forespørsel ang. servicepriser

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av Stian87 »

Hei Greenhorn :vs

Nå har jeg ikke hatt så mange servicer på min sykkel foreløpig, men jeg har undersøkt litt fordi jeg er litt nerd på pengebruk. Jeg kjenner meg igjen i flere av eksemplene som er nevnt her. På min sykkel er liten service 2500, stor er jeg litt usikker på ettersom det ikke har vørt behov for det.

Ducati har relativt sjeldent service ca. 15 000 km eller en gang i året, ventiljustering er ved 30 000 km så det er forholdsvis høyt. Her vet jeg at mange Ducati-sykler er ganske gode. Hvis du som meg må bytte dekk en gang i året lønner det seg å høre litt rundt. Jeg fikk tips fra Bjerknez om å kjøpe dekkene selv og sende dem til verkstedet, og det kan du virkelig spare en del penger på. For min del holder det skifte av dekk til mellom 3 og 4 tusen ca. Det er også enkelte leverandører som har dekkpakker som inkluderer skift og som er gode tilbud. Personlig bruker jeg Pirelli og det blir noe dyrere.

Mitt beste råd her er å forhør deg litt i området der du bor og bruk tid på å hente inn tilbud i god tid før service og annet vedlikehold. Press leverandørene på prisene ved å skape konkurranse mellom dem, du kan spare svært mye på å være beinhard her, men jeg anbefaler at du også legger vekt på service og lojalitet, det betaler seg alltid.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av Stian87 »

gsx750_80 skrev: 11 mai 2017, 10:20 Pendler ca 8 mil t/r per dag selv, på Kawasaki Ninja 250R. I helga var jeg ute på en tur med en 1985 Honda CB 1100 F, uten kåpe, og det slo meg at det var mye fartsvind og vesentlig kaldere å kjøre denne, sammenliknet med den lille Kawasakien. Trodde ikke den lille kåpa på Kawa'en beskyttet såpass mye som den tydeligvis gjør. Vil derfor anbefale mc med kåpe, om du skal pendle såpass langt.
For bla å opprettholde garanti har jeg hatt sykkelen til service på 1k km, 6000 km, 12k km, 18 k km, ... 36 k km. De eneste uforutsette "problemene" jeg har hatt etter 40 300 kjørte km er 1 defekt lyspære og lekkasje i venstre gaffelbein sist høst, og nå for en drøy ukes tid tiden.
Lekkasjene ble begge ganger fikset vha det "Seal Mate", til tross for relativt kraftig lekkasje sist gang, en gjenstand til noen få titalls kroner.
Seal Mate virket ærlig talt "for godt til å være sant", men har ikke skuffet. http://sealmate.net/
Helt enig i dette. Pendler selv tilsvarende avstand og det kan bli ganske kaldt på min sykkel, i hvertfall når du tipper 70 km/t. Neste sykkel jeg skal ha blir nok med kåpe, og i hvert fall vindskjerm.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Greenhorn
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2017, 20:58
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 700 2016 ¨

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av Greenhorn »

gsx750_80 skrev: 11 mai 2017, 10:20
Greenhorn skrev: 11 mai 2017, 09:28
Bjerknez skrev: 10 mai 2017, 22:40 Jeg betaler ca. 3000 for vanlig service og har hørt hovedservice koster 8-9.000 på min. I tillegg kommer evt. Bytte av bremseklosser, kjede og drev etc hvis nødvendig.

Jeg tror de prisene er relativt like på de fleste sykler og service intervallene er normalt pr. 10.000km eller en gang i året (det som kommer først) kjører du ca. 10000km. I året så regn også med et sett dekk pr. År. Avhengig av hvilke type dekk du har. Typiske sportsdekk slites fortere så da må du kanskje ha to bytter på 10.000km.

Det er ca. 3.500 for et sett dekk og det koster vel fort en tusenlapp og få lagt om på godkjent verksted. Så med en kjlrelengde på 10.000 km. Så regn med 7-8.000 i året i utgifter og kanskje opp mot 15.000 det året du har hovedservice.
hehe ja jeg kjører med en gang det er mulighet (les ikke frost), bruker sykkelen til jobbpendling så racker opp en god del km i året vil jeg tro :crazy: så har måtte skiftet dekk, drevpakker, olje etc. noen ganger ja :crazy: dette har jeg gjort selv (utenom selve dekkskiftet) :knegg men hvis jeg skaffer meg flett ny sykkel så tenker jeg at jeg kommer til å benytte verksted pga. garanti og rett og slett manglende tid å stå å skru :sorry jobbpendlingen er på ca. 13 mil tur - retur så det sier vel sitt :knegg, og jeg har en -85 honda rebel 250cc som jeg skal pusse opp til fordums glans (forhåpentligvis) i tillegg til suzukien som trenger sitt. Siden jeg kjører så mye så ville jeg derfor kartlegge dette litt mer før evt. nytt sykkelkjøp :thumleft men tusen takk for alle innspill så langt :thumleft
Pendler ca 8 mil t/r per dag selv, på Kawasaki Ninja 250R. I helga var jeg ute på en tur med en 1985 Honda CB 1100 F, uten kåpe, og det slo meg at det var mye fartsvind og vesentlig kaldere å kjøre denne, sammenliknet med den lille Kawasakien. Trodde ikke den lille kåpa på Kawa'en beskyttet såpass mye som den tydeligvis gjør. Vil derfor anbefale mc med kåpe, om du skal pendle såpass langt.
For bla å opprettholde garanti har jeg hatt sykkelen til service på 1k km, 6000 km, 12k km, 18 k km, ... 36 k km. De eneste uforutsette "problemene" jeg har hatt etter 40 300 kjørte km er 1 defekt lyspære og lekkasje i venstre gaffelbein sist høst, og nå for en drøy ukes tid tiden.
Lekkasjene ble begge ganger fikset vha det "Seal Mate", til tross for relativt kraftig lekkasje sist gang, en gjenstand til noen få titalls kroner.
Seal Mate virket ærlig talt "for godt til å være sant", men har ikke skuffet. http://sealmate.net/
Ja jeg har lest at de små kawa'ene ninja/z250sl og like er meget driftsikre, den britiske motor nettsiden "honestjohn" har faktisk en pågående langtidstest av z250sl for tiden https://www.honestjohn.co.uk/products/s ... road-test/ :thumleft men spørs om en kar på 180cm som veier ca. 93kg er så godt egnet til så små sykler :knegg men ser verdien av små sykler til pendlerbruk ja, og med tanke på evt. drivstofforbruk, det er veldig pene sykler og, har en forkjærlighet for grønne kawasakier, spesielt de nyere metallic fargene :thumleft men er det slik å forstå at serviceprisene på de mindre kawa'ene er nesten lik til de større da? :-k

Greenhorn
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2017, 20:58
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 700 2016 ¨

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av Greenhorn »

Stian87 skrev: 11 mai 2017, 10:23 Hei Greenhorn :vs

Nå har jeg ikke hatt så mange servicer på min sykkel foreløpig, men jeg har undersøkt litt fordi jeg er litt nerd på pengebruk. Jeg kjenner meg igjen i flere av eksemplene som er nevnt her. På min sykkel er liten service 2500, stor er jeg litt usikker på ettersom det ikke har vørt behov for det.

Ducati har relativt sjeldent service ca. 15 000 km eller en gang i året, ventiljustering er ved 30 000 km så det er forholdsvis høyt. Her vet jeg at mange Ducati-sykler er ganske gode. Hvis du som meg må bytte dekk en gang i året lønner det seg å høre litt rundt. Jeg fikk tips fra Bjerknez om å kjøpe dekkene selv og sende dem til verkstedet, og det kan du virkelig spare en del penger på. For min del holder det skifte av dekk til mellom 3 og 4 tusen ca. Det er også enkelte leverandører som har dekkpakker som inkluderer skift og som er gode tilbud. Personlig bruker jeg Pirelli og det blir noe dyrere.

Mitt beste råd her er å forhør deg litt i området der du bor og bruk tid på å hente inn tilbud i god tid før service og annet vedlikehold. Press leverandørene på prisene ved å skape konkurranse mellom dem, du kan spare svært mye på å være beinhard her, men jeg anbefaler at du også legger vekt på service og lojalitet, det betaler seg alltid.
jøsses... der ble jeg overrasket igjen gitt :D ducati trodde jeg definitivt hadde korte service intervall, er mye jeg ikke er klar over skjønner jeg, og igjen tusen takk til alle dere som skriver svar og innlegg her, dette er veldig opplysende og god informasjon :[-o< ja er vanskelig å finne en god løsning på det med vindstøy/vind.

Tror mye her kan sees i forhold til en persons høyde, vekt, sittestilling og sykkeltype. Jeg har som nevnt 2 sykler og har kjørt med begge i all slags vær. Min erfaring er at på suzuki'en (som har kåpe) opplever jeg mer støy og "vindslag", eller turbulens mot sykkelen enn når jeg har kjørt rebel 250'en i tilsvarende vær. Kan ikke huske at jeg blir kaldere på den ene eller den andre ved lavt utslag på gradstokken :-k Den største forskjellen her har vært at suzukien som er en del tyngre er mer rettnings stabil ved kraftig vind enn den vesentlig mindre, og lettere rebel'en.

Annet er selvfølgelig at de 250cc kommer til kort, spesielt i bratte tunneller, enn suzukien og sine 600cc :knegg men allikevel, rebel'en har ingen problemer å følge trafikk selv her så lenge det er snakk om 80km/t, de ekstra 125cc i forhold til en lettsykkel gjør seg godt gjeldende på det punktet :roll faktisk er det lille sjarmtrollet ganske artig å kjøre, kan legge seg ned overraskende langt uten å skrape "pegsa" for å være en cruiser type sykkel :knegg

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av gsx750_80 »

Er selv noen cm høyere, og kg tyngre enn deg, uten at det er problematisk ergonomisk sett.
Dessuten er Ninja 250R'en lengre enn feks Yamaha R1 og BMW S 1000 R, med sine 2080 mm, vs hhvis 2056 og 2057 for Yamahaen og BMWen. Den er derimot litt lavere, med 774 mm setehøyde mot feks 855 (R1) og 814 (S 1000 R). Stor motor betyr ikke nødvendigvis stor sykkel, og liten motor heller ikke det motsatte.
Ellers kjører jeg storparten av pendlerstrekningen på motorveg, med 90 km/t fartsgrense. Forbruket ligger på 0.40-0.42 liter/mil.
Jeg har også mistanke om at serviceutgiftene ikke er vesentlig høyere på større sykler. Jeg må snart skifte kjede og drev for 2. gang (kjørt 40 300 km), så på det punktet er den ikke særlig drøy. Mener jeg er på det 3. bakdekket, som det er svært mye igjen av, og framdekk nr. 2.
Skiftet framdekk 1. gang etter ca 30 000 km.
En 600 cc sykkel har naturligvis mye mer krefter enn en 250, men 250R'en er egentlig mer enn sterk nok for norske fartsgrenser.
Den er i utgangspunktet gearet for en topphastighet på 155-160 km/t. Artig med mer krefter innimellom, men det at 250'en er såpass
lettkjørt og turtallsvillig gjør at jeg som regel velger den i stedet for noen av de større mopedene mine.
Overrasket over at du opplever mer støy og vind på sykkelen med kåpe, enn den uten.
mvh

-gsx750_80

Greenhorn
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2017, 20:58
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 700 2016 ¨

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av Greenhorn »

:thumleft :D
gsx750_80 skrev: 11 mai 2017, 12:29 Er selv noen cm høyere, og kg tyngre enn deg, uten at det er problematisk ergonomisk sett.
Dessuten er Ninja 250R'en lengre enn feks Yamaha R1 og BMW S 1000 R, med sine 2080 mm, vs hhvis 2056 og 2057 for Yamahaen og BMWen. Den er derimot litt lavere, med 774 mm setehøyde mot feks 855 (R1) og 814 (S 1000 R). Stor motor betyr ikke nødvendigvis stor sykkel, og liten motor heller ikke det motsatte.
Ellers kjører jeg storparten av pendlerstrekningen på motorveg, med 90 km/t fartsgrense. Forbruket ligger på 0.40-0.42 liter/mil.
Jeg har også mistanke om at serviceutgiftene ikke er vesentlig høyere på større sykler. Jeg må snart skifte kjede og drev for 2. gang (kjørt 40 300 km), så på det punktet er den ikke særlig drøy. Mener jeg er på det 3. bakdekket, som det er svært mye igjen av, og framdekk nr. 2.
Skiftet framdekk 1. gang etter ca 30 000 km.
En 600 cc sykkel har naturligvis mye mer krefter enn en 250, men 250R'en er egentlig mer enn sterk nok for norske fartsgrenser.
Den er i utgangspunktet gearet for en topphastighet på 155-160 km/t. Artig med mer krefter innimellom, men det at 250'en er såpass
lettkjørt og turtallsvillig gjør at jeg som regel velger den i stedet for noen av de større mopedene mine.
Overrasket over at du opplever mer støy og vind på sykkelen med kåpe, enn den uten.
Ja jeg ble overrasket selv for å si det sånn ☺ mulig det har noe med den litt bakoverlente, lave sittestillingen. Styret går jo litt opp foran på den rebel'n så kanskje det bryter luftstrømmen litt? ☺ er absolutt ikke ekspert på det området 😂

Ja jeg er enig med deg at man ikke må se seg blind på cc, og vurdere ut ifra sykkelen som helhet ☺ dessuten har jo downsizing trenden foregått på biler lenge nå, så regner med at man vil se det komme etter på motorsykler og nå som teknologi og matriellvalg går fremover ☺

Er derfor det er så flott å høre med folk som dere som har lang fartstid i dette og gjerne har eid en del forskjellige sykler opp gjennom tiden,er begrenset hvor mye innsikt man kan få gjennom å lese tester alene 😉

A2 250/300cc kawa'ene er absolutt kommet på vurderingslisten etter det du har beskrevet om dine erfaringer så tusen takk for dine innspill 😁

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av kjellv »

Greenhorn skrev: 11 mai 2017, 09:14
Men jeg har ett spørsmål angående yamaha: er mt03 forsvunnet fra modellprogrammet her i norge? isåfall hvorfor da mange av de andre merkene ser ut til å satse litt på dedikerte a2 modeller (eks. kawa 250/300cc, suzuki v-strom 250, bmw g310r etc.) har en steddatter på 18 år som kanskje og skal begynne på MC lappen :knegg
Det stemmer, den er ikke i modellprogrammet i år. Men den er ikke ute av markedet. Yamaha har mange fabrikker, og i alle disse fabrikkene foregår produksjonen slik at de produserer en modell en viss tid, så starter fabrikken opp produksjon av en annen modell. For YZF-R3 og MT-03 (dette er i starten av samlebåndet samme sykkel), fikk dette den uheldige konsekvens at det ble produsert for få og lagrene er gått tomme. De blir ikke produsert i 2017, men kommer igjen neste år. Nå er jo Europa en mikroskopisk del av markedet for disse syklene. I Asia derimot er sykler i denne størrelse allemannseie, man har nesten inntrykk av at de er "familiebilen" når man ser nyhetsreportasjer derfra. 300 og 400cc sykler er lastet med både 3 og 4 personer, materiallass, grønnsaker og husdyr. Helt utrolig hva de kan klare å laste opp og kjøre i trafikken med.
Det er igjen noen få 2016 modeller ute hos enkelte forhandlere, så du har muligheten til å skaffe den ennå. Blant annet har vi en hos oss i Blå/Silver, ny og ubrukt.

Greenhorn
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2017, 20:58
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 700 2016 ¨

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av Greenhorn »

kjellv skrev: 11 mai 2017, 17:53
Greenhorn skrev: 11 mai 2017, 09:14
Men jeg har ett spørsmål angående yamaha: er mt03 forsvunnet fra modellprogrammet her i norge? isåfall hvorfor da mange av de andre merkene ser ut til å satse litt på dedikerte a2 modeller (eks. kawa 250/300cc, suzuki v-strom 250, bmw g310r etc.) har en steddatter på 18 år som kanskje og skal begynne på MC lappen :knegg
Det stemmer, den er ikke i modellprogrammet i år. Men den er ikke ute av markedet. Yamaha har mange fabrikker, og i alle disse fabrikkene foregår produksjonen slik at de produserer en modell en viss tid, så starter fabrikken opp produksjon av en annen modell. For YZF-R3 og MT-03 (dette er i starten av samlebåndet samme sykkel), fikk dette den uheldige konsekvens at det ble produsert for få og lagrene er gått tomme. De blir ikke produsert i 2017, men kommer igjen neste år. Nå er jo Europa en mikroskopisk del av markedet for disse syklene. I Asia derimot er sykler i denne størrelse allemannseie, man har nesten inntrykk av at de er "familiebilen" når man ser nyhetsreportasjer derfra. 300 og 400cc sykler er lastet med både 3 og 4 personer, materiallass, grønnsaker og husdyr. Helt utrolig hva de kan klare å laste opp og kjøre i trafikken med.
Det er igjen noen få 2016 modeller ute hos enkelte forhandlere, så du har muligheten til å skaffe den ennå. Blant annet har vi en hos oss i Blå/Silver, ny og ubrukt.
Ah ja det forklarer jo en hel del :D trodde modeller ble produsert fast på enkelte fabrikker :D så de feilbedømte etterspørselen rett og slett da... godt at den kommer igjen ihvertfall. Tror ikke hu kommer til å kjøpe flett ny sykkel innen dette året, men kanskje jeg skal vurdere den istedet hvis alt liner seg opp i løpet av sommeren :knegg vi får se, har ikke lest så mye om MT serien enda, men liker godt utseende på de :thumleft er det samme serviceintervall de større syklene? hva er service intervall på yamaha sykler? :roll

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av kjellv »

Greenhorn skrev: 11 mai 2017, 18:33 .. hva er service intervall på yamaha sykler? :roll
Det varierer litt.
I grove trekk: 125cc har 6000km, men har en mellomservice med stort sett kun oljeskift hver 3000. Årsaken er jo at det kun er 1 liter olje på motoren.
MT03/R3 har intervall på 5000. Ventilkontroll kommer først ved 40000. Selv denne storservicen koster ikke mer enn ca 8500,-
R6 har 6000
Stort sett har resten intervaller på 10000. Noen har første ventilkontroll på 20000 andre på 40000.

Greenhorn
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2017, 20:58
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 700 2016 ¨

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av Greenhorn »

kjellv skrev: 11 mai 2017, 22:17
Greenhorn skrev: 11 mai 2017, 18:33 .. hva er service intervall på yamaha sykler? :roll
Det varierer litt.
I grove trekk: 125cc har 6000km, men har en mellomservice med stort sett kun oljeskift hver 3000. Årsaken er jo at det kun er 1 liter olje på motoren.
MT03/R3 har intervall på 5000. Ventilkontroll kommer først ved 40000. Selv denne storservicen koster ikke mer enn ca 8500,-
R6 har 6000
Stort sett har resten intervaller på 10000. Noen har første ventilkontroll på 20000 andre på 40000.
Det virker til å være rimelig gjennomsnittlig intervaller det ja :thumleft MT serien har gitt ett stort utseende messig løft til yamaha, jeg liker meget godt designet på de :yeyeye

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av Gordon »

Greenhorn skrev: 10 mai 2017, 21:55 jøsses... jeg trodde at moto guzzi'er ville være meget dyre å ta servicer på, så feil kan man ta :D tilbakemelding mottas med takk :thumleft

Jo takk for det, er ett flott forum dette :twothumbs:
Hei, jeg har nettopp hatt en 40,000 km service på min Moto Guzzi Stelvio NTX, service med olje osv. kom på kr 2.189.- men jeg hadde flere andre kostnader, nye dekk, oppkobling av GPS, nye roller kam aksler, pluss et par andre små oppgraderinger, til sammen kr 16.152.-
Service i seg selv var billig. På min Stelvio er omtrent alt lett å kommer frem til, ingen kåpe å demonterer, ventilene justeres uten å demontere bensin tank eller bruk av shims. Mye tid å spare på service.
Gordon

Greenhorn
Innlegg: 23
Registrert: 10 mai 2017, 20:58
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 700 2016 ¨

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av Greenhorn »

Gordon skrev: 14 mai 2017, 10:15
Greenhorn skrev: 10 mai 2017, 21:55 jøsses... jeg trodde at moto guzzi'er ville være meget dyre å ta servicer på, så feil kan man ta :D tilbakemelding mottas med takk :thumleft

Jo takk for det, er ett flott forum dette :twothumbs:
Hei, jeg har nettopp hatt en 40,000 km service på min Moto Guzzi Stelvio NTX, service med olje osv. kom på kr 2.189.- men jeg hadde flere andre kostnader, nye dekk, oppkobling av GPS, nye roller kam aksler, pluss et par andre små oppgraderinger, til sammen kr 16.152.-
Service i seg selv var billig. På min Stelvio er omtrent alt lett å kommer frem til, ingen kåpe å demonterer, ventilene justeres uten å demontere bensin tank eller bruk av shims. Mye tid å spare på service.
Gordon
Høres ikke så gale ut det nei med tanke på at dekkskift var med i den prisen med mer. :D tusen takk for tilbakemelding :thumleft

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 10 mai 2017, 21:35 Ikke de syklene du nevner, men:
Stor service, Kawasaki ninja 250R: ca 8000 NOK (2-3 år siden).
Liten service: 2000-3000.
Liten eller stor service kommer annenhver gang, og det er service hver 6000 km..

Hadde større service på Kawa zx 11 på slutten av 90-tallet. Kostet ca 7000 den gang, noe som tilsvarer 14-15000 NOK i dag.
Jeg innhentet prisoverslag for service på 250en, nylig. Det nærmer seg tid for 48 000 km service.
Ett norsk firma sa at dette normalt koster 8000 (inkl ventilsjekk), men at jeg kunne få rabatt på 1000 NOK dersom service
ble foretatt i vinter.
Så hørte jeg hos et annet norsk firma, innenfor ca en times kjøring fra der jeg bor. De skulle ha 8500.-
Ved en forespørsel hos et svensk firma, fikk jeg tilbud på service til 4316 SEK (estimert). Det ligger mer enn 40 mil kjøring fra der
jeg bor, men tilbyr service til ca halve prisen av verkstedet som ligger atskillig nærmere mitt hjemsted. Det kan hende jeg tar Sverigeturen,
men skulle egentlig heller ha støttet opp om den hjemlige varianten. Men, det er grenser for "idealisme", når prisforskjellen blir så stor.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 29 okt 2017, 12:54
gsx750_80 skrev: 10 mai 2017, 21:35 Ikke de syklene du nevner, men:
Stor service, Kawasaki ninja 250R: ca 8000 NOK (2-3 år siden).
Liten service: 2000-3000.
Liten eller stor service kommer annenhver gang, og det er service hver 6000 km..

Hadde større service på Kawa zx 11 på slutten av 90-tallet. Kostet ca 7000 den gang, noe som tilsvarer 14-15000 NOK i dag.
Jeg innhentet prisoverslag for service på 250en, nylig. Det nærmer seg tid for 48 000 km service.
Ett norsk firma sa at dette normalt koster 8000 (inkl ventilsjekk), men at jeg kunne få rabatt på 1000 NOK dersom service
ble foretatt i vinter.
Så hørte jeg hos et annet norsk firma, innenfor ca en times kjøring fra der jeg bor. De skulle ha 8500.-
Ved en forespørsel hos et svensk firma, fikk jeg tilbud på service til 4316 SEK (estimert). Det ligger mer enn 40 mil kjøring fra der
jeg bor, men tilbyr service til ca halve prisen av verkstedet som ligger atskillig nærmere mitt hjemsted. Det kan hende jeg tar Sverigeturen,
men skulle egentlig heller ha støttet opp om den hjemlige varianten. Men, det er grenser for "idealisme", når prisforskjellen blir så stor.
4108 NOK er trukket fra konto etter storservice inkludert ventilsjekk. Det er ørlite over halvparten av hjemme.
Jeg kjørte til Northbike i Sundsvall på søndag, leverte sykkelen litt før kl. 8 på mandag, og den var ferdig ca kl. 12, ventilsjekk inkludert.
(Kombinerte turen med jobbrelatert besøk).
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: forespørsel ang. servicepriser

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev: 10 mai 2017, 22:59 Jeg synes tråden er veldig interessant, og vil nok tro at det kan bli litt aktivitet i denne.
Men det er forskjeller på servicepriser, relativt store forskjeller også. Både på delepriser og på tidsforbruk. Bladet "Bike" har ofte slike sammenligningstester av flere sykler i samme størrelse og kategori, der det pleier å være et oppsett på 5-6 forbruksdeler fra hvert merke, og pris på dem. Forskjellene kan være veldig store.
Som merkeforhandler skal jeg la være å kommentere så mye i denne tråden. Jeg vet at det er noen merker som skiller seg klart ut i overprisede deler, men jeg vil ikke avsløre hvilke. Sier jeg noe ufordelaktig om en bestemt sykkel, kan du vedde på at jeg om et par uker står med en brukt slik en i butikken som jeg skal selge.. Men direkte spørsmål om Yamaha kan jeg svare på.
Jeg hadde nylig 48 000 km service på en Kawasaki 250R, inkludert ventilsjekk. Merkeverkstedet ihjemme skulle ha 8500 NOK for denne.
Jeg dro til Northbike i Sundsvall og tok servicen der. 4108 NOK var trukket fra kontoen. Det ble mao like under halv pris.

Turen dit kostet naturligvis en del ekstra, men jeg kombinerte med besøk av en kollega.

Antar jeg vil benytte meg av NorthBike senere også. Kan laste 2-3 sykler opp på en tilhenger og kjøre dit. Enten utelukkende egne
sykler, eller egne og kameraters.

https://www.northbike.se/content/om-northbike.html
mvh

-gsx750_80

Svar