Vindskjerm

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Galvheim
Innlegg: 6
Registrert: 22 mai 2017, 22:14
Motorsykkelen din: Kawazaki Versys 1000

Vindskjerm

Legg inn av Galvheim »

Hei

Har etter 6 sesonger på Suzuki GSX F kjøpt meg en Kawasaki Versys 1000 (2016)

Er im et par småting som jeg ikke klarer å bli helt klok på - selv etter mye googling. Krysser fingrene for at det er noen her inne som har noen kloke svar.

Utfordringen er at jeg synes det er i overkant mye støy/ turbulens. Originalskjermen er justerbar og med mine 187 cm treffer vinden meg i brystet/ hals når skjermen er lav og i overkant av hjelmen når skjermen er justert opp. Uansett er det mye støy i hjelm. Støyen forsvinner om jeg "strekker hals" og kommer over skjem slik at hjelmen får gjøre jobben. Det blir også stille om jeg bøyer meg ned bak skjermen.

Vurderer å bytte skjerm og har sett på Givi sin Airflow. Er im usikker på om det løser utfordringen med støy og jeg er også usikker på om jeg vil måtte se "gjennom" skjerm for å få det stille nok.

Er det noen av dere som har erfaring og gode tips?

Vh Galvheim

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22852
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vindskjerm

Legg inn av Bjerknez »

GSX F er vel en liten sports tourer med fasr vindskjerm som faktisk er en del av sykkelen og den fungerer nok bedre enn disse påklistrede plastskjermene. Min erfaring med vindskjerm er desverre den samme som din.

Jeg tror du kan justere deg ihjel før du til slutt finner en løsning som er akseptabel, men 100% tror jeg det aldri blir. Det med vindskjerm er en greie jeg aldri kommer til å forstå bruken av. Noen fordeler er det, men bakdelene synes vertfall jeg overgår fordelene.

Man sitter bak en vindskjerm som står omtrent rett opp og det vil naturligvis fange all vind og dermed skape turbulens. Du kan sikkert finne en vindskjerm som fjerner all luft fra kroppen og hodet, men jo større vindskjermen er jo mer vil du kjenne det river i sykkelen.

Jeg hadde en cruiser med "husmorvindu". Riktignok fikk jeg ikke noe vind på meg, men herregud for en forferdelig følelse og kjøre med. Å møte tunge kjlretøy langs veien er jo direkte skummelt med slike vindfang.

Men hva skal du gjøre med problemet ditt?
Jeg tror du bare må teste forskjellige løsninger pg finne en kombinasjon du kan leve med. I hastigheter under 80km/t tror jeg det bør være mulig å finne noe som funker 100%, men på motorvei i over 100km/t, glem det, er min mening. Du er vant til en sportstourer med integrert vindskjerm, og jeg tror ikke du kommer til å oppleve det samme med tanke på slike egenskaper på en Versys. Tror jeg... desverre...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vindskjerm

Legg inn av AJ »

Galvheim skrev: 22 mai 2017, 22:49
Er det noen av dere som har erfaring og gode tips?

Vh Galvheim
Hei Galvheim og velkommen hit til MCsiden.no!
Hyggelig at du fant oss :vs .

Innlegget ditt er på mange måter et ekko av mitt eget første her på forumet tilbake i 2006: https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=5092#p5092 ;) .

Kan hende du finner et og annet nyttig i nettopp den tråden.

På sykler som de vi har med oppreist kjørestilling og (for) god avstand til vindskjermen vil det alltid oppstå vindstøy og turbulens på mange sykler. Gjelder spesielt såkalte adventuresykler, som man også kan si Kawa Versys 1000 er.
Min teori er altså at det er avstanden mellom fører og vindskjerm, som er den største utfordringen. Dette gjør at det ikke er mulig å få det "stille" rommet (quiet pocket) der vi som førere sitter.
Bøye du armene og lener deg mot vindskjermen vil du antakelig oppdage at støyen blir mindre. Det samme om du legger deg ned mot tanken slik at avstanden til vindskjermen blir betydelig kortere samtidig som at skjermens øvre kant går over hjelmen.
Men slik går det jo ikke an å kjøre.

Jed har prøvd mange forskjellige løsninger, men ingen funker særlig bra siden ingen forkorter avstanden mellom toppen på vindskjermen, hvor vindstøyen produseres, og avstanden til hjelmen.

Slik jeg ser det er det er dette et uløselig problem på slike sykler og eneste måten å avhjelpe støyen på er god hjelm, gode øreplugger og muligens god buff rund hals og nakke for enkelte.
Evt. å bytte sykkel...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22852
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vindskjerm

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er helt enig med AJ her.

Jeg er ganske overbevist om at vindskjermen på noen sykler fungerer optimalt, men da tror jeg vindskjermen er en del av kåpen og da snakker man ofte om en Sports tourer med respekt for seg selv. Men på en ADV light så tror jeg disse vindskjermene stort sett er til pynt eller laget for fart under 80km/t.

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Vindskjerm

Legg inn av Anaxim »

Har gitt opp å få det stille bak vindskjerm. Har kjøpt en høyere enn original + montert "leppe" øverst. Og bruker gode ørepropper, noe alle som kjører MC burde gjøre, vindskjerm eller ikke. Uansett tror jeg letinga etter stille luft bak vindskjermen er forgjeves.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22852
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vindskjerm

Legg inn av Bjerknez »

Når det gjelder ørepropper så har jeg aldri brukt dette. Føler at jeg kjører rundt med en k**** i øret (uten at jeg vet hvordan det føles forøvrig). Men min mor har alltid sagt at jeg kun hører det jeg VIL høre så da er jeg nok trygg :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vindskjerm

Legg inn av FredrikE24 »

At du får turbulens og bråk skyldes nok et "vakum" bak vindskjermen. BMW har tidligere hadde problemer med dette, særlig når de begynte å kle opp K-modellene kraftig på 80-Tallet.
Nå er feks. en K1100LT av helt annen fasong enn en Adventure-sykkel, og det er nok her problemet ligger litt.
De første K-modellene hadde fra fabrikk tettet igjen mest mulig rundt gaffelbena. Tanken var sikkert god, men man får ikke utjevnet trykket på hver side av vindskjermen og man får turbulens. Det ble derfor fjernet slik at man kan se rett ned i bakken gjennom kåpa rundt gaffelbena. Dette funker, ingen turbulens og alt er bra.

På min egen K1200RS, så er det i tillegg til at det er åpent mellom forhjul og styret laget et luftinntak nederst på vindskjermen med en spoiler på. Den er ikke der for morroskyld. Jeg sliter ikke med turbulens, hos meg fungerer vindskjermen kjempebra. Sikkert fordi vindskjermen er en del av kåpekonstruksjonen og man får en luftstrøm korrekt vei.

På en Adventure-bike er dette vanskeligere.. man kan jo eksperimentere med å snitte et hull, varme og bøye til en liten "spoiler" litt nede på midten av vindskjermen og se om det hjelper. Jeg bare synser basert på hva jeg selv erfarer.

Ser man på BMW K1 kan man se at introduksjonsmodellene(katalogsyklene) mangler luftinntak på hver side av kåpa, produksjonssyklene har dette. Helt sikkert på grunn av turbulens. Se bilder.

Som sagt bare synsing fra min side, men det kan absolutt være noe der.

Bilde
Bilde

Galvheim
Innlegg: 6
Registrert: 22 mai 2017, 22:14
Motorsykkelen din: Kawazaki Versys 1000

Re: Vindskjerm

Legg inn av Galvheim »

Takker dere alle for tilbakemeldinger og svar. Veldig hyggelig å kunne konstatere at forumet fungerer med engasjerte folk som bidrar med gode råd. Som en digresjon hadde jeg Saab i sin tid og var da med i et FB forum der jeg aldri sluttet å bli imponert over engasjement og hjelpsomhet fra medlemmene. Der kunne du sende en melding på at du sto uten starter på Hardangervidda og ila kort tid var den en eller annen som ville komme med deler og hjelpe:-)

Håper jeg også kan bidra her litt etter litt.

Det jeg nå har fått konstatert ut fra svar og tips er at dette høyst sannsynlig er en sak som er individuell der jeg bare må prøve meg frem, samtidig som disse tulleskjermene burde noen funnet bedre løsninger på fra produsentene.

Jeg bestiller meg nå en airflow og ser om jeg får en BEDRING i "dunkelydene".

Roper ut når jeg vet mer:-)

Hele issuen rundt støyen henger også sammen med com/navi/ telefon biten - som må ha noe ro for at jeg skal kunne dra nytte av den.

Vurderer også formstøpte plugger som jeg har hørt mye bra om, men får ta det pø om pø.

"Utfordringen" skal uansett løses på et vis - for sykkelen er jeg glad i :-)

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Vindskjerm

Legg inn av chromecast »

Jeg satte Givi Airflow på adventuresykkel (BMW) for ca. 50000km siden. Ble en ny verden! Uansett hvilken av hjelmene jeg bruker.
Har den justert ganske mye bakover, funker best hos meg.

Kjører ofte med ørepropper. Har prøvd ymse luriumstøptekostekvanta-dingser, men bruker nå bare det proffene bruker; skum! Fant ut at med barnestørrelse (trange øreganger) kom jeg i mål. Bare huske å ta tida med å rulle dem lenge, kanskje fukte også. Dra i øret når dem skal inn. Voilà. Krute godt og rimelig. Beste løsning jeg har prøvd.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vindskjerm

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg bruker også engangs, rull og dytt inn og roter samtidig, så skrur man dem inn. Vent 30 sek ca. og det er helt helt stille.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vindskjerm

Legg inn av AJ »

Galvheim skrev: 23 mai 2017, 15:45
"Utfordringen" skal uansett løses på et vis - for sykkelen er jeg glad i :-)
Det er den rette innstillingen, helt klart :thumleft. Selv om noen av oss heller kaldt vann i blodet med tanke på løsningsmuligheter.

Jeg opplevde det samme på min Yamaha TDM 900, som absolutt var en sykkel jeg ble glad i og trivdes med på korte og lange turer.
Kjøpt ny i 2006 og byttet den inn i en Triumph Tiger 1050 fire år senere etter å ha kjørt 60K med den-.
Prøvde forskjellige vindskjermløsninger hvor den beste var en svært kort skjerm.
Ofte er det den beste løsningen.
Så om du har eller skaffer deg en ekstra skjerm og tar sjansen på å kutte den ned gradvis til du finner en evt. "sweet spot" kan være løsningen.

Ser at Givi Airflow er nevnt i tråden. Denne har jeg ikke prøvd og kommer neppe til å gjøre det heller. Til det synes jeg utseendet og størrelsen er lite tiltalende... :-k .
Men jeg har prøvd Laminar Lip på Moto Guzzi Stelvio og Wünderlich deflector på Triump'en, uten at dette ga noen bedring.
Til TDM'en kjøpte jeg en MRA Vario screen, men heller ingen av de mange innstillingene på denne hjalp.

Så for egen del har jeg sluttet å eksperimentere og sattes på best støybeskyttelse på annen måte på de syklene som jeg foretrekker, nemlig såkalte 'traktorer'... :knegg .
Vindbeskyttelsen som skjermene gir har jeg dog ingenting å utsette på. Det er vindstøyen som tidvis er plagsom, men ikke under alle forhold.
En god buffløsning i hals og nakke opp mot nedkant av hjelmen er ofte til god hjelp i tillegg til en selvfølgelighet som gode ørepropper, i hvert fall når man kjører den type sykkel jeg og du kjører.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Vindskjerm

Legg inn av TrondA »

Galvheim sliter med bråk rundt øra og jeg skjønner ham så altfor godt. Original vindskjerm som merkelig nok får skryt for sine egenskaper har vist seg ubrukelig for meg i alle fall. Løsningen min var Madstad sitt konsept der jeg vil anbefale ham å gå for aller største/høyeste vindskjerm og stille den i høyeste posisjon når dette er montert. Han vil oppleve stillhet og ro til han fiser av gårde i hastigheter som kan gi ham måneder bak lås og slå... Han vil dermed gå for høyere skjerm enn anbefalt fra fabrikk og det er kritisk viktig at han bestiller klar farge uten toning i glasset fordi han må se igjennom vindskjermen når han skal se veien rett foran seg. Altså, 55cm høyde og klart glass! Med Madstad på plass vil han oppleve skjerming så effektiv at han heller ikke vil få insekter mot visiret på hjelmen. At Bike påstår at sykkelen er var for sidevind, dreier seg om Bridgestone Battlax 030 dekk med litt for mye luft i ringene. Da blir sykkelen nesten vinglete og han trenger ikke vente på sidevind for å oppleve det. Bytt til Michelin Roadtec Z8 eller 01, gjerne før Bridgestone er utslitt og han vil oppleve en annen verden av stabilitet og kontroll. Da kan han nyte turen i turbulensfri stillhet og i tillegg dra svinger minst like godt som med Z1000SX.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Vindskjerm

Legg inn av E-strom »

Galvheim skrev: 22 mai 2017, 22:49...Vurderer å bytte skjerm og har sett på Givi sin Airflow. Er im usikker på om det løser utfordringen med støy og jeg er også usikker på om jeg vil måtte se "gjennom" skjerm for å få det stille nok.

Er det noen av dere som har erfaring og gode tips?...
Hei!

Hadde samme utfordring på DL1000A V-Strom, og det ble løst på en utmerket måte med Givi Airflow :thumleft

Skjermen består av to deler, og spalten mellom lager en (justerbar) "bølge" som går over føreren - fungerer utmerket, og ser ikke helt halv-gærn't ut :-k

Bilde

Bilde
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Galvheim
Innlegg: 6
Registrert: 22 mai 2017, 22:14
Motorsykkelen din: Kawazaki Versys 1000

Re: Vindskjerm

Legg inn av Galvheim »

Da er airflowen montert og prøvekjørt i pinsen. Hatt turer både i god vind og lenger tur i både regn og sol - sånn sett er vi Vestlendinger velsignet med mye vær å teste i :) Jeg var skeptisk til om d å bytte skjerm ville hjelpe men ville ikke la det være uprøvd. Etter noen hundre km er jeg gledelig overrasket! Dette funket v bra for meg! Det er mye roligere og jeg er kvitt turbulensstøyen som dunket i ørene med originalen. Selv om jeg ikke setter skjermen høyere enn den "gamle"- funker det. At skjermen er tilpasset versysen og en bruker samme fester og skruer er også et +. Jeg har da original hev/ senk + det øvre del av airflowen gir i seg selv. Kan nå sitte i nesten vindstille selv om jeg ser over skjermen med god margin😀 Det jeg TROR gjør utslaget er den doble skjermen og det at den øverste er buet - og ikke står rett opp og ned. Kunne i dag cruise avgårde m hjelmen åpen i 80 og mer (om jeg ville) uten problem. Fornøyd nå:) vil påstå at skjermen ikke ser FOR galen ut på sykkelen heller.

Galvheim
Innlegg: 6
Registrert: 22 mai 2017, 22:14
Motorsykkelen din: Kawazaki Versys 1000

Re: Vindskjerm

Legg inn av Galvheim »

Skjermbilde 2017-06-05 kl. 21.12.53.png
Skjermbilde 2017-06-05 kl. 21.07.58.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar