Senkesett-kjøreegenskaper

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Senkesett-kjøreegenskaper

Legg inn av BC45 »

Er litt for kort i beina for sykkelen min, så jeg får ikke begge hælene skikkelig i bakken samtidig. Lurer på å senke bakdemperen noen cm for bedre kontroll når jeg må stoppe et sted der asfalten ikke er vannrett. Er slike senkesett som klemmer sammen bakfjæra et greit valg for å senke sykkelen og har det noen innvirkning på kjøreegenskapene?

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Senkesett-kjøreegenskaper

Legg inn av HeHy »

Er helt normalt å ikke kunne plante hele fotbladet i bakken med begge føtter, enten lener du sykkelen over på den ene siden eller holder den oppe med framdelen av føttene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Senkesett-kjøreegenskaper

Legg inn av ejs »

BC45 skrev: 25 mai 2017, 00:07 Er litt for kort i beina for sykkelen min, så jeg får ikke begge hælene skikkelig i bakken samtidig. Lurer på å senke bakdemperen noen cm for bedre kontroll når jeg må stoppe et sted der asfalten ikke er vannrett. Er slike senkesett som klemmer sammen bakfjæra et greit valg for å senke sykkelen og har det noen innvirkning på kjøreegenskapene?
Blir vel mest riktig dersom du senker foran også. (mere nøytralt)
Dersom den bare senkes bak vil det bli større rake og "litt" mere tungstyrt. Det mere den senkes jo slakere gaffelvinkel får den.
Er jo ganske vanlig å senke mc foran for å få den mere kvikkstyrt. Heve rompa gir også mere kvikkstyrt sykkel... :crazy:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Senkesett-kjøreegenskaper

Legg inn av MrPitlane »

Hei,

Jeg ville ikke valgt metoden med å klemme sammen bakfjæren. Tror ikke det er optimalt med tanke på kjøreegenskaper.

Se heller etter prefabrikerte senkesett til din modell, og sjekk hvorvidt det er mulighet til å senke mc tilsvarende foran ved å slippe forgaffel opp i styrekronen.

Senket en yzf 125 R ved den metoden og det fungerte bra, uten uheldig påvirkning, utover at bakkeklaring under kåpe ble lavere.

:thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Senkesett-kjøreegenskaper

Legg inn av kjellv »

Jeg må si det samme som HeHy, du trenger ikke rekke ned med hælene på begge sider samtidig. Veldig mange gjør ikke det. Så lenge du når ned med begge bein samtidig så er det nok, resten er teknikk.

Sent fra min C6603 via Tapatalk


Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Senkesett-kjøreegenskaper

Legg inn av BC45 »

Kjøpte en brukt Yamaha FZ6 for en del år siden og den var senket bak. Husker den var fryktelig tungstyrt, men samtidig veldig stabil rett frem i høy fart. Hadde aldri kjørt FZ6 før, så tenkte ikke på at senkingen kunne være årsaken. Kanskje ikke så smart å senke bare bak nei :-k

Veltet en gang med en Honda Transalp etter kraftig oppbremsing til stillestående. På den sykkelen nådde jeg bare ned med forføttene på begge sider. Var fryktelig kjedelig å lage merker på min da nesten nye sykkel :sorry

Svar