-14 Superduke vs -17 Superduke. erfaring ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Nikko
Innlegg: 11
Registrert: 04 feb 2018, 18:53
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke 1290 2014

-14 Superduke vs -17 Superduke. erfaring ?

Legg inn av Nikko »

som topic sier, så lurer jeg på om det er noen hær inne som har gått fra 14-16 supderuke og til 17-18 superduke.

Hva er erfaringen dere ? Jeg vurderer å bytte inn min 2014 Superduke 1290 R med 21k på tellern. Men er litt usikker om det er verdt det. for dem er jo ikke akkurat så søkkanes billig.

Takker for innspill.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: -14 Superduke vs -17 Superduke. erfaring ?

Legg inn av AJ »

Heisan!
Og velkommen :vs. Hyggelig at du fant oss der ute i den store nettverdenen :crazy: !

Jeg er selv KTM eier og er i tenkeboksen om jeg skal bytte ut "samleobjektet" fra 2015, som jeg har. Super Adventure originalen er nemlig ikke lenger å få tak i og vil kanskje blir spesielt ettertraktet etter hvert. Eller kanskje ikke... :-k :P .
Vel...
Uansett så virker det som at KTM stadig gjør tingene sine bedre og bedre. Nye Super Adventure virker veldig bra.
Tror neppe ting er annerledes med Superduke.

Men å bytte ut en Superduke med bare 21K på telleren?
Min SA har gått 55K på to sesonger og dette er en medvirkende årsak til at jeg vurderer å bytte den i en nye SA S.

Hadde jeg vært i dine kjørestøvler tror jeg at jeg ville beholdt sykkelen i hvert fall en sesong til.
Men da har jeg ikke på noen måte vurdert hva en -17 mod. har å by på av bl.a. utstyr og evt. andre forbedringer i forhold til en -14 mod.

Også får jeg legge til at jeg har ingen erfaringer med Superduke modellen. Men rent motormessig så kan bare gi tommel opp :thumleft for hva KTM har fått til med de store V-motorene sine. Fantastiske saker, rett og slett!
Men det vet du jo allerede ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Nikko
Innlegg: 11
Registrert: 04 feb 2018, 18:53
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke 1290 2014

Re: -14 Superduke vs -17 Superduke. erfaring ?

Legg inn av Nikko »

AJ skrev: 04 feb 2018, 19:48 Heisan!
Og velkommen :vs. Hyggelig at du fant oss der ute i den store nettverdenen :crazy: !

Jeg er selv KTM eier og er i tenkeboksen om jeg skal bytte ut "samleobjektet" fra 2015, som jeg har. Super Adventure originalen er nemlig ikke lenger å få tak i og vil kanskje blir spesielt ettertraktet etter hvert. Eller kanskje ikke... :-k :P .
Vel...
Uansett så virker det som at KTM stadig gjør tingene sine bedre og bedre. Nye Super Adventure virker veldig bra.
Tror neppe ting er annerledes med Superduke.

Men å bytte ut en Superduke med bare 21K på telleren?
Min SA har gått 55K på to sesonger og dette er en medvirkende årsak til at jeg vurderer å bytte den i en nye SA S.

Hadde jeg vært i dine kjørestøvler tror jeg at jeg ville beholdt sykkelen i hvert fall en sesong til.
Men da har jeg ikke på noen måte vurdert hva en -17 mod. har å by på av bl.a. utstyr og evt. andre forbedringer i forhold til en -14 mod.

Også får jeg legge til at jeg har ingen erfaringer med Superduke modellen. Men rent motormessig så kan bare gi tommel opp :thumleft for hva KTM har fått til med de store V-motorene sine. Fantastiske saker, rett og slett!
Men det vet du jo allerede ;) .
Takker og bukker :thumleft

Grunnen til at eg vurdere bytte er fordi jeg liker utseende så mye bedre på -17 modellene. Men er jo litt sannhet i det du sier, 21k er ikke særlig mye nei.

Ja, heller mer og mer mot å beholde sykkelen hvertfall 1 sesong til, er strålende fornøyd med den. Har hatt en -15 bmw S1000R, den kan ikke sammenlignes med SDR engang.. SDR er overlegen i mine øya i forhold til kjørekomfort og motor.

Ja det er jo blitt sånn no at man kan jo ikke gå ifra V-Twin motorene :-k
Har man førsta hatt en, så blir jo neste alt annet bare moped i forhold.

-17 modellene har jo fått quickshift(opp og ned), digitalt speedo, ny lykt, litt nye forming på plast og sikkert noe mer. Husker ikke alt i farta.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: -14 Superduke vs -17 Superduke. erfaring ?

Legg inn av Bjerknez »

Denne MÅ jeg nesten bare svare på :knegg

Du skriver at SDR er "overlegen S1000R" når det kommer til motor. Jeg har selv kjørt begge deler og selv om SDR er mer "rykk og napp" og kanskje virker mer responsiv med tanke på motorkarakteristikken så er den ikke "overlegen" i mine øyne. Annerledes, ja, men ikke overlegen. Ett gir ned med S1000R i forhold til SDR så har man samme effekt og på S1000R så varer effekten lenger.

Det du sier om kjørekomfort stemmer dog. SDR er mer komfortabel og man sitter mer oppreist på denne. Litt mer "hooligan".

Nikko
Innlegg: 11
Registrert: 04 feb 2018, 18:53
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke 1290 2014

Re: -14 Superduke vs -17 Superduke. erfaring ?

Legg inn av Nikko »

Bjerknez skrev: 05 feb 2018, 08:41 Denne MÅ jeg nesten bare svare på :knegg

Du skriver at SDR er "overlegen S1000R" når det kommer til motor. Jeg har selv kjørt begge deler og selv om SDR er mer "rykk og napp" og kanskje virker mer responsiv med tanke på motorkarakteristikken så er den ikke "overlegen" i mine øyne. Annerledes, ja, men ikke overlegen. Ett gir ned med S1000R i forhold til SDR så har man samme effekt og på S1000R så varer effekten lenger.

Det du sier om kjørekomfort stemmer dog. SDR er mer komfortabel og man sitter mer oppreist på denne. Litt mer "hooligan".
hehe, ja jeg tok kansje litt i når jeg skrev overlegen. Men jeg synes SDR fremstår mer eksplosiv og aggressiv enn S1000R. S1000R synes jeg er på en måte mer mild og rund. S1000R kunne man f.eks gi full gass i 3 gir uten å engste seg litt engang for at den skulle komme på bakhjule, mens på SDR så må man faktisk være litt forsiktig med full gass i 3 gir. Er man for brå, så går den rett på bakhjule f.eks. Så i mine øya blir den nesten litt overlegen med tanke på moment og rå kraft iforhold til S1000R.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: -14 Superduke vs -17 Superduke. erfaring ?

Legg inn av Bjerknez »

Nikko skrev: 05 feb 2018, 09:13
Bjerknez skrev: 05 feb 2018, 08:41 Denne MÅ jeg nesten bare svare på :knegg

Du skriver at SDR er "overlegen S1000R" når det kommer til motor. Jeg har selv kjørt begge deler og selv om SDR er mer "rykk og napp" og kanskje virker mer responsiv med tanke på motorkarakteristikken så er den ikke "overlegen" i mine øyne. Annerledes, ja, men ikke overlegen. Ett gir ned med S1000R i forhold til SDR så har man samme effekt og på S1000R så varer effekten lenger.

Det du sier om kjørekomfort stemmer dog. SDR er mer komfortabel og man sitter mer oppreist på denne. Litt mer "hooligan".
hehe, ja jeg tok kansje litt i når jeg skrev overlegen. Men jeg synes SDR fremstår mer eksplosiv og aggressiv enn S1000R. S1000R synes jeg er på en måte mer mild og rund. S1000R kunne man f.eks gi full gass i 3 gir uten å engste seg litt engang for at den skulle komme på bakhjule, mens på SDR så må man faktisk være litt forsiktig med full gass i 3 gir. Er man for brå, så går den rett på bakhjule f.eks. Så i mine øya blir den nesten litt overlegen med tanke på moment og rå kraft iforhold til S1000R.
Opplevd kraft oppleves nok som annerledes ja. Er jo to forskjellige motorer og KTM har 300 kubikk mer. Men på bakhjulet har dem tilnærmet like mange hester.

Derimot.. i motsetning til deg så klarer jeg fint og få fremhjulslipp i tredjegiret. Rundt 10.000 rpm. i tredjegiret så letter fremhjulet, men da har man allerede nok fart og vel så det til å bli fotgjenger resten av livet... :knegg

Jeg opplevde SDR som er artig sykkel, men opplever kraftleveransen i S1000R mer brukenes på tur. Smak og behag. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: -14 Superduke vs -17 Superduke. erfaring ?

Legg inn av Bjerknez »

https://www.youtube.com/watch?v=wYmW084w4TM

Riktignok en S1000RR, men SUperduke fikk regelrett bank her vertfall :)

Nikko
Innlegg: 11
Registrert: 04 feb 2018, 18:53
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke 1290 2014

Re: -14 Superduke vs -17 Superduke. erfaring ?

Legg inn av Nikko »

Bjerknez skrev: 05 feb 2018, 10:15
Nikko skrev: 05 feb 2018, 09:13
Bjerknez skrev: 05 feb 2018, 08:41 Denne MÅ jeg nesten bare svare på :knegg

Du skriver at SDR er "overlegen S1000R" når det kommer til motor. Jeg har selv kjørt begge deler og selv om SDR er mer "rykk og napp" og kanskje virker mer responsiv med tanke på motorkarakteristikken så er den ikke "overlegen" i mine øyne. Annerledes, ja, men ikke overlegen. Ett gir ned med S1000R i forhold til SDR så har man samme effekt og på S1000R så varer effekten lenger.

Det du sier om kjørekomfort stemmer dog. SDR er mer komfortabel og man sitter mer oppreist på denne. Litt mer "hooligan".
hehe, ja jeg tok kansje litt i når jeg skrev overlegen. Men jeg synes SDR fremstår mer eksplosiv og aggressiv enn S1000R. S1000R synes jeg er på en måte mer mild og rund. S1000R kunne man f.eks gi full gass i 3 gir uten å engste seg litt engang for at den skulle komme på bakhjule, mens på SDR så må man faktisk være litt forsiktig med full gass i 3 gir. Er man for brå, så går den rett på bakhjule f.eks. Så i mine øya blir den nesten litt overlegen med tanke på moment og rå kraft iforhold til S1000R.
Opplevd kraft oppleves nok som annerledes ja. Er jo to forskjellige motorer og KTM har 300 kubikk mer. Men på bakhjulet har dem tilnærmet like mange hester.

Derimot.. i motsetning til deg så klarer jeg fint og få fremhjulslipp i tredjegiret. Rundt 10.000 rpm. i tredjegiret så letter fremhjulet, men da har man allerede nok fart og vel så det til å bli fotgjenger resten av livet... :knegg

Jeg opplevde SDR som er artig sykkel, men opplever kraftleveransen i S1000R mer brukenes på tur. Smak og behag. :thumleft
joda, sir ikke at den ikke går på hjule i 3 gir, men man e mindre redd for det på en S1000R kontra SDR.. kan ikke si eg hadde problemer med bakhjulskjøring på S1000R både 1-2-3-4 gir, men jeg synes SDR er med eksplosiv iforhold til S1R. Det som var poenget mitt.

Joda, ingen nødvendighet med 3 gir å bakhjuls kjøring akkurat. var no bare for å sette det litt på spissen.

Nikko
Innlegg: 11
Registrert: 04 feb 2018, 18:53
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke 1290 2014

Re: -14 Superduke vs -17 Superduke. erfaring ?

Legg inn av Nikko »

Bjerknez skrev: 05 feb 2018, 10:22 https://www.youtube.com/watch?v=wYmW084w4TM

Riktignok en S1000RR, men SUperduke fikk regelrett bank her vertfall :)
sett den der, gromt.. SDR blir grusa temmelig hardt der.. men jeg synes det er så snodig at den blir grusa så hardt som den blir.. men filmen lyger jo ikke :-k

Men grunnen til at jeg liker SDR så godt er pga kjørekomforten, sittestillingen og det råe drage/lyden i 1301 ccm V-Twin motoren. :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: -14 Superduke vs -17 Superduke. erfaring ?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser den :)

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: -14 Superduke vs -17 Superduke. erfaring ?

Legg inn av cevillan »

Bjerknez skrev: 05 feb 2018, 10:22 https://www.youtube.com/watch?v=wYmW084w4TM

Riktignok en S1000RR, men SUperduke fikk regelrett bank her vertfall :)
Riktignok en R til på den ja, ikke akkurat en uvesentlig detalj. Du bruker altså en sykkel med 35 hester mer enn din egen for å sammenligne din egen og en Superduke. Man har jo ingen aning om dette er en stock sykkel uansett.
:lol

Men nok om power og annet tjafs, utseende alene må jo være nok til å gå for en Superduke 2017 :yeyeye

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: -14 Superduke vs -17 Superduke. erfaring ?

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 05 feb 2018, 10:22 https://www.youtube.com/watch?v=wYmW084w4TM

Riktignok en S1000RR, men SUperduke fikk regelrett bank her vertfall :)
Hjeeelp....i en matblogg ville dette vært som å sammenligne lime mot vannmelon, i en tråd om fiskepudding.....altså ingen relevans verken som sammenligning eller i forhold til tema i tråden.

Forøvrig har S1000R og RR omtrent like lite til felles som gulrot og agurk..... :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: -14 Superduke vs -17 Superduke. erfaring ?

Legg inn av Bjerknez »

Haha... jeg er klar over det. Noe jeg også skrev. Jeg og TS er nok uansett enige tror jeg.

Jeg mener ikke at S1000R drar filla av superduke, for det gjør den ikke. Omtrent samme antall hester på bakhjulene, men de blir levert annerledes. Derfor virker superduke som et råskinn i forhold.

Superduke tar derimot s1000r på toppfart.... :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22844
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: -14 Superduke vs -17 Superduke. erfaring ?

Legg inn av Bjerknez »

Hentet fra en test i Cycle World:
Skjermbilde.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Nikko
Innlegg: 11
Registrert: 04 feb 2018, 18:53
Motorsykkelen din: KTM SuperDuke 1290 2014

Re: -14 Superduke vs -17 Superduke. erfaring ?

Legg inn av Nikko »

cevillan skrev: 05 feb 2018, 13:48
Bjerknez skrev: 05 feb 2018, 10:22 https://www.youtube.com/watch?v=wYmW084w4TM

Riktignok en S1000RR, men SUperduke fikk regelrett bank her vertfall :)
Riktignok en R til på den ja, ikke akkurat en uvesentlig detalj. Du bruker altså en sykkel med 35 hester mer enn din egen for å sammenligne din egen og en Superduke. Man har jo ingen aning om dette er en stock sykkel uansett.
:lol

Men nok om power og annet tjafs, utseende alene må jo være nok til å gå for en Superduke 2017 :yeyeye
Ja det eg syns også ang utseende, men vetke om det e verdt 80-90 k imellom 😅

Svar