Yamaha Tracer 900

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Yamaha Tracer 900

Legg inn av fjs »

Hei,
Har en stund siklet på ny sykkel til neste sesong, nemlig en Yamaha Tracer 900.

Har i dag en MT-07.

Noen som har erfaring med denne?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha Tracer 900

Legg inn av Bjerknez »

fjs skrev: 30 okt 2017, 14:27 Hei,
Har en stund siklet på ny sykkel til neste sesong, nemlig en Yamaha Tracer 900.

Har i dag en MT-07.

Noen som har erfaring med denne?
Er nok mange som har erfaring med Tracer her inne vil jeg tro :)

Har selv prøvekjørt den og det er en fin og billig adventure light sykkel. Fin motor er det også. Tror ikke du gjør feil med en slik, hvis det er en slik sykkel du føler du har behov for :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Yamaha Tracer 900

Legg inn av simpson »

Ikke så mye annet enn utseende som er Adventure.
Det er en MT 09 med oppreist kjørestilling som er laget for asfalt.
Det er 17" hjul framme og bak og har rene, brede gatedekk. Er like ubrukelig på grus som en hvilken som helst annen gatesykkel.
Kort og stiv fjøring.
Men den går rimelig greit og du kan kjøre ganske så friskt på svingete landeveier, men samtidig sitte komfortabelt.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Yamaha Tracer 900

Legg inn av biker7 »

Byner å få litt erfaring med Tracern, etter 2 sesonger og 24500km :) Her har jeg "klippet" ut litt betraktninger jeg hadde etter 2ukers ferietur i fjor sommer, fra en "blogg" på et annet mc-forum. Håper det er til nytte :D :

"Har jo nå endelig fått testet Tracern på en litt skikkelig langtur, og må vel si at jeg nok er enda mere fornøyd med den nå enn før avreisen :thumleft

Litt før turen hadde jeg jo noen små "issues" ang. sittestilling, etc, men dette ble en del bedre etter justering av styret. Ved lite aktiv kjøring og mye køkjøring, lyskryss (mye av/på-gass) etc, så hender det jeg kan få litt småvondt i høyre håndledd. Men ved motorvei og mere aktiv kjøring langs småveier er ikke dette noe problem. Blir fortsatt litt sliten litt langt ned i ryggen etter en lang dag i salen, men ikke noe som kan kalles smerter. Og det går over etter bare et kvarters pause. Setet er i utgangspunktet litt hardt, men nå har jeg nok blitt vant til det og vil ikke kalle det noe problem lenger. Så mye av det nevnte over har nok mye med tilvenning å gjøre, og byner nå å gå seg skikkelig til.

Når det blåser skikkelig så merker jeg selvfølgelig at jeg kjører en mere oppreist sykkel som vinden tar mere tak i (både sykkel og fører), men går helt greit. Dempingen på denne sykkelen er bra nok for meg, selv om den har fått litt kritikk for dette. Men den er ingen grus-sykkel, og liker seg nok best på asfalten. Men litt kjøring på større, harde grusveier er ikke noe problem.

Noen Tracer-eiere har opplevd en del wobling ved hard aks opp til "godt ulovlige hastigheter". Jeg har satt på en litt lavere vindskjerm, og mulig dette hjelper litt. Men kan ikke si at dette er noe problem. Ved skikkelig aks opp i disse hastighetene kan jeg innimellom kjenne at styret begynner å vandre litt frem og tilbake, men da er det bare å holde godt i styret og være tøff nok.

Har jo som nevnt satt på en litt lavere vindskjerm, da min er erfaring er at det er bedre i forhold til turbulens. Denne står nå i laveste posisjon, mens setet står i høyeste posisjon. Vinden treffer meg da helt nederst på hjelmen, og det er forholdsvis lite turbulens men noe vindstøy. Mulig jeg kommer til å prøve noe enda litt lavere etterhvert, da det beste hadde vært å få vinden litt under hjelmen.

Motormessig vil jeg fortsatt si Toppers ! :thumleft Virkelig en perle med veldig bra drag i hele registeret, helt opp til toppfart (ca 230 på speedo). Og det er fort nok på en slik sykkel. 6.giret er nesten en "overdrive", for den klarer toppfart også på 5.gir. (den er visst elektronisk sperret på ca 230km/t) Og husk at dette er skrevet av en som gikk fra ZX12r, så det bør vel være et greit skussmål :D

Er også fornøyd med bensinforbruk/rekkevidde. Ved pen kjøring kan man få den under 0,4l/mil. Litt over 0,5l/mil ved mere aktiv kjøring/120-130 på motorvei. 18liters tank, så normal rekkevidde blir bortimot 35mil, som er bra.

Noen utpreget touringsykkel vil jeg nok ikke kalle denne sykkelen, men som en veldig lettkjørt kombinert touring/ramp/sving-maskin for asfalt er den meget bra. Var denne kombinasjonen jeg var ute etter denne gangen, så må vel si at jeg har truffet bra. Så blir nok til at jeg kjører Tracer en stund til. Den har nå gått 9500km, og jeg må snart begynne å tenke på service. :D "


Litt mere:

"Kan jo også nevne litt hvordan jeg har opplevd overgangen fra en større, kraftigere sykkel:

Jeg har gått gradene med diverse sykler oppigjennom årene, med mest vekt på R/sport-touring. De to siste var Zx9r(-99mod) og ZX12R(-03mod). Zx9r var en topp sykkel med ca samme vekt som Tracern. Gikk veldig bra den, men jeg skal love det var stor forskjell motormessig når jeg gikk videre til Zx12R :twisted: Gikk fælt ! 12R var egentlig også en meget bra tur-sykkel med en sittestilling som passet meg perfekt. Men den var litt for tung på veldig svingete, smale veier.(feks. Dolomittenes hårnåler som ble testet 2014) Hadde egentlig tenkt å beholde den ihvertfall ut 2016sessongen, men begynte å titte litt og fikk et greit tilbud på Tracern, med innbytte av min ZX12R. Dette var en sykkel som jeg hadde hatt et lite øye til siden lanseringen 2015. Det ble derfor handel uten å ha prøvekjørt, og jeg vil nok si at jeg var litt skeptisk til å gå ned såppas i motor/krefter. Men hadde også erfaring fra en Triumph 955i med tresylindret motor, så hadde litt trua likevel. Og jeg hadde ingen grunn til bekymring. Tracern overrasket veldig, og ca 35kg lettere vekt og 13år nyere motorteknologi har nok også mye å si. Så hvis man klarer seg med en toppfart på ca 220-230 så er Tracern topp. Og den er heller ingen sinke dit :twisted: Nå gikk jo jeg fra en ZX12R. Hvis jeg feks. hadde gått fra en 4sylindret 600-800kubikk ville nok overraskelsen blitt mye større :D "
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Yamaha Tracer 900

Legg inn av biker7 »

..og her litt mere betrakninger jeg hadde rett etter årets (2017) ferietur :D :

"Tracern fungerte knirkefritt gjennom hele turen, og kan vel ikke si at jeg har blitt noe mindre glad i den nå. En herlig sykkel på svingete vestlandsveier ! Har jo kjørt noen turer borti der før, men har aldri kost meg såpass. I mine øyne har denne sykkelen akkurat passe vekt med ca 200kg med nesten full tank, og nok Power. Og en litt oppreist kjørestilling til å kose seg på skikkelig svingete veier. Dempingen har jo fått litt kritikk, men i mine øyne så er denne bra nok til mitt bruk. Jeg syns faktisk den har blitt bedre nå i det siste etter at sykkelen nå nærmer seg 22000km.
Og turbulens etc fungerer nå mye bedre med den kappede «kina-skjermen» påmontert og håndbeskytterne tatt av. Ikke noe problem med høyere hastigheter heller. Har heller ikke noe problemer med «wobbling» under skikkelig pådrag som Tracern også har fått litt «kjeft» for. Eneste er jo som nevnt tidligere litt vondt sete på de lengre dagsetappene, men løsningen er forhåpentlig på vei, i form av et Sargent-sete. :D

Føler meg vel nesten litt nyforelsket i denne «rakkeren» etter denne turen :yeyeye , så det blir nok en Tracer-sessong til ja. Men blir nok litt roligere tider for Tracern nå utover høsten, for nå trenger den sårt et nytt bakdekk og det er på tide med 20K-service. Men det spørs vel hvor lenge jeg klarer å holde meg unna «min kjære». (vel..ble ikke lenge , for noen dager etter var jeg på tur igjen) ;-) 8) "


(P.S. : Sargent-setet var ingen suksess for min del, så det har jeg solgt igjen..) :)
Sist redigert av biker7 den 15 jan 2019, 12:06, redigert 1 gang totalt.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha Tracer 900

Legg inn av kjellv »

Tracer 900 er ingen Adventuresykkel, heller ikke en "ADV light". Den er mer i gruppen "Versatile", litt sammen med Kawasaki Versys, Suzuki VStrom m.fl.
17" hjul foran og bak gir et klart signal om at den er asfaltorientert. Selv med knastedekk ville den ikke bli noe særlig mer "Traktor". Den har TCS i to trinn + avslått, så muligheten for å ha det morsomt på grus er absolutt der. Men etter hvert som grusveien blir dårligere og går over til å bli traktorvei er det bare å vinke farvel til ADV syklene og heller snu mens det fortsatt er morsomt.
Men det er et stort marked for nettopp sykler i denne kategorien. De aller fleste som kjører adventuresykler kjører på asfalt! Kun på asfalt. Mange av dem med knastedekk, selv om de nesten aldri har grus under hjulene.

Jeg har solgt flere av dem siden den kom i 2015. Tilbakemeldingene jeg har fått er at de er svært fornøyde med Traceren, spesielt for dens allsidighet. Den er ikke best til noe som helst, men er innmari god til det aller meste.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Yamaha Tracer 900

Legg inn av kgjersda »

Hvordan er det med førerkomfort? Vind- og værskjerming?
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Yamaha Tracer 900

Legg inn av fjs »

Tusen takk for alle tilbakemeldinger, og det styrker vel egentlig "siklinga" ;)

Jeg får ta en prat med Yamaha folka her når jeg henter min fra vinterlagring, så ser jeg nok ikke bort i fra at det blir ny sykkel på meg til neste år :)

Jeg ser ikke for meg at det blir mye offroad, så en asfalt sykkel er ikke noe problem. Blir det tur i skog og mark får jeg heller se ann sykkel nr 2 :)

biker-hl
Innlegg: 22
Registrert: 29 aug 2010, 11:51
Motorsykkelen din: Slettet

Re: Yamaha Tracer 900

Legg inn av biker-hl »

Hei,

Jeg har en 2016 Tracer som jeg har kjørt noen hundre mil med og er kjempefornøyd. Særlig er jeg glad i sittestillingen og at sykkelen er utrolig lett og balansere rundt i Oslo trafikken. Jeg kjører kun på asfalt. Sykkelen er behagelig lett med sine rundt 200 kg. Jeg var litt skeptisk til sykkel under 1000cc (tullete selvsagt) men etter å kjørt mine første 300 meter med den så tenkte jeg ikke mer på det. Går som en kule.
Fikk også fort "tresmak" av originalsadelen og har kjøpt Yamaha sin comfort sadel og den er mye bedre. Hardere men trykkpunktene er bedre og tresmaken uteblir. Moderne sykkel og prisen er helt ok synes jeg.
Lykke til med valget!

Hls Harald

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha Tracer 900

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har egentlig bare to innvendinger til Tracer'en.

1. Har prøvekjørt to tracere og begge føltes litt "slappe" når det kom til dempere.
2. Vindskjerm blir jeg nok aldri venn med. Dette har dog ikke noe med Tracer isolert sett å gjøre.

Motoren er passe spennende, lyden er god, sittestilngen helt OK og Yamaha leverer jo kvalitet i følge statistikken. Men man får så klart ikke noe følelse av luksus med en Tracer. Det er en godt priset allrounder som jeg tror passer et stort kundespekter :)

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Yamaha Tracer 900

Legg inn av fjs »

Bjerknez skrev: 01 nov 2017, 14:48 Jeg har egentlig bare to innvendinger til Tracer'en.

1. Har prøvekjørt to tracere og begge føltes litt "slappe" når det kom til dempere.
2. Vindskjerm blir jeg nok aldri venn med. Dette har dog ikke noe med Tracer isolert sett å gjøre.

Motoren er passe spennende, lyden er god, sittestilngen helt OK og Yamaha leverer jo kvalitet i følge statistikken. Men man får så klart ikke noe følelse av luksus med en Tracer. Det er en godt priset allrounder som jeg tror passer et stort kundespekter :)
For all del, kan være vindskjerm ikke er noe for meg heller. Har tho ikke kjørt med vindskjerm før så det vet jeg ikke. Har kun erfaring med Yamaha MT-07 og BMW F800R fra kjøreskolen.

Uansett tenker jeg at for ish 150k (ny) er det mye sykkel for pengene. Gode løsninger for bagasje, komfort samtidig som den har en sprek motor så man kan ha det litt gøy også :)

Får booke prøvekjøring i starten av neste sesong, så får jeg ta en avgjørelse da :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Yamaha Tracer 900

Legg inn av simpson »

Yamaha lever også en del ekstrautstyr til Tracer.
Men ikke kjøp "komfortsete" Yamaha lever, det er ikke snev av komfort og verre enn orginalsete.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Yamaha Tracer 900

Legg inn av Dansekris »

Denne syns jeg er ganske rå!


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Yamaha Tracer 900

Legg inn av kjellv »

Dansekris skrev: 01 nov 2017, 18:51 Denne syns jeg er ganske rå!
Enig i det :thumleft Men jeg skulle likt å se prisen på den utstyrspakka der.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha Tracer 900

Legg inn av Bjerknez »

Begynner vel og nærme seg prisen av en GS1200 tipper jeg :)

Svar