Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

kjellv skrev: 29 okt 2017, 23:53
Juicebox skrev: 29 okt 2017, 15:25 (tc og abs). R1 har ikke noe av disse.
Korreksjon: Yamaha YZF-R1 har hatt ABS og TCS som standard fra 2012
Ok, jeg trodde ikke den hadde det. Er du sikker på at den har abs?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av kjellv »

Jeg ble så nysgjerrig på dette i går at jeg satt å studerte delekalalogene for å finne det ut.
Jeg finner ingen kataloger til R1 før 2012 med ABS, men etter er det på alle.
TCS fant jeg beskrevet et annet sted, den har førervalg i 6 trinn i tillegg til at du kan slå den av.
Selvfølgelig er det litt usikkerhet om ABS ut fra deletegninger, der ser man bare delene. ABS-sensorer på hjulene dukket opp da. Disse brukes jo også på TCS, men jeg så også bremseslangene til ABS-pumpa, da var jeg sikker.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

Den har ikke abs

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av kjellv »

Juicebox skrev: 30 okt 2017, 11:22 Den har ikke abs
Dette kan du sikkert mye mer om enn meg. R-sykler har egentlig aldri interessert meg noe særlig.
Jeg skal ikke være påståelig. Men jeg innrømmer også gjerne at dette overrasker meg, all den elektronikken disse syklene ellers er proppet full av. Men det har sikkert en mening, TCS uten ABS er ellers litt pussig. ABS kom jo først, så fant noen ut at de samme sensorene kunne brukes til TCS.

edit: Etter å ha studert siste oppdatering av R1, ser jeg at 2015 kom med ABS. https://www.yamaha-motor.eu/no/produkte ... ?year=2015

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

Ble litt usikker da du skrev at de kom med abs og tcs, så jeg studerte det selv. Trodde ikke det var elektroniske forskjeller mellom 09-11 og 12-14 modellene, bare faceliften. Studerte videre og det så ut til at 12-14 modellene har "abs" sensorer på venstre bremseskive foran. Det er faktisk tractioncontrol-sensoren.

Ducati streetfighter har også bare traction og ingen abs.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av KevinmsR6 »

Min R1 ifra 2014 har ABS i og med at jeg er eier og erfart at den har :) så ikke noe forskjell på panigale og R1 der:)
Eller panigale er vell hakket dyrere?
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

KevinmsR6 skrev: 31 okt 2017, 00:25 Min R1 ifra 2014 har ABS i og med at jeg er eier og erfart at den har :) så ikke noe forskjell på panigale og R1 der:)
Eller panigale er vell hakket dyrere?
Det visste jeg ikke :twothumbs: Da beklager jeg for det jeg skrev om r1. Takk for avklaringen! Hadde fortsatt valgt panigalen foran r1 :knegg selv om lyden til crossplanen er ganske grom, så er lyden til en ducati noe annet! (ikke tørrclutch)
Har sett 899 for 150-170k.

Det ligger en 1199 for 159k på finn as we speak, enkel svingarm :yeyeye

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av cannon »

KevinmsR6 skrev: 31 okt 2017, 00:25 Min R1 ifra 2014 har ABS i og med at jeg er eier og erfart at den har :) så ikke noe forskjell på panigale og R1 der:)
Eller panigale er vell hakket dyrere?
Sikkert dumt å betvile det du sier.....men, jeg finner ingen opplysninger om ABS på R1 før 2015 når jeg søker på specs på nettet. Kanskje det var tilgjengelig som "ekstrautstyr"?
Denne artikkelen/testen fra 2014 (om 2014-modellen) sier eksplisitt at den ikke har ABS, og at det vil komme om et par år, grunnet EU-krav (og det kom på 2015 modellen).
http://www.cycleonline.com.au/2014/06/2 ... ha-yzf-r1/

Det er enkelt å se om du har ABS: sjekk om bremseslangene fra hovedpumpe på styre går direkte til calippere foran. Hvis ja; ingen ABS. Når du skal selge biken så er det jo greit å kunne opplyse med sikkerhet om den har ABS eller ikke. Hvis du har, som ekstrautstyr, så vil jeg tro det er et stort pluss.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av KevinmsR6 »

Hmmm merkelig da den ikke låser hjulet ved nødbrems....
ABS slår nå inn... kanskje kjellv kan svare på om det kan komme som ekstra utstyr?

Jeg får ikke sjekket bremseslangene før torsdag da jeg er på kurs på Gardemoen :) men skal sjekke når jeg er kommet hjem
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Dansekris »

Saksa bildene fra salgstråden din.

Bilde

Bilde

Mangler du ikke den innerste skiva der?
Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

Så du er usikker..?
Er det abs-lys på speedometeret? Jeg sjekket også dette på nett og fant ingen abs. Siden du er eier og virket så sikker så tenkte jeg at da var det sikkert abs...
Bilde

Kris: det er en slik skive på andre siden. Av det jeg har klart å finne ut så er det en tcs-skive for r1.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Dansekris »

Juicebox skrev: 31 okt 2017, 19:47 Så du er usikker..?
Er det abs-lys på speedometeret? Jeg sjekket også dette på nett og fant ingen abs. Siden du er eier og virket så sikker så tenkte jeg at da var det sikkert abs...
Bilde

Kris: det er en slik skive på andre siden. Av det jeg har klart å finne ut så er det en tcs-skive for r1.
Hvis du zoomer inn på bilde nr 1 så klarer jeg ikke å se noen skive hvert fall.

Sånn ser den ut for 2017 modellen, og det er fra samme vinkel som bildene til Kevin. Skulle tro at den hadde vært synlig om sykkelen hadde ABS.

Bilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

Dette skal være en 2014 model. Som alle yamahasykler så har de alltid brukt samme abs skive som den på 2015 du viste over.
Bilde

De fleste sykler har slike absskiver, utenom harley. Om Kevin sin har abs så må det være en abs edition eller noe sånt.

Var ikke noe absskive på bakbremsen heller.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av cannon »

Det dere kaller "absskive" er giveren til hjulsensor. Den brukes til tcs og andre funksjoner som trenger registrering av hjulenes rotasjonshastighet. 2014 r1 har tcs.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Greenone »

Siden det er sofadiagnostikk på gang ifb Kevin sin mystiske ABS, så kan jo jeg underholde med litt sofaracing for å illustrere hvordan ting kan fungere i praksis med moment. Det er jo tiden for sofaracing nå + stille på jobb :)

Slik ser det ut for typisk 3. gir cruising på svingete landevei for gsx-r 600 vs 899. Topphastighet vil være ca lik i giret. I 4. gir er det ytterligere litt i gsx-r sin favør. Utvekslingen er forskjellig og derfor må dette korrigeres for faktisk nm ut på hjul. Forskjellene er i praksis små selv med twin, 300cc og 20+ hk i 899 sin favør. Med under 70 nm opp til 7000rpm må man uansett regne med å holde seg i lave gir og høyt turtall til annet enn cruisingbruk. Tallene er ca. og naturligvis relative.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Svar