Strøk på oppkjøring - hjelp

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

AJ skrev: 26 okt 2017, 15:38
rosseland skrev: 26 okt 2017, 14:43 Hvor mye har det å si om en sykkel gått mange km? :scratch Hva er grensen om det finnes noen? :-k
Hei rosseland og velkommen her på MCsiden :vs !

Du har gjort akkurat det vi håper alle nye brukere tar sjansen på, nemlig å poste i vei med innlegg om ting man lurer på og egne erfaringer - på godt og vondt.
Håper dine mindre gode oppkjøringserfaringer ender med en magisk god som igjen vil gi deg mange flotte MC-opplevelser.
Om det blir på en ny eller brukt sykkel med en del km. på telleren spiller egentlig mindre rolle.

Selv har jeg vært heldig å kunne kjøpe nye sykler og en nesten ny (demokjørt ca. 4000 km) siden 2006.
Den jeg kjørte lengst var min første nye sykkel,Yamaha TDM 900, som jeg byttet inn i en demokjørt Triumph Tiger 1050 fire år senere. Da hadde TDM'en kjørt tett opp mot 60K og var like tight og fin som ny med en motor som gikk pent, jevnt og uten oljeforbruk.
Det samme opplever jeg nå med KTM'en. Opplever at denne også går veldig pent ( i den grad en KTM twin låter pent... :P :roll ), drar godt og bedre enn noen gang og at alt ellers på sykkelen er tight, fint og uten ulyder. Annet enn sånne ting som chain slapping, som er normalt på disse syklene under bestemte forhold (Chain slapping = nedre kjedegang slår opp i underkanten av svingarmen).
KTM'en rundet 55K rett før den ble vinterparkert.

Er MC'en tatt greit vare på og fulgt opp med servicer så har høy km.stand ikke veldig mye å si, er min påstand.
Det er heller slik at mange MCmotorer trenger mye lengre reell innkjøringstid enn det produsenten setter som innkjøringsperiode for å kunne yte optimalt.
Tusen hjertelig for masse gode tips :twothumbs: Føler meg veldig velkommen her på forumet! :prf :m
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Bjerknez skrev: 26 okt 2017, 15:51
rosseland skrev: 26 okt 2017, 14:43
kgjersda skrev: 26 okt 2017, 08:49 De gamle Yamaha Fazerene er veldig lettkjørt, lavt tyngdepunkt og er ganske billige. De er også ekstremt driftsikre. (Har en selv :D )

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=106550583

Det ligger flere ute, noen over 80.000km.
Min egen har akkurat gåt 60.000km uten at det plager den nevneverdig. Og jeg kjøpte den for 23.000 som førstesykkel.

Hvor mye har det å si om en sykkel gått mange km? :scratch Hva er grensen om det finnes noen? :-k
Hvor mange km. som er "mye" vil du få like mange svar på som det finnes brukere her inne. Det kommer også litt ann på hvor mye du kommer til å kjøre pr. år. Er du et rivjern og kjører 20-30.000km. i året så ville jeg nok satset på noe som er gått litt mindre. Skal du bare kjøre koseturer og rundt 5.000km. eller mindre i året så kan jo en sykkel med flerfoldige kilometer på telleren holde i mange år.

Andre vil mene jeg tar feil, noen få er kanskje enige og det får så være. Det blir bare litt synsing fra min side uansett. Personlig får jeg litt abstinenser når jeg ser sykkelen nærmer seg 40.000km. Men det er sikkert bare meg.

Men skal jeg stikke fingeren i jorden så tror jeg en bra vedlikeholdt sykkel helt uten problemer går både 100-200.000km. Alt kommer ann på vedlikeholdet og kanskje litt tilfeldigheter. Tror jeg.

:thumleft Tusen takk! Da kan jeg slappe litt av å se på litt flere modeller :prf
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

kgjersda skrev: 26 okt 2017, 21:06
Juicebox skrev: 26 okt 2017, 19:36 Høy km roper bare deler som må skiftes ut.
(Nå skal ikke denne tråden gå over til kjøp av bruktsykkel med mindre trådstarter ønsker det. Men...)

Min var gått rundt 50.000km når jeg kjøpte den.
Av det som var nødvendig å bytte så var dekk og hjullager fremme det eneste. Hjullager koster nær null, og dekk er etter lommeboken.

Deretter kommer det normale vedlikeholdet som du opplever om du har en sykkel i mer enn 2 år, eller ikke kjenner til servicehistorikken på den.
- Olje (hver sesong)
- Bremsevæske (hver sesong)
- Kjølevæske (hver andre sesong)

Annet:
- Bremseklosser (ved behov, enkelt å inspisere før kjøp)
- Kjede og drev (ved behov, enkelt å inspisere før kjøp)
- Tennplugger (ved behov eller ukjent alder)
- Luftfilter (ved behov eller ukjent alder)

Totalt sett trenger ikke en total overhaling av alle væsker og slitedeler til å koste over 3000-4000kr.
Om du finner en sykkel til 25-30.000 og regner inn noe ekstra i en slik service så har du en sykkel som kommer til å vare lenge.
Jeg tror det er en grunn til at du knapt finner billigere sykler enn 25.000kr på finn.no.

Til trådstarter
- Om den har 50 eller 90 hester spiler ikke så stor rolle.
- Sjekk forsikringen. Noen kan være overraskende billige å forsikre, noen er overraskende dyre.
- Spør gjerne her inne om erfaringer fra andre når du finner en type du liker videre.
- Prøvekjør og se at sittestillingen og komforten er det du ønsker.

Husk at om du ikke er fornøyd med kjøpet så er det mulig å selge og bytte :)
Å ha en motorsykkel er uansett gøyere enn å ikke ha!

Setter veldig stor pris på tips om sykkel :redface kan ikke så veldig mye selv dessverre. Men interesse finnes at lære meg mer :prf
Har sett på forsikringer på de flere jeg har vurdert, blitt rimelig overrasket ja! :O

Hvordan skal jeg prøvekjøre en sykkel når jeg ikke har lappen? :scratch kan jeg få personen som skal selge å møte med på kjøregården så kan jeg ha med en annen som har lappen som kan va "overvåker" ?
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Juicebox skrev: 26 okt 2017, 21:28 - regulator
- pakninger
- nye dempere eller overhaling
- svingarmlager
osv osv, er sikkert mer, men man skjønner sikkert. Bra at du kan skifte dette selv, men det er ikke alle som er lik deg som kan ta for seg denne jobben en kveld og spare flere tusener på verkstedstimer.
Ja, der er rett mye å spare der ja :-k men kjenner et par folk som pleier sku på sine sykler, så sikkert noen som kan lære meg! :prf
.: Look like a princess, ride like a pro :.

dumbping
Innlegg: 26
Registrert: 13 jun 2017, 14:02
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R 2012M

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av dumbping »

Ser de fleste her diskuterer sykler og råd om evt sykkelkjøp!
Forståelig at en splitter ny mc til en fersk sjåfør ikke er så altfor fristende, personlig så var det ikke for meg.

Men, ville tvert imot STERKT anbefalt deg å se på mellomtung klassen av sykler. Spesielt Kawasaki Ninja 250r.
Denne sykkelen har jeg selv, og du Gud for en artig sykkel! Her får man virkelig utnyttet sykkelen, i alle gir.
Sittestillingen er nokså oppreist tross for å være en "R" sykkel, og forsikringen er så billig at jeg endte opp med 2k/året som nybegynner sjåfør under 24år!
Mulig du også ville interessert deg mere for ninja 300, som da blir etterfølgeren til 250, ettersom at de kuttet ut 250 i 2012 og begynte å produsere 300 i 2013.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Juicebox »

Om du skal kjøpe deg sykkel så hadde jeg heller anbefalt å kjøpe deg den du vil ha om det lar seg gjøre. For meg så synes jeg tanken ved å bygge seg oppover fra en mindre sykkel til en stor en bare er bortkasta med tid. Start med drømmesykkelen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av FredrikE24 »

Veldig enig, kjøp det du har lyst på med en gang! :)

Synd å høre om oppkjøringene du har hatt! Håper det går bedre til våren. Kan godt tenkes at det du har lært i år modnes litt over vinteren og ting blir meget mye bedre til våren! :)

Når det gjelder øvelseskjøring. Jeg vil si at det viktigste er at du sitter på sykkelsetet. Enten med en passasjer, eller med en kjørende bak.
All kjøring er bra for øvelse, gjør deg tryggere. Det er viktig å ha riktig teknikk klart for deg i hodet, og å forsøke å kjøre teknisk riktig med en gang, så må man presse seg litt og litt.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

dumbping skrev: 28 okt 2017, 01:03 Ser de fleste her diskuterer sykler og råd om evt sykkelkjøp!
Forståelig at en splitter ny mc til en fersk sjåfør ikke er så altfor fristende, personlig så var det ikke for meg.

Men, ville tvert imot STERKT anbefalt deg å se på mellomtung klassen av sykler. Spesielt Kawasaki Ninja 250r.
Denne sykkelen har jeg selv, og du Gud for en artig sykkel! Her får man virkelig utnyttet sykkelen, i alle gir.
Sittestillingen er nokså oppreist tross for å være en "R" sykkel, og forsikringen er så billig at jeg endte opp med 2k/året som nybegynner sjåfør under 24år!
Mulig du også ville interessert deg mere for ninja 300, som da blir etterfølgeren til 250, ettersom at de kuttet ut 250 i 2012 og begynte å produsere 300 i 2013.
Tusen takk for tips :D men jeg vet ikke om jeg liker sportsykler, er så redde at dem er vanskeligere å kjøre når man må sitte så mye ned med ryggen :redface
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Juicebox skrev: 28 okt 2017, 12:35 Om du skal kjøpe deg sykkel så hadde jeg heller anbefalt å kjøpe deg den du vil ha om det lar seg gjøre. For meg så synes jeg tanken ved å bygge seg oppover fra en mindre sykkel til en stor en bare er bortkasta med tid. Start med drømmesykkelen.
Kommer med litt linker på det jeg sett på snart :thumleft
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

FredrikE24 skrev: 28 okt 2017, 14:05 Veldig enig, kjøp det du har lyst på med en gang! :)

Synd å høre om oppkjøringene du har hatt! Håper det går bedre til våren. Kan godt tenkes at det du har lært i år modnes litt over vinteren og ting blir meget mye bedre til våren! :)

Når det gjelder øvelseskjøring. Jeg vil si at det viktigste er at du sitter på sykkelsetet. Enten med en passasjer, eller med en kjørende bak.
All kjøring er bra for øvelse, gjør deg tryggere. Det er viktig å ha riktig teknikk klart for deg i hodet, og å forsøke å kjøre teknisk riktig med en gang, så må man presse seg litt og litt.
:sorry Ja det va ikke kjekt, skal ihvertfall be om en ny sensor neste gang :[-X
Valgte å ikke kjøpe sykkel før jeg fikk lappen fordi jeg skulle spare penger... hmmmm, that backfired!! :lol
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

Da har jeg funnet litt sykler som jeg liker :twothumbs:

Tørr jeg kjøpe en sykkel fra en forhandler som jeg ikke sett eller prøvekjørt? finnes ikke så mye sykler hor forhandler her nede i Rogaland nemlig :sorry og om jeg kjøper fra en forhandler noen plass i Norge så kan dem ju frakte den hit, det kan nok ikke en privatperson...
Litt viktig at sykelen er lave så jeg når ned med beinene :prf

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... =105314589

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... =103875309

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... =105796146

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... s=98497340

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finn ... =107265146

:prop:
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av kgjersda »

Veldig godt utvalg av sykler. Du vil nok ikke gjøre noe feil om du velger en av de.
Jeg har dog en kollega som hadde en FZ6, han hadde noe problem med at den var ganske høy.

Det er nok bare å komme seg til en forhandler og prøvesitte! :)
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av BC45 »

Jeg anbefaler deg en tur på ER6F :thumleft Jeg har kjørt en del tusen km med den og kan gå god for at det er en veldig trygg og god sykkel. Den ser bra ut og den har en sterk twin-motor med godt bunndrag. Det blir noe helt annet enn de med fire sylindre på rekke og rad i 600 kubikk klassen. Har hatt fz6 også, og den har en motor som krever mye turtall før det skjer noe som helst.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ikke kjørt fz6 men derimot CB650F. Du store for noe triste saker. Skrelle poteter er mer spennende...

Brukeravatar
rosseland
Innlegg: 55
Registrert: 25 okt 2017, 14:32
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F
Sted: Rogaland

Re: Strøk på oppkjøring - hjelp

Legg inn av rosseland »

kgjersda skrev: 01 nov 2017, 12:39 Veldig godt utvalg av sykler. Du vil nok ikke gjøre noe feil om du velger en av de.
Jeg har dog en kollega som hadde en FZ6, han hadde noe problem med at den var ganske høy.

Det er nok bare å komme seg til en forhandler og prøvesitte! :)
Får prøve å finne en forhandler her nede som har noen av disse inne :twothumbs:
.: Look like a princess, ride like a pro :.

Svar