spørsmål rundt yamaha mt-07

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 30 mai 2017, 23:27 Jeg ble hvert fall ordentlig forbikjørt av en MT07 her om dagen. Jeg ga alt min gamle Honda hadde å by på. Vedkommende dro attpåtil på bakhjulet midt i Oslo.

Fikk et litt annet syn på den sykkelen etter det. Kunne veldig gjerne tenkt meg å prøvekjørt en sånn!
En cbr 600 f4i har vel rundt 110 hk'er og 65nm?
Hvis du ble "fullstendig" frakjørt så må det være noe galt med sykkelen din eller måten du kjørte på. Men krever nok litt turtall på din sykkel for å få sammemoment som MT07'en.

A dra på bakhjulet sier ikke ikke mye om hvor rask en sykkel er. Poenget er jo at at begge hjulene skal holdes på bakken.

Brukeravatar
Jona88
Innlegg: 256
Registrert: 25 jan 2015, 16:54
Motorsykkelen din: Yamaha MT07
Sted: Horten

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Jona88 »

MT07 er en morsom sykkel å kjøre. Den er selvfølgelig ikke av de raskeste, men til å være 689cc med 75hk er den overraskende kvikk. Jeg er kjempe fornøyd med den jeg har :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

På svingete vei er det som oftest føreren og ikke sykkelen som setter begrensningene. Jeg hadde sikkert blitt rævkjørt selv av en proff på MT07 på svingete vei. Men det har med meg å gjøre og ikke sykkelen.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av supersic »

Bjerknez skrev: 30 mai 2017, 23:59 På svingete vei er det som oftest føreren og ikke sykkelen som setter begrensningene. Jeg hadde sikkert blitt rævkjørt selv av en proff på MT07 på svingete vei. Men det har med meg å gjøre og ikke sykkelen.
Likte den historien din om han som tok veistikkene med sideveskene :lol

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Dansekris »

supersic skrev: 30 mai 2017, 23:55
Dansekris skrev: 30 mai 2017, 23:27 Jeg ble hvert fall ordentlig forbikjørt av en MT07 her om dagen. Jeg ga alt min gamle Honda hadde å by på. Vedkommende dro attpåtil på bakhjulet midt i Oslo.

Fikk et litt annet syn på den sykkelen etter det. Kunne veldig gjerne tenkt meg å prøvekjørt en sånn!
Kan få prøve min
Gjerne det!
Bjerknez skrev: 30 mai 2017, 23:57
Dansekris skrev: 30 mai 2017, 23:27 Jeg ble hvert fall ordentlig forbikjørt av en MT07 her om dagen. Jeg ga alt min gamle Honda hadde å by på. Vedkommende dro attpåtil på bakhjulet midt i Oslo.

Fikk et litt annet syn på den sykkelen etter det. Kunne veldig gjerne tenkt meg å prøvekjørt en sånn!
En cbr 600 f4i har vel rundt 110 hk'er og 65nm?
Hvis du ble "fullstendig" frakjørt så må det være noe galt med sykkelen din eller måten du kjørte på. Men krever nok litt turtall på din sykkel for å få sammemoment som MT07'en.

A dra på bakhjulet sier ikke ikke mye om hvor rask en sykkel er. Poenget er jo at at begge hjulene skal holdes på bakken.
Ja, i overkant av 110hk. Skjønner at jeg ordla meg litt klønete. Situasjonen var et strekke med litt avstand mellom lyskryssene. Smestad - Majorstua.
Jeg klarte ikke å holde følge før vi nærma oss neste lyskryss. Nå skal det nevnes at min Honda får for mye av et eller annet ved bånn gass på lavt turtall, så uten "drukner" litt om jeg ikke clutcher den fri på høyt turtall fra stillestående.

Uansett var det interessant å se forskjellen på kraftkurven i aksjon.

Jeg er fullstendig klar over at bakhjulskjøring ikke sier noe om hvor rask en sykkel er. Vedkommende jeg kappkjørte med clutcha den opp. Morsomt å være vitne til likevel. Jeg kan også oppleve at forhjulet letter på min om jeg gir bånn spiker i 1.gir.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

Med din sykkel så må du vel opp mot 80-100km/t før den i hele tatt når sitt klimaks og da har man allerede brutt fartsgrensen med god margin. På bane funker det nok hvor du hele tiden kan ligge og jage turtall i høye hastigheter, men i lyskryssduell med en MT07 tror jeg nok du skal slite ja :)

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av HeHy »

Bjerknez skrev:Med din sykkel så må du vel opp mot 80-100km/t før den i hele tatt når sitt klimaks og da har man allerede brutt fartsgrensen med god margin. På bane funker det nok hvor du hele tiden kan ligge og jage turtall i høye hastigheter, men i lyskryssduell med en MT07 tror jeg nok du skal slite ja :)
I 1.ste gir begynner du å nå bra med krefter fra 60-70kmt, maks krefter rundt 70-90.
Kan selv skrive under på at mt07 med fører som kan kjøre røvkjører meg (kawa ninja 636 130hk ved 14000)Bilde, begynner å bli bedre etter 1 år i salen men er absolutt ikke flink enda :p
Erfaring er som oftest det som vinner så lenge det ikke er lange rette strekk, da vinner alltid den med mest hk.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Skogstrollet »

Jeg så lenge på MT07 når jeg skulle bestemme meg for min første motorsykkel. Omtaler og utseende tiltalte meg, i tillegg til at den er liten og lett. Prøvesatt den og husker jeg ble overasket over hvor lav og liten den faktisk føltes også (men det kan jo ha noe å si at jeg da var vant til de litt større og tyngre skolesyklene :roll ).

Var også litt inne på Tracer 700, da den er en mer praktisk motorsykkel hvis man ønsker ta litt lengre turer osv. Denne er også litt romsligere enn MT07, hvis man føler at originalen blir litt liten.

Men jeg endte opp med XSR700, mest på grunn av utseendet - men da må man jo lite utseendet godt nok til å ønske betale litt ekstra for den :P


Når vi snakker om krefter, moment og turtall, har jeg oppdaget at jeg er veldig glad i å ha godt med moment i lavere turtall :twothumbs:
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

bensin forbruk, priser på servicer? ser ikke dette er nevnt noe plasss.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

Bensinforbruk er i mine øyne kraftig underordnet, men hvis forbruk er viktig så tror jeg ikke MT07 er noe dårlig valg. Jeg tror heller ikke service kostnadene på en MT07 er veldig høye. Kjellv kan nok svare bedre på dette.

Den vanlige servicen er stort sett lik på de fleste sykler tror jeg, men hovedservicen har jeg erfart kan sprike veldig. Er nok ventiljusteringen(sjekken som drar opp den prisen vesentlig.

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

ser den med forbruket. er ny i sykkeverdenen så mye spørsmål på lur :)
har forstått det slik at den skal ha en service etter 1000km, hva gjør de på denne og er det en kostbar service?

en annen ting er NÅR skal man kjøpe?
jeg vet ikke om jeg blir ferdig med oppkjøringen i sommer.
er det lurt å kjøpe på høsten pga mulig bedre pris eller vente til våren å få en 2018 mod?
det er vell ikke noe rett/galt svar på dette, men.

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

1.gangs service på min sykkel nå blir underkant av 3000.- iaf.

Når du skal kjøpe kommer vel an på om du vil ha splitter nytt, førstemann på veien eller spare mest penger.
Dersom du får forrige årsmodell av en forhandler, vil nok denne være lavere i pris fordi den nye modellen stjeler fokus.

kjøper du brukt er det vel slutten av sesongen som gjelder, i starten kan selgere sette litt hvilken pris de vil nesten.
Braaaaaap

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

arcticviking skrev: 01 jun 2017, 10:45 ser den med forbruket. er ny i sykkeverdenen så mye spørsmål på lur :)
har forstått det slik at den skal ha en service etter 1000km, hva gjør de på denne og er det en kostbar service?

en annen ting er NÅR skal man kjøpe?
jeg vet ikke om jeg blir ferdig med oppkjøringen i sommer.
er det lurt å kjøpe på høsten pga mulig bedre pris eller vente til våren å få en 2018 mod?
det er vell ikke noe rett/galt svar på dette, men.
Førstegangsservice er faktisk (i følge rykter) en ganske omfattende service. Mange sjekkpunkter som skal kontrolleres og dobbeltsjekkes og olje samt filter skal også byttes. Den er nok nesten like dyr som en vanlig service.

Første vanlige service ligger som oftest nesten på samme nivå, kanskje litt dyrere og hovedservicen koster gjerne 2-3 ganger så mye som dette igjen. Nå kjenner jeg ikke til intervallene for Yamaha, men mener det er 30.000km. som er hovedservice? Altså hver 30.000km. Det kan også være 20.000km.

Det kan jo være kjekt å ha en sykkel du kan øvekjøre med. Så har du lyst og råd så mener jeg at det kan være lurt å kjøpe med det samme og bli vant til sykkelen. Er alltids noen som kan øvekjøre med deg her inne, litt avhengig av hvor du bor i landet.

Brukeravatar
arcticviking
Innlegg: 93
Registrert: 30 mai 2017, 09:45
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

Er bare redd fristelsen blir for stor til å ta seg små kjøreturer alene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av Bjerknez »

arcticviking skrev: 01 jun 2017, 13:41 Er bare redd fristelsen blir for stor til å ta seg små kjøreturer alene.
Den gleden ryker fort den dagen du blir tatt eller kommer utfor en ulykke. :[-X
har selv vært litt sløv der, men stort sett ble det øvekjøring.

Er nok en del her inne som har mulighet til å øvekjøre med deg. Hadde jeg hatt lov til å øvekjøre med deg så skulle du virkelig fått kjørt deg. :twothumbs:

Svar