Kjøpe mc usett langveisfra

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Bannanost
Innlegg: 6
Registrert: 04 mar 2018, 08:55
Motorsykkelen din: Din MC her

Kjøpe mc usett langveisfra

Legg inn av Bannanost »

Hei Folkens,

Jeg skal kjøpe en sykkel usett fra andre siden av landet og lurer på hvilken rekkefølge dette skal gjøres i?
Ser for meg denne rekkefølgen:
1. Selger og kjøper blir enige på kontrakt. (pris, mangler, heftelser etc.)
2. Kjøper stiller via banken sin utbetalings garanti.
3. Kjøper og selger signerer kontrakt
4. Selger sender sykkel og sørger for eventuelle forsikringer under transport da det er han som eier sykkelen når dette skjer.
5. Sykkel ankommer kjøper og sjekker at alt er iht. til kontrakt.
6. Salgsmelding signeres og leveres til SVV
7. Kjøpers bank betaler gjenværende beløp til selgers pantehaver og resterende til selgers konto.

Noen som ser noen åpenbare fallgruver for kjøper eller selger eller ville gjort dette på en helt annen måte.
Ønsker at tryggheten finnes på begge sider av bordet.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøpe mc usett langveisfra

Legg inn av kjellv »

Hei. Finn.no har en knallgod og sikker løsning, som er trygg for både selger og kjøper. Sjekk ut den.
Ellers så kan du prøve å bruke medlemmene i forumet før du bestemmer deg. Om en av oss bor i samme område så kan det være at vedkommende kunne tatt seg en tur for å kikke på sykkelen, sjekke at sykkelen ser ut omtrent som i annonsen. Det kan også være at vedkommende vet mer om sykkelen eller eiers bruk av den som ikke er oppgitt i annonsen..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Faraday
Innlegg: 105
Registrert: 16 nov 2017, 20:32
Motorsykkelen din: Yamaha MT09 *SOLGT*

Re: Kjøpe mc usett langveisfra

Legg inn av Faraday »

Jeg har gjort dette to ganger. Første gangen brukte jeg forummedlem i et annet forum til å ta en befaring av sykkelen. Du må vite at da mister du retten til å si at ting ikke var som annonsert. Da du på sett og vis ikke lenger har kjøpt sykkelen usett og uprøvd.

Også gjorde jeg dette veldig nylig. Det gjaldt da en sykkel kjøpt eske ny for under et år siden, så var ikke så nøye for meg å besiktige den. Rekkefølgen var vel noe som dette

1. Jeg hadde på forhånd fått lånetilbud fra banken, så det var i boks før jeg tok kontakt med selger.
2. Avtalte pris og skrev kontrakt med selger.
3. Banken min ringte selger for å bekrefte at jeg faktisk hadde fått finansiering (hans ønske).
4. Omregistrerte sykkel og signerte forsikring gjeldende f.o.m dato selger skulle levere fra seg sykkelen.
5. Banken betalte inn til selger en gang mellom da sykkelen ble avlevert til shippingselskap og den ankom meg.

Første gangen jeg gjorde dette ble det gjort i en litt annen rekkefølge.

1. Avtalte pris og skrev kontrakt med selger.
2. Sendte selger finansieringbevis på mail
3. Selger leverte sykkelen hos shippingfirma
4. Omregistrerte sykkelen og skrev forsikring f.o.m dato sykkelen ankom meg
5. Banken betalte inn sykkelen etter jeg hadde overtatt den og så til at alt var OK

Bannanost
Innlegg: 6
Registrert: 04 mar 2018, 08:55
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjøpe mc usett langveisfra

Legg inn av Bannanost »

De av dere som kjøpte eller solgt sykkelen langveis på lastebil, hvem stod som eier/ansvarlig av sykkelen under frakt?

Takker for svar hittil😊

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Kjøpe mc usett langveisfra

Legg inn av KevinmsR6 »

Den som står ansvarlig blir den som sender og som er eier om ikke annet er avtalt :) men om du tenker og bruke lastebil firma til og frakte sykkelen har firmaet ansvaret for at varen kommer frem i sin helet :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Bannanost
Innlegg: 6
Registrert: 04 mar 2018, 08:55
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjøpe mc usett langveisfra

Legg inn av Bannanost »

Takker for tipset kjellv, regner med du siktet til "SwiftCourt" som finn.no bruker. "Finn.no Sikkerbetaling" er faset ut, men var ikke klar over at de hadde innført en meget god kontrakts løsning med signering online. Sånn hvis dere skulle lure så ble det løsning som jeg beskrev så nå er vel sykkelen straks på vei. Gleder meg som en unge til julaften, er 5 år siden sist jeg hadde sykkel.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kjøpe mc usett langveisfra

Legg inn av kjellv »

Bannanost skrev:Takker for tipset kjellv, regner med du siktet til "SwiftCourt" som finn.no bruker. "Finn.no Sikkerbetaling" er faset ut, men var ikke klar over at de hadde innført en meget god kontrakts løsning med signering online. Sånn hvis dere skulle lure så ble det løsning som jeg beskrev så nå er vel sykkelen straks på vei. Gleder meg som en unge til julaften, er 5 år siden sist jeg hadde sykkel.
Da venter vi spent på bilder når du har mottatt sykkelen Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar