Kjøre om vinteren, Oslo-området.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Kjøre om vinteren, Oslo-området.

Legg inn av Sir Limpalot »

Jeg gruer meg såpass til å måtte begynne å ta buss - tog - t-bane til og fra jobb igjen når sesongen er over at jeg vurderer å kjøpe noe egnet til å kjøre med også om vinteren.
Utover å skli rundt på glatta med knastedekk på mopeden tilbake i oldtiden har jeg null erfaring med vinterkjøring og lurer på om det er noen som har noen å dele.
Hvor godt/dårlig sitter det med piggdekk?
Kan man sånn noenlunde forsvarlig bruke sykkel opp og ned til Oslo fra Jessheim også vinterstid, eller er det bare jeg som er optimist? :scratch
Tenker i tilfelle på en gammel XT600, eller noe i den stilen, da jeg tenker det er greit med en sykkel som veier lite og ikke har alt for mye motor, å sette piggdekk på FJen er ikke det minste aktuelt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøre om vinteren, Oslo-området.

Legg inn av AJ »

Sir Limpalot skrev: 15 aug 2017, 17:44
Kan man sånn noenlunde forsvarlig bruke sykkel opp og ned til Oslo fra Jessheim også vinterstid, eller er det bare jeg som er optimist? :scratch
Alt går om man er bevisst på hva man begir seg ut på.
Jeg har selv kjørt MC om vinteren, dog bare kortere strekninger, som et par mil i et strekk i opp mot 15 - 20 kalde...
Funket helt fint med godt kjøreutstyr.
Har kun erfaring med Husaberg 570 og 450 (eller var det 350? Husker ikke i farten...) med såkalt vanlig husmorpigg i dekkene. Dvs. en sykkel som ikke er helt utlikt den du tenker på.
På vanlig norsk vinterføre med hardpakket snø og is funker dette helt fint. Selvfølgelig under forutsetning av at man er veldig klar på at man kjører på helt annerledes føre enn bar sommervarm asfalt...

På sidevegene her jeg bor kan man påregne normale vinterforhold på sideveiene. Men ikke i samme grad på hovedveiene. Her saltes det til den store medaljen og følgende av det er langt fra ideelle for vintermotorsyklister.
Og det tenker jeg vil være den største utfordringen for deg som vintermotorsyklist på strekningen Oslo - Jessheim.
Å kjøre MC vinterstid på salttilgrisete veier er i hvert fall noe jeg ikke kan tenke meg å gjøre.

Man må naturligvis også ta høyde for at det er langt friskere rent temperaturmessig å begi seg ut på MC om vinteren. Å kjøre opp mot til sammen 9 mil hver dag, kan antakelig fort bli slitsomt...
Skaffer man seg kjøreklær med varmeelementer så er man godt hjulpet. Uten slike man kjøre på med varmedress og slik bekledning er ikke like godt å bevege seg i som en vanlig MC kjøredress, er min erfaring.

Når alt dette er nevnt skal det også nevnes at jeg har stortrivdes de gangene jeg kjørte MC på vinteren. Det er svinaktig morsomt når kjøreforholdene er slik jeg beskrev ovenfor: godt gammeldags vinterføre.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøre om vinteren, Oslo-området.

Legg inn av FredrikE24 »

Den strekningen går nok bra. Klin sykkelen inn i ACF50 og sørg for at tenningsanlegget er nogenlunde beskyttet mot salt og sørpe.

Har planer om å kjøre i vinter selv.. har selv kjøpt det som i følge de hardbarkede er den ultimate Vintersykkel. En Jawa 350.

Man skal huske på at den må være forholdsvis lav, må ha lavt tyngdepunkt, være lett i vekt og minst mulig dilldall. Vurderte XT350 og 600 selv, men tanken på å ha en firetakter å vedlikeholde samt st samtlige er kjørt hardt med, slo jeg tanken fra meg. Derfor prøver jeg meg på totakt og 23 hestekrefter og 160kg fulltanket. Den er lett som en moped og går knallbra med artig lyd. Bare å sette skvettlapper på og kjøre på med noen Mitas/Trelleborg piggdekk.

Skal sies at vinterskyssen kom på godt under 10 000kr og forsikringa er bare latterlig..
IMG_4675.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: Kjøre om vinteren, Oslo-området.

Legg inn av Sir Limpalot »

Omtrent som jeg hadde tenkt meg, dette.
Det blir nok en del småveier, det er litt av grunnen til at jeg dobler beregnet kjøretid, for å unngå det verste saltsølet.
Hvordan sitter sånne dekk når det er isete?
Det er den største bekymringen, egentlig.

Er det bilde av den aktuelle sykkelen, FredrikE24?
Hvilke modeller er det vi snakker om og hvor i all verden fikk du tak i en til den prisen?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøre om vinteren, Oslo-området.

Legg inn av FredrikE24 »

Det er den avbildede sykkelen ja, en 95-modell Jawa 350 blackstyle(modellen heter vel 640). Deletilgangen fra CZ(Tsjekkia) er svært god og veldig billig(se feks. jawashop.com). Sykkelen er avertert på Finn.no, var nok heldig med situasjonen og fikk jenket prisen litt ned uten store forhandlinger om pris.. Fikk nærmest tilbudet rett i fanget to dager etter at jeg hadde besiktiget den.

Selv skal jeg kjøre 3 mil, tilsammen 6 mil tur-retur på denne.
Jeg fikk en telefon fra en som har vinterkjørt Jawa 350 siden 70-tallet. Han fortalte at de nye miljøpiggene ikke var noe tess, og at man måtte ha noe som var grøvre enn dette, men for lange pigger, og for mange pigger førte bare til ubehag på asfalt.
Man må kjøre mykt, og ikke satse på at det stopper med det første. De beste dekka var Trelleborg/Mitas Army Special med pigg. Dog vanskelig å få tak i på rett dimensjon. Selv har jeg planer om å forhøre meg med Cross Senteret Snellingen.

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: Kjøre om vinteren, Oslo-området.

Legg inn av Sir Limpalot »

Der tror jeg du hadde griseflaks!
Har tenkt å høre med Snellingen, ja, men leste enellerannen plass at det kun var 21" som var å få tak i.
Så hvis noen har tips til dekk, gjerne knaster, som ikke blir alt for harde i kulda og kan skrus pigger i hadde det vært fin, også.

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: Kjøre om vinteren, Oslo-området.

Legg inn av Sir Limpalot »

Og gratulerer med et kjempekjøp, forresten.
Fin sykkel, skal definitivt holde øynene åpne så jeg kan få prøvekjørt en sånn.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøre om vinteren, Oslo-området.

Legg inn av FredrikE24 »

Glem komfort og fancy greier. Her snakker vi kickstarter og gammeldags stift-tenning. Så man må ikke forvente stort, ikke er den god å gire med, og ikke går den fært heller med sin toppfart på 120km/h.

En stor fordel er at kjedegangen går i en lukket slange. Så kjedet er aldri i kontakt med omverdenen.

Men til vinterbruk er den perfekt.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøre om vinteren, Oslo-området.

Legg inn av mekkern »

Finnes ikke bedre enn en totakter på vinteren-0 motorbrems, så da slipper ikke bakhjulet når du slipper gassen.
Kjører en med en 600 singel så kommer ræva selv på 5 når en slipper gassen på tilkjørt snø.
Pigger hjelper -men skikkelige pigger funker dårlig på asfalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: Kjøre om vinteren, Oslo-området.

Legg inn av Sir Limpalot »

Veldig fancy er det sikkert ikke, men det så da ut som et anstendig eksemplar av arten, ihvertfall.
kan ikke tenke meg annet enn at det var et godt kjøp til den prisen.

Godt tips om totakt vs. firetakter, der.
Da får jeg se etter noe totakt, da.
Noen som har noen andre tips enn Jawa 350?
Hovedsykkelen min er fra '87, så jeg er ikke så nøye på at det skal være nytt, akkurat.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Kjøre om vinteren, Oslo-området.

Legg inn av jongsanim »

Seint svar, men jeg kjører en DRZ400 på piggdekk og innsauset med acf50. Har omtrentlig 2+mil hver vei, og syntes det er helt greit uten noen form for varme ned til - 15°. Har hatt - 20° i vinter og da skulle jeg ønske jeg hadde varme i hendene.

Din distanse blir en del mer, og jeg vil da anbefale varme i hansker og eventuelt vest.. Styremuffer er fint for å bli kvitt en del av kulden fra vinden.

Mine piggdekk begynner så synge litt på siste piggene, men har kun snudd nå som det snødde noe jævlig på tirsdag..

Jeg synes løs snø er vanskeligst, og som på tirsdag når det var hardpakket snø med Traktor spor... Is opplever jeg skjelden som problematisk så lenge du har godt med pigger I dekkene.

Litt usikker på om jeg foretrekker DRZ400 som er lett, eller tiger 800 hvor tyngden gav meg enda bedre grep.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøre om vinteren, Oslo-området.

Legg inn av FredrikE24 »

Har nå kjørt i hele vinter på Jawa'n, men jeg må innrømme at med de snømengdene som har kommet i uka som har gått har jeg kastet inn håndkle og kjørt bil denne uka. Jeg synes ikke det var en hyggelig opplevelse å slite med festet opp skulleruddumpa og miste all fart midt i rushen grunnet hardpakket is på motorveien med snev av vaskebrett. Kom meg til toppen og kjørte småveiene hjemover.
Å ligge å lunke i kjørefeltet sammen med bilene opplevde jeg som skummelt da bilene bremser så de sklir på alle fire. Dersom køen stopper opp forran fort nok risikerer man å bli påkjørt og bli en ingrediens i en sandwich :P

Når føret har bedret seg, så er jeg tilbake! :) Utover det, så er Jawaen utrolig bra til vinterbruk!

Svar