Strøk på oppkjøring - hjelp

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

dumbping skrev: 25 okt 2017, 16:01 Leit å høre at du ikke engang fikk testet deg selv ut på veien med sensor. Tok nylig lappen selv (i august) så husker godt hvordan følelsen var og nervene var.
Ville anbefalt som ovenfor å skaffe egen sykkel, ser at du alt liker naked bike stilen, så er jo bare å se hva evt Yamaha, Kawasaki osv har å tilby og hvordan du liker sittestillingen hos de. Husk at det er viktig at du hører me de om senking av sykkel- til den grad at du klarer å plante begge føttene i bakken.

Personlig så var krypkjøringen også mitt største problem, men fikk det godt inn i kroppen etter å ha krypkjørt en del på veien. Finn smale veier med skarpe svinger i lav fart, evt andre situasjoner hvor krypkjøring oppstår og blir ett must. En annen ting jeg lærte av min egen kjørelærer var å " danse " med sykkelen, la hoftene gjøre arbeidet og bare stol på deg selv. Sist men ikke minst så måtte jeg også overvinne litt den frykten av å tryne, når jeg hadde trynt nok så var det ikke ett altfor stort problem lenger.

Håper for all del at ved neste oppkjøring så nailer du den!

Tusen takk :bananas gleder meg veldig til jeg blir så flinke at jeg kan danse med sykkelen min! Er så imponert over folk som lærer seg dette så raskt. Frykten kjenner jeg godt på kroppen. Føler at jeg holder mye tilbake når jeg spenner musklene i kroppen for å ikke detta av sykkelen (som jeg av å til føler jeg er på vei å gjør når jeg kjører i rundkjøringer og liknende, så må øve mer på å slappe av) :O

Tryne har jeg ikke gjort, enda, men jeg har fått legge ned sykkelen i bakken når jeg stod i en bakke og stanset litt på skrå så at si. Da hadde jeg ikke sjanse at holde den oppe :scratch er sterk altså, men ikke såååå sterk
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Toven skrev: 25 okt 2017, 17:31 Kjedeligt! Du får det nok til neste gang :prf

Noen tanker om sykkelvalg:
Tror nesten det hadde vært bedre med en 4 sylindre 500-600 kubikk. Det er mindre "rykk og napp" enn med en v-twin som SV650 er. Det er veldig on-off på denne sykkelen, og generelt twins, mens 4 sylindre er mye snillere.
Ah ok, da skal jeg se litt på de modellene, tusen takk for tips og råd :thumleft
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Papi skrev: 26 okt 2017, 00:04 Tips til sykkel; Kawasaki ER6N. Sambuaren min hadde ein slik ein som fyrste sykkel, ho er kort i beina. Denne senkja vi yttarligare, noko ho sette pris på, gjorde den endå lettare å handtere i forskjellig terreng. Fin sitjestilling, roleg og fin på gassrespons, og ho følte seg trygg på denne. Dette var ein 2008-modell, får dei til rundt 50.000,-.

Når det gjeld det øvrige.. Som Bjerknes har påpeika; kompiskøyring frå A til Å er ikkje det ein naudvendigvis lærer mest ut av. Du veit kva du er dårleg på; prioriter dette. Dei fleste stadar er det eige område for køyregardsøvelsane, som er ope for dei fleste. Om ikkje det er ope konkret der, spør læraren din kor det er best for deg å trene på dette, han veit kva områder som fungerar. Høyr på tilbakemelding frå sensor, og lærar. Kva bør du øve på, og kva har du gjort til no for å få det til?

Ved krypekøyringa; sjå longt framover, og sjå dit du vil. Blikket gjer svært mykje for køyringa, eg opplev at folk gjer det dårleg så snart dei ser rett ned og framfor sykkelen. Opp med blikket - og sjå framover!

I forhald til mengdetrening.. Køyr mykje, og gjer mykje det du kvir deg på. Finst ikkje noko betre enn riktig mengdeøving. Og det er mykje ein kan gjere privat, utan ein trafikklærar!

Helsing trafikklærar, som nyleg vart godkjent som trafikklærar på motorsykkel. :)

Takk for masse gode tips! :prf Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger. Skal se om det finnes en sånn sykkel i nærheten her jeg kan teste ut. Vi har en trafikkstasjon/kjøregård her i Stavanger som er åpen, må bare kjøpe sykkel å finne noen som kan være med meg når sesongen åpner igjen, så skal jeg trene til kroppen ikke orker mer :yahoo den følelsen jeg har på sykkel er noe jeg aldri følt på før, føler meg så fri! Underbart!

Sa til trafikklæreren min at jeg ikke har mer penger til å øve med han mer :redface så jeg tenker at mengdetrening kan jeg like så godt fikse alene å sen ta en check-up med han rett før neste oppkjøring eller noe. Men han har hjulpet meg mye og det meste sitter, bare som dere sier, mengdetrening! - det trenger jeg :twothumbs:

Gralla med å bli trafikklærer! :thumleft
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Bjerknez skrev: 26 okt 2017, 03:10
rosseland skrev: 25 okt 2017, 15:55
Bjerknez skrev: 25 okt 2017, 15:53
rosseland skrev: 25 okt 2017, 15:39 Noen tips på sykkler med "lave tyngdepunkt"? :roll
Jeg en veldig liten jente nemlig. Tror jeg kjører en Suzuki SV 650 på skolen nå... den liker jeg godt, men den er litt følsom på gassen :scratch kjørelæreren min sier det er en dame, så må behandler forsiktig når jeg gasser. Haha!
SV650 er en fin og lett sykkel og øvekjøre på. Alle sykler har sine "karakterer", så disse blir man vant til etter hvert. Noen sykler har dårlige bremser, andre sykler har elendige speiler etc. En SV650 er en ganske "snill" sykkel, men med kreftene der man faktisk trenger dem til vanlig kjøring. Ålreit med krefter langt nede og ikke fullt så spennende lenger opp på turtallet. Men som uerfaren vil uansett kreftene virke hinnsides. :)
Liker den veldig godt, men som sagt, hissige på gassen - litt som meg kanskje :lol
Faktisk er SV650 en av "billigsyklene" jeg liker best. Denne koster UNDER 100.000,- i skrivende stund flunkende ny og til den prisen er det en kjempesykkel. Så klart, den er ikke best på noe og til den prisen kan man heller ikke forvente at en sykkel er eller virker påkostet. Men motoren er ppasse spennende i det segmentet og laaangt mer spennende enn en firesylindret sykkel i samme priskategori.

De svakhetene JEG og evt. andre finner på denne sykkelen vil ikke du legge merke til i det hele tatt, før du har kjørt noe som er dyrere. Du kommer garantert til å kose deg på en SV650. Kreftene blir vi alle vant til etter en stund og da oppgraderer man hvis behovet er der, men frem til det så klarer du deg lenge med SV650 eller tilsvarende sykkel.

Yamaha MT07 er også en veldig prisgunstig og flott sykkel i samme segment og prisklasse. Disse to tror jeg er ganske like, men jeg tror MT07 er mer populær og lettere og selge igjen. Den ser også hakket bedre ut i mine øyne. Men det er en smakssak.

Neste steg opp så har du MT09. Her har du vesentlig mer krefter. Men den koster 45.000,- mer enn lillebroren. Liker du litt mer "egenartede" sykler som skiller seg litt ut så ta en titt på Triumph Street Triple RX. Det er en diirekte konkurent til MT09 og selv om det selges langt flere MT09 ville jeg selv valgt en Street Triple RX uten tvil forran MT09. MT09 har hakket vassere motor, men der stopper det i mine øyne. Har selv eid en Street Triple R og kjørt over 20.000km. på en slik.

Men det finnes sikkert også et hav av andre sykler og sykkeltyper også som er minst like bra. Først så må du finne ut hvilken sjanger du liker. Cruiser/Adventure/street/Racing/cross etc. Men personlig mener jeg at en sykkel i street segmentet er en god start og det er vel kanskje det segmentet som er mest populært i Norge i dag blandt yngre førere.

En ekte R-sykkel blir grusomt dyr og forsikre for en fersk mc fører og en R-sykkel i 600cc segmentet er i mine øyne heller ikke så spennende som man kanskje skulle tro. Kreftene og draget kommer ikke før du runder 8.000rpm og da er du allerede brutt de fleste fartsgrenser. I mine øyne passer ekte R-sykkel best på bane. På norske landeveier vil jeg gå så langt som å si at dem nærmest er ubrukelige. Men det går mest på feil sittestilling for meg samt svært lite spennende motormessig på lavere turtall.

De råeste syklene i Street segmentet man får kjøpt i dag er sykler som Aprillia Tuono, BMW S1000R, KTM 1290 SuperDuke R. Disse tre kniver hele tiden om teten i tester. Men dette er kostbare sykler. Den billigste er BMW'en som koster fra rundt 220.000,-. SuperDuke koster fra 235.000,- og Apriliaen koster svimlende 285.000,- (fra).

Disse prisforskjellene skyldes i hovedsak den nye avgiftsregelen som kom nå nylig. Så prisene gjenspeiler ikke nødvendigvis kvaliteten og hva man får for pengene.

Men.... jeg må også inrømme at jeg er litt svak for Cruiser segmentet. har eid en cruiser tidligere og kommer kanskje til å kjøpe det igjen senere. Det er en type sykkel som gir en kjørestil og opplevelse utenom det vanlige. Noen liker det, andre ikke. men får du sjansen en dag, så prøvekjør en cruiser med åpent sinn. Det er faktisk ganske behagelig :)

Wow, det va dyre sykkler :-k hadde kanskje tenkt å legge rundt 50 000kr maks for en sykkel, så det får bli en gammal modell for meg ser det ut som... har bil å leilighet i tillegg som jeg betaler på så blir litt dyrt å klare av alt det der :redface men liker de sykkel typene du listet opp her først veldig godt. Så tusen takk for tips! Hadde gjerne vunnet litt penger i lotto så jeg kunne kjøpt meg en nyere sykkel, men det får komme med tiden.

Er det billigere å kjøpe sykkel i Sverige å sen omregistrere den til Norge? Eller går det opp i opp? :scratch
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22905
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Bjerknez »


Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Bjerknez skrev: 26 okt 2017, 07:32 Kampanje på Suzuki SV650:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=100769004
Hjelper du meg med 100% finansiering? :lol Nice, men blir litt dyre for meg akkurat nå :sorry
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Toven

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Toven »

Hvis du blir vant til å håndtere gassen på sv650'n så er det en veldig morsomt 'liten' sykkel i hvert fall. Angrer ikke på kjøp av min! "Mye" krefter der man får brukt de mest :) Men gassen kan være litt rykk og napp, spesielt i typ rundkjøringer o.l., blir som nevnt for litt on off opplegg.

Jeg kjørte med en eldre CB 600 F på kjøreskolen. Veldig ålreit sykkel den og! 4 sylindra 600 kubikk med komfortable sittestilling.

Sammenligner man specsa veier de omtrent det samme, og har omtrent samme sittehøyde.

Men det kommer jo alltid på hva du syntes funker best for deg! Så rådet havner jo alltid på å prøvekjør de aktuelle modellene! Selv om jeg ikke gjorde det.. prøvekjørte sv'n og falt for den :D

Ikke mange eldre CB 600 F ute på finn nå.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=106417090

sv' er det jo flust av. Anbefaler "pointy" versjonen, fra 2003 og oppover. Bedre styling (smak er som bak selfølgelig) men har fuel injection istedenfor forgassere. Mulig CB 600F har forgassere. Men det er en Honda... så de er nærmest skuddsikre :P

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av kgjersda »

De gamle Yamaha Fazerene er veldig lettkjørt, lavt tyngdepunkt og er ganske billige. De er også ekstremt driftsikre. (Har en selv :D )

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=106550583

Det ligger flere ute, noen over 80.000km.
Min egen har akkurat gåt 60.000km uten at det plager den nevneverdig. Og jeg kjøpte den for 23.000 som førstesykkel.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Toven skrev: 26 okt 2017, 08:24 Hvis du blir vant til å håndtere gassen på sv650'n så er det en veldig morsomt 'liten' sykkel i hvert fall. Angrer ikke på kjøp av min! "Mye" krefter der man får brukt de mest :) Men gassen kan være litt rykk og napp, spesielt i typ rundkjøringer o.l., blir som nevnt for litt on off opplegg.

Jeg kjørte med en eldre CB 600 F på kjøreskolen. Veldig ålreit sykkel den og! 4 sylindra 600 kubikk med komfortable sittestilling.

Sammenligner man specsa veier de omtrent det samme, og har omtrent samme sittehøyde.

Men det kommer jo alltid på hva du syntes funker best for deg! Så rådet havner jo alltid på å prøvekjør de aktuelle modellene! Selv om jeg ikke gjorde det.. prøvekjørte sv'n og falt for den :D

Ikke mange eldre CB 600 F ute på finn nå.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=106417090

sv' er det jo flust av. Anbefaler "pointy" versjonen, fra 2003 og oppover. Bedre styling (smak er som bak selfølgelig) men har fuel injection istedenfor forgassere. Mulig CB 600F har forgassere. Men det er en Honda... så de er nærmest skuddsikre :P

Tusen takk for tips å råd :twothumbs: ja, liker den litt "pointy", skal sjekke den ut !
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

kgjersda skrev: 26 okt 2017, 08:49 De gamle Yamaha Fazerene er veldig lettkjørt, lavt tyngdepunkt og er ganske billige. De er også ekstremt driftsikre. (Har en selv :D )

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=106550583

Det ligger flere ute, noen over 80.000km.
Min egen har akkurat gåt 60.000km uten at det plager den nevneverdig. Og jeg kjøpte den for 23.000 som førstesykkel.

Hvor mye har det å si om en sykkel gått mange km? :scratch Hva er grensen om det finnes noen? :-k
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37868
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av AJ »

rosseland skrev: 26 okt 2017, 14:43 Hvor mye har det å si om en sykkel gått mange km? :scratch Hva er grensen om det finnes noen? :-k
Hei rosseland og velkommen her på MCsiden :vs !

Du har gjort akkurat det vi håper alle nye brukere tar sjansen på, nemlig å poste i vei med innlegg om ting man lurer på og egne erfaringer - på godt og vondt.
Håper dine mindre gode oppkjøringserfaringer ender med en magisk god som igjen vil gi deg mange flotte MC-opplevelser.
Om det blir på en ny eller brukt sykkel med en del km. på telleren spiller egentlig mindre rolle.

Selv har jeg vært heldig å kunne kjøpe nye sykler og en nesten ny (demokjørt ca. 4000 km) siden 2006.
Den jeg kjørte lengst var min første nye sykkel,Yamaha TDM 900, som jeg byttet inn i en demokjørt Triumph Tiger 1050 fire år senere. Da hadde TDM'en kjørt tett opp mot 60K og var like tight og fin som ny med en motor som gikk pent, jevnt og uten oljeforbruk.
Det samme opplever jeg nå med KTM'en. Opplever at denne også går veldig pent ( i den grad en KTM twin låter pent... :P :roll ), drar godt og bedre enn noen gang og at alt ellers på sykkelen er tight, fint og uten ulyder. Annet enn sånne ting som chain slapping, som er normalt på disse syklene under bestemte forhold (Chain slapping = nedre kjedegang slår opp i underkanten av svingarmen).
KTM'en rundet 55K rett før den ble vinterparkert.

Er MC'en tatt greit vare på og fulgt opp med servicer så har høy km.stand ikke veldig mye å si, er min påstand.
Det er heller slik at mange MCmotorer trenger mye lengre reell innkjøringstid enn det produsenten setter som innkjøringsperiode for å kunne yte optimalt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22905
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Bjerknez »

rosseland skrev: 26 okt 2017, 14:43
kgjersda skrev: 26 okt 2017, 08:49 De gamle Yamaha Fazerene er veldig lettkjørt, lavt tyngdepunkt og er ganske billige. De er også ekstremt driftsikre. (Har en selv :D )

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=106550583

Det ligger flere ute, noen over 80.000km.
Min egen har akkurat gåt 60.000km uten at det plager den nevneverdig. Og jeg kjøpte den for 23.000 som førstesykkel.

Hvor mye har det å si om en sykkel gått mange km? :scratch Hva er grensen om det finnes noen? :-k
Hvor mange km. som er "mye" vil du få like mange svar på som det finnes brukere her inne. Det kommer også litt ann på hvor mye du kommer til å kjøre pr. år. Er du et rivjern og kjører 20-30.000km. i året så ville jeg nok satset på noe som er gått litt mindre. Skal du bare kjøre koseturer og rundt 5.000km. eller mindre i året så kan jo en sykkel med flerfoldige kilometer på telleren holde i mange år.

Andre vil mene jeg tar feil, noen få er kanskje enige og det får så være. Det blir bare litt synsing fra min side uansett. Personlig får jeg litt abstinenser når jeg ser sykkelen nærmer seg 40.000km. Men det er sikkert bare meg.

Men skal jeg stikke fingeren i jorden så tror jeg en bra vedlikeholdt sykkel helt uten problemer går både 100-200.000km. Alt kommer ann på vedlikeholdet og kanskje litt tilfeldigheter. Tror jeg.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Juicebox »

Høy km roper bare deler som må skiftes ut.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av kgjersda »

Juicebox skrev: 26 okt 2017, 19:36 Høy km roper bare deler som må skiftes ut.
(Nå skal ikke denne tråden gå over til kjøp av bruktsykkel med mindre trådstarter ønsker det. Men...)

Min var gått rundt 50.000km når jeg kjøpte den.
Av det som var nødvendig å bytte så var dekk og hjullager fremme det eneste. Hjullager koster nær null, og dekk er etter lommeboken.

Deretter kommer det normale vedlikeholdet som du opplever om du har en sykkel i mer enn 2 år, eller ikke kjenner til servicehistorikken på den.
- Olje (hver sesong)
- Bremsevæske (hver sesong)
- Kjølevæske (hver andre sesong)

Annet:
- Bremseklosser (ved behov, enkelt å inspisere før kjøp)
- Kjede og drev (ved behov, enkelt å inspisere før kjøp)
- Tennplugger (ved behov eller ukjent alder)
- Luftfilter (ved behov eller ukjent alder)

Totalt sett trenger ikke en total overhaling av alle væsker og slitedeler til å koste over 3000-4000kr.
Om du finner en sykkel til 25-30.000 og regner inn noe ekstra i en slik service så har du en sykkel som kommer til å vare lenge.
Jeg tror det er en grunn til at du knapt finner billigere sykler enn 25.000kr på finn.no.

Til trådstarter
- Om den har 50 eller 90 hester spiler ikke så stor rolle.
- Sjekk forsikringen. Noen kan være overraskende billige å forsikre, noen er overraskende dyre.
- Spør gjerne her inne om erfaringer fra andre når du finner en type du liker videre.
- Prøvekjør og se at sittestillingen og komforten er det du ønsker.

Husk at om du ikke er fornøyd med kjøpet så er det mulig å selge og bytte :)
Å ha en motorsykkel er uansett gøyere enn å ikke ha!
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Juicebox »

- regulator
- pakninger
- nye dempere eller overhaling
- svingarmlager
osv osv, er sikkert mer, men man skjønner sikkert. Bra at du kan skifte dette selv, men det er ikke alle som er lik deg som kan ta for seg denne jobben en kveld og spare flere tusener på verkstedstimer.

Svar