VFR 800 med 150000 KM?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
NoenLunde
Innlegg: 3
Registrert: 23 apr 2018, 08:25
MC: Ingen MC enda.

VFR 800 med 150000 KM?

Legg inn av NoenLunde » 07 jul 2018, 21:58

Hei!

Jeg bestod oppkjøring for et par uker siden, og nå er det på tide med sykkel! :twothumbs:
Har sett meg litt rundt i prissjiktet 30000-50000,- og fant denne:

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=122336131

Er 1500000 km for mye på denne sykkelen? Hvor lenge kan jeg forvente at motoren varer? Hva bør jeg være ekstra nøye med å sjekke hvis jeg tar en prøvetur?

I følge annonsen er den godt tatt vare på av forrige eier og service er tatt hos Monster Bike i Drammen.
Siden det er lørdag kveld har jeg ikke fått kontaktet forhandleren for å stille flere spørsmål.

På forhånd, takk for svar. :D

Brukeravatar
Elruts84
Moderator
Innlegg: 1217
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
MC: Yamaha FZS 600 Fazer 1998
Sted: Kleppe
Kontakt:

Re: VFR 800 med 150000 KM?

Legg inn av Elruts84 » 07 jul 2018, 23:03

Honda er jo generelt gode sykler og VFR er jo en kjenning gjennom mange år. :D

Men vil tro at du vil finne maaaange gode sykler som er gått under 1/3 av det VFRen her er gått. T.feks min egen FZS 600 Yamaha. Som var gått 32.000 da jeg kjøpte den. Den er også en 1998 model. Og er nå gått i overkant av 50.000km. :D

Har du prøvesittet sykler? For å finne en som passer akkurat deg? :-k

Elruts
MC Blogg:
Min MC-Blogg
LocaToWeb profilside:
LocaToWeb Profilside
(Starter logging når sesongen er i gang)

____________________

2018: 2500 km .....
2017: 400 km
2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren
2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km)
2014: 5174 km
2013: 3015 km

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4383
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: YAMAHA FJR -06 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: VFR 800 med 150000 KM?

Legg inn av ZZR-Erling » 08 jul 2018, 06:20

På såpass mange km er disse lager og forringer enten byttet eller slakke:
Hjullager, styrelager, svingarmslager/foringer, støtdemperforinger.
I tillegg : bremseslanger, bremseskiver, kjede og drev, gaffelolje, simmeringer /støvkapper, bakdemper og på de der typisk laderegulator.
Men motoren er en sunn og vettug konstruksjon som nok går mye lenger dersom vedlikeholdet er gjennomført, dog kan nok clutchen være bortimot kaputt, eller byttet.
Så er det lakken da og ellers diverse kosmetisk.
På en prøvetur sjekker du at den girer fint, og ikke spretter ut av gir ved belastning og ingen nykk, slakk eller ulyder. Når du kommer tilbake lar du den stå så lenge på tomgang at du hører at kjølevifta slår inn og ser at temp går ned. Sjekk att alle lys virker, og prøv bremsene, det skal ikke riste.

De motorene der er trange å komme ti og har to topper og derved høye kostnader den dagen ventilene skal sjekkes.
Kjører FJR1300 -06 blå/sølv, "Turær'n"
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
X-GSX750 X-VF1000F X-FJ1100 X-CB1100F X-VF500F2 X-YZF1000R X-ZX6R X-FZS1000
X-ZZR1200 X-SV1000S X-ZZR1400 07 X-K1200S 05 X-ZZR1400 08 X-K1200S 08
X-GSX1400 X-Tiger 800 X-K1300S 13 X-R1150R

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

NoenLunde
Innlegg: 3
Registrert: 23 apr 2018, 08:25
MC: Ingen MC enda.

Re: VFR 800 med 150000 KM?

Legg inn av NoenLunde » 09 jul 2018, 16:54

Takk for svar! Jeg skal se og prøvekjøre den i morgen, i følge forhandler går den som en klokke, så hvis det er sant blir det muligens et kjøp. Den har også full servicehistorikk, som lover godt.

Jajo82
Innlegg: 40
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
MC: Honda africa twin dct 2017 mod

Re: VFR 800 med 150000 KM?

Legg inn av Jajo82 » 09 jul 2018, 19:50

ZZR-Erling skrev:
08 jul 2018, 06:20
På såpass mange km er disse lager og forringer enten byttet eller slakke:
Hjullager, styrelager, svingarmslager/foringer, støtdemperforinger.
I tillegg : bremseslanger, bremseskiver, kjede og drev, gaffelolje, simmeringer /støvkapper, bakdemper og på de der typisk laderegulator.
Men motoren er en sunn og vettug konstruksjon som nok går mye lenger dersom vedlikeholdet er gjennomført, dog kan nok clutchen være bortimot kaputt, eller byttet.
Så er det lakken da og ellers diverse kosmetisk.
På en prøvetur sjekker du at den girer fint, og ikke spretter ut av gir ved belastning og ingen nykk, slakk eller ulyder. Når du kommer tilbake lar du den stå så lenge på tomgang at du hører at kjølevifta slår inn og ser at temp går ned. Sjekk att alle lys virker, og prøv bremsene, det skal ikke riste.

De motorene der er trange å komme ti og har to topper og derved høye kostnader den dagen ventilene skal sjekkes.
Unnskyld hvis jeg sier noe feil her men 98 mod vfr har ikke v-tec. Dermed er ventilsjekk på denne mindre omfattende enn fra 2003(?) og oppover.

Jajo82
Innlegg: 40
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
MC: Honda africa twin dct 2017 mod

Re: VFR 800 med 150000 KM?

Legg inn av Jajo82 » 09 jul 2018, 19:54

Jeg hadde en vfr 98 modell. Kjøpte den som første sykkel. Men etter et par lengre turer fortalte nakken meg at det her går ikke lenger. Skal du prøvekjøre så kjør lenge. Bortsett fra det er vfr en kanon god sykkel. Det som er oppgava di nå er å finne en sykkel som passer deg. Du bør prøvekjøre mange, prøvesitting er jo greit men det gir deg ikke mye svar på hvordan det er over lengre tid. Lykke til😀

Brukeravatar
Viffern94
Innlegg: 75
Registrert: 28 okt 2015, 21:06
MC: Yamaha MT-09 Tracer, 2016
Sted: Trondheim

Re: VFR 800 med 150000 KM?

Legg inn av Viffern94 » 09 jul 2018, 23:12

Sitter i skrivende stund med en demontert VFR 800fi 2001mod. Hadde gått 120.000 når jeg kjøpte den, på 140.000 smalt det og vips så ble det plutselig mye arbeid. Nå har jeg riktignok vært uheldig med sykkelen(dårlig vedlikehold fra tidligere eiere).

Sjekk bremser,foringer, dempere, kulelager etc.
Kan fort finne prutegrunnlag her.
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Honda VFR800,2001- Yamaha MT-09Tracer,2016--

Jajo82
Innlegg: 40
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
MC: Honda africa twin dct 2017 mod

Re: VFR 800 med 150000 KM?

Legg inn av Jajo82 » 11 jul 2018, 20:47

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=124279958

Denne var rimelig og ikke gått langt

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1130
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS 2001 og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: VFR 800 med 150000 KM?

Legg inn av FredrikE24 » 11 jul 2018, 21:45

Det viktige å tenke på når det kommer til kilometer, er at man må regne med å holde sykkelen løpende vedlikeholdt. Om du ikke finnes fnugg av skrukyndig, så hadde jeg nok valgt noe annet. Sykkelen min runder 100k i år tenker jeg, og har siden jeg kjøpte den for drøyt 50k siden tatt tak i mye som må skiftes ut på en brukt motorsykkel. Styrelageret på VFR har jeg inntrykk av at er et typisk slitasjepunkt.
Bremseslanger må skiftes, bremseskivetykkelse på sjekkes, er det lekkasjer noe sted? Svingarmsforingene i orden? Kjede og drev?
Du kan regne med at du må overhale gaflene foran og skifte demper bak..
Brått så har det blitt noen påkostninger, vil det være bedre å finne noe som ikke har gått så langt?

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4383
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: YAMAHA FJR -06 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: VFR 800 med 150000 KM?

Legg inn av ZZR-Erling » 14 jul 2018, 06:45

Jajo82 skrev:
09 jul 2018, 19:50
ZZR-Erling skrev:
08 jul 2018, 06:20
På såpass mange km er disse lager og forringer enten byttet eller slakke:
Hjullager, styrelager, svingarmslager/foringer, støtdemperforinger.
I tillegg : bremseslanger, bremseskiver, kjede og drev, gaffelolje, simmeringer /støvkapper, bakdemper og på de der typisk laderegulator.
Men motoren er en sunn og vettug konstruksjon som nok går mye lenger dersom vedlikeholdet er gjennomført, dog kan nok clutchen være bortimot kaputt, eller byttet.
Så er det lakken da og ellers diverse kosmetisk.
På en prøvetur sjekker du at den girer fint, og ikke spretter ut av gir ved belastning og ingen nykk, slakk eller ulyder. Når du kommer tilbake lar du den stå så lenge på tomgang at du hører at kjølevifta slår inn og ser at temp går ned. Sjekk att alle lys virker, og prøv bremsene, det skal ikke riste.

De motorene der er trange å komme ti og har to topper og derved høye kostnader den dagen ventilene skal sjekkes.
Unnskyld hvis jeg sier noe feil her men 98 mod vfr har ikke v-tec. Dermed er ventilsjekk på denne mindre omfattende enn fra 2003(?) og oppover.
Tror det er liten forskjell.
Kjører FJR1300 -06 blå/sølv, "Turær'n"
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
X-GSX750 X-VF1000F X-FJ1100 X-CB1100F X-VF500F2 X-YZF1000R X-ZX6R X-FZS1000
X-ZZR1200 X-SV1000S X-ZZR1400 07 X-K1200S 05 X-ZZR1400 08 X-K1200S 08
X-GSX1400 X-Tiger 800 X-K1300S 13 X-R1150R

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester