Valg av sykkel for nybegynner

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
TomT
Innlegg: 15
Registrert: 02 jun 2017, 19:53
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Valg av sykkel for nybegynner

Legg inn av TomT »

Heisan folkens!

Har nylig begynt med MC-lappen, (A) og mangler litt obligatorisk kjøring til oppkjøring 11.07 (første ledige).
Så nå har jeg begynt og kikke etter sykkel, dog som allt annet er det et hav og alternativer og mye forvirrende for en newbie!

Hovedsaklig vil sykkelen bli brukt til pendling, men ønsker også å ha noe man kan ta en tur med.
Nå har jeg kun prøvesittet sykkler, vært innom og "window shoppa" på mc butikker men har et fint øye til Suzuki Gsxr. (De er jo knallfine)

Har ikke helt bestemt meg for slagvolum heller, men er redd for og "vokse" fra den med tid og ender med og bytte ut relativt raskt. Så tenker allt fra 600 og oppover egentlig.

Noen som har noen bra tips og komme med? På forhånd Takk :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel for nybegynner

Legg inn av Bjerknez »

Det eneste generelle rådet jeg kan gi, er at du kjøper den sykkelen du liker best etter prøvesitting. Så bygger du erfaringer derfra.

Når det gjelder motor så vil de fleste sykler overraske deg i positiv grad. En typisk r sykkel er faktisk ganske trygg og snill å kjøre. Kreftene langt nede vil ikke skremme deg nevneverdig og en firesylindret r sykkel er ganske smooth og fin å kjøre. Det er først når du vrir på rulla og runder høyere turtall at villdyret våkner.

En sykkel som feks MT07 og lignende er så klart rimeligere å kjøpe, men motoren i disse kan faktisk virke mer skremmende fordi kreftene befinner seg lenger ned og det kan by på noen overraskelser for en som er fersk i mc verdenen.

Men tenk på forsikring også. En r sykkel vil ruinere deg hvis du er under 24 år og ikke har opparbeidet bonus. Da vil en sykkel ala MT07 eller en såkalt streetsykkel være langt hyggeligere i både innkjøp og forsikring.

Uansett hva du ender på, så ønsker jegd eg lykke til med lappen :)

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Valg av sykkel for nybegynner

Legg inn av BC45 »

Kawasaki ER-6F er en knallfin begynnersykkel som er både lettkjørt og sprek. Parallelltwin med 72 hk og godt bunndrag. ER6-F ble erstattet i år av Ninja 650 , så det er sikkert mulig å få en brukt til en grei pris. ABS-bremser har den også, noe som er et must spør du meg :knegg

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Valg av sykkel for nybegynner

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Kan jo tenke litt på sittestilling du ønsker evt. er mye forskjellig sykler ja, men det vil jo luke ut en god del
Braaaaaap

TomT
Innlegg: 15
Registrert: 02 jun 2017, 19:53
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Re: Valg av sykkel for nybegynner

Legg inn av TomT »

@Bjerknez Sjekket nettop forsikring på en lignende sykkel i min prisklasse og det ble ikke så ille, 550kr mnd og dette er før YS-avtalen kicker inn hos gjensidige som gjør den relativt billigere. Fikk også tips av en kamerat som har en Gsxr 750, om og overføre bonus fra bil til sykkel kan også gjøre det billigere om forsikringselskapet er villige til det. Forsikringen blir også billigere av at jeg er 27 også, og det og kjøre skadefritt på bil med full bonus bør vel også ha en viss invirkning?

Når det gjelder sykkelvalg, så er utvalget så stort og så bredt at det er nesten umulig og bestemme seg. Uansett så sikler jeg på så å si alle typer akkurat nå (Y)

Kommer til og bruke helgen til og kikke rundt, og grille gutta på den lokale mc-sjappa imorgen og samle så mye informasjon før jeg tar noe som helst valg :D

Men skriver ned alle tipsene jeg har fått her, og forhåpentligvis får jeg prøvesittet de fleste og sett hva som "sitter" for meg =)

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Valg av sykkel for nybegynner

Legg inn av supersic »

TomT skrev: 02 jun 2017, 21:09 @Bjerknez Sjekket nettop forsikring på en lignende sykkel i min prisklasse og det ble ikke så ille, 550kr mnd og dette er før YS-avtalen kicker inn hos gjensidige som gjør den relativt billigere. Fikk også tips av en kamerat som har en Gsxr 750, om og overføre bonus fra bil til sykkel kan også gjøre det billigere om forsikringselskapet er villige til det. Forsikringen blir også billigere av at jeg er 27 også, og det og kjøre skadefritt på bil med full bonus bør vel også ha en viss invirkning?

Når det gjelder sykkelvalg, så er utvalget så stort og så bredt at det er nesten umulig og bestemme seg. Uansett så sikler jeg på så å si alle typer akkurat nå (Y)

Kommer til og bruke helgen til og kikke rundt, og grille gutta på den lokale mc-sjappa imorgen og samle så mye informasjon før jeg tar noe som helst valg :D

Men skriver ned alle tipsene jeg har fått her, og forhåpentligvis får jeg prøvesittet de fleste og sett hva som "sitter" for meg =)
Har hatt både gixxer 600 og 750, og 750 er helt klart å foretrekke, på en 600 er du over alt som heter fartsgrenser før de drar skikkelig, 750en har i hvertfall litt dreiemoment, så har du penger til 750 er det ikke noe å lure på det er ett lett valg hvis det står mellom de to.

Som Bjerknez skriver, kjøp den sykkelen du har lyst på, liten vits å kjøpe noe fornuftig hvis du hater synet av sykkelen i garasjen.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Valg av sykkel for nybegynner

Legg inn av BC45 »

Siste tips fra meg, kjøp noe med litt bunndrag. Da slipper du å jage turtall for å ha det gøy.

TomT
Innlegg: 15
Registrert: 02 jun 2017, 19:53
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Re: Valg av sykkel for nybegynner

Legg inn av TomT »

BC45 skrev: 02 jun 2017, 21:29 Siste tips fra meg, kjøp noe med litt bunndrag. Da slipper du å jage turtall for å ha det gøy.
Det jeg tenkte også, lettere og følge trafikken med bunndrag. Og siden jeg tenker og bruke sykkelen for pendling hovedsaklig så vil det ha en stor innvirkning :D

KawaGreen
Innlegg: 58
Registrert: 24 mai 2016, 18:46
Motorsykkelen din: Kawasaki zx9r

Re: Valg av sykkel for nybegynner

Legg inn av KawaGreen »

blir lei av mt07 etter 1 år, og du vil selge med tap! Kjøp deg noe heftig med det samme! R1 CP har bra bunndrag;);)

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Valg av sykkel for nybegynner

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

KawaGreen skrev: 03 jun 2017, 00:06 blir lei av mt07 etter 1 år, og du vil selge med tap! Kjøp deg noe heftig med det samme! R1 CP har bra bunndrag;);)
isåfall om penger ikke er noen hindring bare gå rett på kawa H2
Braaaaaap

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel for nybegynner

Legg inn av Bjerknez »

TomT skrev: 02 jun 2017, 21:09 @Bjerknez Sjekket nettop forsikring på en lignende sykkel i min prisklasse og det ble ikke så ille, 550kr mnd og dette er før YS-avtalen kicker inn hos gjensidige som gjør den relativt billigere. Fikk også tips av en kamerat som har en Gsxr 750, om og overføre bonus fra bil til sykkel kan også gjøre det billigere om forsikringselskapet er villige til det. Forsikringen blir også billigere av at jeg er 27 også, og det og kjøre skadefritt på bil med full bonus bør vel også ha en viss invirkning?

Når det gjelder sykkelvalg, så er utvalget så stort og så bredt at det er nesten umulig og bestemme seg. Uansett så sikler jeg på så å si alle typer akkurat nå (Y)

Kommer til og bruke helgen til og kikke rundt, og grille gutta på den lokale mc-sjappa imorgen og samle så mye informasjon før jeg tar noe som helst valg :D

Men skriver ned alle tipsene jeg har fått her, og forhåpentligvis får jeg prøvesittet de fleste og sett hva som "sitter" for meg =)
Husk at du kan flytte over bonus fra bil til mc. Det har jeg gjort så det er du som er forsikringstaker på begge.
Kan lønne seg noen ganger. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel for nybegynner

Legg inn av Bjerknez »

KawaGreen skrev: 03 jun 2017, 00:06 blir lei av mt07 etter 1 år, og du vil selge med tap! Kjøp deg noe heftig med det samme! R1 CP har bra bunndrag;);)
Jeg skal ikke legge skjul på at jeg også nok hadde gått lei av MT07 etter kort tid, men har man ikke noen preferanser så tror jeg uansett vil bli fornøyd.

Nå holder vel MT07 seg veldig bra i pris og selge med tap gjør man uansett, spesielt hvis man kjøper nytt, så det argumentet kjøper jeg ikke. Rent økonomisk ville jeg valgt en MT07/MT09, hvis det er streetfighter du er ute etter. Er du hektet på r sykkel, så kjøper du det. Kjøp som sagt den sykkelen du har mest lyst på. Da blir gleden større når du kjører den.

Etter noen mil i salen vil du uansett bli noen erfaringer rikere og du havner nok der de fleste av oss andre har havnet til slutt, med å forøke deg gjennom flere sykkeltyper.

KawaGreen
Innlegg: 58
Registrert: 24 mai 2016, 18:46
Motorsykkelen din: Kawasaki zx9r

Re: Valg av sykkel for nybegynner

Legg inn av KawaGreen »

Bjerknez skrev: 03 jun 2017, 03:16
KawaGreen skrev: 03 jun 2017, 00:06 blir lei av mt07 etter 1 år, og du vil selge med tap! Kjøp deg noe heftig med det samme! R1 CP har bra bunndrag;);)
Jeg skal ikke legge skjul på at jeg også nok hadde gått lei av MT07 etter kort tid, men har man ikke noen preferanser så tror jeg uansett vil bli fornøyd.

Nå holder vel MT07 seg veldig bra i pris og selge med tap gjør man uansett, spesielt hvis man kjøper nytt, så det argumentet kjøper jeg ikke. Rent økonomisk ville jeg valgt en MT07/MT09, hvis det er streetfighter du er ute etter. Er du hektet på r sykkel, så kjøper du det. Kjøp som sagt den sykkelen du har mest lyst på. Da blir gleden større når du kjører den.

Etter noen mil i salen vil du uansett bli noen erfaringer rikere og du havner nok der de fleste av oss andre har havnet til slutt, med å forøke deg gjennom flere sykkeltyper.
Taper penger gjør man uansett, men blir jo ""billigere"" jo lengere du har sykkelen! Selge sykkel etter 1 år er jo Max tap!

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Valg av sykkel for nybegynner

Legg inn av Royal »

Vedlikehold er også et punkt å tenke på.
Kjede mot kardang eller belte. Mye overflater med lakk istedenfor plastskjermer. Sjekke hvor mange Km imellom servicer og les opp på kjente feil.

Men det er som andre sier i denne tråden, at man bør kjøpe det man har lyst på fremfor det som skal være "fornuftig, lurt og pengesparende".
Det å kjøre mc er det strake motsatte av de 3 ordene.

Som regel så er det ingen som tjener penger på å kjøre mc, så man kan bare kaste vekk de tankene med en gang.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Valg av sykkel for nybegynner

Legg inn av Bjerknez »

Ja, men det er svært få som har en motorsykkel særlig lenge før man bytter. Selv om unntak finnes. Å kjøpe helt ny er jo uansett et dårlig valg hvis det økonomiske er viktig.

Man må nok tenke seg grundig gjennom før man velger sykkel angående hva som er viktigst, får man får ikke i pose og sekk. Vil man ha en helt ny sykkel som ingen har tuklet med og full garanti etc. Så er jo det flott, men det koster dyrt kontra å kjøpe en som er ett år gammel.

I mine øyne så vil man nok ha sykkelen lengst hvis man kjøper seg drømmesykkelen med en gang, og gjerne finne en modell av denne som er ett år gammel og som er bra vedlikeholdt etc. Da vil man mest trolig ha sykkelen lenger og det hbir også billigere da man slipper det ekstra tapet første året på en helt ny sykkel.

Så hvis drømmesykkelen egentlig er en Tuono til 250.000,- og man har råd, så kjøp en pent brukt utgave av denne, hvis du har pengene så klart eller råd til lånet.

Hvis man har et budsjett som er langt lavere, så ender man stort sett med en sykkel man EGENTLIG ikke har veldig lyst på og da bytter man gjerne fortere.

Det er mange elementer og tenke på her, men vi skal være glad for at motorsykkel egentlig ikke er så voldsomt dyrt i forhold til hva man får av krefter og opplevelser.

Min drømmesykkel som fersk motorsyklist var en cruiser. Jeg kunne jo kjøpt meg en rimelig cruiser 700ccm klassen fra Honda, men valgte å kjøpe ett år gammel Yamaha XVS 1300 med en gang. Det var den sykkelen jeg likte best utseende på som var av et kjent merke med kvalitetsstempel. Harley er ikke helt meg, så det ble det ikke noe av.

Men selv når jeg trodde drømmesykkelen sto i garasjen så fant jeg ut at det ble litt "døll" i lengden på en cruiser. Jeg ville ha noe litt mer spennende, of vipps, så ble det ny sykkel, og flere til. sånn går det når man TROR man har funnet den perfekte sykkel og aldri kjørt motorsykkel før. Man får erfaringer etter hvert på godt og vondt. Og da blir det ofte bytte av sykkel. Er vel ikke mange jeg kjenner som har hatt en sykkel i mer enn 2-3 år tror jeg. Selv om unntak finnes.

Svar