Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er nå veldig glad i rekkefire i sykkel jeg da. Synes V-twin er så "treigt" liksom. Av de jeg har kjørt mest sammen med, så er det en V-twin, og det er egentlig ganske ille hvor lite brukbart det er(?) til alt utenom urban kjøring. Trekker bra fra start, så blir det bråstopp, legger inn nytt gir, det flytter seg i et par sekunder før man må kaste inn et nytt gir. Etterhvert som farten øker og turtallet blir høyere.. Så stagnerer det. Å banke motorvei i 110-120 er jo ukomfortabelt i lengden, stressende og lite kraftreserver.
På landeveien blir det gjerne slik at man blir liggende bak å bremse, går svingen sakte nok får V-twin maskina bra trøkk ut, men går det jevnt fort så er ikke V-twin noe særlig(min mening).

Du vil med en 600 rekkefire ha dens fordeler, men man blir nok liggende litt høyere på turtall enn noe litt større, uten at det gjør så mye. Det jeg liker med rekkefire er at man knepper ned et par gir og får et vanvittig skyv, som bare øker og øker til man nesten treffer turtallsperra før man legger inn et nytt gir og det hele gjentar seg. En klassisk V-twin på 11-1200 kubikk går liksom bare dårlig?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

cannon skrev: 28 okt 2017, 09:20 Trådstarter er interessert i r sykkel og primært 600. Jeg synes det er et godt valg. Morsomme kjøremaskiner som ikke krever høy fart for å gi masse god kjøreopplevelse.
Oisann, fikk ikke med meg det du skrev her. Der tar du så temmelig feil. Slike kjøremaskiner krever at turtallet skal være litt høy, ergo høy fart. De er laget for fart. Slakt meg om jeg tar feil.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Greenone »

Juicebox skrev: 28 okt 2017, 14:07 Ta feks den gamle mosseveien som er så høyt elsket og veldig tilgjengelig
Det er ingen svinger på gamle mossevei hvor du kan ha kneskrap og maks dekkutnyttelse på en RR og samtidig kunne ta en nødbrems eller unnamanøver. Dette er derimot en delvis utrygg strekning av nettopp denne årsaken. Smal vei, uoversiktelig og folk som kjører over evne.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av cannon »

Slaktingen får noen andre ta seg av.
Høyere turtall på lavere gir gir definitivt ikke høyere fart. Men det gir en responsiv og agil sykkel som blir svært morsom å kjøre.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av simpson »

FredrikE24 skrev: 28 okt 2017, 14:23 Jeg er nå veldig glad i rekkefire i sykkel jeg da. Synes V-twin er så "treigt" liksom. Av de jeg har kjørt mest sammen med, så er det en V-twin, og det er egentlig ganske ille hvor lite brukbart det er(?) til alt utenom urban kjøring. Trekker bra fra start, så blir det bråstopp, legger inn nytt gir, det flytter seg i et par sekunder før man må kaste inn et nytt gir. Etterhvert som farten øker og turtallet blir høyere.. Så stagnerer det. Å banke motorvei i 110-120 er jo ukomfortabelt i lengden, stressende og lite kraftreserver.
På landeveien blir det gjerne slik at man blir liggende bak å bremse, går svingen sakte nok får V-twin maskina bra trøkk ut, men går det jevnt fort så er ikke V-twin noe særlig(min mening).

Du vil med en 600 rekkefire ha dens fordeler, men man blir nok liggende litt høyere på turtall enn noe litt større, uten at det gjør så mye. Det jeg liker med rekkefire er at man knepper ned et par gir og får et vanvittig skyv, som bare øker og øker til man nesten treffer turtallsperra før man legger inn et nytt gir og det hele gjentar seg. En klassisk V-twin på 11-1200 kubikk går liksom bare dårlig?
Ikke skjønner jeg hva du prater om.
Har hatt flere R sykler med twin og dette du sier stemmer ikke i hele tatt med virkeligheten.
Men den du kjører med har kanskje en Virago eller lignende?
Prøv en Ducati og du vil se at du er på villspor med dine påstander.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

Jeg tar sikkert feil... men ligger man ikke på rundt 70-80 kmt på 1.gir når man er på søtpunket på turtallsregisteret da? 8000-10000rpm? Altså på en r6 og resten av 600 inline 4 rr'ene.

Greenone, jo.

Jeg vet ikke med dere andre, men jeg finner det UTROLIG slitsomt å ligge på et høyt turtall og lite morsomt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av FredrikE24 »

simpson skrev: 28 okt 2017, 15:18 Men den du kjører med har kanskje en Virago eller lignende?
Riktig, sitter Dragstar motor i den.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av simpson »

FredrikE24 skrev: 28 okt 2017, 15:31
simpson skrev: 28 okt 2017, 15:18 Men den du kjører med har kanskje en Virago eller lignende?
Riktig, sitter Dragstar motor i den.
Og det er en sykkel som ikke er representativ for V twin generelt og kan ikke på noen måte sammenlignes med en R sykkel med twin.
Hvis du ser på Superbike VM de siste 25 årene er twinner den konstruksjonen med definitivt flest VM titler.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

Fredrik, vi diskuterer om r-sykler.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Sted: Ullensaker

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Greenone »

Juicebox skrev:Jeg tar sikkert feil... men ligger man ikke på rundt 70-80 kmt på 1.gir når man er på søtpunket på turtallsregisteret da? 8000-10000rpm? Altså på en r6 og resten av 600 inline 4 rr'ene.

Greenone, jo.

Jeg vet ikke med dere andre, men jeg finner det UTROLIG slitsomt å ligge på et høyt turtall og lite morsomt.
Da poster du i feil tråd. Som du sa, vi diskuterer R sykler.

-Forøvrig er beskrivelsen din nesten akkurat som den 899'en du tidligere anbefalte grunnet "bunndrag". Panigale 899 er en fin sykkel, men bunndrag som utmerker seg har den ikke. Morroa begynner på rundt 7000-8000 her også. Du kan ikke sammenlikne motor på 899 med 600 klassen. I så fall har en eldre R1 som trådstarter også vurderer vesentlig mer moment over hele registeret enn 899'en.

De gamle Ducati 748 og 749 har bra med trøkk i bunnen til å være i "600" klassen. Dersom man finner en til salgs.

Når det gjelder gamle mossevei så er jeg oppvokst i nærheten og har kjørt der i 25 år. Strekningen egner seg ikke til grisekjøring.

Så til trådstarter, jeg ville nok heller seriøst vurdert R1 til KevinmsR6 fremfor en 600. Det er godt innenfor budsjett og du har litt ekstra å bruke på forsikring. En fin sykkel der du har litt å vokse med. :)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av TGR »

Nå er jeg for min del ferdig med R-sykler, for mange år siden. Men om jeg skulle hatt en, sånn bare for moro skyld, så hadde jeg sett etter en Ducati 851 eller 888. Har hatt en 851. Karismatisk oversexy klassisk Ducati som vekker oppsikt, som ingen vokser ut av, og som ikke blir mindre verdt med åra.

Man behøver ikke bevise noe som helst med en sånn sykkel. Den har allerede bevist alt. Den er sjef. Den er et ikon. Den går aldri av mote. Enten man skal pose eller gasse. Og når man får snurr på den, så er fun-faktoren sånn ca 100%. :twothumbs:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av simpson »

TGR skrev: 29 okt 2017, 09:54 Nå er jeg for min del ferdig med R-sykler, for mange år siden. Men om jeg skulle hatt en, sånn bare for moro skyld, så hadde jeg sett etter en Ducati 851 eller 888. Har hatt en 851. Karismatisk oversexy klassisk Ducati som vekker oppsikt, som ingen vokser ut av, og som ikke blir mindre verdt med åra.

Man behøver ikke bevise noe som helst med en sånn sykkel. Den har allerede bevist alt. Den er sjef. Den er et ikon. Den går aldri av mote. Enten man skal pose eller gasse. Og når man får snurr på den, så er fun-faktoren sånn ca 100%. :twothumbs:
Men nå er ikke 851 eller en trippel 8, som praktisk talt er samme sykkel så veldig lett å få tak i.
Den har blitt ett samlerobjekt for lenge siden og prisene for en sånn klassiker er for høy for en som ikke er entusiast og må bare ha en sånn-

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av TGR »

simpson skrev: 29 okt 2017, 12:30 Men nå er ikke 851 eller en trippel 8, som praktisk talt er samme sykkel så veldig lett å få tak i.
Den har blitt ett samlerobjekt for lenge siden og prisene for en sånn klassiker er for høy for en som ikke er entusiast og må bare ha en sånn-
Ja og nei.... Ikke mange månedene siden jeg så en fin 851 på Finn til 65k. Den lå der faktisk ganske lenge også. Hadde jeg hatt en garasje så hadde den stått der nå :thumleft

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

Greenone skrev: 29 okt 2017, 02:38
Juicebox skrev:Jeg tar sikkert feil... men ligger man ikke på rundt 70-80 kmt på 1.gir når man er på søtpunket på turtallsregisteret da? 8000-10000rpm? Altså på en r6 og resten av 600 inline 4 rr'ene.

Greenone, jo.

Jeg vet ikke med dere andre, men jeg finner det UTROLIG slitsomt å ligge på et høyt turtall og lite morsomt.
Da poster du i feil tråd. Som du sa, vi diskuterer R sykler.

-Forøvrig er beskrivelsen din nesten akkurat som den 899'en du tidligere anbefalte grunnet "bunndrag". Panigale 899 er en fin sykkel, men bunndrag som utmerker seg har den ikke. Morroa begynner på rundt 7000-8000 her også. Du kan ikke sammenlikne motor på 899 med 600 klassen. I så fall har en eldre R1 som trådstarter også vurderer vesentlig mer moment over hele registeret enn 899'en.

De gamle Ducati 748 og 749 har bra med trøkk i bunnen til å være i "600" klassen. Dersom man finner en til salgs.

Når det gjelder gamle mossevei så er jeg oppvokst i nærheten og har kjørt der i 25 år. Strekningen egner seg ikke til grisekjøring.

Så til trådstarter, jeg ville nok heller seriøst vurdert R1 til KevinmsR6 fremfor en 600. Det er godt innenfor budsjett og du har litt ekstra å bruke på forsikring. En fin sykkel der du har litt å vokse med. :)
Hva er feil?
Jeg sammenligner ikke cc, men motortypen. Jeg skrev aldri at panigalen hadde et bunndrag som utmerket seg, og det var bevisst. Det den har er et bedre bunndrag enn r6. Det var disse to syklene jeg sammenlignet og ikke med en liter sykkel, r1. Jeg sa også tidligere at 600 klassen kom til å dø ut, derfor anbefalte jeg heller en annen klasse som blir satset mer på.

Jeg hadde fortsatt anbefalt panigalen istedenfor r1 til Kevin. Den er mer moderne og er en mer sikker sykkel for gatebruk(tc og abs). R1 har ikke noe av disse. Og igjen, for meg så er designet på panigalen mye kulere. Smak og behag. Jeg syns man får mer sykkel for pengene med en panigale vs r1.

Jeg tror vi er uenige om hva som kalles for grisekjøring. Jeg mener å legge seg ned på sving ikke er det, og for meg så synes jeg den gamle mosseveien er en grei vei for den type kjøring.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av kjellv »

Juicebox skrev: 29 okt 2017, 15:25 (tc og abs). R1 har ikke noe av disse.
Korreksjon: Yamaha YZF-R1 har hatt ABS og TCS som standard fra 2012

Svar