Bytte bremseskiver og klosser, samt dekk når man har delene allerede

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Holtemann
Innlegg: 20
Registrert: 02 feb 2016, 21:22
Motorsykkelen din: FJR1300

Bytte bremseskiver og klosser, samt dekk når man har delene allerede

Legg inn av Holtemann »

Jeg har en FJR1300 hvor jeg allerede har nye skiver, klosser og dekk og ønsker å få dette byttet, og kanskje tatt en oljeskift samtidig?
Er det noen som vet hvor man kan gjøre dette i Osloområdet. Blir møtt med temmelig frekke tilbakemeldinger om at dette slettes ikke prioriteres, da de ønsker å selge deler selv (Med sine marginer)

Noen som vet om noe sted?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bytte bremseskiver og klosser, samt dekk når man har delene allerede

Legg inn av cannon »

Dette er jo provoserende. Hvis dette betyr at etablerte verksteder ikke vil gi deg tilbud på jobben så er det jo helt utrolig. Du må trolig regne med å kompensere litt for tapt delesalg, men en jobb er en jobb.
Spørsmål: vil de ikke ta jobben? Eller blir dere ikke enige om pris?

Brukeravatar
Holtemann
Innlegg: 20
Registrert: 02 feb 2016, 21:22
Motorsykkelen din: FJR1300

Re: Bytte bremseskiver og klosser, samt dekk når man har delene allerede

Legg inn av Holtemann »

Den første jeg kontaktet, anerkjent og veldig anbefalt her på forumet ga meg beskjed om at det er en type kunde vedkommende ikke ville prioritere og at jeg kunne finne et annet sted. Dette verkstedet hadde nok å gjøre allerede. Så fra min side, en ganske ubehagelig opplevelse. Det var aldri snakk om økt pris for egne deler, det kunne jeg levd med. Nå vil jeg følgelig aldri anbefale eller selv benytte det verkstedet igjen.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Bytte bremseskiver og klosser, samt dekk når man har delene allerede

Legg inn av NickNei »

Ja, dette er jo ikke noe nytt, eller uvanlig. Slik har det vært på bil/MC-verksteder så lenge jeg kan huske. Samme med elektrikere, rørleggere etc.. Det er flere grunner til dette, en av de er at de skal gå god for kvaliteten på delene de monterer for deg. Så er det så klart at de vil tjene på delesalg, de har jo utgifter.
Ved eventuelle reklamasjoner på arbeid er det ikke alltid så lett å se om det er på grunn av deler eller arbeid/feilmontering ting går galt, dette vil de unngå. Du får jo bremsklosser av gress hvis du er uheldig..

Så hvis du ikke vil bytte delene selv, kjøp de hos verkstedet.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bytte bremseskiver og klosser, samt dekk når man har delene allerede

Legg inn av kjellv »

Holtemann skrev: 12 feb 2018, 13:33 Jeg har en FJR1300 hvor jeg allerede har nye skiver, klosser og dekk og ønsker å få dette byttet, og kanskje tatt en oljeskift samtidig?
Er det noen som vet hvor man kan gjøre dette i Osloområdet. Blir møtt med temmelig frekke tilbakemeldinger om at dette slettes ikke prioriteres, da de ønsker å selge deler selv (Med sine marginer)

Noen som vet om noe sted?
Har du sjekket dette nylig? Det er fortsatt lavsesong på MC-verksteder flest, og gjerne lettere å få hjelp nå enn når det koker midt i ferieavviklinga.
Jeg har også hørt dette at det kan være vanskelig å få utført verkstedtjenester når man ønsker å bruke deler man har kjøpt andre steder. Hos oss har dette gått greit, men som nevnt av andre her så stilles det ikke garanti i slike tilfeller.
Likedan med service dersom kunden har med olje og filter. Vi kan utføre jobben, men det stilles ikke garanti, det stemples ikke i servicebok, og det blir nevnt i fakturabillaget at servicen er utført med olje og filter som kunden har med selv.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bytte bremseskiver og klosser, samt dekk når man har delene allerede

Legg inn av Juicebox »

Tipper det var McOslo... haha. Skulle ønske store butikker var mer sultne og drivende, men det er de ikke dessverre. Ja, de har utgifter som folk flest, men de kan ikke forvente at folk kommer og bestiller deler hos dem. Det er 2018, deler er lett å få kjøpt selv om man er ute i gokk til en billigere pris. Om de hadde tatt jobben din så hadde de ihvertfall tjent mer enn om de ikke hadde tatt jobben, så å skylde på utgifter som må betales blir litt tynt spør du meg. Man må bare tilpasse seg til den nye tiden og ikke være så butthurt som McOslo. AMD syns jeg er super :thumleft

Men det du skal skifte ut er ganske lett om man har skrudd litt før, bare dekket og balanseringen kan du jo dra til et verksted å få det gjort.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bytte bremseskiver og klosser, samt dekk når man har delene allerede

Legg inn av pingvin »

Vianor på Kongsberg legger om dekk du tar med. Får du av hjula selv og tar turen hit kan jeg skifte skiver (bor i Kongsberg) men er jo bare 6 bolter (og litt Loctite 243) så det klarer du sikkert selv også.

Tar du med hele sykkelen kan jeg hjelpe med å ta av hjula og sette inn nye klosser også. Har depotstøtter om du ikke har selv med ikke sikkert du har de riktige interfacene. Varm garasje.

Kan til og med lever inn hjula på Vianor for deg på vei til jobben om du kommer på kvelden og hente de på vei hjem, bare 100m omvei.

Oljeskift får du sikkert gjort på MC verksted, i hvert fall om du kjøper olje/filter.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bytte bremseskiver og klosser, samt dekk når man har delene allerede

Legg inn av FredrikE24 »

Holtemann skrev: 12 feb 2018, 13:33 Jeg har en FJR1300 hvor jeg allerede har nye skiver, klosser og dekk og ønsker å få dette byttet, og kanskje tatt en oljeskift samtidig?
Er det noen som vet hvor man kan gjøre dette i Osloområdet. Blir møtt med temmelig frekke tilbakemeldinger om at dette slettes ikke prioriteres, da de ønsker å selge deler selv (Med sine marginer)

Noen som vet om noe sted?
Hør med HS MC-senter i Ås. Etter hva jeg har hørt så er de flinke og hyggelige. En kompis vinterlagrer og server begge sine sykler der, og det er ikke noe i tvil om at han er storfornøyd.

Brukeravatar
Holtemann
Innlegg: 20
Registrert: 02 feb 2016, 21:22
Motorsykkelen din: FJR1300

Re: Bytte bremseskiver og klosser, samt dekk når man har delene allerede

Legg inn av Holtemann »

Er dessverre helt nylig sjekket, ja.
Når det gjelder mekking er jeg helt blank, anser meg selv som temmelig amøbe og livredd for å gjøre noe galt.
Setter pris på hjelpeforslag, men jeg skal da ikke belemre dere andre her med mine problemer utover å spørre om noen gode forslag :) Setter umåtelig pris på det.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bytte bremseskiver og klosser, samt dekk når man har delene allerede

Legg inn av KåreDump »

NickNei skrev: 12 feb 2018, 18:02 Ja, dette er jo ikke noe nytt, eller uvanlig. Slik har det vært på bil/MC-verksteder så lenge jeg kan huske. Samme med elektrikere, rørleggere etc.. Det er flere grunner til dette, en av de er at de skal gå god for kvaliteten på delene de monterer for deg. Så er det så klart at de vil tjene på delesalg, de har jo utgifter.
Ved eventuelle reklamasjoner på arbeid er det ikke alltid så lett å se om det er på grunn av deler eller arbeid/feilmontering ting går galt, dette vil de unngå. Du får jo bremsklosser av gress hvis du er uheldig..

Så hvis du ikke vil bytte delene selv, kjøp de hos verkstedet.
Enig!
Det er i grunn ikke så veldig vanskelig å forstå at verksteder vegrer seg mot å montere deler de selv ikke har solgt!
De vil da følgelig ikke har noen som helst kontroll med kvalitet eller holdbarhet på delene.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Holtemann
Innlegg: 20
Registrert: 02 feb 2016, 21:22
Motorsykkelen din: FJR1300

Re: Bytte bremseskiver og klosser, samt dekk når man har delene allerede

Legg inn av Holtemann »

Hva med å allikevel gjøre det for timepris, og kontraktfeste at det ikke er garanti på arbeidet?
Det er ikke akkurat mange verksteder som har konkurransedyktige priser på deler, de er rett og slett helt vanvittig dyre, noen av de. I mitt tilfelle koster bremseskivene alene rundt seks tusen. Jeg fikk et sett til jul. Da sitter jeg mellom barken og veden da?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bytte bremseskiver og klosser, samt dekk når man har delene allerede

Legg inn av Juicebox »

Hadde tatt tilbudet til pingvin om du ikke har muligheten for å skru selv ;)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bytte bremseskiver og klosser, samt dekk når man har delene allerede

Legg inn av cannon »

Holtemann skrev: 13 feb 2018, 11:38 Hva med å allikevel gjøre det for timepris, og kontraktfeste at det ikke er garanti på arbeidet?
Det er ikke akkurat mange verksteder som har konkurransedyktige priser på deler, de er rett og slett helt vanvittig dyre, noen av de. I mitt tilfelle koster bremseskivene alene rundt seks tusen. Jeg fikk et sett til jul. Da sitter jeg mellom barken og veden da?
Jeg kjenner flere svært kompetente racingmekanikere som jeg tror vil ta jobben. Problemet med garanti er jo bare dumt, særlig hvis dine deler er samme merke, eller tilsvarende som verkstedet selv selger. Det er uansett jobben du skal ha garanti på, og hvorfor skulle du ikke få slik garanti?
Delene har du jo garanti for der de er solgt, og hvis ikke så er det din risiko, ikke verkstedet sin.
Ta kontakt på pm hvis interesse for kontakt.

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Bytte bremseskiver og klosser, samt dekk når man har delene allerede

Legg inn av kasparhz »

KåreDump skrev:
NickNei skrev: 12 feb 2018, 18:02 Ja, dette er jo ikke noe nytt, eller uvanlig. Slik har det vært på bil/MC-verksteder så lenge jeg kan huske. Samme med elektrikere, rørleggere etc.. Det er flere grunner til dette, en av de er at de skal gå god for kvaliteten på delene de monterer for deg. Så er det så klart at de vil tjene på delesalg, de har jo utgifter.
Ved eventuelle reklamasjoner på arbeid er det ikke alltid så lett å se om det er på grunn av deler eller arbeid/feilmontering ting går galt, dette vil de unngå. Du får jo bremsklosser av gress hvis du er uheldig..

Så hvis du ikke vil bytte delene selv, kjøp de hos verkstedet.
Enig!
Det er i grunn ikke så veldig vanskelig å forstå at verksteder vegrer seg mot å montere deler de selv ikke har solgt!
De vil da følgelig ikke har noen som helst kontroll med kvalitet eller holdbarhet på delene.
Slik er det innen de fleste fagfelt. Med mindre du kjøper kjente kvalitetsmerker eller samme fabrikat som verkstedet eller bedriften har, er det stor sannsynlighet for at de ikke ønsker å ta jobben.

Slik var det også når jeg jobbet som elektriker.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


JRR
Innlegg: 2
Registrert: 16 des 2018, 09:53
Motorsykkelen din: aprilia pegaso 650 GA -1992 og cagiva

Re: Bytte bremseskiver og klosser, samt dekk når man har delene allerede

Legg inn av JRR »

ta en kikk på you tube ,der er videoer over nesten alle merker og modeller av mc og stort sett en eller annen med gode råd som filmer og redegjør for de fleste opprasjoner og reprasjoner på mcer.
jeg har flere ganger benyttet dette selv når det har vert ting jeg har vert ukjent med siden jeg har flere forskjellige sykkler, og de site årene gått over til italiensk cagiva og aprilia,pluss skrur litt for venner med ducati.

de fleste spesial verktøy som evnt trengs finnes også rimelig på ebay, og med det i hende og sett instruks videoer på you tube tror jeg de fleste kan klare enkle fiks på egen mc og spare store penger og ikke vere bundet til kjipe verksted som både overfakturer dele priser og arbeidstimer og dermed tar dobbel fortjeneste ,

det er enkelt og bytte skiver og klosser og ta service på de aller fleste mcer ,og dekk bytte er en smal sak om man kjøper en mc dekk maskin hos xl motor som koster 7-800,. pluss frakt ca 100,. og noen dekkspaker og et par felg kant beskyttere da har man tjent verktøyets kost på et dekkskift.

lykke til

Svar