Første sykkel - hjelp?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev: 25 jul 2018, 00:09 Skal du velge sykkel utifra statistikk over feil, er det Toyota som gjelder, eller ett av de fire japanske merkene.
Kjøp den DU liker best, om du ikke er avhengig av sykkelen som eneste transportmiddel.
Jeg tenderte til å være mer enig i påstanden i siste setning når jeg var yngre. Hadde bla en Kawasaki ZX 11 som kostet 100 kr per kjørte mil (for ca 20 år siden), og har ikke angret et sekund. Så startet jeg seriøst å formere meg, og prioriteringene ble en smule endret.
Pålitelighet hos kjøretøy er nok vesentlig for en god del, ikke bare de som benytter dem som transportmidler..
Når det er sagt så blir forhåpentligvis valg av MC sjeldent fattet på et tilnærmet rasjonelt grunnlag. Til det er bruken for mange av oss for knyttet til andre mer udefinerbare kvaliteter, og nytelse, i mangel av bedre ord.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Bjerknez »

Selv om Toyota Avensis trolig er en av de mest driftsikre bilene (har ikke sjekket) så ville jeg fortsatt aldri noensinne valgt en slik bil. Det hjelper ikke om den går ustanselig til månen og tilbake når selve merket og bilen ellers er gørr kjedelig. I mine øyne.

Det handler vel til syvende å sist og kjøpe et kjøretøy som dekker ens egne behov innenfor et budsjett man tåler. Da blir det ofte en balansegang og noen kameler som må svelges samtidig.

Av de jeg kjenner og vet hvem er så har ingen hatt problemer med sin S1000R så vidt jeg vet. Vertfall ikke av alvorlig karakter. Derimot kjenner jeg noen som har hatt motorhavari, oljelekasjer og andre alvorlige ting med andre merker. Her snakker vi nye sykler. Da sitter det langt inne for meg å bruke penger på disse syklene, uavhengig hvor gode resultater dem får i en statistikk.

Det jeg opplever føles mer ekte enn en statistikk som ligger ute på nettet, som sikkert også tar for seg eldre sykler. Listen er så vidt jeg kunne se laget i 2015 og hvis dette har pågått noen år så vil jo de syklene i testen være veldig mange år i dag. Mye kan ha skjedd siden den tid.

jeg benekter det ikke, men stoler mer på egen magefølelse, selv om ikke den heller er bombesikker hver gang.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av cannon »

Anbefaler å prøvekjøre Honda CB1000R. Knallsykkel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 25 jul 2018, 01:52 Anbefaler å prøvekjøre Honda CB1000R. Knallsykkel.
Den så faktisk ikke så ille ut :thumleft
Det er ikke ofte jeg mener det om sykler fra Honda.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Epylypzon »

Bjerknez skrev:
gsx750_80 skrev: 24 jul 2018, 19:20
Bjerknez skrev: 24 jul 2018, 17:24 Er feilene sortert på alvorlighetsgrad, eller bare antall feil? Er mengden sykler på markedet av den aktuelle sykkelen tatt i betrakning?

Jeg vil heller ha ti sykler hvor alle hadde en mindre feil, enn en sykkel med motorhavari feks.
Ved å google de 4 ordene jeg oppgav, kommer man på første treff til en side der en full rapport kan finnes. Det redegjøres det for metodologi.
Jeg kunne ikke finne noe om dette. Bare antall feil pr. Merke. Derimot vises det en liste som viser hvilke type feil det var snakk om påmtvers av merkene. Altså en samlet oversikt. Ikke helt det jeg var ute etter.

Jeg ser også at «electrical» er den desidert største feilen og at ting som går på motor, og girkasse er sjelden noe som dukker opp.

Jeg ser uansett på det totale bildet når jeg velger sykkel. På førsteplass kommer så klart følelser, på en god andre plass driftsikkerhet og pris kommer egentlig ganske langt ned på listen for min del. Hvordan vi ranngerer og vektlegger kommer jo helt ann på behov og stemning.

Jeg velger uansett å «lage min egen» statistikk som er selverfart. Småfeil som sprekk i plastdeler, løse skruer og i det heletatt ting som ikke kan spolere ferien er noe jeg ikke bryr meg mye. Større feil som krever verkstedbesøk og en sykkel som ikke kan kjøres er langt mer alvorlig.

Vet om en som hadde en KTM SuperDule 1290R hvor dem hadde glemt å montere på oljepumpe hos produsent. Det er også en annen her inne med samme motor som har hatt to oljelekkasjer før 2000km. Altså store alvorlige feil på klin nye sykler.

Selv om dette ikke sier noe om kvaliteten statistisk sett, så sier det noe om hvordan syklene blir satt sammen. Når slikt i det hele tatt er mulig å «glemme» så kan man jo tenke seg hva annet dem har glemt som man kanskje ikke merker med en gang eller før garantitiden går ut.

Dette alene er nok for meg til å skyve dette merket langt ned på listen, uavhengig av hvor bra/dårlig den kommer ut på statistikk. Småfeil kan jeg fint leve med, men alvorlige feil som motorhavari er nok til at jeg aldri hadde vurdert samme merke igjen.
Hva med gafflene og dempere på nyere R1200GS? 750/850GS som nå det er satt salgsstopp på pga motorfeil?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 25 jul 2018, 01:39
"
...Det jeg opplever føles mer ekte enn en statistikk som ligger ute på nettet..."
I'll rest my case.
Sist redigert av gsx750_80 den 25 jul 2018, 11:32, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Bjerknez »

Epylypzon skrev: 25 jul 2018, 07:24
Bjerknez skrev:
gsx750_80 skrev: 24 jul 2018, 19:20
Bjerknez skrev: 24 jul 2018, 17:24 Er feilene sortert på alvorlighetsgrad, eller bare antall feil? Er mengden sykler på markedet av den aktuelle sykkelen tatt i betrakning?

Jeg vil heller ha ti sykler hvor alle hadde en mindre feil, enn en sykkel med motorhavari feks.
Ved å google de 4 ordene jeg oppgav, kommer man på første treff til en side der en full rapport kan finnes. Det redegjøres det for metodologi.
Jeg kunne ikke finne noe om dette. Bare antall feil pr. Merke. Derimot vises det en liste som viser hvilke type feil det var snakk om påmtvers av merkene. Altså en samlet oversikt. Ikke helt det jeg var ute etter.

Jeg ser også at «electrical» er den desidert største feilen og at ting som går på motor, og girkasse er sjelden noe som dukker opp.

Jeg ser uansett på det totale bildet når jeg velger sykkel. På førsteplass kommer så klart følelser, på en god andre plass driftsikkerhet og pris kommer egentlig ganske langt ned på listen for min del. Hvordan vi ranngerer og vektlegger kommer jo helt ann på behov og stemning.

Jeg velger uansett å «lage min egen» statistikk som er selverfart. Småfeil som sprekk i plastdeler, løse skruer og i det heletatt ting som ikke kan spolere ferien er noe jeg ikke bryr meg mye. Større feil som krever verkstedbesøk og en sykkel som ikke kan kjøres er langt mer alvorlig.

Vet om en som hadde en KTM SuperDule 1290R hvor dem hadde glemt å montere på oljepumpe hos produsent. Det er også en annen her inne med samme motor som har hatt to oljelekkasjer før 2000km. Altså store alvorlige feil på klin nye sykler.

Selv om dette ikke sier noe om kvaliteten statistisk sett, så sier det noe om hvordan syklene blir satt sammen. Når slikt i det hele tatt er mulig å «glemme» så kan man jo tenke seg hva annet dem har glemt som man kanskje ikke merker med en gang eller før garantitiden går ut.

Dette alene er nok for meg til å skyve dette merket langt ned på listen, uavhengig av hvor bra/dårlig den kommer ut på statistikk. Småfeil kan jeg fint leve med, men alvorlige feil som motorhavari er nok til at jeg aldri hadde vurdert samme merke igjen.
Hva med gafflene og dempere på nyere R1200GS? 750/850GS som nå det er satt salgsstopp på pga motorfeil?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Så lenge BMW rydder opp og krever salgsstopp etc. Så ser jeg ikke det helt store problemet for å være ærlig. Da merket dem det vertfall selv gjennom kvalitetkontroll?

Enda værre er det når man motorhavari og produsenten samt verkstedet klør seg i hodet og skylder på solnedgangen.

Jeg sier ikke at BMW er perfekte. Alle gjør nok noen blemmer i blandt, men nå er det heller ikke en GS1200 jeg har oh jeg kommer nok aldri til å eie en heller. Men det går mer på andre ting.

AleksR6
Innlegg: 10
Registrert: 30 mar 2018, 19:16
Motorsykkelen din: Yamaha R6 2018

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av AleksR6 »

hva med en Suzuki gsx-s 750: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=121221669

har ikke sett noen som har foreslått den her enda, er ikke like eksotisk som en Ktm 790 eller like "vanlig" som en mt09. men det er en fryktelig morsom og leken sykkel å kjøre og samtidig veldig lettkjørt, og hvis du bytter eksos potte så får du en vanvittig kul lyd! ( mulig jeg er litt for glad i låta til Suzuki) Er ikke sikker på om du har vært borti Suzuki eller Cross Centeret Snellingen, men har aldri vært borti bedre service når det kommer sykkel, gjør alltid alt de kan for å hjelpe uavhenging om du skal kjøpe ny sykkel eller ny olje!

er en grunn til at vi har kjøpt sykler hos de i 28 år :)
Suzuki RMZ 250 2017
Yamaha R6 2018

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Første sykkel - hjelp?

Legg inn av Stian87 »

Har selv hatt en Ducati Monster 821, du får en sånn box-fresh for rundt 150 lapper.

Det skal sies at jeg hadde noen problemer med min sykkel som ikke var veldig tillitsvekkende, men har ikke inntrykk av at det har vært en vanlig feil på den modellen.

Uten om problemene jeg opplevde skal det sies at det var en knallgod sykkel å kjøre, kjempemorsom med masse bånndrag. Utseendemessig knuser den de fleste andre sykler fullstendig etter min mening. :D
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar