Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

kjøp den sykkelen som du liker best er mitt råd. min første sykkel var en cruiser. Jeg var sikker på at dette var det eneste valget for meg. Jeg husker jeg syntes den gikk som pokker og dro skinnet av pølsa. Men i forhold til andre sykler jeg har eid så ble den liksom litt "dvask" allikevel.

Man får råd ut fra hva diverse medlemmer er vant til. sannheten er at man blir fort vant til kreftene, uansett hva man velger. Til en viss grad.

MT07 er i mine øyne en rimelig og artig sykkel. Fin lyd er det i den også. Det er bare det at motoren i XSR 900 er mye morsommere. Det beste er å kjøpe den sykkelen du liker best og ut fra lommeboka og gjøre deg opp en formening selv :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37864
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av AJ »

Tru'kke forbikjøringer i norske maksfartsgrenser er no' problem med med en 700 kubikker uten nødvendig nedgiring.
Denslags funker til med og helt fint med en Piaggio MP3 trehjuler med ensylindret motor og langt lavere effekt enn en Yamaha 700 kubikker, eter hva jeg har erfart.
Eller en KTM 690, for å nevne en annen i samme kubikklasse, men med en sylinder mindre...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 22 mar 2017, 21:56 Tru'kke forbikjøringer i norske maksfartsgrenser er no' problem med med en 700 kubikker uten nødvendig nedgiring.
Denslags funker til med og helt fint med en Piaggio MP3 trehjuler med ensylindret motor og langt lavere effekt enn en Yamaha 700 kubikker, eter hva jeg har erfart.
Eller en KTM 690, for å nevne en annen i samme kubikklasse, men med en sylinder mindre...
Det har jeg heller ikke skrevet AJ ;)

Jeg sier at det kreves hyppigere girskift og litt mer planlegging med en MT07 enn med en XSR900. eller en annen mer motorsterk sykkel.

Prøv og "smett" forbi en bil som ligger i 80km/t med en MT07 og en XSR900 så vil de fleste av oss merke forskjellen. Jeg har ikke sagt at det ikke er mulig.

Å en ting til...
Er du så sikker på at de fleste av oss er så flinke til å holde fartgrensene? :knegg

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av kjellv »

Trenden de siste årene har snudd litt, og det er ikke lenger 1000cc+ som nødvendigvis gjelder. 500-800cc selger stadig bedre.
Nå er det faktisk fantastisk mye man får ut av en 700cc moderne sykkel. MT-07 motoren er morsom nok den, i hvert fall for folk som ikke sammenligner med mye større og kraftigere sykler.
Jeg har selv kjørt litt med både MT-07, XSR700 og Tracer 700 som alle har samme ramme og motor. Power i massevis, og har egentlig alt man til daglig har bruk for til fornuftige priser.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37864
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av AJ »

Nå var ikke dette noen kommentar direkte rettet mot deg, Bjerknez, men en erfaring jeg selv har med KTM 690 og MP3, dog ikke 700 kubikkeren fra Yamaha, som jeg ikke regner som noe "dårligere" enn KTM'en. Effekt og kubikk er så og si identisk på disse to.

Disse 'småkubikkerne' må jeg si er faktisk overraskende kjappe :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 22 mar 2017, 22:06 Trenden de siste årene har snudd litt, og det er ikke lenger 1000cc+ som nødvendigvis gjelder. 500-800cc selger stadig bedre.
Nå er det faktisk fantastisk mye man får ut av en 700cc moderne sykkel. MT-07 motoren er morsom nok den, i hvert fall for folk som ikke sammenligner med mye større og kraftigere sykler.
Jeg har selv kjørt litt med både MT-07, XSR700 og Tracer 700 som alle har samme ramme og motor. Power i massevis, og har egentlig alt man til daglig har bruk for til fornuftige priser.
Jeg er helt enig med deg kjellv. Faktisk.
Jeg prøver bare å tegne et bilde av motoren i XSR700 kontra XSR900. Førstnevnte virker vesentlig slappere enn sistnevnte. Forskjellen var faktisk større enn jeg trodde.

men jeg sier ikke at 700'en er kjip eller treig av den grunn. Vi snakker tross alt om en sykkel som har rundt 70-80HK'er og veier under 200kg. Personlig ville jeg ut fra mine erfaringer og etter testkjøring av begge disse motorene glatt gitt de ekstra lappene for 900'en.

Jeg har foretatt flere forbikjøringer med 700'en og skal man smette forbi biler kjapt som ligger i 80km/t på landeveier så krever dte en del mer giring med førstnevnte. Uten tvil. Men nå snakker jeg om hvis man kjører litt aktiv og kanskje litt over fartgrensene. Driver man ikke med slik tull og fanteri, så kan man lett spare pengene og gå for lillebroren. Morsomt får man det på begge :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 22 mar 2017, 22:08 Nå var ikke dette noen kommentar direkte rettet mot deg , Bjerknez, men en erfaring jeg selv har med KTM 690 og MP3, dog ikke 700 kubikkeren fra Yamaha, som jeg ikke regner som noe "dårligere" enn KTM'en. Effekt og kubikk er så og si identisk på disse to.

Disse 'småkubikkerne' må jeg si er faktisk overraskende kjappe :) .
Jada, jeg har det morsomt på de fleste sykler jeg :thumleft uansett kubikk.
Men skulle jeg valgt mellom 700'en og 900'en så hadde jeg ikke vert i den minste tvil :thumleft

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av MorganX »

Det jeg liker med XSR900 er det litt mere renere designet og litt mere tekniske finurligheter og bedre display, men om bedre demper og disse ekstra tenkniske duppedittene er verdt 32000,- ekstra er ett vansklig dilemma for meg... Det er også skrevet diverse steder på nettet at XSR900 kan bli i voldsomste laget med tanke på kreftene den har til folk som ikke har kjørt mere enn ett år. Tror jeg får vente noen uker til Yamaha forhandlerene får sykler for test kjøring i butikken sånn at jeg får testkjørt en yamaha sykkel med 900 motor.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

MorganX skrev: 22 mar 2017, 22:19 Det jeg liker med XSR900 er det litt mere renere designet og litt mere tekniske finurligheter og bedre display, men om bedre demper og disse ekstra tenkniske duppedittene er verdt 32000,- ekstra er ett vansklig dilemma for meg... Det er også skrevet diverse steder på nettet at XSR900 kan bli i voldsomste laget med tanke på kreftene den har til folk som ikke har kjørt mere enn ett år. Tror jeg får vente noen uker til Yamaha forhandlerene får sykler for test kjøring i butikken sånn at jeg får testkjørt en yamaha sykkel med 900 motor.
Prøvekjør begge og gjør deg opp en mening selv. Det gjør du nok rett i. Som førstekjøper så vil nok uansett MT07'en gi deg et stort glis. Du sier du liker utseendet på 900'en bedre. Da mener jeg valget er lett. Velg med hjertet..hvis du har råd.

Ellers så har jeg vel sagt mitt og lar det ligge med det :)

Lykke til med prøvekjøringen, og valget :)

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av MorganX »

Bjerknez skrev: 22 mar 2017, 22:23
MorganX skrev: 22 mar 2017, 22:19 Det jeg liker med XSR900 er det litt mere renere designet og litt mere tekniske finurligheter og bedre display, men om bedre demper og disse ekstra tenkniske duppedittene er verdt 32000,- ekstra er ett vansklig dilemma for meg... Det er også skrevet diverse steder på nettet at XSR900 kan bli i voldsomste laget med tanke på kreftene den har til folk som ikke har kjørt mere enn ett år. Tror jeg får vente noen uker til Yamaha forhandlerene får sykler for test kjøring i butikken sånn at jeg får testkjørt en yamaha sykkel med 900 motor.
Prøvekjør begge og gjør deg opp en mening selv. Det gjør du nok rett i. Som førstekjøper så vil nok uansett MT07'en gi deg et stort glis. Du sier du liker utseendet på 900'en bedre. Da mener jeg valget er lett. Velg med hjertet..hvis du har råd.

Ellers så har jeg vel sagt mitt og lar det ligge med det :)

Lykke til med prøvekjøringen, og valget :)
Nå hadde jeg jo MT07 i fjor så er ikke førstegangskjøper. Likte bare ikke designet til MT07, den hadde litt for ungdomspreg over seg derfor ønsker jeg litt mere retro stil som passer for de over 40...hehe..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 22 mar 2017, 22:23
MorganX skrev: 22 mar 2017, 22:19 Det jeg liker med XSR900 er det litt mere renere designet og litt mere tekniske finurligheter og bedre display, men om bedre demper og disse ekstra tenkniske duppedittene er verdt 32000,- ekstra er ett vansklig dilemma for meg... Det er også skrevet diverse steder på nettet at XSR900 kan bli i voldsomste laget med tanke på kreftene den har til folk som ikke har kjørt mere enn ett år. Tror jeg får vente noen uker til Yamaha forhandlerene får sykler for test kjøring i butikken sånn at jeg får testkjørt en yamaha sykkel med 900 motor.
Prøvekjør begge og gjør deg opp en mening selv. Det gjør du nok rett i. Som førstekjøper så vil nok uansett MT07'en gi deg et stort glis. Du sier du liker utseendet på 900'en bedre. Da mener jeg valget er lett. Velg med hjertet..hvis du har råd.

Ellers så har jeg vel sagt mitt og lar det ligge med det :)

Lykke til med prøvekjøringen, og valget :)
Det kan kanskje virke litt merkelig at jeg som Yamahaselger ikke nødvendigvis gjør hva jeg kan for å få MorganX til å velge en MT-09 eller XSR900. Han virker ellers absolutt som en potensiell kunde til en større Yamaha :-k
Men jeg gjør ikke det. Til det han har sagt han har behov for sykkelen til, er jeg overbevist om at denne 07-motoren i et lett og smidig chassis er alt han trenger til hans behov. Foreløpig! Større sykler kommer nok med tiden, og kanskje han om ett år eller to finner ut at sykkeltypen ikke passer hans behov. Det kan gå i mange retninger, R-sykkel, Streetfighter, Touring/ADV... Jeg tenker at verdien av en god grunnopplæring på en passe stor sykkel er veldig stor. Ja, man må gjerne gire mer med en mindre sykkel enn med en større og mer motorsterk. Men det er slik man lærer å kjøre. Man klatrer trinnene og finner ut av ting underveis. Jeg har som sagt kjørt litt med de tre syklene som har denne motoren. Jeg elsker 07 motoren! Jeg som kjører FJR1300 med dobbelt så mye motor (og 100 kg tyngre) har latt denne motoren imponere meg. Jeg gleder meg til sommeren, og har tenkt på bli veldig godt kjent med Tracer700 som blir en av demosyklene våre denne sesongen. Det blir feil å sammenligne denne med 09 motoren som har 40 hk mer, eller en S1000R som har 90 hk mer. Alle vet at disse kjører fletta av 07 motoren, men det er ikke poenget.
Mitt råd, gå for XSR700! Du får en sykkel som er populær, har ingen barnesykdommer (er vel en mindre recall som nå er utført på de som ble solgt i fjor, og utført fra fabrikk på 2017 modellene). Motoren kom i 2014 og er absolutt godkjent og feilfri. Denne får du solgt igjen neste år eller om to år om du er klar for noe større eller en annen sykkeltype, og du får godt betalt for den fordi den fortsatt vil være populær.
Lykke til :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Vi er nok enige kjellv. Som nevnt så ville jeg bare prøve og tegne et bilde angående forskjellene på disse to siden ts var nyskjerrig på dem begge.

Man får det helt sikkert artig uansett hva man velger.

Du nevner også at det kreves mer giring etc. Noe som jo er helt i tråd med det jeg har skrevet og erfart selv. Så får det være opp til TS og velge sykkelen som er rett for han.

Så til TS sier jeg igjen. Prøvekjør selv og gjør deg opp en mening. Det er like mange meninger om sykkelvalg som det finnes mennesker i forumet, så skal man finne den rette sykkelen så bør nok dette selv erfares :)

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av MorganX »

kjellv skrev: 22 mar 2017, 23:00
Bjerknez skrev: 22 mar 2017, 22:23
MorganX skrev: 22 mar 2017, 22:19 Det jeg liker med XSR900 er det litt mere renere designet og litt mere tekniske finurligheter og bedre display, men om bedre demper og disse ekstra tenkniske duppedittene er verdt 32000,- ekstra er ett vansklig dilemma for meg... Det er også skrevet diverse steder på nettet at XSR900 kan bli i voldsomste laget med tanke på kreftene den har til folk som ikke har kjørt mere enn ett år. Tror jeg får vente noen uker til Yamaha forhandlerene får sykler for test kjøring i butikken sånn at jeg får testkjørt en yamaha sykkel med 900 motor.
Prøvekjør begge og gjør deg opp en mening selv. Det gjør du nok rett i. Som førstekjøper så vil nok uansett MT07'en gi deg et stort glis. Du sier du liker utseendet på 900'en bedre. Da mener jeg valget er lett. Velg med hjertet..hvis du har råd.

Ellers så har jeg vel sagt mitt og lar det ligge med det :)

Lykke til med prøvekjøringen, og valget :)
Det kan kanskje virke litt merkelig at jeg som Yamahaselger ikke nødvendigvis gjør hva jeg kan for å få MorganX til å velge en MT-09 eller XSR900. Han virker ellers absolutt som en potensiell kunde til en større Yamaha :-k
Men jeg gjør ikke det. Til det han har sagt han har behov for sykkelen til, er jeg overbevist om at denne 07-motoren i et lett og smidig chassis er alt han trenger til hans behov. Foreløpig! Større sykler kommer nok med tiden, og kanskje han om ett år eller to finner ut at sykkeltypen ikke passer hans behov. Det kan gå i mange retninger, R-sykkel, Streetfighter, Touring/ADV... Jeg tenker at verdien av en god grunnopplæring på en passe stor sykkel er veldig stor. Ja, man må gjerne gire mer med en mindre sykkel enn med en større og mer motorsterk. Men det er slik man lærer å kjøre. Man klatrer trinnene og finner ut av ting underveis. Jeg har som sagt kjørt litt med de tre syklene som har denne motoren. Jeg elsker 07 motoren! Jeg som kjører FJR1300 med dobbelt så mye motor (og 100 kg tyngre) har latt denne motoren imponere meg. Jeg gleder meg til sommeren, og har tenkt på bli veldig godt kjent med Tracer700 som blir en av demosyklene våre denne sesongen. Det blir feil å sammenligne denne med 09 motoren som har 40 hk mer, eller en S1000R som har 90 hk mer. Alle vet at disse kjører fletta av 07 motoren, men det er ikke poenget.
Mitt råd, gå for XSR700! Du får en sykkel som er populær, har ingen barnesykdommer (er vel en mindre recall som nå er utført på de som ble solgt i fjor, og utført fra fabrikk på 2017 modellene). Motoren kom i 2014 og er absolutt godkjent og feilfri. Denne får du solgt igjen neste år eller om to år om du er klar for noe større eller en annen sykkeltype, og du får godt betalt for den fordi den fortsatt vil være populær.
Lykke til :thumleft
Takker for at du kommer med dine synspunkter kjellv. :) Jeg har som sagt bare kjørt 1 sesong på MT07 og til mitt bruk fungerte den bra, det var bare utseende som jeg ikke ble fortrolig med. Jeg har en tendens til å like mere dubbeditter og tekniske ting og det hadde XSR900 så det var derfor jeg så på den når jeg nå skulle bytte til retrostil. Men har samtidig en annen tendens og det er å velge det dyreste og beste som jeg kan strekke meg til prismessig selvom jeg strengt talt ikke bruker alle kreftene eller mulighetene dyrere ting/sykler har. Derfor må jeg snakkes litt til vett av og til. :D Men Jeg må også få prøvekjørt 900 motoren før jeg tar ett valg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av kjellv »

MorganX skrev: 22 mar 2017, 23:54 Men Jeg må også få prøvekjørt 900 motoren før jeg tar ett valg.
:thumleft Det synes jeg absolutt du skal gjøre!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av Bjerknez »

Den dagen mc blir ren fornuft så legger jeg det på hylla.
MC skal være gøy. Hva som er gøy for deg vet jeg ikke, men det blir litt som å kjøre en flott bil kontra en "vanlig" bil. Den dagen jeg driter i hvordan bilen ser ut eller hvilken motor den har så tar jeg bussen. Noe jeg forøvrig også gjør nesten hver dag.

Kjøp den sykkelen du har mest lyst på etter prøvekjøring. Du har jo hatt MT07 ett år nå. Jeg vil nok tro at prøvekjøring av 900'en vil gjøre lommeboka di slankere :knegg

Lykke til uansett :thumleft

Svar