Trenger jeg sport-touring-dekk?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?

Legg inn av LarsE »

Elruts84 skrev: 03 feb 2018, 01:37
Bjerknez skrev: 03 feb 2018, 00:35 Litt dyrt spør du meg.

jeg bestiller alltid på motorsykkeldekk.com. Betaler ganske nøyaktig 3.000 spenn for ett sett med dekk, inkludert frakt.
Helt enig. Motorsykkeldekk.com har fungert utmerket.
De fleste plasser bytter dekkene for deg også uten at du har kjøpt de hos dem. Mot et lite tillegg selvsagt. Og kanskje er smil ekstra til dem hehe

Elruts
Eller du bare bytter dem selv ;) Eller har en kompis med tilgang til dekkmaskina på jobben :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?

Legg inn av FredrikE24 »

Bytte selv er null stress, men man skal tid til det selvfølgelig. Jeg bruker nok en 3-4 timer alt i alt på omlegging av to dekk m/avmontering, felgvask osv osv. + avbalansering.
Alt gjøres for hånd og med biltema balanseapparat.
Har sikkert fortalt om min metode tidligere men kan oppsummere i korte trekk.

Tapp ut luft i begge hjula, kjør noen hundre meter på det for å løsne dekk fra felg(gangfart).
Skru av fra sykkel
Bruk store strips og sett inn disse rundt dekket med ca. 10 cm mellomrom hele veien rundt. Stram de jevnt etterhverandre.
Dekket skal klemmes så godt det går sammen.
Legg dekket flatt på bakken og bare dra det av felgen..
Strips nytt dekk på tilsvarende måte, ha på noe glatt på dekket så det glir lettere over felgen.
Sett det på, klipp strips og fyll opp.
Sist redigert av FredrikE24 den 03 feb 2018, 12:36, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?

Legg inn av AJ »

Denne metoden virker både enkel og effektiv. Veldig interessant, faktisk!

Noen mulighet for en bildeserie i "Gjør-det-selv" (DIY) - forumet neste gang du gjør det på denne måten?
Det er jeg sikker på mange her inne er interessert i :prf .
FredrikE24 skrev: 03 feb 2018, 11:47 Bytte selv er null stress, men man skal tid til det selvfølgelig. Jeg bruker nok en 3-4 timer alt i alt på omlegging av to dekk m/avmontering, felgvask osv osv. + avbalansering.
Alt gjøres for hånd og med biltema balanseapparat.
Har sikkert fortalt om min metode tidligere men kan oppsummere i korte trekk.

Tapp ut luft i begge hjula, kjør noen hundre meter på det for å løsne dekk fra felg.
Skru av fra sykkel
Bruk store strips og sett inn disse rundt dekket med ca. 10 cm mellomrom hele veien rundt. Stram de jevnt etterhverandre.
Dekket skal klemmes så godt det går sammen.
Legg dekket flatt på bakken og bare dra det av felgen..
Strips nytt dekk på tilsvarende måte, ha på noe glatt på dekket så det glir lettere over felgen.
Sett det på, klipp strips og fyll opp.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kan lage en DIY på dette ved neste anledning :)

Fordelen med dette er at man samler sidene til dekket og presser det litt utover. Som vil si at diameteren på dekket blir større. I tillegg er stripsene glatte, som gjør at dekket lettere sklir av og på felgen.
Det finnes vel også mange filmer av dette på youtube, men jeg skifta bakdekk på min fars K1300GT med dekkspaker én gang. Og vi satt to mann og sloss med dekket i godt over en halvtime før vi fikk det av uten å lage ripe i felg. Ved montering av nytt tenkte jeg at det måtte finnes en mye enklere måte..

Brukeravatar
kusa
Innlegg: 94
Registrert: 08 okt 2016, 12:08
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX6r 636 2006mod
Sted: Hønefoss

Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?

Legg inn av kusa »

kjellv skrev: 02 feb 2018, 22:46
kusa skrev: 02 feb 2018, 22:23 Siden denne tråden har plutselig komt opp i dagslyset så kom jeg på at jeg trengte nye dekk..
Tror jeg skal gå for Metzler Sportec M7RR, men har fått tilbud på noen bridgestone s21, hva tror dere er best?

Her er forøvrig mailen med prisene jeg fikk:

Då har eg funne pris på dekk i 120/70-17 og 180/55-17

Bridgestone s21 kjem på kr 4000
Metzler Sportec M7RR kjem på kr 4300

Prisane er ink mva
Omlegg og balansering kjem eventuelt i tillegg med kr600
Hvis du kjem hit med hjula

Hva tenker dere? :))
Kjører du mye på bane?
Jeg ville anbefalt de nye Bridgestone T31 evo. S/T-dekk. Du får mange flere km på dem enn S-dekk, og er tryggere på veigrepet når det er kjølig.
Kjører ikke mye på bane!
Tror du at bridgestone T31 evo holder mye mer enn s21 og m7rr?

Ang tips til nettside å kjøpe dekk, tusen takk! Bestiller der!
Ta kontakt om du/dere vil ha turfølge! Område Oslo/Hønefoss.

2006 - Kawasaki Ninja 636 (2016 - ...)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?

Legg inn av FredrikE24 »

Dekkonline er finfint! Bestiller alltid derfra selv. En skal bare huske på at det er PostNord som overtar frakta etter at DPD har fått forsendelsen til Norge. Så må du bare følge med når den lander i Norge. Hvis ikke PostNord kontakter deg på telefon/epost må du kontakte PostNord. Som regel er det Dekkonline som slurver med å gi ditt telefonummer og epost til DPD som igjen sliter med å gi det til PostNord. Men det ordner seg sålenge man oppgir sporingsnummer til Kundeservice. Har måttet gjøre dette de tre siste gangene.

ZZR-Erling

Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg har i flere år bestilt fra motorsykkeldekk.com og motoroljer.no Begge selskap står Delti bak. I Norge er det Post Nord som frakter ut. Har en gang ikke fått motorolja til bil. Så ifra til Delti om det og da refunderte de beløpet raskt. 10 dgr etterpå kom olja :)

Vedr dekk, velg en av testvinnerne..

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?

Legg inn av Dansekris »

FredrikE24 skrev: 02 feb 2018, 13:37 Gammel tråd, usikker på hva Dansekris faktisk valgte.
Jeg valgte Pirelli Angel GT. Strålende fornøyd. Fantastisk på våt og kald asfalt og godt grep når man skal trøkke tel.

Med mine evner har jeg ikke vært i nærheten av å makse ut potensialet i dekket ved sprek kjøring.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Trenger jeg sport-touring-dekk?

Legg inn av WikingTnT »

Dansekris skrev: 03 feb 2018, 19:46
FredrikE24 skrev: 02 feb 2018, 13:37 Gammel tråd, usikker på hva Dansekris faktisk valgte.
Jeg valgte Pirelli Angel GT. Strålende fornøyd. Fantastisk på våt og kald asfalt og godt grep når man skal trøkke tel.

Med mine evner har jeg ikke vært i nærheten av å makse ut potensialet i dekket ved sprek kjøring.
Støtter den :thumleft

Svar