Ny eller brukt noen råd ønskes

Forum for fulleffekt tung-MC
Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ny eller brukt noen råd ønskes

Legg inn av Lauri »

Juicebox skrev: 24 aug 2018, 03:25
Lauri skrev: 22 aug 2018, 17:02 Den brukte... du sparer litt gryn - og så har den 3 hk mere enn den i butikk. Det betyr at hester i det fri blir feitere og kraftigere enn de som er stall'stien (står på stallen og sturer) 🙂👍
77 hk på begge... :thumleft

Med de pengene der hadde jeg kjøpt en annen cruiser :P
Dette blir skikkelig OT, men :crazy:
Hehe... der gikk det litt skeis til xamen for den ene eller andre gitt; oppgaveteksten må leses :scratch Nå var teksten min riktignok skrevet ironisk; leser man de to salgsannonsene nøye så ser man at på den brukte, så oppgir selger 80 gamp, mens på den eske-nye oppgis 3 ponnier mindre. Derfor lurte jeg fælt på om frisk luft og frihet fra salgslokalet ga gode beiteforhold og mer kraftfulle hester.

Til tråden - og litt seriøst: Jeg hadde helt klart vurdert den brukte både pga medfølgende utstyr (sparte penger) samt redusert kjøpspris. OG - jeg ville prutet på den brukte med henvisning til den nye og prisen der.

Når det gjelder forholdet garanti sett opp mot lovbestemt reklamasjonsrett, så bør enhver studere garantivilkårene nøye; hva sier de eeeegentlig!?. En garanti skal nemlig gi bedre vilkår samt "komme på toppen" av de rettigheter og krav du har etter forbrukerkjøpsloven. De fleste fiser om seg med garantiløfter uten å vite hva dette innebærer. Som regel har ikke forhandler peiling - og studerer man garantivilkårene knyttet til det enkelte kjøpet, så er de ofte omskrivinger av allerede gitte bestemmelser i loven.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ny eller brukt noen råd ønskes

Legg inn av Lauri »

Bjerknez skrev: 22 aug 2018, 19:48 Jeg liker også nytt, men 1300km er da tross alt ikke all verden.

Dessuten så har man vel 5 års reklamasjonsrett.

Etter hva jeg har lest så betyr enkelt sagt at garanti kostes av produsent, og reklamasjon av selger. Derfor er det ofte vanskeligere og få gjennomslag ved en reklamasjon. Men du har Norsk lov på din side så i en rettsak vil dem nok tape. Altså hvis feilen ikke kan lastes deg som kjøper på noe måte.

Er. Ertfall slik jeg har forstått det.
Påstanden/antagelsen din "[...] garanti kostes av produsent, og reklamasjon av selger[...] er feil og for så vidt også irrelevant for kunden. Kunden forholder seg til selger uavhengig av om det er reklamasjon etter lov eller tvist omfattet av et gitt garantiløfte. Garanti kommer "på toppen" av lovens reklamasjonsrettigheter; i dette tilfellet er forbrukerkjøpsloven avtalen og kjøpets grunnmur; den kan ingen rokke ved. Forhandleren (privat eller proff) er imidlertid helt fri til å bøtte på med løfter om ditt og datt (driftsgaranti, lånesykkel, fri førstegangsservice, gratis transport til verksted etc.) innen den og den tiden. Avtaleloven, bl.a., regulerer dette garantiløftet gitt fra forhandler/selger.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Svar