Ny sykkel våren 2018

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Ny sykkel våren 2018

Legg inn av Marshall »

Hallais godt folk.

Har tenkt å gjenopplive karrieren på to hjul som bare varte en sesong. Har planer om å kjøpe sykkel den kommende våren når jeg forhåpentligvis har klart å spare opp litt egenkapital. :sk?

Forrige sykkel var en Husaberg med knastedekk, har ikke tenkt å bevege meg så alt for langt vekk fra det, da sykler i samme familie står høyt på ønskelisten. Syklene det er snakk om er KTM SMC eller Duke (evt Husqy 701). Har planer om å kjøpe sykkel som går som A2, men som i ettertid kan få en sprekere "A" i vognkortet. Tenker å oppgradere til A neste sesong i tillegg! Må bare friske opp gamle kunster før jeg melder meg på kurs.

Ja da var det formelle over! Over til det tekniske.

Har fått med meg at KTM kom med ny motor til 2016-utgavene av 690syklene(edit: har funnet ut at det bare var Duke som fikk denne oppgraderingen) og ny 2017-utgave av 701. Med oppgraderingen har jeg forstått man fikk en sykkel med mindre vibrasjoner, samt litt ekstra krutt i tønna. Er det en veldig stor forskjell på disse kontra syklene fra 2015 og senere? Lurer på om den ekstra prisen vil være verdt det for å få sykkel med disse oppgraderingene. Har dessverre ikke mulighet til å testkjøre så mye da det er svært få av disse på bruktmarkedet her i nord, og mangel av KTMforhandler gjør det ikke enklere.

Takk på forhånd!
braaAAap :mc1

Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Re: Ny sykkel våren 2018

Legg inn av Marshall »

Okei jeg oppdaterer denne nå som jeg har kommet over informasjon jeg ikke hadde tidligere.

690 SMC har hatt samme motor siden 2015 med én balanseaksel. Det er bare Duke (fra 2016-) og 701(2017-)som har to slike aksler.
braaAAap :mc1

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Ny sykkel våren 2018

Legg inn av Royal »

Jeg kan svare deg litt ettersom jeg eier en 2016 Modell 701 Supermoto.

KTM som nå eier Husqvarna har bestemt seg for å gjøre som VAG (Volkswagen, audi, skoda, seat,etc) å bruke KTM merket som "standard" sykler(Volkswagen) og Husqvarna som "Premium" sykler (Audi). 690 SMC'en vil ikke få oppgradert motor og vil bli solgt nye med gamle euro3 motoren så lenge de får lov av EU. Duke 690 og 2017 Husqvarna 701 fikk derimot den nye motoren.

Den nye motoren er Euro4 compliant, litt lettere, har tyngre eksos, større stempel og mindre slaglengde. Den er også blitt oppgradert med en ekstra balanseaksel. Effekten på motoren har blitt flyttet noe opp i registeret for å kunne hente ut litt mer hester. Som et pluss så er motoren litt mer effektiv, men som et minus så kan man argumentere for at "endunker karakteristikken" (Vri på gassen, få alle kreftene med en gang) er blitt litt vannet ut og man må jage litt på turtallet for å få samme følelse.

Jeg selv valgte å kjøpe den siste 2016 modellen min nærmeste forhandler hadde og hente den ut til våren istedenfor å forhåndsbestille 2017 modellen. Grunnen til dette valget er 1. At jeg ville ha den blå fargekomboen istedenfor den nye hvite. 2. Jeg ville sørge for at jeg fikk en sykkel med en Euro3 motor som i teorien ikke går så ekstremt tynt på bensin-luft blandingen og har lettere eksos. 3. Jeg fikk et godt tilbud :knegg
Jeg har forsåvidt kjørt en duke 690 med den nye motoren og opplevde den som veldig kraftig, men den ristet ikke noe mindre enn min "gamle" 701.

701'en min er jeg storfornøyd med. Den er registrert som A2 og går mye bedre enn det den burde gjøre for å være ærlig. KTM sin LC4 motor er det mye argumenter mot å kjøpe grunnet sine problemer med "rocker arms" de hadde opp til 2013, oljeforbruk, ujevn gange, "twitchy" gassrespons, feil med throttle positions sensors, veivhusventilasjon og mye annet snadder. Andre opplever at det er skuddsikre motorer som aldri har feilet dem. Det ser ut til å komme ann på eieren og bruk av sykkelen også. Sannheten er at KTM har den kraftigste ensylindrede motoren ment for gatebruk. Med 75HK på en sylinder med 10k serviceintervaller så er det hvisse ting man må ofre.

Selv har jeg hatt følgende problemer med min 701 på 4K kilometer: Lekkasje på display(Forhandler bytter til nytt),klistremerker på sette begynner å falle av (Forhandler sender meg 2017 modell sete) og litt oljeforbruk en periode so har klarnet opp etter det forhandler sa var veivhusventilasjonsproblemer. (Nå bruker den ikke olje).
Derimot såhar jeg en bekjent med samme sykkel. Han opplever veldig høyt oljeforbruk og veldig mye vibrasjoner. Når det er sagt så er vi ganske forskjellige på kjørestil.

Det er hvisse ting du bør vite om 701før du vurderer å kjøpe selv:
Display er tatt direkte fra en Husqvarna Crosser. Den har ikke turteller, termometer eller bensinmåler. Du får idiotlys når du er på reserven, har lavt oljetrykk, abs'en feiler og innsprøytningen ryker. Du får også 2 triptellere, timeteller og klokke.

Originaleksosen har katalysator i potta som gjør den like varmt som et kjernekraftverk under nedsmeltning. Noen opplever av å ha fått smeltet bakskjermen grunnet dette. Originaleksosen peker direkte mot blinklys bak som gjør at det før eller senere smelter (Samme problem som 690 SMC har hatt i alle år)

Det finnes ikke offisielle Husqvarna fuel maps til ettermarkedeksos (Iallefall ikke på 2016 modellen selv om det er KTM ECU). Det betyr at du må kjøpe Husqvarna sin Akrapovic potte med katalysator for å beholde garantien. Ellers vil motoren går på altfor tynn blanding og kan i værste fall føre til varmgang og skade på motor. Akra potta er svindyr, du må borre i den for å ta ut db killeren men høres veldig bra ut med db killer i og ser råtøff ut på sykkelen. Andre folk driter i garantien og monterer powercommander og kjøper potte fra Wings,Remus,etc

Girkasse har bomgir. Vanligvis imellom 3-4 og 5-6. Det gjelder å være flink med å gire bestemt(Et problem som har fulgt LC4 motoren ganske lenge)

Det er vanlig at motoren bruker olje. Opp til 0.7L per 100 Mil ser Husqvarna på som normalt forbruk, men det er ytterst få som har så drøyt forbruk. Oljeforbruket blir mindre og mindre til man nærmer seg 10k km da man kan forvente at forbruket blir lite etter.

Setet er det hardeste i universet (2017 modellen har et litt bedre sete). Seat Concepts har et ettermarkedsete i Husqvarna fragene som skal være veldig bra hvis du vil bytte.

Gir 1-2 er "limp mode" med "wheelie-sperre" som skal forhindre at man ikke looper sykkelen ved for hardt gasspådrag. Tredje gir er det første giret man får bruke alle kreftene.

En veldig "slapp" innkjøring kan skade motoren, bruk den som normalt under innkjøring og du vil takke deg selv for det.

Dekkene som er montert fra fabrikk er kjempegode.(Michelin ContiAttack SM) De sitter ekstremt godt på veien og du kan stole fullt på de. De er derimot ubrukelige i mye vann og varer omtrent 6k km før de må byttes. Jeg har ikke erfaring med dekkene på enduromodellen.

Ellers så deler sykkelen mye ettermarkedsdeler med 690 SMC og prisen på disse er ikke halvgale. Jeg kjører selv med skidplate ment for SMC'en.

Selv med disse problemene så liker jeg sykkelen veldig godt og vil fint anbefale den til andre som vil prøve seg på Supermoto eller enduro segmentet.
Med full justerbar bak og fremdempere, vekt på 145kg, responsiv motor med 67hk-75hk(41 A2), veldig gode gatedekk og høy fin sitteposisjon så er det en krutttønne av et leketøy.
Hvis du lurer på hva som skal gjøres for å få sykkelen til fulleffekt så er det simpelt. Forhandler mapper om til fulleffekt med autorisasjon fra Husqvarna, så viser du den til veivesenet med papirer fra forhandler. Hvis du ikke er interessert i å følge loven i de 2 årene med A2, så kan du kjøpe ny ECU fra forhandler som har Fulleffektsmap lagt inn som standard. Du kan også kjøpe denne delen fra en kræsjet sykkel på eBay.

Brukeravatar
Marshall
Innlegg: 52
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Forhåpentligvis til neste sesong
Sted: Tromsø

Re: Ny sykkel våren 2018

Legg inn av Marshall »

Mye god informasjon, skulle gitt deg en tommel om forumet her hadde poengsystem :)

Slik jeg tolker det fra deg så er det ikke vits å spa på ekstra penger for å få sykkel med den nye motoren. Og forskjellene mellom 690 og 701 er ikke store foruten fargekombinasjonen, for utenom tilgangen til after market stæsj som power commander ol.

Du skriver om wheelie sperre. Kan det være innlagt i en av de tre standard mapsene? Under setet på 701 kan man velge å kjøre "Soft, Standard eller Advanced"

Av de problemene LC4motoren har/hadde, er mye av dette enda aktuelt på nye modeller, eller har det vært barnesykdommer som for lengst er utbedret? 690 SMC er jo ikke en ny sykkel på markedet lenger.
braaAAap :mc1

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Ny sykkel våren 2018

Legg inn av LarsE »

690en skal ha vært Euro4 helt siden 2014: http://www.bike.no/test/mctest/ktm-690-endurosmcr

Vippearmene (rocker arms) ble utbedret i 2013/2014 og de nye kan fint monteres på eldre motorer. Mange har kjørt lenge uten en eneste tanke på armene, mens andre har opplevd at de ryker etter veldig kort tid. De koster vel 1600,- totalt, og å bytte de tar mindre tid enn å justere ventilene. Ellers kommer jeg egentlig ikke på noe særlig problemer.

Er litt nykkete i lav fart (30 soner f.eks, går fint i 30, men når du skal ligge bak biler eller svinge kan det bli litt værre), det tror jeg ikke er bedre på 701 og går nok fint å fikse ved å bytte drev.

Ellers kan jeg jo og nevne at hvis du kjøper eldre enn 2014 mod så kan du justere innsprøyting og gassen selv med en laptop og en kabel til 400,- (inkludert å mappe til fulleffekt) Er ganske godt dokumentert på utenlandske forum, mange har gjort sykkelen bedre i lav fart ved å justere gasspådraget, venter på å gjøre dette selv :)

Wheelie sperra er i 2 og 3, men kan fjernes ved å dra ut noen ledninger, men har visst minimalt med effekt. For å si det sånn så klarer du fint å få den opp på bakhjulet i de girene uansett.

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Ny sykkel våren 2018

Legg inn av Royal »

Marshall skrev: 25 jul 2017, 23:47 Mye god informasjon, skulle gitt deg en tommel om forumet her hadde poengsystem :)

Slik jeg tolker det fra deg så er det ikke vits å spa på ekstra penger for å få sykkel med den nye motoren. Og forskjellene mellom 690 og 701 er ikke store foruten fargekombinasjonen, for utenom tilgangen til after market stæsj som power commander ol.

Du skriver om wheelie sperre. Kan det være innlagt i en av de tre standard mapsene? Under setet på 701 kan man velge å kjøre "Soft, Standard eller Advanced"

Av de problemene LC4motoren har/hadde, er mye av dette enda aktuelt på nye modeller, eller har det vært barnesykdommer som for lengst er utbedret? 690 SMC er jo ikke en ny sykkel på markedet lenger.
Om det er vits i å spa på penger for å få den nye modellen kommer helt ann på hva du synes er viktig. Noen finner vibrerende sykler iriterende og vil ha de ekstra hestene i motoren, andre synes det ikke er viktig. Jeg synes det derimot er deilig med garanti.

Forskjellen imellom 690 SMC og 701 er fargekomboen, litt annen rake og svingarm. Setet er også litt bredere. Mulig jeg mangler noe her, men ellers så er det, 701 skal tydeligvis være litt mer "raffinert" og veie litt mindre. Men det er en stor ensylindret sykkel med lav vekt og et display tatt fra en crosser, det er bare så og så "raffinert" man kan få det :knegg

De 3 standard mapsene tror jeg ikke er like på den nye motoren, men det har jeg ingen erfaring fra selv. På min 2016 modell så er Soft lite brukbart til noe egentlig, på en enduromodell så er denne mappen populær fordi man vil ikke ha en så agressiv gassrespons off road. Advanced skrur opp gassresponsen noe fryktelig og gjør sykkelen ganske kjip å kjøre som vanlig. Jeg opplever at jeg sliter mer på clutch og at den er vanskeligere å kjøre som normalt. Sykkelen går som en kule med denne mappen skrudd på. Ellers så kjører jeg bare i standard og syntes den er overraskende smooth på lavt turtall. De forrige årsmodellene har ikke denne luksusen.
Hvis man opplever at den er twitchy på lave gir så kan man installere en boosterplug for å fikse noe av det, men på en stor ensylinder så blir man aldri helt kvitt det.

LC4 motoren har hatt mye problemer, og mange av disse problemene er der enda. Oljeforbruk og falske nøytrale i girkasse er der i dag også. Og når vi snakker om problemer, så har 701 også et annet problem som den har arvet av SMC'en. Subframe boltene og foringene rundt tanken er av lav kvalitet. Under hard offroadkjøring så er det sjanse for at man kan knekke en del av subframen.
https://www.perunmoto.com/blogs/blog/kt ... -explained

Disse problemene tror jeg KTM har sett på som noe ikke verdt å fikse og bare latt være. Syklene selger som hakket møkk uansett.
LarsE skrev: 26 jul 2017, 00:12 690en skal ha vært Euro4 helt siden 2014: http://www.bike.no/test/mctest/ktm-690-endurosmcr

Wheelie sperra er i 2 og 3, men kan fjernes ved å dra ut noen ledninger, men har visst minimalt med effekt. For å si det sånn så klarer du fint å få den opp på bakhjulet i de girene uansett.
Jøss, det visste jeg ikke. Takk for info. :prf

Brukeravatar
243
Innlegg: 22
Registrert: 29 jun 2017, 10:45
Motorsykkelen din: Honda CBF1000A

Re: Ny sykkel våren 2018

Legg inn av 243 »

Du har i hvert fall begynt å se etter sykkel for våren 2018 til rett tid. Vårsesongen kommer rasende fort når nyttår er passert, da blir det knapp tid til å finne rett sykkel. Er sykkelen i hus innen oktober har du kanskje sjans til å rekke noen kjøredager før vinteren også. Lykke til med valg av sykkel!
I have a feeling we’re not in Kansas anymore

Svar