Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 13 sep 2017, 01:11

Turbulensen var og pain in the ass, men alle vet jo hvor jeg står når det kommer til vindskjerm ;)
Dette tror jeg gjelder alle ADV.
BMW F800 er helt jævlig ang tubulens, samme er Transalp.
Har justert høyde og vinkel ,byttet til forskjellige vinsdskjermer men ingen forbedring.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av gsx750_80 »

cannon skrev: 11 sep 2017, 10:33
KevinmsR6 skrev: 11 sep 2017, 08:29 Kjøp deg en Yamaha R1 :) den har ingen problemer med og ligge og lunke i 140 :) lite turbulens også :) bensinforbruket er heller ikke høyt i en slik hastighet....
Jeg ville tippe rundt 0.8/0.9 pr mil med r1 i den hastigheten. Vet ikke om det oppfattes som høyt.
En bekjent påstod at hans 1983 Honda VF 1100 C bruker 1 liter per mil på jevn kjøring i 90 km/t her til lands, og at den brukte 1.2 l/mil på autobahn, i hastigheter rundt 150 km/t. 1 liter per mil, på såpass rolig kjøring, var vesentlig høyere enn jeg hadde regnet med.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Spørsmål om motorvolum, omdreininger og bensinforbruk

Legg inn av Snikendeugle »

supersic skrev: 10 sep 2017, 22:48 lange strekk, høy hastighet, finnes det noe mer upassende enn KTM sin endunker?
Jeg har ingen tall, men når en kompis og jeg måtte frese ned fra Hirtshals (DK) til Hamburg (DE) på litt for få timer så fikk jammen KTM 690'en min kjørt seg både på komfort og bensinforbruk :lol
Det var ikke en morsom affære å holde *altfor høy hastighet* hele veien omtrent på den sykkelen, men vi rakk toget i Hamburg på minuttet :knegg
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av Geiroe »

Min VF1000 bruker ca 0.65 ved jevn kjøring. På autobahn økte den ca. 1-2 dl. da ved rundt 150. Syns det hørtes mye ut all den tid det er en V4 på 1100cc, som kom samtidig med VF1000. Nå er det jo noen som har byttet til hvassere kammer, og da går jo forbruket opp, men mest sannsynlig bør vel kanskje forgasserne få en liten sjekk. Justere ventiler, og synkronisere gassere.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av AJ »

Kjørekomputeren på KTM'en forteller meg at forbruket har vært nede i 0,43 på det laveste. Og da har jeg faktisk ikke brukt sjettegiret, som er et rent overgir, særlig mye.
Å kjøre på dette høygiret med denne sykkelen i hastigheter på 70-80 km/t på lett kuperte norske veier tror jeg ikke er spesielt gunstig hverken for motoren i seg selv eller med tanke på lavt bensinforbruk.
Rett turtall og dermed rett gir hvor motoren jobber mest mulig uanstrengt er det som påvirker bensinforbruket best i det daglige. Dvs. kjøre med turtall og girvalg som treffer gunstigst på motorens momentkurve.
Lavt turtall på høygir betyr altså ikke nødvendigvis at man kjører drivstofføkonomisk billig. Kanskje heller snarere tvert i mot i overraskende mange tilfeller.
Styrken til KTM''en jeg har er selvfølgelig det langbeinte sjettegiret ved høyfartskjøring, som jeg vet gir etter forholdene gunstig forbruk ved slik kjøring etter turer på motorveier i Europa.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av FreewheelBurning »

Er det ikke mindre motorer/slagvolum som gir bedre ytelse på drivstoff? Jeg kjørte 300cc fra Sørlandet til Drøbak via Oslo, omtrent 320km, og det tok under 10 liter, da tanken er på nettopp 10 liter. Altså 32 km/l eller 0,31 liter / mil. Mye av strekningen i hastigheter over 100km/t, men aldri så høyt som 140. Dette var med automatgir, det vil si ikke noe valg av gir.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av Rune75 »

FreewheelBurning skrev: 03 jun 2019, 17:20 Er det ikke mindre motorer/slagvolum som gir bedre ytelse på drivstoff? Jeg kjørte 300cc fra Sørlandet til Drøbak via Oslo, omtrent 320km, og det tok under 10 liter, da tanken er på nettopp 10 liter. Altså 32 km/l eller 0,31 liter / mil. Mye av strekningen i hastigheter over 100km/t, men aldri så høyt som 140. Dette var med automatgir, det vil si ikke noe valg av gir.
Stemmer nok bra det. Jeg hadde en 250cc med gir i gamle dager. Husker den brukte veldig lite, rett rundt 0.3 liter pr mil.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av Jompa »

Forholdet mellom luft og bensin er omtrent 13 kg luft pr kg bensin, 14 på en gjerrig motor.
Da er det bare å regne ut hva en motor av en viss størrelse bruker pr mil ved forskjellige turtall.
Egentlig liten vits å regne på det, da turtallet som oftest vil variere en del, og fyllingsgraden vil aldri være 100 %.
Uansett vil en mindre motor ha lavere forbruk enn en stor, ved samme turtall og hastighet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av Sakkle »

Jompa skrev: 03 jun 2019, 17:31 Uansett vil en mindre motor ha lavere forbruk enn en stor, ved samme turtall og hastighet.
Jepp...

Er vel en grunn til at rimelige "bybiler" som skal være billige i drift ikke bruker en V12 motor. (Er nok mer enn en grunn forsåvidt, men.)
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av Relax »

Jompa skrev: 03 jun 2019, 17:31 Forholdet mellom luft og bensin er omtrent 13 kg luft pr kg bensin, 14 på en gjerrig motor.
Da er det bare å regne ut hva en motor av en viss størrelse bruker pr mil ved forskjellige turtall.
Egentlig liten vits å regne på det, da turtallet som oftest vil variere en del, og fyllingsgraden vil aldri være 100 %.
Uansett vil en mindre motor ha lavere forbruk enn en stor, ved samme turtall og hastighet.
:-k kg luft :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av Sakkle »

Relax skrev: 03 jun 2019, 17:35
Jompa skrev: 03 jun 2019, 17:31 Forholdet mellom luft og bensin er omtrent 13 kg luft pr kg bensin, 14 på en gjerrig motor.
Da er det bare å regne ut hva en motor av en viss størrelse bruker pr mil ved forskjellige turtall.
Egentlig liten vits å regne på det, da turtallet som oftest vil variere en del, og fyllingsgraden vil aldri være 100 %.
Uansett vil en mindre motor ha lavere forbruk enn en stor, ved samme turtall og hastighet.
:-k kg luft :D
Ja?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av Jompa »

1 kubikkmeter luft veier 1 kg ved 1,00 atm trykk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av mekkern »

tja... "bastarden" 1000ccm r4 med åpne 41mm flatslide raceforgassere og manglende eksosstyring snittet på 0,53 på turen jeg og "snikende Ugle" hadde for et par uker siden..og jeg kjørte ikke "superØko"..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av Rune75 »

Jompa skrev: 03 jun 2019, 17:40 1 kubikkmeter luft veier 1 kg ved 1,00 atm trykk.
Kremt, ca 1.3 kg ved havnivå er vel det riktige svaret. https://www.google.no/search?client=ms- ... 60&bih=648

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Spørsmål om motorvolum, turtall og bensinforbruk

Legg inn av Sakkle »

Jompa skrev: 03 jun 2019, 17:40 1 kubikkmeter luft veier 1 kg ved 1,00 atm trykk.
Jao...

Det varierer også etter luftfuktighet og temperatur (og høyde/trykk som du nevner). Så akkurat hvor mye luft veier er ikke lett å si til en hver tid. Tørr luft ved 0 meter over havet og 0 grader Celsius er vel 1,225 kg per kubikkmeter.

Men 1 kg er vel en grei approksimering kanskje...

EDIT: Ser Rune75 var kjappere enn meg.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar