Aggressive bilister

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Aggressive bilister

Legg inn av BC45 »

Litt usikker på om overskriften ble dekkende, men fant ikke på noe bedre i farten. Som nevnt i presentasjonstråden har jeg vært uten sykkel de siste 6 årene og jeg har nettopp begynt å kjøre igjen. Jeg har med andre ord blir 6 år eldre siden sist og ser kanskje trafikken litt annerledes i dag og har begynt å legge merke til andre ting. Noe jeg har stusset over de siste par ukene når jeg har vært på veien igjen er hvor hissige en del bilister er. En hissighet jeg ikke så ofte legger merke til når jeg kjører bil. Jeg får ofte biler helt oppi rompa, selv når jeg ligger over fartsgrensen. Hvis jeg gasser på prøver de ofte å holde følge uansett hvor fort jeg kjører. Noen ganger når jeg tar igjen en bil, gjerne en tysk bil, så gasser de på. Virker nesten som en mc bak setter igang en slags "kjøre om kapp!" innstilling hos enkelte. I begynnelsen tenkte jeg ikke noe særlig på disse hendelsene, men i og med at de er blitt flere i løpet av bare to uker og ca. 70 mil, så begynner jeg å lure.
Er en slik innstilling fra bilister noe dere opplever av og til?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser det ofte selv, men jeg tror grunnen til de fleste tilfellene du nevner er mer nyansert enn at dem vil "kjøre om kapp", selv om det sikkert stemmer i noen tilfeller.

Når man ligger som bilist på landeveien og får en MC bak seg som tar innpå så blir nok mange litt usikre på om dem er en "hindring" og velger kanskje og gasse litt på. Jeg tror ikke dette gjøres for å kjøre om kapp. Som oftest. Man vil jo gjerne som oftest ikke være "til bry" i trafikken. Spesielt ikke hvis man er litt usikker selv.

Biler helt opp i rompa er noe av det jeg missliker aller mest og her er nok (åpenbart) grunnen en annen. Jeg kan ikke helt komme på noen gode argumenter. Vertfall ikke andre argumenter enn at dem faktisk vil by opp til "kamp" vedrørende kappkjøring og eller er irriterte for ett eller annet og vil stresse deg litt.

Slik atferd er det mest provoserende jeg vet om og det skjedde faktisk en gang at en bil kjørte såpass nærme at han stusset borti skiltplaten min. Da mistet jeg dessverre alle sperrer, stoppet sykkelen midt i veien, rett foran en rundkjøring og kløyv av sykkelen. Han fikk tidenes skyllebøtte og det var like før jeg slo inn ruta på bilen. Ja jeg var faktisk så provosert.

En voksen mann satt inne i bilen og var nesten på gråten og la seg helt flat og han forklarte opppførselen sin med at han mente jeg hadde sneket i køen lenger ned. Det stemte dog ikke. Det som skjedde var at jeg kom før han ut av en rundkjøring og det så han som sniking.

Han ba om undskyldning så det holdt.

Det fleste av oss (hvis man går litt i seg selv) tar på seg mer eller mindre en "drakt" når vi setter oss i bilen eller lukker visiret på hjelmen. Vi er liksom litt "anonyme" og kan gjøre ting uten å alltid måtte bli konfrontert direkte som man ofte blir hvis man feks. dulter borti noen ved et uhell i butikken. Da sier man som oftest "unnskyld" eller noe.

Så jeg tror vi har det litt i oss alle sammen, men noen er så klaart langt værre enn andre. Hvor ofte har man ikke opplevd og ha vist fingeren/vist knyttneven/tutet på en bil som ligger foran av diverse grunner for så og se at denne bilen skal inn på den samme kiosken som du skulle inn på rett etterpå. Har man ikke HELT rent mel i påsan, så velger man som oftest en annen kiosk :)

Men en ting er sikkert. Oslo folk er definitivt værstinger i trafikken når det kommer til oppførsel. Makan til oppsnasige, hissige bedrevitere skal man lete lenge etter. Aldri blir jeg så ofte direkte blokkert ved lanesplitting som jeg blir i Oslo. Folk tuter og presser seg frem som om dem eier veien og fylket dem kjører i.

Det er slik andre steder også, men i Oslo er det værst. Vertfall er det mine erfaringer så langt etter over 20 år med bil lappen og snart 4 år med MC lappen.

Å kjøre MC i Oslo i rushen er galskap og ikke minst utrolig kjedelig.

Men på motorveien (E6) mellom Oslo og Fredrikstad opplever jeg rett som det er unge jyplinger i sin belånte 5 år gamle Golf GTI vil kappkjøre med meg. På firefelts motorvei kan det hende jeg lar meg rive med (innefor rimelighetens grenser) bare for å sette dem på plass. Dette har jo ikke noe med at man er hissig å gjøre. Mer en litt artig greie som man som voksen må ta ansvaret og gi seg mens leken er god. Oftest er det jeg som gir meg først etter at jeg har satt dem på plass.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Lauri »

:prf
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Ronning »

Artig tanke. Jeg hadde en z1000 streetfighter tidligere, og flere ganger skjedde det slike "kappkjøringssituasjoner". Jeg aner ikke om det var det som faktisk skjedde, men det var litt typisk rånerpreg over noen av bilene som la seg i ræva. Noen av disse kjørte også forbi meg selv om jeg lå i fartsgrensa + 10, tilsynelatende for å markere et poeng.

Mulig jeg la opp til slike situasjoner selv, for jeg var absolutt ikke moden nok til å eie en slik sykkel den gangen.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Skogstrollet »

Uff, det der med å ha bilister som ligger på tok for nærme bak er noe jeg føler skjer altfor ofte. Uansett om det er bykjøring, motorvei eller landevei. Det skjer uansett hastighet og uansett hvis jeg ligger over fartsgrensa eller ikke. Synes det er skikkelig skummelt, da de jo ikke har sjanse å stoppe i tide hvis noe skjer og jeg må bråbremse. Det er stressende.
Tror mange av disse bilistene har en ganske så stor 'jeg skal frem' mentalitet, og bryr seg ikke så mye om fartsgrenser eller hvordan adferden deres påvirker andre i trafikken. De klarer av en eller annen grunn ikke å ta det innover seg, der de sitter bak rattet i bilen sin - før noen gir dem en skikkelig vekker (a la Bjerknez, for eksemel :P ).
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Geiroe »

Hadde senest en igår, som absolutt skulle kjøre fra meg(han lå foran) noe han da også gjorde, for jeg var ikke interessert i noe kappkjøring i 60 sonen. Da kunne han vel skryte av å ha kjørt fra en motorsykkel.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Aggressive bilister

Legg inn av hakhap »

Min erfaring på motorvei med de som ligger i ræva prøver å fortelle at de må komme forbi. Er vel eneste måten nå som det nesten ikke er noen som bruker speil :(

misspelling with autocorrect

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Aggressive bilister

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

turet innover sørkedalen en ettermiddag og hadde plutselig en spenstig jaguar ved siden av meg i en krapp venstresving :/
Innover sørkedalen er det veldig mye idiotkjøring forsåvidt så overrasket meg ikke, men der er det ekstremt mye syklister og folk på rulleski, tungtransport, busser etc som kjører for fort, helt idiotisk å kjøre forbi i yttersving. Fikk der også følelsen av at han ville kappkjøre, men jeg har ikke hatt 1.gangsservice enda ^.^
Braaaaaap

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Aggressive bilister

Legg inn av BC45 »

Er ganske overbevist om at "vil kappkjøre" er et reelt fenomen. Har prøvd å gå tilbake til de ulike situasjonene jeg har opplevd det og ser at jeg i noen av tilfellene kanskje har vist en litt frempå kjørestil selv i forkant og at det muligens kan ha fremprovosert fenomenet hos enkelte bilister. "Jasså, ypper du meg meg", kan jo noen begynne å tenke. For noen dager siden ble det dessverre litt motsatt vei. Jeg hadde kjørt rundt Tyrifjorden og begynte å nærme meg Sylling, da det plutselig begynte å pøsregne og hagle. Sikten ble dårlig og som vanlig kjørte jeg pent på vått føre. Kort tid etter at jeg var kommet meg inn på 285 mot Sollihøgda kom en hvit bil som la seg helt oppi skiltet mitt. Jeg synes det var skikkelig vemmelig å ha en bil så nærme da jeg samtidig måtte konsentrere meg om å se etter søl og gris i veien. Kjente jeg ble mer og mer irritert og etterhvert tenkte jeg- ikke f... om jeg slipper deg forbi. Veien var så svingete så han hadde ingen mulighet til å passere. Helt plutselig stoppet øsregnet og like plutselig var veien knusk tørr. Nesten automatisk gikk gassen i bånn. Jeg kjørte som i yngre dager gjennom svingene og selv om jeg så den hvite bilen kjørte det han kunne, ble han borte på noen sekunder. Var faktisk en deilig følelse en god stund etterpå, selv om jeg etterhvert ser at det nok var litt umodent fra min side. Kunne jo vinket han inn til siden for å ta en prat og fått ut min ilske på den måten, men villmannen i meg tok overhånd. Har en mistanke om at villmannen aldri vil bli helt borte i enhver situasjon, så derfor- Rudskogen neste.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Aggressive bilister

Legg inn av Juicebox »

Jeg elsker å lane splitte med min Harley, ihvertfall i Oslo sentrum. Stor og tung, men med den lyden vil selv et esel flytte på seg. Andre mc sjåfører blir like forbauset hver gang jeg greier å komme meg foran i køen. Men ja, Oslo billister er verste! Folk vil alltid kappkjøre med min treige Harley :lol

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Aggressive bilister

Legg inn av cevillan »

Lanesplitter på Ring 3 daglig og opplever aldri noe problem. Jeg forventer ikke at noen skal flytte seg, men setter pris på dem som gjør det. De som ikke flytter seg driver som regel med andre ting (telefonen, sminke, spise osv) og får ikke med seg at jeg er på vei. Aldri opplevd aktiv blokkering. Det har jeg opplevd i Bergen derimot, men tror neppe mine anekdotiske bevis er nok til å kategorisk slå fast at bergensere er verst av den grunn. Tror idioter er ganske jevnt fordelt i landet.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Aggressive bilister

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

cevillan skrev: 11 jun 2017, 18:50
Aldri opplevd aktiv blokkering.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Var noen som åpnet døren på meg i operatunnelen ifjor. Det var gøy, bakhjulet opp fra bakken og mye adrenalin. Pleier ikke bli veldig sint i trafikken og lar folk kjøre forbi, men da hadde jeg veldig lyst til å slå av den bilen sitt speil...

Passasjeren som åpnet døren lente seg ut og viste meg fingeren også. Og jeg kjørte ikke fort :/ bare vanlig køkjøring
Braaaaaap

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Aggressive bilister

Legg inn av BC45 »

AlleBrukernavnErTatt skrev: 11 jun 2017, 19:11
cevillan skrev: 11 jun 2017, 18:50
Aldri opplevd aktiv blokkering.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Var noen som åpnet døren på meg i operatunnelen ifjor. Det var gøy, bakhjulet opp fra bakken og mye adrenalin. Pleier ikke bli veldig sint i trafikken og lar folk kjøre forbi, men da hadde jeg veldig lyst til å slå av den bilen sitt speil...

Passasjeren som åpnet døren lente seg ut og viste meg fingeren også. Og jeg kjørte ikke fort :/ bare vanlig køkjøring
Spesiell og utrolig unødvendig oppførsel. Har sett dette på youtube, men aldri opplevd noe lignende selv. Antakelig må det være en slags "du skal ikke snike i køen"-holdning ala den den vi ser i butikken. Blir litt annerledes i bilkø, da motorsyklistene ikke skaper lenger kø når vi kjører forbi.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Aggressive bilister

Legg inn av TGR »

En bilist som blokkerer en mc som lanesplitter, har noe til felles med en bilist som legger seg klin oppi røven på en mc. Fellestrekket er at antall aktive hjerneceller er marginalt. :-k

Det blir litt som å møte en gorilla i jungelen. Rolige bevegelser, trekk deg rolig ut av situasjonen, så går det som regel greit. :thumleft

Litt flåsete dette, men også litt alvorlig. Hvis man blir blokkert, så er det som regel smartest å finne en annen luke, enn å skape ytterligere konflikt. Og om man blir innhentet av en bilist, så slipp ham forbi. Da slipper han å bli ydmyket, og selv slipper man å krangle med 2 tonn stål. :twothumbs:

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Aggressive bilister

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Enig i sistnevnte! Beste er å bare la det gå/slippe de forbi og holde god avstand 👍🏻 Mc taper alltid mot bil uansett hvem som har rett
Braaaaaap

Svar