Bør jeg ha jeg mer enn velteklosser?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Bør jeg ha jeg mer enn velteklosser?

Legg inn av tormodg »

Under øvingskjøring i dag med en god nabo hadde jeg litt problemer i en svært krapp sving rett etter bakkestart, og holdt på å velte. Det gikk heldigvis bra (kjekt med relativt lett sykkel). Jeg har heldigvis opptak av det hele, og det ser ut som om jeg rett og slett ser rett fram i stedet for opp i svingen, og begynte ikke å svinge før jeg var på midtstreken. Jammen godt at det var null trafikk... :O

Kjøreferdighetene trener jeg jo på, men jeg tenkte at det er på tide å sikre sykkelen litt bedre.

Jeg har derfor bestilt velteklosser fra AGM shop.

Bør jeg også montere beskyttere til frontaksel og bakaksel, eller blir det overkill? :-k

Ellers møter jeg stadig masse hyggelige MC-folk langs veien. Ikke noe problem å være rookie med L på ryggen når man får både hjelp og hyggelige hilsener.
Sist redigert av tormodg den 14 aug 2017, 11:41, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Bør jeg ha jeg mer enn velteklosser?

Legg inn av Royal »

Du kommer til å velte sykkelen før eller senere uansett.
Klosser til frem og bakaksel er billig forsikring mot stygge merker. Hvis du faller av i fart så kan det hende at du er heldig at sykkelen bare sklir og spinner på velteklossene istedet for å ripe opp alt av ramme og svingarm.

DirtDiver
Innlegg: 55
Registrert: 03 mar 2017, 09:28
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 2017

Re: Bør jeg ha jeg mer enn velteklosser?

Legg inn av DirtDiver »

velteklosser til motor/akslene er billig forsikring, hvis du skal ha "barend" speil så ikke kjøp noen som koster for mye(de ryker hvis du velter)

jeg har en MT-09 17", jeg har kjøpt velteklosser, aksel sliders og speil fra Kina(aliexpress.com). koster ikke så mye som andre "merke" deler og er vell så bra, ser mye bedre ut enn andre deler jeg har sett også.

Jeg var litt skeptisk til speilene(koster 200; for paret levert uten frakt! :) ) men det funker kjempe bra, etterstrammet skruer fordi dette ikke var bra nok ellers er det helt konge, kan brette de inn, de ser identisk ut som Oxford sine men til en brøkdel av prisen!

og ikke minst kle deg skikkelig, jeg kjører med ryggskinne, nyrebelte og brystplate!...

Svar