lovlig og øvelsekjøre på kjøregård alene?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Franky
Innlegg: 12
Registrert: 25 sep 2016, 01:22
Motorsykkelen din: Derbi 50R '13-16, Yam FZX 750 '16-->
Sted: Tiller, Trondheim

lovlig og øvelsekjøre på kjøregård alene?

Legg inn av Franky »

Hei alle mc-entusiasts. Jeg holder på å ta lappen på Klasse A, og har kjøpt motorsykkel allerede men den er nå avskiltet. Jeg trenger å øve meg med kommandostyring og sånn. Jeg lurer på om det er lovlig og øvelsekjøre i en kjøregård helt alene på en mc uten skilt- selvfølgelig skal jeg transportere mc'en hjemmefra til gården på en tilhenger. Er det noen som vet om dette?

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: lovlig og øvelsekjøre på kjøregård alene?

Legg inn av L M »

Hei! :)

Det er ikke lov å øvelseskjøre på noen som helst tidspunkt, uansett hvor, uten en ledsager som har hatt lappen sammenhengende i minst 5 år. Den eneste forskjellen på å holde på i kjøregård og på vei, er at kravet til toveis kommunikasjon ikke er til stede når man holder på i kjøregård.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: lovlig og øvelsekjøre på kjøregård alene?

Legg inn av KevinmsR6 »

Det er da lov og kjøre som en vil på avsperret privat eiendom ? Mener jeg har lest noe slikt tidligere
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: lovlig og øvelsekjøre på kjøregård alene?

Legg inn av BC45 »

KevinmsR6 skrev: 02 jun 2017, 20:59 Det er da lov og kjøre som en vil på avsperret privat eiendom ? Mener jeg har lest noe slikt tidligere
Det er nok ikke lov. Veitrafikkloven gjelder også på privat grunn. Om noen får greie på at man øvelseskjører litt på et privat område er en annen sak.

TomT
Innlegg: 15
Registrert: 02 jun 2017, 19:53
Motorsykkelen din: Ingen ennå

Re: lovlig og øvelsekjøre på kjøregård alene?

Legg inn av TomT »

Har en kamerat som har hatt førerkort klasse A siden 09.2012, vil det si at han ikke kan være min kjøregårdskompis før i september på lovlig vis?

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: lovlig og øvelsekjøre på kjøregård alene?

Legg inn av L M »

Ja, det stemmer dessverre. Denne 5-års regelen er jo egentlig ganske merkelig, da den ikke sier noe om mengden kjørt. Hvis man kjører hver dag i to år, vil jo dette gi langt flere erfaringer enn en som kun kjørte første sesong, før sykkelen ble parkert i fire.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: lovlig og øvelsekjøre på kjøregård alene?

Legg inn av Lauri »

Som det blir sagt: nei, du kan ikke!

Her er loven, vegtrafikkloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4 ,en lov som gjelder absolutt all trafikk med motorvogn i Kongeriget Norig; uansett motorveg eller kjerreveg, krøttersti eller p-hus. Selv puttecrosserne og de som kjører pocketbike får på pungen; ikke lov. Så finnes det unntaksbestemmelser, blant organisert kjøring på lukket bane for kids i regi av motorsportforbund (men dét er unntakene med strenge kriterier).
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Franky
Innlegg: 12
Registrert: 25 sep 2016, 01:22
Motorsykkelen din: Derbi 50R '13-16, Yam FZX 750 '16-->
Sted: Tiller, Trondheim

Re: lovlig og øvelsekjøre på kjøregård alene?

Legg inn av Franky »

Ok..takk for svaret alle sammen..nå skal jeg kjøpe en 2veis intercom og skal prøve å finne en som vil bli min ledsager blant de få som jeg mistenke har hatt klasse A for mer enn 5 år.

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: lovlig og øvelsekjøre på kjøregård alene?

Legg inn av L M »

Høres bra ut! På Biltema får du gule vester med avtagbar L på. :)

Svar