Snodig oppførsel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Snodig oppførsel

Legg inn av Plastrakett_71 »

Jeg fikk kjørt en tur i dag sammen med min onkel - det skal også nevnes at dette var øvelseskjøring da jeg ikke har førerkort på tung MC ennå. Vi kjørte fra meg (Neskollen) til MCOslo (Furuset, Oslo). Turen inn gikk veldig fint og uten problemer av noe slag :thumleft

Når vi skulle reise igjen, så hadde jeg vett nok til å koble på GoPro'n slik at jeg kunne forevige turen hjemover. Selvfølgelig var ikke kameraet skrudd godt nok fast, så så snart vi var oppe i ca. 100 km/t på motorveien så bikka kameraet bakover og filmet rett opp frem til vi stoppet for bensinpåfylling på Kløfta. Jeg rettet opp kameraet og satte igang å filme igjen. Nå kommer det jeg stusser over: jeg la merke til at det ser ut som om sykkelen"gynget" litt fra side til side (har ikke noe bedre beskrivelse enn det. Jeg vet jo at jeg ikke er verdensmester (ennå) ;) , men funderer på dette alikevel.

Selv på rette strekninger (skal sies at vi kjørte gamle riksvei 2/E16 fra kløfta) - med tilhørende svinger så ser det ut som om sykkelen "gynger". Jeg følte ikke at jeg kjørte vinglete, men kameraet viser noe helt annet. :scratch
Er det rett og slett bare jeg som er litt ustø på sykkelen foreløpig? Eller er dette helt normalt? Jeg spør muligens dumt, men jeg er helt rykende fersk når det kommer til livet på to hjul, så dere får bare ha meg unnskyldt. :D

Vet det er vanskelig/umulig å svare på hva som har skjedd, men lurer på om noen andre har hatt tilsvarende opplevelser.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Snodig oppførsel

Legg inn av AJ »

Det ser ut på film som at sykkelen "gynger"?
Men det kjennes kanskje ikke slik ut når du kjører?

I så fall er det muligens kameraet som "lurer" deg med sin "svømmete" eller "bølgete" visning, noe som ikke er helt uvanlig med enkelte kameraer.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Snodig oppførsel

Legg inn av Plastrakett_71 »

AJ skrev: 07 aug 2018, 20:07 Det ser ut på film som at sykkelen "gynger"?
Men det kjennes kanskje ikke slik ut når du kjører?

I så fall er det muligens kameraet som "lurer" deg med sin "svømmete" eller "bølgete" visning, noe som ikke er helt uvanlig med enkelte kameraer.
Merket ingenting når jeg kjørte. Onkelen min kjørte bak meg, og han la heller ikke merke til noe. Så det er nok som du sier, at det var kameraet som lurer meg. Da slår jeg meg til ro med det.
Takk for tilbakemeldingen:-)
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Snodig oppførsel

Legg inn av hakhap »

Hvor er kamera montert? Har du image stabilization på`? Er ikke alltid den spiller på lag med vibrasjoner fra sykkelen.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Snodig oppførsel

Legg inn av Plastrakett_71 »

Jeg har ett feste på styret (kameraet var montert det i dag), og ett feste på hjelmen. Det skal også sies at kameraet er nettopp kjøpt inn, så jeg er ikke helt fortrolig med innstillingene. Jeg holder en knapp på teorien om at det er kameraet som tuller. For som jeg nevnte over her så merket ikke jeg noe uvanlig.
Sykkelen gikk helt klokkerent og fint.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Plastrakett
Innlegg: 12
Registrert: 25 jan 2018, 17:34
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 600, 2007

Re: Snodig oppførsel

Legg inn av Plastrakett »

Kanskje du kan laste det opp? hørtes veldig intressant ut
Bilde Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Snodig oppførsel

Legg inn av Bjerknez »

hakhap skrev: 07 aug 2018, 20:36 Hvor er kamera montert? Har du image stabilization på`? Er ikke alltid den spiller på lag med vibrasjoner fra sykkelen.
Tenker nok løsningen ligger der ja :thumleft

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Snodig oppførsel

Legg inn av Stian87 »

Kan muligens også være at du flytter deg litt i kjørefeltet, noe som jo er ganske normalt, noen cm hit og dit og at det er dette kameraet ditt fanger opp. Eller er det gynging som opp og ned?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Snodig oppførsel

Legg inn av Bjerknez »

Har selv testet GoPro med stabilisator. Spesielt den nye typen som ikke har det vanntette plastdekselet. Denne er mindre stødig og beveger seg mer. Da blir stabilisatoren lurt og det ser ut som man skjener litt i veien.

En av grunnene til at jeg solgte det.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Snodig oppførsel

Legg inn av Plastrakett_71 »

Bjerknez skrev: 08 aug 2018, 08:36 Har selv testet GoPro med stabilisator. Spesielt den nye typen som ikke har det vanntette plastdekselet. Denne er mindre stødig og beveger seg mer. Da blir stabilisatoren lurt og det ser ut som man skjener litt i veien.

En av grunnene til at jeg solgte det.
Der tenker jeg problemet ligger: jeg har kjøpt en Gopro hero 5 Black.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Snodig oppførsel

Legg inn av Plastrakett_71 »

Stian87 skrev: 08 aug 2018, 08:29 Kan muligens også være at du flytter deg litt i kjørefeltet, noe som jo er ganske normalt, noen cm hit og dit og at det er dette kameraet ditt fanger opp. Eller er det gynging som opp og ned?
I og med at jeg er helt rykende fersk på alt som har med MC å gjøre, så vet jeg ikke ennå hva som er normalt med hensyn til kjøring. Så det du skriver om å flytte seg litt hit og dit virker jo fullstendig logisk :-k :thumleft
Og det ser ut som det gynger litt fra side til side, så jeg er enig med Bjerknez over her om at det mest sannsynlig er kameraet som spiller meg et puss.
Som tidligere nevn; hverken jeg eller min ledsager la merke til noe som helst unormalt ved min kjøring.
Sist redigert av Plastrakett_71 den 08 aug 2018, 09:13, redigert 1 gang totalt.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Snodig oppførsel

Legg inn av Bjerknez »

Plastrakett_71 skrev: 08 aug 2018, 09:02
Stian87 skrev: 08 aug 2018, 08:29 Kan muligens også være at du flytter deg litt i kjørefeltet, noe som jo er ganske normalt, noen cm hit og dit og at det er dette kameraet ditt fanger opp. Eller er det gynging som opp og ned?
I og med at jeg er helt rykende fersk på alt som har med MC å gjøre, så vet jeg ikke ennå hva som er normalt med hensyn til kjøring. Så det du skriver om å flytte seg litt hit og dit virker jo fullstendig logisk :-k :thumleft
Og det ser ut som det gynger litt fra side til side, så jeg er enig med Bjerknez under her om at det mest sannsynlig er kameraet som spiller meg et puss.
Som tidligere nevn; hverken jeg eller min ledsager la merke til noe som helst unormalt ved min kjøring.
Samme som jeg hadde. Kjøp heller GoPro 4. Den er mye stødigere enn den tynne plastrammen på 5'ern. :thumleft

Du kan så klart skru av stabilisatoren, men da blir det egentlig like ille.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Snodig oppførsel

Legg inn av Plastrakett_71 »

Plastrakett skrev: 07 aug 2018, 23:18 Kanskje du kan laste det opp? hørtes veldig intressant ut
Videoen er lang, og jeg har ikke noe redigeringsprogram dessverre.
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Snodig oppførsel

Legg inn av Bjerknez »

Hvis sykkelen bevger seg så mye sidelengs at du ser det tydelig på videoen, gjentatte ganger, uten at du selv eller andre registrerte dette på kjøringen din, så kan du være trygg på at dette er kameraet. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Snodig oppførsel

Legg inn av Bjerknez »

Dette er videoen fra mitt kamera. Den litt snodige skjelvingen på kameraet kommer først når farten øker.

https://www.youtube.com/watch?v=kZn8PRerFhs&t=5s

(Hvordan limer man egentlig inn en video her?)
Prøvde Youtube tag'en og bare linken, men fikk ikke opp selve videoen i posten...

Svar