Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Forum for fulleffekt tung-MC
TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av TOH »

Hvis du velger en mt-09 kan du jo kjøpe en brukt som er rimelig og bytte dempere selv?
https://www.ebay.com/itm/Kit-Ohlins-MT- ... JH&vxp=mtr
Bestill post restante til Sverige.?
Da kan du i tillegg ha den gamle bakdemperen i reserve i tilfellet noe skjer i fremtiden.
"Only boring People are brilliant during breakfest"

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

Jeg har vurdert det, men jeg er litt usikker på om jeg klarer å fikse det selv. Jeg vil ikke si at jeg har ti tommeltotter, klarer fint å gjøre oljeskift etc. alene, men noen erfaring med demperbytte har jeg overhode ikke. Kom i utgangspunktet frem til at prisen vil være omtrent den samme om jeg kjøper en -17 MT09 og bytter demper, eller kjøper nye -18 SP. Mener bestemt de endret front-demperne med -17 modellen, skjønner du. Derfor vil jeg helst ikke gå eldre enn den.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av kjellv »

Bekrefter det! -17 MT-09 kom med mye bedre dempere. Generasjon 1 av denne har fått en del kritikk for demperne. De er ikke så dårlige at de er noe problem for folk flest, men motorpressen kritiserte demperne fra starten av. Dette har hengt ved modellen siden den kom, og "alle vet" at demperne er omtrent ubrukelige. Slik er det ikke. Men Yamaha laget en gedigen suksessmodell til en nærmest uslåelig pris. For å klare dette kunne de ikke velge alle komponenter fra øverste hylle. I sammenligningstester med sykler til 20-30k høyere pris taper MT-09 på demperne.
Men altså fra 2017 kom generasjon 2, med langt bedre dempere.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

Ja, det er godt mulig det er mye overdrevet hvor dårlig demperne er, men jeg ser flere klager over at de er for slappe, og for en over gjennomsnittlig stor viking ser jeg for meg at dette kan bli et problem. På Horneten er dempere både foran og bak justerbare, og fungerer sånn sett greit.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av kjellv »

Når folk ikke kan utdype kritikken utover at demperne er "for slappe", mistenker jeg at de ikke helt vet hva de snakker om..
Demperne til 2018 MT-09SP er faktisk slappere enn standard til et visst punkt. Harde dempere er faktisk farlig under vanskelige forhold, demperne vandrer ikke nok og reagerer ikke fort nok til å sørge for god veikontakt. For å ta et eksempel: Kjører du med for harde dempere og for stramme fjærer på f.eks vaskebrett, har hjulene kun kontakt med veien på toppene, de følger ikke ujevnhetene i veien.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

Nja, det var nok heller min forenkling som var problemet der. Jeg forstår at harde dempere også er farlig, men dempere som omtrent bunder ut ved bittelitt hard brems gir vel heller ingen trygghetsfølelse.
Er det frontbremsen på MT09 SP som er slappere enn standard? Og hva er standard? Standarden for MT09 tidligere?

EDIT: Ser nå at Ohlins-fjæra er slappere enn fjæra på standard MT09 -18. Men det er jo mulig å justere preloaden på Ohlins, slik at den kan passe bedre til en litt tyngre fører?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av FredrikE24 »

En kompis hadde MT09 i noen hundre mil. Han var vel ganske fornøyd tror jeg, men han klagde konstant på vondt i kroppen, særlig setet var visst helt forferdelig i følge han. Han var i andre enden av skalaen, liten og lett.

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

Hva byttet han til? Og ja, bytte av setet var planen å ta FØR bytte av eksosanlegg. :P

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av FredrikE24 »

Han kjøpte seg ikke ny sykkel etterpå, tror MT09en ikke akkurat gav noen mersmak for hans del. Vet ikke jeg, men vi var vel på noen lengre turer sammen og det var konstant klaging etter 10-12 mil.

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

Auda, såpass. Noen tursykkel er det ikke, men det er jeg heller ikke på jakt etter akkurat nå. Jeg heller ærlig talt mer mot KTMen, såfremt serviceintervall og pris ligger på samme nivå. Forsikringen er hvertfall omtrent identisk på de to syklene.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av KevinmsR6 »

L M skrev: 11 mar 2018, 22:05 Auda, såpass. Noen tursykkel er det ikke, men det er jeg heller ikke på jakt etter akkurat nå. Jeg heller ærlig talt mer mot KTMen, såfremt serviceintervall og pris ligger på samme nivå. Forsikringen er hvertfall omtrent identisk på de to syklene.
Hei :)

Ikke sikkert det er noe galt med verken sete eller sykkel, om en ikke er vant til lengre turer på mc får en vondt uansett hvilke sete en har eller sykkel for den del.... kjører en mye turer eller lengre etapper gror sykkelen litt på en og for hver eneste tur blir det mer og mer behagelig :) dette er min egen erfaring så ikke skyt meg med mot argumenter :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av TOH »

Tja, Er jo enig i trådstarter. Tenkte kun at hvis du ville ha en eldre rimeligere sykkel så kunne du valgt en mt-09 og oppgradert
demperne. Er selv 191 cm høy og nærmere 100 kg. Demperne er myke og skulle helst sett at de var hakket bedre. De er dog ikke noe problem med vanlig kjøring, men hvis du tenker noen bane-dager så ville jeg helt klart oppgradert demperne. Når det gjelder sete så har jeg 3 forskjellige seter til sykkelen. Det jeg bruker mest er det som tilhører street tracker (tror jeg den heter). Det originale er helt ok det også.
Har i tillegg et fransk merke som er for touring, men det blir litt for soft. Sitter litt for godt plantet i sykkelen, men absolutt behagelig. Stort utvalg i deler og rimelig service/vedlikehold teller jo litt det også. Motoren er fantastisk morsom. Du kan alltid be et verksted bytte dempern bak og fjærer/olje foran. Mener at jeg har blitt forespeilet en 3-4 timers jobb (husk å bestill time i god tid hvis du vil ha sykkel klar til våren). Jeg bruker min til pendling i Oslo daglig når temperaturen er ok og det funger perfekt. Meget lett å kjøre og god kontroll/sittestilling. Hvis jeg husker korrekt så har 2018 Sp versjonen også quick-shifter og det er verdt å ta med seg det også.
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av Bjerknez »

Jeg så på meg selv som en helt fersk MC'ist når jeg prøvekjørte en 2015 modell MT09 som forøvrig var helt ny. I fohold til Street Triplen jeg hadde var disse demperne langt under pari. Når fremgafflene bunner når man bråbremser i 40km/t så ble jeg litt betenkt. Nå kan det hende at det var noe galt med akkurat disse demperne eller at de var justert feil eller noe, men etter at jeg prøvesatt en to år nyere sykkel ett par år etterpå så følte jeg disse kjentes like "svampete".

Jeg er ikke akkurat noen "Rossi", men jeg har vel kjørt såpass aktivt til tider at jeg kan si at slike dempere kan være potensielt farlige.

Men jeg kan ikke tro annet enn at dette må være fikset på SP modellen som kom nå sist med Øhlins dempere. SKulle jeg kjøpt en MT09 i dag, så hadde jeg ikke engang vurdert noe annet.

MEN... man venner seg til det meste og kjøper man en eldre utgave av MT09 som førstesykkel så vil man ikke føle at noe er "galt" med demperne. man kjører deretter og tenker at det er sånn det skal være. Helt til man prøvekjører en sykkel med skikkelige dempere.

I dag kjører jeg en BMW S1000R og da kjenner man virkelig hvordan dempere egentlig skal være. Betryggende å kjenne at demperne "lever" og strammer seg til så fort man foretar en nødbrems etc. Man kjenner nesten at sykkelen "strammer" seg opp i nødsituasjoner. Det føles betryggende og får demperne på MT09 til å virke som om dem er kjøpt på Toys'R'Us.

Men dempere er vel forholdsvis lett å gjøre noe med hvis man har bestemt seg for en MT09 mot et pristillegg. For bortsett fra demperne, så mener jeg at MT09 er en meget gjennomført sykkel til en meget god pris. Den nye modellen ser også unektelig mye bedre ut enn den gamle.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av kjellv »

Det er hyggelig, og litt overraskende at Ove nå har begynt å like faceliften på de nye MT-09. Han har jo tidligere omtalt de som "transformance look".
Men en ting jeg har lurt på. Hvordan takler de elektroniske demperne på S1000R for eksempel vaskebrett eller mye telehiv? Begge disse fenomen er jo litt uvanlige andre steder enn her nord, og kanskje ikke testet ut like grundig under utprøving lengre sør i Europa..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Enda en

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 12 mar 2018, 07:44 Det er hyggelig, og litt overraskende at Ove nå har begynt å like faceliften på de nye MT-09. Han har jo tidligere omtalt de som "transformance look".
Men en ting jeg har lurt på. Hvordan takler de elektroniske demperne på S1000R for eksempel vaskebrett eller mye telehiv? Begge disse fenomen er jo litt uvanlige andre steder enn her nord, og kanskje ikke testet ut like grundig under utprøving lengre sør i Europa..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Må rette litt på deg her. Tranformer utrykket ble gitt til MT-10 og ikke MT09. Den nye MT09 ser derimot ganske bra ut. Mer moderne look. Jeg liker fortsatt ikke Neonfargene til Yamaha og det litt missplasserte displayet på styret som minner meg om en Casio klokke, men jevnt over en fin sykkel til hyggelig pris :)

Når jeg kjører inn i Gamle byen i Fredrikstad som har brostein med Bimmern så kjenner jeg at demperne oppdager dette og gir meg en mer behagelig tur over steinene. Egentlig ganske fantastisk. I tillegg kan jeg jo selv justere den generelle hardheten på demperne, men de er adaptive og justerer seg etter underlaget uansett modus :)

Svar