare vri litt ekstra på gassen for å kjøre forbi - men da er jeg jo fersk både på lappen og sykkelen, hvilket også sier noe om kjøremåten min. Den er ikke så veldig aggressiv :roll

For å si det sånn: hvis du føler MT-07 har godt nok med krefter vil XSR700 ikke skuffe, men hvis du ønsker mere krefter og/eller annen motor (det er jo som nevnt 2 vs. 3 sylindrer) vil XSR900 være et godt valg.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Svar