Trenger jeg sport-touring-dekk?
Trenger jeg sport-touring-dekk?
Hei!
Som nevnt tidligere skal jeg på en skikkelig langtur i juli. 3000km opp og ned Norge. Det blir garantert masse regn og ganske kaldt på en del fjelloverganger.
Nå har jeg et sett med ganske nye Michelin Pilot Power stående på. Jeg er veldig fornøyd med grepet jeg har på tørr vei. I fjor kjørte jeg med Pilot Road 3 på min Hornet, og der var jeg ikke like fornøyd med hvordan jeg satt i svingene.
Men, disse dekkene er jo ikke noe særlig på vått føre. Ikke at jeg har kjent at det har sluppet i det lille regnværet jeg har kjørt i, men man ser jo selv at det ikke er like mye drenering som på touring-dekk.
Spørsmålet er da om jeg bør bytte dekk før jeg legger ut på langtur? Hvor mye grep på tørt føre vil jeg miste ved å gå over på et sport-touring-dekk? Jeg tenker å få kjørt litt på bane denne sesongen, men utover det ligger jeg ikke med fullt nedlegg i alle svinger.
Jeg vurderer Metzeler Roadtec 01. Dekkene kommer overlegent ut i alle tester jeg har lest, men jeg har fått inntrykk av at disse passer pest på tyngre sykler. Stemmer det?
Så vi jo Pirelli Angel GT. Ikke like bra på vått føre som Roadtec'ene, men kanskje bedre grep på tørr vei?
Som nevnt tidligere skal jeg på en skikkelig langtur i juli. 3000km opp og ned Norge. Det blir garantert masse regn og ganske kaldt på en del fjelloverganger.
Nå har jeg et sett med ganske nye Michelin Pilot Power stående på. Jeg er veldig fornøyd med grepet jeg har på tørr vei. I fjor kjørte jeg med Pilot Road 3 på min Hornet, og der var jeg ikke like fornøyd med hvordan jeg satt i svingene.
Men, disse dekkene er jo ikke noe særlig på vått føre. Ikke at jeg har kjent at det har sluppet i det lille regnværet jeg har kjørt i, men man ser jo selv at det ikke er like mye drenering som på touring-dekk.
Spørsmålet er da om jeg bør bytte dekk før jeg legger ut på langtur? Hvor mye grep på tørt føre vil jeg miste ved å gå over på et sport-touring-dekk? Jeg tenker å få kjørt litt på bane denne sesongen, men utover det ligger jeg ikke med fullt nedlegg i alle svinger.
Jeg vurderer Metzeler Roadtec 01. Dekkene kommer overlegent ut i alle tester jeg har lest, men jeg har fått inntrykk av at disse passer pest på tyngre sykler. Stemmer det?
Så vi jo Pirelli Angel GT. Ikke like bra på vått føre som Roadtec'ene, men kanskje bedre grep på tørr vei?
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?
Nå skal ikke jeg utnevne meg til noen ekspert, men hvis du skal på langtur med full bagasje, i kaldt vær med tildels mye kjøring på midten av dekket, ville jeg gått for et touring dekk, og spart godekka til banen. Om du trenger det er en annen sak, vi har vel en tendens til å ha mye å gå på når det gjelder grep.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Sted: Trondheim
Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?
Tror du skal jobbe hardt for å fremprovosere hjulslipp på både vått og tørt med både roadtec og angel gt Jeg har "testet" angel gt i min litt villere tid i striregn, og de satt som fy ^^
Hvis du ikke er like opptatt av levetid kan jeg også anbefale M7RR fra Metzeler. Mer sport, men det er designet for å ha max grep på våt, tørr og skitten asfalt, det har jeg testet på GSXR600 på kaldt regn/slaps, og på favorittvei i solskinn, mitt favorittdekk over alle
Hvis du ikke er like opptatt av levetid kan jeg også anbefale M7RR fra Metzeler. Mer sport, men det er designet for å ha max grep på våt, tørr og skitten asfalt, det har jeg testet på GSXR600 på kaldt regn/slaps, og på favorittvei i solskinn, mitt favorittdekk over alle
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Sted: Bartebyen
Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?
Kan også anbefale Gt, det skal veldig mye til for å utfordre de på tørt - kjørt på Acr i tre dager uten antydning til slipp og har også hatt bra nedlegg i heavy-regn i Alpene med samme dekk ( annet sett)
Du gjør ikke noe feil med å kjøpe disse ihvertfall, et godt combo-dekk
Du gjør ikke noe feil med å kjøpe disse ihvertfall, et godt combo-dekk
-
- Innlegg: 830
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?
Michelin pilot power 3 er rå på tørt og vått.. rimelig er de også....
Diablo rosso 3 har jeg nå og er også fornøyd på vått og tørt med de:)
Men som nevnt over er angel gt og metzeler kanon gode dekk også:) om du velger en av de 4 så er du dekket:) kanskje gå etter pris ?
Diablo rosso 3 har jeg nå og er også fornøyd på vått og tørt med de:)
Men som nevnt over er angel gt og metzeler kanon gode dekk også:) om du velger en av de 4 så er du dekket:) kanskje gå etter pris ?
Den som har begge beina plantet på jorda står stille.
- Bjerknez
- Innlegg: 22859
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?
Gjem sportsdekkene til banen, og gå for sports touring. Jeg tør påstå at et sportstouring dekk er det beste valget nesten uansett, så lenge man ikke skal ta den helt ut på bane.
Min erfaring er at sportsdekk slites veldig fort på midten og da forsvinner kjøreegenskapene. Etter 3000 kilometer med sportsdekk vil jeg tro det er ganske firkantet.
Jeg har foreslet meg i Angel GT på min S1000R. Fantastisk dekk :)
Min erfaring er at sportsdekk slites veldig fort på midten og da forsvinner kjøreegenskapene. Etter 3000 kilometer med sportsdekk vil jeg tro det er ganske firkantet.
Jeg har foreslet meg i Angel GT på min S1000R. Fantastisk dekk :)
Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?
Det er vel veldig få av oss som faktisk har et reelt behov for sportsdekk når man kjører på offentlig vei
Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?
Takk for tips!
Virker som de fleste har en forkjærlighet for Angel GT. Er det noen som faktisk har prøvd Roadtec 01? Sett flere tester der dette dekket blir rangert mye høyere enn Angel GT.
Hadde det ikke vært for at jeg skulle på langtur hadde jeg kanskje valgt Metzeler M7 RR. Ble overbevist etter å ha lest litt mer om det dekket!
Nå venter jeg på svar fra Mr Pitlane, så vi får se hva jeg ender opp med å bestille. Heller mot Angel GT med mindre noen kan bekrefte alle lovordene jeg har lest om Roadtec 01.
Virker som de fleste har en forkjærlighet for Angel GT. Er det noen som faktisk har prøvd Roadtec 01? Sett flere tester der dette dekket blir rangert mye høyere enn Angel GT.
Det er sant. Grunnen til at jeg lurte er den enorme forskjellen jeg merker på "dry grip" når det kommer til mine gamle Pilot Road 3 og det settet med Pilot Power som står på sykkelen nå. Nå skal det nevnes at jeg har byttet sykkel fra da jeg kjørte med Pilot Road, men likevel.
Hadde det ikke vært for at jeg skulle på langtur hadde jeg kanskje valgt Metzeler M7 RR. Ble overbevist etter å ha lest litt mer om det dekket!
Nå venter jeg på svar fra Mr Pitlane, så vi får se hva jeg ender opp med å bestille. Heller mot Angel GT med mindre noen kan bekrefte alle lovordene jeg har lest om Roadtec 01.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Sted: Bartebyen
Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?
Spiller ingen rolle hva du velger av disse dekka du nevner , all good - ha en fin tur og si fra når du er i omr Trøndelag så kan jeg henge med noen mil
Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?
Har alltid kjørt Metzeler Sport tec, som er ett sport/trackday dekk og har aldri fått mindre enn 6000 km bak og 12000 km framme.Bjerknez skrev: ↑09 jun 2017, 01:09 Gjem sportsdekkene til banen, og gå for sports touring. Jeg tør påstå at et sportstouring dekk er det beste valget nesten uansett, så lenge man ikke skal ta den helt ut på bane.
Min erfaring er at sportsdekk slites veldig fort på midten og da forsvinner kjøreegenskapene. Etter 3000 kilometer med sportsdekk vil jeg tro det er ganske firkantet.
Jeg har foreslet meg i Angel GT på min S1000R. Fantastisk dekk :)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6953
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?
Har Bridgestone Battlax T30 evo f/b på FJRen. Disse har nå rullet 11000 og begynner å bli slitasjepreget, men er fortsatt over minstemål. Dette er jeg veldig fornøyd med på en så tung sykkel, og er også meget godt fornøyd med alle andre egenskaper i dekket.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37832
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?
Jeg er også storfornøyd med Bridgestone Battlax A40 Adventure på KTM'en.
Men jeg har et bestemt inntrykk av at nettopp Bridgestone er et ikketema dekk for de fleste... .
Det nevnes sjelden eller aldri som et alternativ til "in" dekkene fra Metzeler, Michelin og Pirelli.
Bridgestone kommer også gunstig ut prismessig.
Så jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke flere tar sjansen på å sjekke ut dette velkjente japanske dekkmerket... .
Men jeg har et bestemt inntrykk av at nettopp Bridgestone er et ikketema dekk for de fleste... .
Det nevnes sjelden eller aldri som et alternativ til "in" dekkene fra Metzeler, Michelin og Pirelli.
Bridgestone kommer også gunstig ut prismessig.
Så jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke flere tar sjansen på å sjekke ut dette velkjente japanske dekkmerket... .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Sted: Trondheim
Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?
Kjenner en som lovpriser Roadtec, og han har kjørt med mange forskjellige av disse sportstouring-dekkene Dette er da på en SDR 1290, om de holder på den holder de for alt x) Ellers støtter jeg WikingTnT i at du må brøle ut når trøndelagen skal forseres
- Bjerknez
- Innlegg: 22859
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?
De orginale sportsdekkene som sitter på S1000R'en når den er ny er nå rullet 2.000km. Og jeg kan allerede se ad dem er bra slitt. Spesielt på midten. Jeg tipper 2000km. Til så er dem blankslitte.simpson skrev: ↑10 jun 2017, 19:31Har alltid kjørt Metzeler Sport tec, som er ett sport/trackday dekk og har aldri fått mindre enn 6000 km bak og 12000 km framme.Bjerknez skrev: ↑09 jun 2017, 01:09 Gjem sportsdekkene til banen, og gå for sports touring. Jeg tør påstå at et sportstouring dekk er det beste valget nesten uansett, så lenge man ikke skal ta den helt ut på bane.
Min erfaring er at sportsdekk slites veldig fort på midten og da forsvinner kjøreegenskapene. Etter 3000 kilometer med sportsdekk vil jeg tro det er ganske firkantet.
Jeg har foreslet meg i Angel GT på min S1000R. Fantastisk dekk :)
Angel GT ligger på vent hos Pitlane og blir lagt på i førsten av juli. Før ferien.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?
Tror jeg hadde blitt ganske furten, hvis jeg ikke hadde fått mer enn 4000km på dekkene. Syns vel at rundt 10000km bør vi vel forvente at et dekk skal holde, og touringdekka er vel blitt såpass bra med tanke på grep på sidene, at det er vel ikke store forskjellen på vanlig vei. Vi driver ikke banekjøring når vi er på tur vel. Kjedelig å legge ut på langtur med dekk man kanskje må skifte underveis. Syns å huske at det med dekk på vanlig vei er diskutert tidligere, og det er touringdekka som er å foretrekke med tanke på holdbarhet, og grep på kald våt asfalt.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650