Kjøp av første MC

Forum for fulleffekt tung-MC
Soexx
Innlegg: 7
Registrert: 08 sep 2017, 12:44
Motorsykkelen din: Ingen per dags dato

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Soexx »

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=105214155

Kom over denne annonsen på finn i dag, og denne ser jo høyst aktuell ut. Men! Det første jeg reagerer på er km-stand. Den er jo vel lav i forhold til alder på sykkelen.

Sykkelen ser jo tilnærmet strøken ut på bildene.

Følgende data ligger inne på vegvesen:
Registrert første gang i Norge07.06.2017
Registrert første gang på eier07.06.2017
Solgt dato25.09.2017

Kmstand:
07.06.2017 (Avlest ved import)12 127

Mitt spørsmål er da: Hvor lett er det å tukle med km-stand på en sykkel?

Denne er jo da importert i sommer.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av KåreDump »

Ser at du har mange prefereanser/ønsker om hvilke egenskaper sykkelen din skal ha... litt usikker på om du vil finne alt i en sykkel.
Soexx skrev: 08 sep 2017, 13:23 Har forelsket meg i både CBR 600FS og CBR 1000R. Jeg forstår selvsagt risikoen det medfører å ha såpass mye hester å forholde seg til, og jeg vet at jeg voksen nok til å ikke "gønne på", da jeg er alt for glad i livet. Er det helt håpløst å begynne sykkelkarrieren med en såkalt litersykkel?
:lol Det trodde jeg også da jeg passerte det første lyskrysset på min nyinnkjøpte pastrakett, i lyskryss nummer to måtte jeg innrømme at jeg slett ikke var så voksen!! (Hadde kjørt relativt modent/voksent med 650 "mini-traktor"/offroader et par år før det!)

R-sykler har en tendens til å egge deg til å kjøre fortere og fortere (i alle fall funker de slik på meg), og jeg syns de fleste av dem er rett og slett ubehagelige/kjedelige å kjøre rolig med!

Men er du heeeeeeelt sikker så er det ingen ting i veien for å kjøpe litersykkel som første sykkel.
Soexx skrev: 08 sep 2017, 13:23 Bruksområdet blir til og fra jobb, og turer i nærområdet.
Vet ikke hvordan din jobbvei ser ut, men etter min mening er det ikke alle sykler som egner seg like godt til jobbpendling.
Mini-traktoren min ble brukt til pendling, plastrakett "not so much", den ble rett og slett for ubehagelig å ligge og stampe i lav fart med.....

Soexx skrev: 08 sep 2017, 13:23 Målet er også å få min bedre halvdel på setet etter hvert, og vi har gode 35 mil med fine vestlandsveier fra oss og hjem til svigers.
Greenone skrev: 09 sep 2017, 13:44 Ift din samboer så tror jeg du bør være ganske sikker på at hun faktisk er interessert i å være med på turer før du kjøper sykkel som passer bedre til to fremfor å kjøpe noe du kanskje har mer lyst på selv. Hvis du daglig skal frese rundt på svingete vestlandsveier alene, så er det kanskje bedre å ta bilen til svigers de få gangene i året :D
Skal dere derimot på lengere tur sammen, så er det som tidligere nevnt ikke stor sannsynlighet for at din samboer vil sitte bakpå en R sykkel mer enn en gang.
Tar du henne med på 35 mil lang tur på bakpå en R-sykkel med en nybegynner bak styret som første tur, så kan jeg garantere deg at du får ha MC-hobbyen for deg selv!! :knegg

Men å kjøpe en sykkel er ikke det samme som å inngå et livslangt monogamt partnerskap !
Motorsykler kan byttes etter eget forgodtbefinnende, uten å risikere opprivende barnefordelingssaker og ondt blod.
Du kan til og med ha flere motorsykler på en gang, uten at noen av dem blir sure! :-)

Kanskje din samboer ser lysere på å sitte bakpå en XX etter at du har overlevd første sesong på en RR?
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av KåreDump »

Soexx skrev: 28 sep 2017, 10:02 Men! Det første jeg reagerer på er km-stand. Den er jo vel lav i forhold til alder på sykkelen.
Usikker på hvor utbredt på hvor utbredt km-juks er på MC.

Men du vil bli overrasket over hvor mange "posørsykler" som befinner seg i kongeriket!!
(Posørene er nok overrepresentert blant Harley og Ducati-eiere, men du finner dem også blant eiere av andre merker!)

Tenk gjerne på det som båtverdenens plen-cruisere, stor dyre båter som tilbringer mer tid i hagen enn på sjøen! :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Greenone »

Soexx skrev: 28 sep 2017, 10:02 https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=105214155

Kom over denne annonsen på finn i dag, og denne ser jo høyst aktuell ut. Men! Det første jeg reagerer på er km-stand. Den er jo vel lav i forhold til alder på sykkelen.

Sykkelen ser jo tilnærmet strøken ut på bildene.

Følgende data ligger inne på vegvesen:
Registrert første gang i Norge07.06.2017
Registrert første gang på eier07.06.2017
Solgt dato25.09.2017

Kmstand:
07.06.2017 (Avlest ved import)12 127

Mitt spørsmål er da: Hvor lett er det å tukle med km-stand på en sykkel?

Denne er jo da importert i sommer.
Det er jo mulig å endre km stand, men man gjør typisk ikke dette selv. Km ligger også lagret i instrumentclusteret, så dersom dette har blitt byttet så følger km stand med. Sykkelen har gått lite, men det er jo ingen umulighet. Min 07 mod hadde gått ca 13.000 på 9 år i et klima med kjøring året rundt.
Man må nesten ta en kyndig kikk på slitedeler og generell tilstand (som i dette tilfellet burde være meget bra) for å gjette på om km kan stemme. F.eks originalkjeder er ofte "endless" og det er nok svært få som kjøper nye endless kjeder da de er kronglete å bytte. Dersom kjedet er av type endless og i god stand som det bør være på 15.000 km kan det være en indikator. Som et eksempel :)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Soexx
Innlegg: 7
Registrert: 08 sep 2017, 12:44
Motorsykkelen din: Ingen per dags dato

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Soexx »

Takk for svar!

Du kommer med mange gode innspill her :)

Vi har faktisk diskutert dette, og kommet frem til at jeg skal få lov til å tenkte litt egoistisk når det kommer til kjøp av sykkel. Jeg har både lyst på CBR 600RR/1000, R6/R1 og til og med VFR800! Det blir vel dagsformen den dagen jeg kjøper, som bestemmer hvilken sykkel det blir. Jeg blir nok fornøyd uansett. I verstefall er det jo bare å selge, for så å kjøpe annen type sykkel. Jeg har uansett ikke planer om å legge ut på langtur med hun, før jeg har kjørt en god del KM selv :)

Sitter og sikler på denne sykkelen her:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=104628362

Godt det er lov å drømme :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Prøv en VFR800 V-Tec.. En kollega har en slik.. Veldig lettkjørt. Etter min smak litt svak i bunn(må liksom passere 6k før det skjer noe), men når Vtecen aktiveres så er det regne raketten.
Fikk prøve den en tur i går kveld, og det var 1. gir og litt gass så var det rett på bakhjulet.
Det kan være regne gavepakken. Sleng på sidekoffertene og en toppboks og dra på tur. Ta de av og kjør med smil om munnen på landeveien.

Det jeg synes er morsomt med den, er at den er enkel og tilgivende. Uansett hva du gjør omtrent så er det bare å styre den dit du vil.
jeg har lange bein og er 194, så sånn sett passer den meg ikke.

John92
Innlegg: 58
Registrert: 29 jan 2017, 07:44
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 2014, Husqvarna 701 2020
Sted: Drammen

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av John92 »

Jeg eier en Honda CBR 600RR, er det noen spesielt du lurer på så er det bare å spørre :)
"When life throws you a curve, lean into it."

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Relax »

Soexx skrev: 10 sep 2017, 18:16 Takker for alle svar! Når det skal sies, så er jo dette min drøm. Hun har jo lyst å sitte på, men man vet jo aldri om dette er noe hun faktisk har lyst til i fremtiden. Har mest lyst å være litt ego, og hvis det gir mersmak, så får jeg heller bytte til en touringsykkel. Behovet for kraften fra en 1000cc har jeg nok sjeldent/aldri, men vet ikke om det er akkurat det argumentet som gjør at jeg ser bort fra en slik sykkel. Sånn sett så har jeg jo hele vinteren til å både leite etter, og bestemme meg for sykkel :)
Hvis..hun har lyst å sitte på...og du trives i hennes selskap ;) :D ...så kjøp en sykkel hun sitter godt på, en som hun kan trives på.
Hvis hun liker dette...så får du også mer turer..mil..mer kjøring! ;) ,,så tilrettelegge sykkelen for henne først!
Finn et par sykler som passer deg, men som henne også liker og la henne velge :) ( Hvert fall være med å velge!)
Dra henne inn i dette! :)
"Do the right thing"

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Bjerknez »

Apropo sittekomfort for passasjer på en R-sykkel.
Min har nøyaktig den samme salen som storebroren S1000RR og Xyvind her inne satt på meg fra Moss til Sandefjord på E18. Han kan selv uttale seg om sittekomforten :lol

Det blir litt som bagasjebrettet på en tråsykkel. Man har sikkert lov til å ha noen bak på der, men plassen egner seg best for død bagasje. :knegg

John92
Innlegg: 58
Registrert: 29 jan 2017, 07:44
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 2014, Husqvarna 701 2020
Sted: Drammen

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av John92 »

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive dette innlegget i dag, da jeg har vært på jobb i godt over 12 timer. Senga kaller mer enn noe annet, men la gå. Jeg tenkte å skrive litt om mine egne erfaringer på min Honda CBR 600RR 2014 modell så kan du selv få et lite innblikk i hva du har å forvente av en slik sykkel. Det første du bør tenke på før du i det hele tatt vurderer kjøp av en slik sykkel er forsikring. Forrige eier var i begynnelsen av 30-årene, 70% bonus. Betalte 11.000 kroner i året for full kasko. Jeg betaler over 20.000 kroner i året for full kasko. Jeg har kun 50% bonus, jeg er også under 25 år gammel. Dette er en vurdering du selv må ta, men dette har vært min drømmesykkel siden jeg var 16, og nå endelig eier jeg en :)

Sittestilling er også noe du bør ta hensyn til, her sitter du veldig fremoverlent. Skal du kjøre lange turer ville jeg tenkt meg om to ganger. Dette er min første fullverdige R-sykkel, før kjøp snakket jeg med folk som jeg vet kjører R-sykkel. Nakke, rygg, håndledd og knær var områder som kunne bli øm og sår over lengre kjøring. Jeg har kun 3 timer i salen med sammenhengende kjøring på det meste, håndledd og knær går det hardest utover for min del.

En annen ting er forbruk. Når du ligger i 120 km/t på E-18 i sjette gir vil sykkelen ligge på noe rundt 6.500-7.000 omdreininger. Over lengre tid vil dette sluke tanken din relativt fort. Jeg pendler med sykkelen til og fra jobb, ca 25km hver vei. Med fartsgrenser som varierer alt i fra 30 km/t til 110 km/t. Kjører jeg mandag til fredag fyller jeg tanken en gang i uka uten privatkjøring ved siden av. Nå har jeg dessverre ikke noe tall på hvor mange mil du får på literen.

Dette er absolutt ikke en sykkel du vil være passasjer på. Den lille flekken av et "sete" dekker knapt den ene rumpeballen din. Jeg er også veldig liten av vekst så jeg følte at vedkommende som satt på nærmest lå oppå ryggen min. Det går helt fint hvis vedkommende vet hva det innebærer å være passasjer på en motorsykkel. Jeg har satt grensen min på en mil, bor du lenger unna enn det så spiller det liten rolle hvor god kompis han er, eller hvor deilig hun er. Skal du på turer med fruen så hadde jeg styrt unna. I mitt hode så kjører du ikke R-sykkel hvis du skal på lange turer med passasjer og oppakning. Hva slags muligheter du har når det kommer til sistnevnte vet jeg ikke. Toppboks eller sidevesker skal aldri monteres på min sykkel, jeg kan strekke meg til en tankveske når det er nødvendig.

Det jeg syns er veldig kjekt med R-sykkel er at om du ønsker å kjøre gris så må du aktivt gå inn for det. Gir du mye gass i første gir ved start vil framhjulet løfte seg så klart, men det er ikke en sykkel med mye bunndrag. Gir du full gass på 3.500 omdreininger i fjerde gir med en fart på 50 km/t f.eks så skjer det ikke veldig mye. Det er først ved 9.000 omdreininger og oppover at "villdyret" våkner. Du vil være i stand til å bryte alt av fartsgrenser som Norge har å by på i første gir ved høyt turtall om du ønsker, sperra slår inn på 17.000 omdreininger. Toppfart finner du på Youtube, hvor fort jeg har kjørt sykkelen skal vi ikke diskutere her ;)

Det er jo en sykkel som i utgangspunktet er lagd for bruk på bane, den har kjøreegenskaper deretter. Lite behagelig å kjøre i saktegående trafikk, men kjørekomforten øker med farten. I første sving så vil du også legge merke til at sykkelen vil lenger ned enn du i utgangspunktet hadde tenkt. Forsiktig med nedlegget ditt, du skal ikke langt ned i svingen før fotpeggen din skraper i asfalten.

Jeg er som sagt ikke store karen, jeg er 1,72 "høy". Når jeg sitter rett opp og ned på sykkelen har jeg begge fotbladene i bakken, men liten til ingen bøy i knærne. Det går helt fint ved start og stopp, men føler at sykkelen blir litt høy når jeg skal rygge, spesielt hvis den er parkert i nedoverbakker. Her har du litt å gå etter når det kommer til høyde på sykkel.

Dette innlegget ble kanskje noe lengre enn planlagt, men her har du hvertfall noen av mine erfaringer på en Honda CBR 600RR. Jeg er fortsatt ganske fersk, har kun 3.000 km i salen. Bor du i nærheten av Drammensområdet så kanskje vi kan ordne en prøvekjøring hvis det skulle være av interesse :prf
"When life throws you a curve, lean into it."

Soexx
Innlegg: 7
Registrert: 08 sep 2017, 12:44
Motorsykkelen din: Ingen per dags dato

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Soexx »

Tusen takk for mange gode svar!

Pendlerruten består av hovedsakelig 70/80 sone med god asfalt. Og siden jeg bor på Vestlandet, så har vi jo utallige kronglete veier med 80sone, som er skapt for aktiv kjøring :)

Jeg har prøvekjørt en VFR 800 fra rundt 2000, og den var jo meget behagelig. Jeg ser jo absolutt det positive med å kunne ha både sidenbagger og toppboks bak, selv med en person nr2 bakpå. I tillegg fungerer jo toppboksen som en type ryggstøtte for denne personen.

Valgets kval sier jeg bare, valgets kval :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av FredrikE24 »

Var det VFR800 med V-tec? Det er den du må ha. Da får man seg en overraskelse når man passerer 8krpm og det kommer en ny lyd under tanken der et sted og sykkelen skyter fart.

Soexx
Innlegg: 7
Registrert: 08 sep 2017, 12:44
Motorsykkelen din: Ingen per dags dato

Re: Kjøp av første MC

Legg inn av Soexx »

Det var ikke en VFR med V-tec jeg prøvde, da det var en 98 modell. Ser selv etter en modell fra 2002 og nyere(ser jeg får mye sykkel for rundt 50-60000). Må jo si at lyden blir jo meget sprek når man får ettermarked eksos på vtecen :)

Svar