Motstand på bakhjulet
Motstand på bakhjulet
Første gang jeg smurte kjedet så merket jeg at det var mer motstand enn jeg er vant til fra mine tidligere sykler da jeg snurret bakhjulet rundt. Det var også en friksjonslyd. Sykkelen er ny og har bare gått 500 km.
Jeg tenkte først at hjulet kanskje sto litt skeivt. I dag skulle jeg stramme kjedet for første gang og før jeg strammet siste låsemutter prøvde jeg å justere den ene siden litt frem og tilbake. Da jeg snurret hjulet ble lyden høyere og lavere ettersom jeg strammet og slakket, og der det var minst lyd og hjulet gikk lettest, dro jeg til låsemutteren. Synes fortsatt det er litt mye lyd og friksjon. Tror ikke lyden kommer fra bremsene, men heller fra hjullageret. Hvor mye motstand og friksjonslyd kan man anse som normalt?
Ser nå at spørsmålet kan være litt vanskelig å svare på. Neppe så mange som har målt friksjonslyden på bakhjulet med db-måler
Når dere løfter opp bakhjulet, får dere nevneverdig friksjonslyd og motstand når dere snurrer på hjulet? Vet ikke om det ble så mye bedre, men jeg prøver
Jeg tenkte først at hjulet kanskje sto litt skeivt. I dag skulle jeg stramme kjedet for første gang og før jeg strammet siste låsemutter prøvde jeg å justere den ene siden litt frem og tilbake. Da jeg snurret hjulet ble lyden høyere og lavere ettersom jeg strammet og slakket, og der det var minst lyd og hjulet gikk lettest, dro jeg til låsemutteren. Synes fortsatt det er litt mye lyd og friksjon. Tror ikke lyden kommer fra bremsene, men heller fra hjullageret. Hvor mye motstand og friksjonslyd kan man anse som normalt?
Ser nå at spørsmålet kan være litt vanskelig å svare på. Neppe så mange som har målt friksjonslyden på bakhjulet med db-måler
Når dere løfter opp bakhjulet, får dere nevneverdig friksjonslyd og motstand når dere snurrer på hjulet? Vet ikke om det ble så mye bedre, men jeg prøver
Re: Motstand på bakhjulet
En video ville vært gull her.
Du kan jo huke av kjede og skru av caliper, så får du sjekket kun hjullager. Skal ikke komme lyd da.
Du kan jo huke av kjede og skru av caliper, så får du sjekket kun hjullager. Skal ikke komme lyd da.
Re: Motstand på bakhjulet
Nå har jeg fått sønnen min med litt yngre ører til å høre på lyden og det er bremseklossene som skraper borti skiva. Er vel kanskje ikke unormalt på en ny sykkel med så å si ubrukte bakbremser
-
- Innlegg: 830
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Motstand på bakhjulet
Når alt er nytt skal ikke klossene subbe ani skiven, her virker det som om kalippeten henger litt.....
Den som har begge beina plantet på jorda står stille.
Re: Motstand på bakhjulet
Hvis du kjører en runde på ca 1 mil uten å bruke bakbremsa (hvis det er mulig) så bør jo skiva og caliperen være relativt kalde etterpå. Hvis ikke henger det kanskje litt mye på.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Motstand på bakhjulet
I utgangspunktet skal det være nær null motstand når du ruller rundt bakhjulet. I praksis får du motstand når kjedet strammes slik at bakhjulet kommer skjevt. Da vris bremseskiven mot bremseklossene og du får "subb". Samtidig så kommer kjedet noe skjevt i forhold til girkassedrevet og bakhjulsdrevet - og du får "subb" der også. Og for det tredje: når bakhjulet står litt skjevt så får du økt belastning på bakhjulslageret ettersom hjulet øver et trykk på bakhjulsbolten som igjen øver et trykk på lageret.
På crossere (og sikkert andre sykler) er det halvmåne- og elliptiskformede kjedestrammere med hakk. Her er det lettere å stramme enn der man kun har bolt ("gjengestang")med strammemutter og låsemutter. Ettersom jeg bare bolt så brukere jeg skyvelære for å lik avstand. Det hjelper godt på "men du kan ta dej fa... på at det inte bliver tyst enndå"!
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: Motstand på bakhjulet
Kan ikke helt skjønne at bakhjulet er skjevt nå etter at jeg strammet kjedet. Jeg strammet først låsemutteren på kjedesiden, så prøvde jeg å justere frem og tilbake på den andre siden for å høre om lyden ble borte, noe den ikke ble uansett. Strammet da til siste låsemutter der hjulet gikk lettest og det var minst mulig lyd.
Har nettopp vært ute å kjørt et godt stykke og brukt bakbremsen endel, men det hjalp bare litt.
Nå skrubber bremsen nesten halve "runden". Hvis hjulet sitter skjevt så skal det vel skrubbe hele tiden? Noe må jo være skjevt, men det er jo merkelig hvis felgen eller skiva er skeiv på en ny sykkel
Jeg har forøvrig siktemerker slik at jeg skal kunne stramme like mye på begge sider.
Har nettopp vært ute å kjørt et godt stykke og brukt bakbremsen endel, men det hjalp bare litt.
Nå skrubber bremsen nesten halve "runden". Hvis hjulet sitter skjevt så skal det vel skrubbe hele tiden? Noe må jo være skjevt, men det er jo merkelig hvis felgen eller skiva er skeiv på en ny sykkel
Jeg har forøvrig siktemerker slik at jeg skal kunne stramme like mye på begge sider.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6967
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Motstand på bakhjulet
Bremseklossene skal ligge mot skivene og vil alltid lage litt subbelyd.
Så lenge skivene ikke blir varme under kjøring er det ingenting å bry seg om.
Om hjulet er strammet skjevt vil også bremskaliperen bli stående like beint i forhold til hjulet som den var i utgangspunket, både hjul og kaliper står på den samme akselen.
Det er umulig å stramme kjedet så skjevt at det blir unormal belastning på lagrene.
Evt økt friksjon kommer da enten av veldig skjevt strammet hjul, sånn at kjeden ikke treffer bakdrevet i rett linje, eller for mye stramming av kjedet.
Så lenge skivene ikke blir varme under kjøring er det ingenting å bry seg om.
Om hjulet er strammet skjevt vil også bremskaliperen bli stående like beint i forhold til hjulet som den var i utgangspunket, både hjul og kaliper står på den samme akselen.
Det er umulig å stramme kjedet så skjevt at det blir unormal belastning på lagrene.
Evt økt friksjon kommer da enten av veldig skjevt strammet hjul, sånn at kjeden ikke treffer bakdrevet i rett linje, eller for mye stramming av kjedet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Motstand på bakhjulet
Har av og til hatt god suksess med å løsne boltene som fester kalipper deretter holde bremsen inne mens man strammer boltene til oppgitt moment igjen.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Re: Motstand på bakhjulet
Nå har jeg vært ute å justert litt igjen. Når hjulet er i den posisjonen at skivene subber minst mulig, så har jeg ikke strammet like mye i følge merkene. Skal jeg følgene merkene eller skal jeg gå for minst mulig subbing?Jompa skrev: ↑05 jun 2017, 17:26 Bremseklossene skal ligge mot skivene og vil alltid lage litt subbelyd.
Så lenge skivene ikke blir varme under kjøring er det ingenting å bry seg om.
Om hjulet er strammet skjevt vil også bremskaliperen bli stående like beint i forhold til hjulet som den var i utgangspunket, både hjul og kaliper står på den samme akselen.
Det er umulig å stramme kjedet så skjevt at det blir unormal belastning på lagrene.
Evt økt friksjon kommer da enten av veldig skjevt strammet hjul, sånn at kjeden ikke treffer bakdrevet i rett linje, eller for mye stramming av kjedet.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 6967
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Motstand på bakhjulet
Følg instruksjonsboka og stram likt på begge sider. Du kan godt bruke skyvelære eller tommestokk til å kontrollere at stramminga virkelig blir lik også.BC45 skrev: ↑05 jun 2017, 17:46Nå har jeg vært ute å justert litt igjen. Når hjulet er i den posisjonen at skivene subber minst mulig, så har jeg ikke strammet like mye i følge merkene. Skal jeg følgene merkene eller skal jeg gå for minst mulig subbing?Jompa skrev: ↑05 jun 2017, 17:26 Bremseklossene skal ligge mot skivene og vil alltid lage litt subbelyd.
Så lenge skivene ikke blir varme under kjøring er det ingenting å bry seg om.
Om hjulet er strammet skjevt vil også bremskaliperen bli stående like beint i forhold til hjulet som den var i utgangspunket, både hjul og kaliper står på den samme akselen.
Det er umulig å stramme kjedet så skjevt at det blir unormal belastning på lagrene.
Evt økt friksjon kommer da enten av veldig skjevt strammet hjul, sånn at kjeden ikke treffer bakdrevet i rett linje, eller for mye stramming av kjedet.
Kan du poste et bilde av stramming og skive ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Motstand på bakhjulet
Står ikke noe om hva som er riktig moment i innstruksjonsboka, så tror jeg ikke jeg tør å begynne å skru på bremsene.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Motstand på bakhjulet
... men som Jompa sier: så lenge ikke bremseskiva blir varm så gjør ikke subbing noe. Kjør deg en tur uten å bruke bakbremsen, stopp, kjenn! Kald eller varm?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Motstand på bakhjulet
bremseklosser som ligger mot bremseskiva blir glassert og dermed reduseres friksjonen ved oppbremsing Derfor skal ikke klosser ligge mot skiva; at de subber i ny og ne blir noe annet.
Mange bremsekit blir levert med en eller annen form for fjærplate der fjærplata skyver bremseklossene ørlite ut fra
skiva. På eldre sykler eller på sykler som går langt bygger det seg opp bremsestøv i calipperet. Dette støvet kan hindre bremseklossen fra å bevege seg fritt på "bremsepinnene".
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Motstand på bakhjulet
Sykkelen er ny. Snakk med forhandler. Hvis bakhjulet må stå skjevt i baksvingen for å fjerne ulyd så er det noe galt med sykkelen.