Når anser dere det trygt å gi nøklene ved salg?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Når anser dere det trygt å gi nøklene ved salg?

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Selger nå min mc og kjøper skal finansiere via bank.

Planen er at hans bank sletter min gjeld på sykkel og samtidig utbetaler differansen til meg.

Når er det å anse som "trygt" og gi han nøklene. Etter jeg får en bekreftelse fra han om at banken skal betale, når pengene er på konto?
Får jo signatur på salgsmelding fra begge parter og i del2 i vognkortet, så pris og avtalt dato etc kommer jo på papir.

Har aldri solgt noe med så høyt beløp at man ikke bare kan gi kontanter ved henting så er litt nytt det her :D
Braaaaaap

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Når anser dere det trygt å gi nøklene ved salg?

Legg inn av Dansekris »

Det tryggeste er jo å vente til du har penger på konto.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Når anser dere det trygt å gi nøklene ved salg?

Legg inn av gsx750_80 »

Etter at en egnet kontrakt er underskrevet og evt etter overføring i nettbank. Dersom du har en pc tilgjengelig kan du evt se at betalingen fullføres. (?)
Ha gjerne en person med deg, og be evt kjøper om legitimasjon. Kommer vedkommende i bil kan det jo være greit å merke seg regnr. Sms med "regnr: (registreringsnr)" til 2282 gir svar på hvem kjøretøy er registrert på.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Når anser dere det trygt å gi nøklene ved salg?

Legg inn av gsx750_80 »

Ps: Fjern parentes i beskrivelsen over, ved evt sms til 2282,
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Når anser dere det trygt å gi nøklene ved salg?

Legg inn av Geiroe »

AlleBrukernavnErTatt skrev: 18 mai 2017, 15:40 Selger nå min mc og kjøper skal finansiere via bank.

Planen er at hans bank sletter min gjeld på sykkel og samtidig utbetaler differansen til meg.

Når er det å anse som "trygt" og gi han nøklene. Etter jeg får en bekreftelse fra han om at banken skal betale, når pengene er på konto?
Får jo signatur på salgsmelding fra begge parter og i del2 i vognkortet, så pris og avtalt dato etc kommer jo på papir.

Har aldri solgt noe med så høyt beløp at man ikke bare kan gi kontanter ved henting så er litt nytt det her :D
Her er det jo like mye kjøper som må beskytte seg, for det er jo heftelser på mc'n. Tror nok din og hans bank, bør snakke sammen. Jeg kjøpte en et år gammel bil en gang med heftelse på, og der ordnet min og hans bank opp slik du nevnte her. Vi møttes i banken hans, og bankene ordnet dette sammen. Jeg fikk nøkla, bilen, og dro fornøyd hjem.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Når anser dere det trygt å gi nøklene ved salg?

Legg inn av supersic »

Det der er veldig enkelt, kjøpers bank betaler ikke ut penger før sykkelen er registrert i hans navn, slik har det vært siden tidenes morgen.
Hvis det er snakk om lån med pant i sykkel.

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Når anser dere det trygt å gi nøklene ved salg?

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

supersic skrev: 18 mai 2017, 16:52 Det der er veldig enkelt, kjøpers bank betaler ikke ut penger før sykkelen er registrert i hans navn, slik har det vært siden tidenes morgen.
Hvis det er snakk om lån med pant i sykkel.

Nei, det er det jeg også mener å ha lest, men er jo skeptisk til tanken å levere omregistrering uten noe på konto.

Så da går man etter bekreftelse fra hans bank, eller bare signert køpskontrakt? dersom noen uheldigvis skulle lurt deg så meldes det inn som kontraktsbrudd ell lignende?
Braaaaaap

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Når anser dere det trygt å gi nøklene ved salg?

Legg inn av supersic »

AlleBrukernavnErTatt skrev: 18 mai 2017, 17:02
supersic skrev: 18 mai 2017, 16:52 Det der er veldig enkelt, kjøpers bank betaler ikke ut penger før sykkelen er registrert i hans navn, slik har det vært siden tidenes morgen.
Hvis det er snakk om lån med pant i sykkel.

Nei, det er det jeg også mener å ha lest, men er jo skeptisk til tanken å levere omregistrering uten noe på konto.

Så da går man etter bekreftelse fra hans bank, eller bare signert køpskontrakt? dersom noen uheldigvis skulle lurt deg så meldes det inn som kontraktsbrudd ell lignende?
Snakk selvfølgelig med banken hans (og din egen) før omregistrering på biltilsynet.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Når anser dere det trygt å gi nøklene ved salg?

Legg inn av Dansekris »

Husk også at salgsmelding kan nå leveres digitalt! Da jeg kjøpte min forrige uke ble alt gjort på vegvesen.no. Ny eier går da inn selv og godkjenner salgsmelding etter at du har lagt inn de nødvendige dataene.

Svar