MC Lappen 2018/ tips?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Kristian28
Innlegg: 10
Registrert: 21 sep 2017, 20:12
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Kristian28 »

Hvert borte en stund her, men takk for gode råd her. Prøvde flere ganger etter og ha lest teorikurset 1 gang og høyeste % var på 75%. Etter og lest gjennom "teorikurset" på teoritentamen 3 ganger har jeg bestått 3 ganger med 6 feil haha. Det jeg sliter mest med egentlig er når jeg får spørsmål om bremselengde og reaksjonstid. F.eks: Hvor lang blir bremselengden hvis jeg kjører så fort og hvor lang blir den hvis jeg dobler farta. Det tror jeg at jeg kommer til å slite med på den vanelig prøva også. Noen tips der ? Vil jeg stå på teoriprøva hvis jeg har 6 feil på teoritentamen ?

Føler meg mest sikker på veiplassering, førstehjelp, sikkerhet og kontroll av motorsykkel.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Bjerknez »

Du får sjelden mange spørsmål i samme kategori. Men dobler du farta så firedobler du bremselengden.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Relax »

Kristian28 skrev: 08 okt 2017, 23:51 Hvert borte en stund her, men takk for gode råd her. Prøvde flere ganger etter og ha lest teorikurset 1 gang og høyeste % var på 75%. Etter og lest gjennom "teorikurset" på teoritentamen 3 ganger har jeg bestått 3 ganger med 6 feil haha. Det jeg sliter mest med egentlig er når jeg får spørsmål om bremselengde og reaksjonstid. F.eks: Hvor lang blir bremselengden hvis jeg kjører så fort og hvor lang blir den hvis jeg dobler farta. Det tror jeg at jeg kommer til å slite med på den vanelig prøva også. Noen tips der ? Vil jeg stå på teoriprøva hvis jeg har 6 feil på teoritentamen ?

Føler meg mest sikker på veiplassering, førstehjelp, sikkerhet og kontroll av motorsykkel.
Hvis du dobler farta har du ganget farta med 2. Bremselengden øker med kvadraret, dvs 2 x 2..altså 4 ganger lengre bremselengde.
Kjører du 3 ganger så fort, så er det kvadratet av 3, dvs 3 x 3 ..altså 9 ganger lengre bremselengde.

Poenget er å vise at ved å øke hastigheten så øker bremselengden mye mer!
"Do the right thing"

Brukeravatar
Kristian28
Innlegg: 10
Registrert: 21 sep 2017, 20:12
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Kristian28 »

Takk takk, det hjalp mye :)
Nå har jeg stått 6 av 10 på teoritentamen.
87%, 92%, 85%, 90%, 92% og 85%. Da konsentrerte jeg meg faktisk.
Det må da være innafor :P

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Bjerknez »

De fleste spørsmålene er ganske idiotsikre. Noen spørsmål er så dumme at man bare VET hvilket alternativ som er riktig. Følte meg nesten litt provosert med noen av spørsmålene.

Feks.

"Hva gjør du når du nærmer deg et kryss og ser noen skolebarn som skal over et gangfelt lenger fremme?"

1. Så lenge dem ikke viser tydelig tegn så kjører du bare rett på uten videre handling.
2. Du tilpasser farten og viser tydelig at du har sett dem, slik at dem kan passere veien.
3. Du øker farten for å rekke å passere fotgjengerfeltet før dem kommer dit.

Så dumme kan faktisk noen av spørsmålene være, og bommer man på slike spørsmål så mener jeg man ikke engang har livets rett til å føre en tråsykkel.

Det med bremselengder er jeg ikke god på selv og jeg ser heller ikke poenget med å kunne slike regnestykker. Slike spørsmål tror jeg man får bare for å gjøre oss oppmerksomme på hvor lang strekning man faktisk trenger for å stoppe. Selve regnestykket skjønner jeg ikke at man skal legge så stor vekt på.

Men som nevnt. Dobler du farten så firedobler du bremselengden. Så lenge du vet dette og har tre alternativer forran deg så burde de fleste klare å tippe riktig.

Pugg på noen skilt som du synes er vanskelige. Mener å huske jeg fikk en del skiltspørsmål. De vanlige skiltene kan man jo, men øv litt på disse forskjellige feltskifte skiltene etc. Var vel her jeg fikk mine to feil tror jeg.

Men jeg skjønte jo at når jeg var ferdig at jeg hadde klart det uansett.

På oppkjøringen så var jeg ganske nervøs i starten og sensoren virket litt grinete. Ikke på meg, men på samfunnet generelt....?
Jeg beit tenna sammen, satt meg på sykkelen og tenkte at denne kødden ikke skulle ruinere dagen min og den planlagte sommerfturen min til Vestlandet med nyinnkjøpt sykkel.

Det tok et par kilometer før jeg "løsnet" og sa til meg selv at jeg ikke skulle tenke så mye på og bestå, men på og få til en flyt i kjøringen. Det funket til en viss grad. Jeg dro godt på ut av kryss og kjørte alltid LITT over fartsgrensen. Jeg viste sensor at jeg var "aktiv" og ville frem. Etter ca. 10 minutter så sa han siste første ord til meg som ikke hadde med forklaring av kjøreretning og gjøre. Det var rett etter et kryss som gikk til høyre og så til venstre med en gang. "Veldig bra" sa han. "takk" sa jeg, og sa ikke mer. Jeg forsto at han ble imponert over noe men jeg ville ikke ødelegge stillheten hans så jeg holdt kjeft etter dette.

Alt gikk helt strålende, helt til jeg kom til Sarpsborg. Vi kjørte gjennom byen og jeg viste at man hadde vikeplikt for alle veier fra høyre der jeg kjørte, så her skulle jeg ikke bomme. Det kom en liten lastebil fra høyre litt lenger ned og jeg var usikker på om jeg skulle stoppe eller kjøre. Jeg valgte og gi gass, mens sensor måtte stoppe for lastebilen. Da tenkte jeg at den ellers egosentriske og lite sosiale sensoren hadde tatt frem strykpennen.

Jeg husket at jeg sa... "jaja... det var vel det..." i intercomen. Han svarte bare med at vi kunne kjøre i retning trafikkstasjonen. Vi skulle dit allikevel så jeg tenkte ikke på at det var snakk om stryk, selv om jeg hadde en litt dårlig følelse.

Vel fremme så gikk vi av sykkelen og gikk inn i en liten bu hvor jeg skulle få dommen. Jeg fikk spørsmål om hva jeg selv syntes om oppkjøringen og da forklarte jeg at jeg følte jeg hadde en god flyt, men at jeg gjorde en del småting som sikkert kunne vært gjort bedre. Jeg nevnte også lastebilsituasjonen og at det var en veloverveid og planlagt handling og gi gass for ikke å miste flyten, men jeg fortalte også at det sikkert ikke var det lureste for å imponere en erfaren sensor.

Da svarte han med et lite smiil og sa at han var veldig fornøyd med kjøringen min. Den lastebilsituasjonen nevnte han ikke med et ord og han fortalte videre at jeg virket trygg og selvsikker. Han var dessuten meget fornøyd med blinklysbruken min. Han forklarte at han ikke kan huske at jeg glemte blinklyset EN eneste gang, og det mente han var et bevis på at jeg var en selvsikker sjafør.

Så dette er bestått sa han. Gratulerer.

Men jeg hadde øvekjørt utrolig mye før dette og det er nettopp det som gjorde susen for min del. Allier deg med noen som har litt erfaring og be dem gi deg noen utfordringer og be om ærlige tilbakemeldinger. Slik "kompiskjøring" lærer du ikke noe av. Da øvekjører man kun for å kunne kjøre. Man skal faktisk lære noe også.

Så vær litt frempå når du kjører. Vis at du har kontroll uten å ta dristige valg. Se fremover og les trafikkbildet. Ikke vær en som hindrer trafikk. å ligge LITT over fartsgrensen viser bare at du ikke er nervøs og at du er selvsikker. Jeg tror at hvis du kjører konsekvent under fartsgrensen så stryker du bare på dette.

Jeg hadde nok klart meg enda bedre med en mer sosial og hyggelig sensor. Jeg slapper mere av når man kan prate litt. Men ikke la deg knekke av en evt. grinete sensor. Spill med for å blidgjøre fyren og kjør motorsykkel. Å kverulere med en sensor vinner du nok lite på. Så når du er ferdig etter oppkjøring og han spør hvordan du selv syntes det gikk så vær ærlig (til en viss grad). Det er ikke her du skal dra frem bråkjekk-kortet.

Har du gjort noen feil, så kan du nemlig banne på at han har fått det med seg. Spesielt feil som gjentar seg. Dem ser nok på det totale bildet. Sporvalg er nok det viktigste. Altså og vise tydelig hvor du skal ved å plassere deg riktig i veibanen.

Blinklys er nok kanskje ikke det farligste og misse en gang eller to..eller tre... men lær deg med det samme og bruke blinklys HELE tiden. Da blir det en vane og du får en ting mindre og tenke på når du kjører opp. Det at du husket blinklyset HELE tiden kan være nok til at han lar en annen feil gå i din favør. :thumleft

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Grendel »

Pass på at du har sensor i speilet. Eller mer riktig: At du vet hvor han er!

Sensor jeg hadde prøvde å ligge i dødvinkelen, etc. Det var ikke noe problem, men grei å vite hvor har var.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Kristian28
Innlegg: 10
Registrert: 21 sep 2017, 20:12
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Kristian28 »

Hehe, fin historie Bjerknez :D

Nå har jeg faktisk 15 av 20 bestått på teoritentamen(Mange med 3-5 feil. Begyner og forstå meg mer på den bremselengden/stoppelengde greia.

Er vel mest sånne rare skilt jeg kommer til og få gjernteppe på. Blander alltid mellom det Motorvei og Motortrafikk skiltet haha :D. Føler meg ganske klar nå. Må bare pugge skilt i helga.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Elruts84 »

Kristian28 skrev: 20 okt 2017, 22:42 Hehe, fin historie Bjerknez :D

Nå har jeg faktisk 15 av 20 bestått på teoritentamen(Mange med 3-5 feil. Begyner og forstå meg mer på den bremselengden/stoppelengde greia.

Er vel mest sånne rare skilt jeg kommer til og få gjernteppe på. Blander alltid mellom det Motorvei og Motortrafikk skiltet haha :D. Føler meg ganske klar nå. Må bare pugge skilt i helga.
Hehe..Dette klarer du helt fint. Du har tydelig interessen og er helt klart velkommen når du en gang kommer på 2 hjul. Teorien er noe du bare må lese deg opp på og har du bil lappen er det mye likt.

Jeg ser du skriver at du mest sannsynlig bare blir deg og MCen. Men husk at MC miljøet er veldig sosialt. Stopper du en plass og vil sla av en prat med noen MC folk. Har du mest sannsynlig en god samtale igang :D

Lykke til

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Bjerknez »

Husker jeg spurta morra mi en gang for veldig mange år siden (når jeg var rundt 10 år gammel) når vi ferierte i Norge med bil. Når vi kom til Trollstigen så var det en haug med motorsykler der og det virket som alle snakket sammen om hverandre. "Er alle disse i familie?" spurte jeg om. Nei, svarte hun, men dem kjører sikkert på tur sammen. :)

Var sikkert snakk om 100 sykler og jeg tror neppe dem var på tur samlet.

MC miljøet er sosialt, men mest fordi man har en genuin interesse og da kommer man fort i prat med likesinnede. Bil er liksom mer allemannseie og mer et "verktøy" i hverdagen så bilister opptrer ikke på samme måte. Faktisk heller litt omvendt.

Men drittsekker finnes i alle miljøer, men til dags dato har jeg til gode og oppleve "drittsekker". Ikke alle jeg ville bedt i bryllupet så klart, men hyggelige nok til å sparke litt dekk med.

Det skal også sies at jeg har truffet noen ytterst få jeg gjerne kunne invitert i Bryllupet mitt. :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 23 jan 2018, 06:49 Husker jeg spurta morra mi en gang for veldig mange år siden (når jeg var rundt 10 år gammel) når vi ferierte i Norge med bil. Når vi kom til Trollstigen så var det en haug med motorsykler der og det virket som alle snakket sammen om hverandre. "Er alle disse i familie?" spurte jeg om. Nei, svarte hun, men dem kjører sikkert på tur sammen. :)

Var sikkert snakk om 100 sykler og jeg tror neppe dem var på tur samlet.

MC miljøet er sosialt, men mest fordi man har en genuin interesse og da kommer man fort i prat med likesinnede. Bil er liksom mer allemannseie og mer et "verktøy" i hverdagen så bilister opptrer ikke på samme måte. Faktisk heller litt omvendt.

Men drittsekker finnes i alle miljøer, men til dags dato har jeg til gode og oppleve "drittsekker". Ikke alle jeg ville bedt i bryllupet så klart, men hyggelige nok til å sparke litt dekk med.

Det skal også sies at jeg har truffet noen ytterst få jeg gjerne kunne invitert i Bryllupet mitt. :)
Amen! Etter hva jeg har opplevd har det ikke noe å si hva du kjører, så lenge du kjører mc.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MC Lappen 2018/ tips?

Legg inn av Sakkle »

Grendel skrev: 17 okt 2017, 07:29 Pass på at du har sensor i speilet. Eller mer riktig: At du vet hvor han er!

Sensor jeg hadde prøvde å ligge i dødvinkelen, etc. Det var ikke noe problem, men grei å vite hvor har var.

8-)
Sensor sier eksplisitt at du skal drite i hva han driver med. Han er kjører sin egen greie... Jeg antar han legger seg slik at han ser hva du driver med etc.

Fokuser på egen kjøring og trafikken. Ikke hva sensor måtte drive med.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar