spørsmål rundt yamaha mt-07

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

Det ser veldig rart ut. Sikkert noe dem har glemt å fjerne under klargjøringen vil jeg tro. men det kan nok Kjellv svare deg med stor sikkerhet på vil jeg tro :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av kjellv »

Bildet er tatt litt for nært til at jeg ser akkurat hvor dette er. Men jeg tror dette er en vibrasjonsdemper som er litt ute av stilling. Ikke gjør noe med det, men ta det opp med verkstedet ved første service og få det fikset.
Slike vibrasjonsdempere ligger det mange steder på sykkelen og sørger for at plastdeler ikke gnisser mot hverandre eller lager rare lyder om det er vibrasjoner i sykkelen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

Kjellv har sikkert rett, men er ikke det en litt "billig" løsning da? Skumgummi for å hindre at plastikk gnisser?
Jeg forstår hvis dette er noe som ligger der fra produsent som skal fjernes i en evt. klargjøring eller noe, men skal slikt ligge der permanent?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av kjellv »

Det er ikke skumgummi selv om det ligner. Skumgummi suger vann som en svamp, og slipper det ikke ut igjen. Dette trekker ikke vann, har store åpne porer som gjør at vannet ikke lagres der.
Om jeg har rett i mine antakelser er denne biten ute av stilling, kanskje ikke fastlimet på riktig sted. Den skal ikke være synlig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

Var jo en her inne som klaget på at salen var nær ved å gnisse inntil tanken/sidedeskel.... Kanskje det mangler en slik "skumgummi" der?

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

Et bedre bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

En annen ting er at jeg hører en "klirre" lyd ved akslerasjon. og hvis jeg kjører i lavt turtall å gir gass. Fryktelig irriterende😐

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

var innom yamaha med denne lyden igår. dem prøvde den en liten tur, men hørte ingen klirre lyd :scratch
dem strammet kjeden som var litt slakk, men lyden kommer ikke derfra. dette er en "klirre" lyd ikke "rassle" fra kjede.
kjørte så en tur på 20 mil å hørte lyden hele tiden. Høres jo ut som en barnerangle fra ringo som kommer kjørende. :sorry

jeg sto på en parkeringsplass her om dagen, da kommer det en annen mt 07 kjørenede forbi.
med akkurat samme klirre lyden! :roll om det er slik jeg høres ut når jeg kommer kjørende så er det jo flaut.
om noen vet noe om denne lyden eller tips til hva det kan være så er jeg kjempe takknemlig.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Skogstrollet »

Jeg oppdaget noe som sikkert kan være lyden du beskriver på XSR'en min (er jo den samme motoren). Virker nesten som at det kommer fra den øvre delen av motoren, uten at jeg kan si meg 100% sikker på det. Kan jo virke som at det er mer eller mindre normalt på disse syklene :roll
Litt merkelig er at jeg lest om disse lydene før (muligens på dette forumet her...), uten å ha kunnet si at jeg har detsamme - frem til nå i ferien, da jeg plutselig hørte det veldig tydelig :O

Har forresten også de samme skumgummi-liknende tingene på sykkelen min, limt fast på rammen der de er synlige. Ikke noe jeg tenker så mye på til vanlig, men legger godt merke til de vær gang jeg vasker sykkelen :P
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

jeg må prøve å på tatt opp lyden på noe vis :)
for meg virker det som at lyden ikke har noe med selve motor å gjøre.
mt 07 en har jo en litt spesiell motor lyd, tikkende. noe som er mye diskutert på engelske forum.men det skal være helt noermalt.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av BC45 »

Klirrelyder som bare er tilstede under spesifikke turtall kan være vibrasjoner i ett eller annet. Dette er ganske vanlig på sykler med twin-motorer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

Er det en slik lyd?


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

Jeg serforøvrig at det er MANGE andre som har problemer med det samme.



Litt spesielt når Yamaha i følge videoen svarer med at lyden trolig vil bli borte hvis han bytter til helhjelm :lol :lol

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Skogstrollet »

arcticviking skrev: 19 jul 2017, 11:11 jeg må prøve å på tatt opp lyden på noe vis :)
for meg virker det som at lyden ikke har noe med selve motor å gjøre.
mt 07 en har jo en litt spesiell motor lyd, tikkende. noe som er mye diskutert på engelske forum.men det skal være helt noermalt.
Mulig det er den tikkende lyden jeg hører, selv om det for meg høres ut som et mekanisk raslende fra motoren. Høres i hvert fall ikke ut som det er noe som rister på sykkelen på den måten.

Bjerknez skrev: 19 jul 2017, 12:56 Er det en slik lyd?

Dette er ikke lyden jeg har i hvert fall. Jeg fastslo rimelig kjapt at det ikke var kjeden som årsaket det, da det kan høres også da jeg står stille i fri.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

Se 2 minutter ut i denne videoen:


Svar