Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Andremelst
Innlegg: 2
Registrert: 13 jun 2018, 21:49
MC: ingen ennå

Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av Andremelst » 13 jun 2018, 22:04

Hei!
Har besluttet å starte på tung MC-lappen!
Har vokst opp i en Harley familie, men ønsker ikke det selv enda. (mest pga de Harley jeg liker er langt over hva jeg vil bruke pr. nå i pris :P)
med andre ord er alle Harley lignende honda, yamaha utelukket...

Ønsker å kunne bruke sykkelen daglig til og fra jobb, ikke en lengre tur en 3mil en vei. Men gjerne en pålitelig sykkel som bare sviver og går i mange mil! (ønsker også å bruke til langturer innimellom)

budsjettet på første sykkel tenker jeg maks 50.000 for å slippe og være livredd for å skade den, og få litt erfaring. ser mye gøy på finn til den prisen, men jeg er veldig ukjent med MC og hva som er veldig mye km...

tenker i racing eller touring/racing typen. sett litt på CBR600F, R1<-elsker dem, men gjerne ikke så lurt å kjøpe som første sykkel til daglig kjøring-? YZF1000 osv. osv. er veldig åpen for forslag! mange sykkler i den prisklassen ligger mellom 50-90k KM. er dette MYE eller er det mye sykkel igjen?

takker for all hjelp og forslag i denne labyrinten av kjekke kjøretøy :crazy:

EDIT: glemte å få med at planen er å kjøre så mye som mulig til jobb året rundt, utenom snø/is. heldige med lite av det her på vestlandet :p

Online
kgjersda
Innlegg: 188
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
MC: MT-10 SP -17

Re: Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av kgjersda » 13 jun 2018, 22:21

Finn deg en Yamaha FZS 600 fazer. Mange fine til rundt 30.000.
Skuddsikre motorer og de er små med god svingradius, samtidig som de passer godt til lengre turer!
Sikker på at @elruts er enig her ;)

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 3946
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av kjellv » 13 jun 2018, 22:25

Før du kjøper en tilårskommen R-sykkel, sjekk hva forsikringer koster. Mange har fått en uventet bakoversveis når kontrakten er skrevet og man skal omregistrere.
Du kan spare mange penger på en litt mindre aggressiv sykkel, men som likevel leverer det du ber den om. Se f.eks på Yamaha sine FZ modeller, her burde du finne en del bra innenfor ditt budsjett.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1088
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS 2001 og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av FredrikE24 » 13 jun 2018, 23:43

Jeg parkerer bilen totalt rett før påske, og finner fram min BMW K1200RS som da blir mitt primære kjøretøy, uansett hvor og hva jeg skal.
Kjører til og fra jobb hver dag, ca. 3 mil hver vei. Om jeg må ut noen ærender på jobb, så hiver jeg litt arbeidstøy og verktøy(anleggshjelm, vernesko, vernebukse og jakke, noe utstyr + verktøykoffert) i koffertene og legger i vei.
Min første motorsykkel, og dette gav såpass mersmak at jeg kjøpte en Jawa 350 til å vinterkjøre med.

Litt vintervedlikehold på BMWen min blir det jo, den har rusla snart 100k, og jeg er over snittet nøye på det mekaniske. Det er noe jeg legger mye tid i, og ikke minst er interessert i. I utgangspunktet er skifte av olje og filter på motor, ny olje på gir og kardang, samt sjekk av bremseklosser det som trengs.
Uansett ser jeg på modellen som svært driftsikker og robust. Den er bygget på et prinsipp fra 1983 da BMW K100 og K75 ble sluppet på markedet.
Langstilt og liggende rekkefirer, tørrclutch(med hydraulisk aktuator), separat girkasse(som på bil) og mellomaksel bak til kardangen gjennom en hul en-armet svingarm. Paralever løsningen til BMW sørger for at bakenden ikke reiser seg når man slipper løs de 131 hestekreftene.
Forstillingen er av den såkalte telelever varianten. Gaffelen er kun sleider og har ikke fjærer, da demper og fjær sitter sentrert på en nedre bærearm. Dette gjør at sykkelen er utrolig stabil, i alle hastigheter og svelger ujevnheter som bare det. Selv i fullt nedlegg og høy fart.
Under oppbremsning dykker heller ikke forstillingen på grunn av dette patentet..
Styret kan justeres med enkle grep frem og tilbake, fothvilere kan heves og senkes og det samme kan salen.
ABS-bremser er standard.

Introdusert i 1997, facelift kom i 2001 i Norge(2002 i USA). Faceliften har ny front, ABS med servo og integralbremser(koblet).
Facelift har en litt mer oppreist sittestilling, bredere speil og lavere fothvilere.
Jeg er 194 høy, lange bein. Kjører min faceliftmodell med styret helt frem på det laveste, salen på det laveste og trives med fothvilerne både i øvre og nedre posisjon.

Prisen? Den er i din favør. Disse går billig om dagen, og man kan velge og vrake på Finn.

Ta av koffertene og toppboksen og kjør for moro, ta på koffertene og toppboksen, hiv på masse bagasje og passasjer og legg ut på tur. Dette er en real turmaskin, bagasjelast merker man ikke at man har, en passasjer merkes knapt.

Kjøpte min Mai 2016 og har egentlig ikke noe behov for å skifte den ut. Klarer ikke helt å se for meg hvilken sykkel som skulle være bedre til den prisen. Særlig med tanke på effekt og brukbarhet. Kardang er for meg helt avgjørende.

Før facelift
Bilde
Facelift
Bilde


Jeg er veldig glad i BMW skal sies, både biler og motorsykler. Jeg liker måten de er skrudd sammen på, hvordan ting er dokumentert og alt mulig ekstrautstyr og dilldall som finnes. Ikke minst hvordan de er å kjøre.

Valget er ditt, men i din prisklasse så kan K1200RS være en het kandidat. Forsikringen er også rimelig.
Ta gjerne en titt innom bloggen min. Mye skruing der, men det er noe jeg liker å drive med, så jeg tar i mye rart på sykkelen, som nødvendigvis ikke hadde trengt noe oppmerksomhet på mange år.

Andremelst
Innlegg: 2
Registrert: 13 jun 2018, 21:49
MC: ingen ennå

Re: Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av Andremelst » 14 jun 2018, 00:30

Takker for gode svar så langt! Spennende MC’er jeg kan se nærmere på! :) disse hadde jeg aldri funnet frem til på egenhånd.

Jeg er nokk ganske «forfengelig» når det kommer til utseende, elsker Racing looken. Mange nyere touring sykler har klart den miksen perfekt, men de er fort utenfor min prisklasse som første sykkel. R sykkel tiltrekningen for meg er ikke for farten sin skyld, men lyd og utseende!

Sjekket pris på en 2001 R1 på meg fra Finn på skilt nr bare for å se hva det hadde vært snakk om. 4200kr for ansvar, 8200kr for del-kasko og 12000kr kasko. Hadde ikke tatt kasko på en såpass gammel sykkel uansett, så 8200 feks er ikke mer en det jeg hadde på min tung mc registrerte 450 supermotard ATV.

Så forsikring er ikke en turnoff, men med tanke på daglig kjøring er jeg fornuftig nokk til å helle mer mot en lettkjørt begynnersykkel med ABS fremfor «drømmen» :p

Ikke så verst de som dere har tipset så langt! Den siste der BMW K1200RS virker også spennende, kan være vinkel og farge som lurer litt på bildene, men synes nesten pre-facelift ser litt mer «hissig» ut utseende messig?

Alt for mye gøy/bra å velge i! Godt jeg har litt god tid før jeg får lappen BildeBildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

niko
Innlegg: 33
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
MC: Yamaha TDM 1999

Re: Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av niko » 14 jun 2018, 07:16

Andremelst skrev:
14 jun 2018, 00:30
Takker for gode svar så langt! Spennende MC’er jeg kan se nærmere på! :) disse hadde jeg aldri funnet frem til på egenhånd.

Jeg er nokk ganske «forfengelig» når det kommer til utseende, elsker Racing looken. Mange nyere touring sykler har klart den miksen perfekt, men de er fort utenfor min prisklasse som første sykkel. R sykkel tiltrekningen for meg er ikke for farten sin skyld, men lyd og utseende!

Sjekket pris på en 2001 R1 på meg fra Finn på skilt nr bare for å se hva det hadde vært snakk om. 4200kr for ansvar, 8200kr for del-kasko og 12000kr kasko. Hadde ikke tatt kasko på en såpass gammel sykkel uansett, så 8200 feks er ikke mer en det jeg hadde på min tung mc registrerte 450 supermotard ATV.

Så forsikring er ikke en turnoff, men med tanke på daglig kjøring er jeg fornuftig nokk til å helle mer mot en lettkjørt begynnersykkel med ABS fremfor «drømmen» :p

Ikke så verst de som dere har tipset så langt! Den siste der BMW K1200RS virker også spennende, kan være vinkel og farge som lurer litt på bildene, men synes nesten pre-facelift ser litt mer «hissig» ut utseende messig?

Alt for mye gøy/bra å velge i! Godt jeg har litt god tid før jeg får lappen BildeBildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg tok lappen i fjor og kjøpte en Honda CB 500 -95 etter anbefaling fra kjørelærer. Det har vært en super førstegangssykkel for meg. Lett, lav og veldig enkel å bli venn med. Samtidig helt uten elektronikk og med en motor som du må forholde deg aktivt til. Lite bunndrag, så her må du være våken og vite hvilket gir du ligger i. Jeg begynner å få føle meg moden for en litt større sykkel nå, og lurer på å selge Hondaen om du er interessert :-)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 703
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
MC: BMW F800 GS 2009
Sted: Oslo

Re: Første sykkel, kjøre til jobb. usikker på hva jeg bør velge!

Legg inn av Dansekris » 14 jun 2018, 09:52

Honda Hornet 07 (2016)
Honda CBR 600 F4i 03 (2017)
BMW F800GS 09 (2018 ->

Det er aldri forseint å gi opp!
:thumleft

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester