FJR1300 108 hk

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

FJR1300 108 hk

Legg inn av kjellv »

Jeg har en bekjent som nettopp har kjøpt en 2007 FJR1300A. Han fikk vognkortet i går og oppdaget at den er registrert med motoreffekt 108 hk. De aller fleste av disse skal ha 146hk, men jeg har ved noen tilfeller sett noen med redusert effekt. Dette var nok en periode aktuelt for å tilpasse seg i markedet med høy effektavgift.
Vi har kjørt noen kveldsturer sammen siste uka, og vi har også byttet sykler og prøvd hverandres. Det er absolutt ingenting som tyder på at den er plombert og laveffekt, den er like sprek som min. Dette har vi prøvd.
Jeg burde jo vite dette som er Yamahaselger, men det gjør jeg altså ikke. Jeg sendte spørsmålet på e-post i dag til en hos importøren som garantert vet mye om dette, men han har faktisk ferie for øyeblikket.

Men jeg kaster like godt fram spørsmålene her jeg. Det finnes utrolig mye god kunnskap i vår medlemsmasse. Men det er altså kunnskap jeg er ute etter, ikke hva dere tipper og tror. Det klarer jeg selv.. :-k
Hvordan er denne plombert? Noen som vet det?
Eier er uansett ikke interessert i å ha en laveffektsykkel, og vil ta de skritt som er nødvendige for å få denne registret med 146hk som den skal ha.
Er det noen som kjenner systemet hos SVV med evt avgiftsberegning i slike tilfeller? (nytt regelverk 1.juli i år)

Nå har jeg skrytt så fælt av dette forumet til ham at jeg håper på vettuge svar også. Kanskje vi plutselig har et nytt medlem også :prf

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: FJR1300 108 hk

Legg inn av AJ »

Dette vet jeg altfor lite om om og burde derfor antagelig ikke ta bryet med å mene noe om saken.
Men jeg syns det er rart at sykkelen er registret som en 108 Hk sykkel?
Eneste "fornuftige" ville vel være at det den var begrenset til 100 HK, som var den svært så omdiskuterte effektbegrensningen det var snakk om for en god del år siden...

Men 108 HK...
Hvor kommer den fra... :scratch .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: FJR1300 108 hk

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 27 sep 2017, 23:43 Dette vet jeg altfor lite om om og burde derfor antagelig ikke ta bryet med å mene noe om saken.
Men jeg syns det er rart at sykkelen er registret som en 108 Hk sykkel?
Eneste "fornuftige" ville vel være at det den var begrenset til 100 HK, som var den svært så omdiskuterte effektbegrensningen det var snakk om for en god del år siden...

Men 108 HK...
Hvor kommer den fra... :scratch .
Den er solgt ny i Norge med 108 hk. Jeg sjekket grunndata i individregisteret hos Yamaha, der står det at den ble levert ny i Norge med 108hk/79,5kw

Kringlebotn
Innlegg: 7
Registrert: 15 feb 2017, 12:07
Motorsykkelen din: Apostlenes hester

Re: FJR1300 108 hk

Legg inn av Kringlebotn »

Kan det være at det skal være 108 kw?
108 kw er tross alt ca. 146 hk (metrisk hestekraft).
108kw/(0,7355kw/hk)=146,8hk

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: FJR1300 108 hk

Legg inn av cannon »

Kringlebotn skrev: 28 sep 2017, 01:03 Kan det være at det skal være 108 kw?
108 kw er tross alt ca. 146 hk (metrisk hestekraft).
108kw/(0,7355kw/hk)=146,8hk
Jeg tror du har svaret.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: FJR1300 108 hk

Legg inn av kjellv »

Dessverre, så enkelt er det ikke.
Her fra Yamaha sitt individregister som viser hvordan sykkelen var da den ble levert som ny i Norge.
fjr2007.jpg
..og fra kjøretøyregisteret:
fjr2007a.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: FJR1300 108 hk

Legg inn av cannon »

Yamaha må da kunne svare på om de har solgt denne modellen med redusert effekt (og dermed lavere avgifter og ditto pris)?
Hvis de ikke har gjort det så er det vel sannsynlig at yamaha har oppført kw som hk og at feilen er arvet videre til kjøretøyregister og dermed vognkort?
Hvis yamaha derimot har solgt den i 2 utgaver så vet de vel også hvordan den er plombert? Jeg tipper at det i såfall er gjort på billigste måte, dvs med restriksjoner i ecu.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: FJR1300 108 hk

Legg inn av Greenone »

Ikke en Yamaha, men i forhold til dette med plombering; Jeg vet et sykler ble solgt registrert som laveffekt fra forhandler mens plomberingskit`et ble levert ut i hånda sammen med sykkel. I dette tilfellet en stoppebrakett til gass + en jumper til ecu ledningsnett for å trigge et map nr 2 med annen tenningskurve. Nå var ikke dette en Suzuki heller ref. saken for en del år siden, så jeg tipper at praksisen har vært ganske vanlig tidligere. Manko på 40 hk hadde dere nok merket. Men hva som må til av papirer for å registrere en sykkel til fulleffekt når ikke et verksted kan levere papirer på at plombering er fjernet skal jeg ikke spekulere i.

Edit: Ser jeg kanskje skrev litt upresist. Det jeg mente var altså at forhandler selv måtte ha montert plomberingskit`ene dersom syklene skulle ha et slikt. Syklene kom til Norge som fulleffekt åkke som. Og dette ble da ofte ikke gjort selv om sykkel ble registrert som laveffekt. At dere faktisk har en fulleffektssykkel er ikke utenkelig :)
Sist redigert av Greenone den 28 sep 2017, 12:53, redigert 1 gang totalt.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: FJR1300 108 hk

Legg inn av Rune75 »

Fant noe her som kanskje kan være oppklarende.

https://www.pistonheads.com/gassing/top ... 85527&i=40

Sakset fra tråden jeg linket til.

My friend and I both bought FJR1300 motorbikes, same age but different power, mine was 80kW his 105kW, mine is made for the French market where there is a maximum power allowed for a motorbike of 80kW but here in Belgium it also brings it into a lower tax band.
It is a 15 minute job to bring it back to full power by just changing the rubbers on the intake

popeye
Innlegg: 45
Registrert: 03 mar 2017, 10:16
Motorsykkelen din: BMW K 1600 Grand America - 2021

Re: FJR1300 108 hk

Legg inn av popeye »

Har selv nylig omregistrert en 2011 Kawasaki Z1000SX som var registrert som 98 hk. Fulleffekt er den 138 hk. Plomberingen i denne er en fysisk begrensning som begrenser hvor langt du får vridd gasshåndtaket og et stikk med en jumper som jeg antar skulle endre motorstyringa. Detaljer om hvor dette skal være montert og fungerer vet jeg ikke, tror aldri det har vært montert på sykkelen.

Effektendring er av statens vegvesen å anse som ombygging og må omsøkes. Du søker her: https://www.skatteetaten.no/no/Person/b ... -kjoretoy/
Her legger du inn registreringsnummer og effektendringen og får beregnet hva tilleggsavgiften kommer på.

Du vil da få et vedtak fra Skatteetaten om hvilken tilleggsavgift som må betales. For min ble det ca. 3.400,-. Etter innbetaling av tilleggsavgiften må du bestille tid på en trafikkstasjon og sykkelen må vises. På visningen sjekkes rammenummer og det tas noen bilder av sykkelen. Husk å ta med vognkort del 2, vedtaket fra skatteetaten og bekreftelse på innbetaling (kvittering stemplet av bank). Statens vegvesen har ikke noen koblinger mot Skatteetatens systemer, så en stemplet kvittering på innbetaling er faktisk eneste dokumentasjonen de godtar. Deretter gjør kontrolløren de nødvendige endringer i kjøretøyregisteret. Så er det å trekke kølapp for å betale for visningen (ca. 400,-) og få nytt midlertidig vognkort med den ombygde sykkelen. Etter en par dager får du det nye vognkortet i posten.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: FJR1300 108 hk

Legg inn av kjellv »

popeye skrev:Har selv nylig omregistrert en 2011 Kawasaki Z1000SX som var registrert som 98 hk. Fulleffekt er den 138 hk. Plomberingen i denne er en fysisk begrensning som begrenser hvor langt du får vridd gasshåndtaket og et stikk med en jumper som jeg antar skulle endre motorstyringa. Detaljer om hvor dette skal være montert og fungerer vet jeg ikke, tror aldri det har vært montert på sykkelen.

Effektendring er av statens vegvesen å anse som ombygging og må omsøkes. Du søker her: https://www.skatteetaten.no/no/Person/b ... -kjoretoy/
Her legger du inn registreringsnummer og effektendringen og får beregnet hva tilleggsavgiften kommer på.

Du vil da få et vedtak fra Skatteetaten om hvilken tilleggsavgift som må betales. For min ble det ca. 3.400,-. Etter innbetaling av tilleggsavgiften må du bestille tid på en trafikkstasjon og sykkelen må vises. På visningen sjekkes rammenummer og det tas noen bilder av sykkelen. Husk å ta med vognkort del 2, vedtaket fra skatteetaten og bekreftelse på innbetaling (kvittering stemplet av bank). Statens vegvesen har ikke noen koblinger mot Skatteetatens systemer, så en stemplet kvittering på innbetaling er faktisk eneste dokumentasjonen de godtar. Deretter gjør kontrolløren de nødvendige endringer i kjøretøyregisteret. Så er det å trekke kølapp for å betale for visningen (ca. 400,-) og få nytt midlertidig vognkort med den ombygde sykkelen. Etter en par dager får du det nye vognkortet i posten.
Takk popeye, dette klargjør mye for en som ikke har vært borti dette før. Etter å ha lagt inn de vitale opplysninger kommer denne ut med kr 0 i avgifter. Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: FJR1300 108 hk

Legg inn av kjellv »

Rune75 skrev: 28 sep 2017, 11:08 Fant noe her som kanskje kan være oppklarende.

https://www.pistonheads.com/gassing/top ... 85527&i=40

Sakset fra tråden jeg linket til.

My friend and I both bought FJR1300 motorbikes, same age but different power, mine was 80kW his 105kW, mine is made for the French market where there is a maximum power allowed for a motorbike of 80kW but here in Belgium it also brings it into a lower tax band.
It is a 15 minute job to bring it back to full power by just changing the rubbers on the intake
Takk så mye Rune75. Hvordan den er plombert skal jeg nok skaffe detaljene i når rette vedkommende hos importøren er tilbake på jobb.
Men slik du her beskriver det er det ikke annet enn at luftmengde har en struping som gjør at det kun er på høyt turtall det er en lavere effekt enn de andre årsklassene har. Dette ble vel ikke testet så grundig av oss. Vi gjorde ikke så mye annet enn å kjøre forbi hverandre et par ganger, og var vel ikke helt øverst i turtallsregisteret. Vårt inntrykk var at begge syklene hadde ganske lik effekt.
Men ellers er det jo også en mulighet at tidligere eier har fjernet strupingen, men ikke omregistrert den.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6938
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: FJR1300 108 hk

Legg inn av kjellv »

cannon skrev: 28 sep 2017, 09:01 Yamaha må da kunne svare på om de har solgt denne modellen med redusert effekt (og dermed lavere avgifter og ditto pris)?
Hvis de ikke har gjort det så er det vel sannsynlig at yamaha har oppført kw som hk og at feilen er arvet videre til kjøretøyregister og dermed vognkort?
Hvis yamaha derimot har solgt den i 2 utgaver så vet de vel også hvordan den er plombert? Jeg tipper at det i såfall er gjort på billigste måte, dvs med restriksjoner i ecu.
Ja, svaret kan jeg få fra Yamaha. Meget mulig at svaret allerede ligger tilgjengelig på Yamahas tekniske sider for oss forhandlerne. Men jeg er ikke teknisk personell, og hare ikke tid til å lete i disse sidene. Jeg skal heller ikke ta direkte kontakt med teknisk personell hos Yamaha for å finne ut av dette. Disse karene har nok å gjøre fra før med helt andre og mye større problemer enn dette. Jeg vil heller stille spørsmålet innenfor våre vegger i første omgang.
Men at denne modellen fra 2006-2013 i et par årsklasser hadde noen sykler som ble levert med laveffekt er det ikke tvil om. Det var jeg klar over fra før. Husker jeg så en på finn.no da jeg selv vurderte FJR for tre år siden.

FrodeP
Innlegg: 5
Registrert: 18 sep 2020, 13:52
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 1998

Re: FJR1300 108 hk

Legg inn av FrodeP »

Hei Kjellv. Fant dere ut hvilke modifikasjer som må gjøres?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: FJR1300 108 hk

Legg inn av Bjerknez »

Synes det sto noe om en gummiforing eller noe lenger opp?

Svar