Aggressive bilister

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Aggressive bilister

Legg inn av cevillan »


AlleBrukernavnErTatt skrev:
cevillan skrev: 11 jun 2017, 18:50
Aldri opplevd aktiv blokkering.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Var noen som åpnet døren på meg i operatunnelen ifjor.
Det er jo helt psyko-adferd...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Aggressive bilister

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

cevillan skrev: 11 jun 2017, 20:25
AlleBrukernavnErTatt skrev:
cevillan skrev: 11 jun 2017, 18:50
Aldri opplevd aktiv blokkering.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Var noen som åpnet døren på meg i operatunnelen ifjor.
Det er jo helt psyko-adferd...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Jepp... der og da ble jeg sjokket og fikk ikke med meg skiltnr, men det er grunnen til at jeg har gopro på sykkelen stort sett. Det og alle som bytter fil mens de tekster på mobilen 😬
Braaaaaap

Reodor
Innlegg: 54
Registrert: 09 des 2016, 23:23
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 765 RS
Sted: Nittedal

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Reodor »

Er sjelden jeg opplever aggressive bilister når jeg pendler til jobb fra Nittedal til Fornebu, men det finnes unntak. Når noen ligger altfor nærme bakdekket mitt pleier jeg å øke avstanden til bilen foran slik at jeg kan ta en mykere innbremsing hvis bilen foran bremser. Det er den enkleste måten for meg å øke sikkerhetsmarginen. Ser ofte at bilen bak også øker avstanden til meg når jeg øker avstanden til bilen foran. Tror det ligger litt psykologi i at vi blir påvirket av trafikken rundt oss og hvis alle kjører med liten avstand blir bilister påvirket til å følge mønsteret.
Triumph Street Triple 765RS
Suzuki SV650S

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Geiroe »

Opplevde å bli blokkert i Tønsberg i fjor, men det er sjelden å oppleve aktiv blokkering. Det mange bilister ikke tenker på er jo at vi kan benytte oss av mindre luker, å smette ut, slik at vi egentlig ikke opptar en bils plass i køen.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Snikendeugle »

Bjerknez skrev: 10 jun 2017, 01:06
Men en ting er sikkert. Oslo folk er definitivt værstinger i trafikken når det kommer til oppførsel. Makan til oppsnasige, hissige bedrevitere skal man lete lenge etter. Aldri blir jeg så ofte direkte blokkert ved lanesplitting som jeg blir i Oslo. Folk tuter og presser seg frem som om dem eier veien og fylket dem kjører i.
Jeg har kjørt MC i Oslo i 3 år nå, og kjenner meg ikke igjen i noe av dette. Men så er jeg ikke så hårsår heller og ser en farlig situasjon for farlig, ikke alle slags situasjoner hvor "å nei en bil kom litt nærme meg".
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Royal »

Jeg har fått noen skikkelig skyllebøtter i Oslotrafikken. Det at bilister tuter på lanesplitting, spyler meg med spylevæske når de er irriterte og kjører helt opp i skiltfestet mitt har skjedd i de siste årene. Stressa folk som har hatt dårlige dager som lar det koke over i rushen er ikke uvanlig, men noen ganger så er det jeg som har gjort feil og bomma. Da har jeg ikke annet å gjøre enn å legge meg flat :knegg

All skylden skal ikke ligge på bilistene. Dette er bare esktremtilfeller og kan egentlig ikke representere trafikkantene i Oslo 100%.
Jeg ser mange motorsyklister som også oppfører seg som gærninger i trafikken. Lanesplitter i 3x farten av trafikken, smetter inn i bittesmå luker i rundkjøringer i helt vill fart og sjekker ikke blindsoner før de hopper imellom feltene. Disse ber jo om å bli påkjørt.

De aller værste er disse scooterene med 2 hjul forran som kan kjøres på bil-lappen. Har ikke sett en eneste sjafør av en slik en oppføre seg ordentlig i trafikken.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev: 12 jun 2017, 09:07
Bjerknez skrev: 10 jun 2017, 01:06
Men en ting er sikkert. Oslo folk er definitivt værstinger i trafikken når det kommer til oppførsel. Makan til oppsnasige, hissige bedrevitere skal man lete lenge etter. Aldri blir jeg så ofte direkte blokkert ved lanesplitting som jeg blir i Oslo. Folk tuter og presser seg frem som om dem eier veien og fylket dem kjører i.
Jeg har kjørt MC i Oslo i 3 år nå, og kjenner meg ikke igjen i noe av dette. Men så er jeg ikke så hårsår heller og ser en farlig situasjon for farlig, ikke alle slags situasjoner hvor "å nei en bil kom litt nærme meg".
Når jeg kjører motorsykkel så er jeg hakket mer hårsår enn når jeg kjører bil, men nevrotisk vil jeg ikke si at jeg er. Når biler svinger ut for aktivt og blokkere meg så er dette et typisk Oslo fenomen (eller kanskje storby fenomen) som jeg sjelden eller aldri opplever andre steder.

Jeg klarer jo og bremse og det er ikke slik at dem gjør alt for å kjøre på meg, men uansett en atferd jeg overhodet ikke liker.

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Hansien »

Har ved flere anledninger opplevd å bli blokkert av andre trafikanter i flere av de større byene, så Oslo er nok ikke eneste plassen hvor folk tenker: "Skal jeg stå flere timer i rush så skal du og! "
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Nomade »

Haha, sikker på jeg har svart belte i lanesplitting :knegg

Jeg pendler en del og oppholder meg periodevis midt i Bangkok, der har jeg en typisk 125 ccm scooter. Kjører ofte rundt om med den og føler meg helt komfortabel i trafikken. Og trafikken er enorm både med 2-hjulinger og biler selvsagt. Kommer helt klart raskere frem med motorsykkel enn med bil.

Men når jeg er tilbake i Norge og Oslo og fiser litt rundt i rushtrafikken føler jeg meg faktisk mer usikker på hvordan norske bilister reagerer og oppfører seg når motorsyklister lanesplitter rundt dem....I Bangkok derimot er jeg avslappet da jeg vet att bilister er vant til att det er mye motorsyklister rundt dem hele tiden, det er de ikke i gamle Noreg....

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Grendel »

Som fersk MC fører i oslo så har det til nå vært greit med lane splitting, selv på Ring3. Det varierer med andre bilers høflighet, men stort sett så legger bilene seg pent ut til siden for å slippe meg frem. Jeg kjører fra Sinsen til Bryn, hvor jeg tar av.

Før jeg fikk MC-lappen kunne jeg ikke kjøre på Ring3, men tok veien mellom Carl Berner og over Bryn. Her var det andre boller. Strekningen fra Helsfyr og bort til Bryn (Erik Arnesen sin MB-forretning) var nærmest "Indiske trafikk-tilstander". (Det er sikkert et ledd i byrådet sine tiltak for globalisering).

Heldigvis har jeg ikke opplevd at "noen åpner døren" for meg.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Aggressive bilister

Legg inn av KevinmsR6 »

Senest i dag da jeg bedrev litt lane splitting på veien hjem ifra jobb var det selvfølgelig en eldre herremann som så meg komme og plasserte seg fint på midtstripen for og blokkere meg, bilisten i venstre fil fikk dette med seg og stoppet opp for og slippe meg inn og forbi... jeg kunne dog ikke gjøre annet enn og ligge meg opp på siden av bilen som sperret og ga han ett blikk han sikkert hadde husket om det ikke var for det sotede visiret mitt:)

Ruste sykkelen og passerte han.... enkelte skjønner jeg meg rett og slett ikke på... 98% viker når jeg kommer kjørende og hilser fint :) men enkelte sitter med en tanke gang som ikke ligner grisen......
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Eirikvestfold »

Hadde en interessant i dag som kunne gått skikkelig ille.

Kom til et T-kryss hvor jeg hadde vikeplikt fra begge sider Jeg skulle til venstre. Kom enkelte biler fra min høyre, men ikke venstre.

Derfor la jeg meg så langt til venstre i kjørefeltet at biler bak meg som skulle til høyre, kunne kjøre.

Selv måtte jeg jo vente til det var klart fra høyre.

I det jeg ser siste bil passere begynner jeg å rulle. Samtidig ser jeg en eldre SUV kjøre opp på siden av meg og kjører til venstre. Altså samme retning jeg skulle.

Jeg bremset hardt og slapp han forbi. Hadde jeg ikke gjort det ville han presset meg sidelengs over i motgående.

Lå bak han i 300 meter før han svingte inn på en privat eiendom. Han sparte vel 2-3 sekunder på den manøveren.

Angrer på at jeg ikke stanset og strakk ham.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Aggressive bilister

Legg inn av JohnnyTh »

Dere skulle tatt dere et år I Korea. Så hadde dere ikke hatt noe problemer med Norske agresive sjøfører. :)
Her I Kore er det helt vilt. Alle kjører som det kun er den I trafikken. Blinklys er ikke I bruk og ingen ser I speil eller blindsone før man bytter fil. Hvis man I det hele tatt bytter fil, mange ligger gjerne I venstre fil når de skal til høyre og motsatt.

Koreansk kultur verdsetter høfelighet høyt, men det gjelder ikke når man setter seg I en bil. Gleder meg til å kjøre I Norge igjen. Jeg jobber I Ulsan, her er det 1,5 millioner innbyggere. Vi har ikke t-bane så all transport er på vei. Det er I gjennomsnitt 50 ulykker med 2 hjulinger involvert pr dag!

En av årsakene er mangel på kjørekultur. Koreanerne har bare hatt privatbilisme siden slutten av 80-tallet og føreropplæringen har frem til sist år bare vært en eneste dag hvis man var flink til å kjøre. Hvis man ikke var flink tok det 3 dager.

Beklager avsporingen :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Eirikvestfold »

Hehe. Nesten som det er i Kambodsja. Der er moped likestilt med sykkel. Man trenger kun å ha penger til å kjøpe for å kjøre. Ingen opplæring overhodet.

Heller ingen regler på bruk, beskyttelse, antall passasjerer, teknisk stand osv.

Men det går vel så bra som det gjør fordi alle gjør det. Hadde jeg kjørt i den trafikken ville jeg ikke klart meg en dag.
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Aggressive bilister

Legg inn av KåreDump »

cevillan skrev: 11 jun 2017, 18:50
Aldri opplevd aktiv blokkering.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Opplever det dessverre nesten daglig.... jo kjipere EL-bil jo større sjanse for at de aktivt prøver å hindre meg i å lane-splitte!
Har nevnt det tidligere, men sjokkerende nok er det de som oftest blir nevnt som drittsekker i trafikken (store Audi og BMW) som mest sannsynlig slipper deg forbi!

Men kjenner at det koker når jeg ser hvordan bilister behandler mopedister i trafikken!!
Senest for to dager siden lå jeg bak en bil som lå klint opp i ræva på en jentunge på moped. Mopeden lå nok i maksfart og bilen lå maks to meter bak mopeden!

Blåste forbi bilen og la meg side om side med jentungen på moped, og vips så øka avstanden med flere billengder!!
Endte opp med at jeg kjørte de siste 6-7 kilometrene av veien til jobb i 10-15 under fartsgrensa, bak jentungen på moped.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar