Høy lyd

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Lordjanus
Innlegg: 19
Registrert: 08 aug 2018, 17:25
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville Bobber 1200

Høy lyd

Legg inn av Lordjanus »

Tenkte litt rundt den motorsykkelen jeg antar jeg går for, den har litt høy eksos lyd fra fabrikk, tror dere dette vil bli et problem i et byggefelt når jeg skal dra til jobb ganske tidlig om morgenen.

alt er orginalt på den og godkjent. kan noen nekte meg å kjøre den. :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Høy lyd

Legg inn av AJ »

Lordjanus skrev: 30 aug 2018, 22:45 Tenkte litt rundt den motorsykkelen jeg antar jeg går for, den har litt høy eksos lyd fra fabrikk, tror dere dette vil bli et problem i et byggefelt når jeg skal dra til jobb ganske tidlig om morgenen.

alt er orginalt på den og godkjent. kan noen nekte meg å kjøre den. :-k
Det vil alltid være en og annen som irriterer seg over det de mener er for høy motorlyd. Men disse folka må du bare ikke bry deg om.
Har du en sykkel med originalt eksosanlegg kan ingen si noe på dette i forhold til å forsøke å nekte deg å kjøre med sykkelen.

Uansett tror jeg ingen vil bry seg såpass at de tar kontakt med deg.
Skjønt man kan aldri vite i disse klimatider hvor høylydte fossildrevne kjøregreier stadig er under press fra enkelte hold...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Høy lyd

Legg inn av Bjerknez »

Det er jo ingen som kan med loven i hånd nekte deg å kjøre sykkelen eller evt. gi bøter og straffeforfølge deg når du faktisk ikke bryter noen lover. Folk kan muligens klage, men du har ditt på det tørre her.

Det blir som å klage på naboen når han maler huset i en farge du ikke liker.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Høy lyd

Legg inn av niko »

Jeg syns det er bra at du tenker på det. Så lenge sykkelen er godkjent tenker jeg det handler mer om måten du kjører på. Det gjaller godt mellom blokkene der jeg bor når folk ikke klarer å holde seg mellom fartsdumpene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Høy lyd

Legg inn av Bjerknez »

niko skrev: 31 aug 2018, 07:20 Det gjaller godt mellom blokkene der jeg bor når folk ikke klarer å holde seg mellom fartsdumpene.
Men da tenker du på at man bryter fartsgrensen? I så tillfelle så kan man jo bli anmeldt for det av naboene. Men igjen.. det skal mye til for at politiet rykker ut bare for å gi skjennepreken.

Jeg bor i et nabolag med mange motorsykker selv og kan ikke si jeg føler meg plaget.

Men så er ikke jeg den vanskelige typen å ha med å gjøre heller. Kanskje til noens overraskelse :lol

ZZR-Erling

Re: Høy lyd

Legg inn av ZZR-Erling »

Orginalt.. Næ.. Går helt ok, særlig om du ikke drar opp turtallet

ZZR-Erling

Re: Høy lyd

Legg inn av ZZR-Erling »

.... Verre er det når HD med raka rør drar fra 40 sona opp i 90... Fytte helvete! Skulle vært lugga hjernerystelse på!

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Høy lyd

Legg inn av niko »

:redface
Bjerknez skrev: 31 aug 2018, 07:26
niko skrev: 31 aug 2018, 07:20 Det gjaller godt mellom blokkene der jeg bor når folk ikke klarer å holde seg mellom fartsdumpene.
Men da tenker du på at man bryter fartsgrensen? I så tillfelle så kan man jo bli anmeldt for det av naboene. Men igjen.. det skal mye til for at politiet rykker ut bare for å gi skjennepreken.

Jeg bor i et nabolag med mange motorsykker selv og kan ikke si jeg føler meg plaget.

Men så er ikke jeg den vanskelige typen å ha med å gjøre heller. Kanskje til noens overraskelse :lol
Plager ikke meg heller, men det er klart; har du akkurat fått lagt to-åringen til rette i vogna..... :sk? :roll

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Høy lyd

Legg inn av Bjerknez »

Joda... nå deler nok kanskje ikke jeg de samme tankene som barnefamilier, og selv om det sikkert er surt at poden våkner opp når naboen drar av gårde med Harleyen, så synes jeg ikke man kan klandre motorsyklisten for dette. Man bor tross alt blandt andre mennesker.

Samtidig kan det hende at andre irriterer seg over barneskrik og lek. Men man kan liksom ikke med loven i hånd klage på dette. Så da tenker jeg man like godt kan la være og bite det i seg. Man må gi og ta litt når man har valgt å bo blandt andre mennesker.

Men så klart, det er helt noe annet når naboen starter opp sin harley med raka rør og gjerne ruser litt ekstra. Eller når ungene dine herjer rundt inne på tomta til noen andre.

Lordjanus
Innlegg: 19
Registrert: 08 aug 2018, 17:25
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville Bobber 1200

Re: Høy lyd

Legg inn av Lordjanus »

Hehe , ja det kan bli spennende, fikk påpakk når hekken var 4cm for langt ut,fra en nabo, måtte klippe denne, den ene kona går å håndkoster gate flere ganger i uken og vi har nettopp fått 3 nye barnefamilier som alle har barnevogner på terassen når de små skal sove.

Jeg vil selvsagt være så rolig jeg kan og ikke provosere, men ofte reagerer folk bare de hører en lyd, her er det normalt helt stille.

Time will show, uansett takk for svar og ha en riktig god helg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Høy lyd

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, jeg har sett en tendens til at noen nybakte mødre og fedre forventer at verden skal tilpasse seg dem. Plutselig dukker det opp plakater som klistres opp langs veien "kjør pent, barn leker" etc. Man blir sett stygt på så fort dem mener man kjører for fort på byggefeltet og foreldre forstår sjelden at andre ikke er like glad i barna deres som en selv.

På bussen ser jeg ofte mødre som trenger hjelp fra andre til å få barnevognen inn på bussen og ser på deg på en måte som gjør at man av ren høffelighet ikke KAN si nei.

Jeg synes rett og slett det blir litt mye til tider. Men.... jeg blir bare LITT irritert. Ikke febrilsk og jeg tror jeg stort sett klarer å smile uten å avsløre for mye. :)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Høy lyd

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 31 aug 2018, 12:39 Hehe, jeg har sett en tendens til at noen nybakte mødre og fedre forventer at verden skal tilpasse seg dem. Plutselig dukker det opp plakater som klistres opp langs veien "kjør pent, barn leker" etc. Man blir sett stygt på så fort dem mener man kjører for fort på byggefeltet og foreldre forstår sjelden at andre ikke er like glad i barna deres som en selv.
Nå trenger du vel egentlig ikke være så veldig glad i andres barn for å kjøre litt pent der de leker. Alle må tilpasse seg litt når de bor i et byggefelt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Høy lyd

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 31 aug 2018, 12:54
Bjerknez skrev: 31 aug 2018, 12:39 Hehe, jeg har sett en tendens til at noen nybakte mødre og fedre forventer at verden skal tilpasse seg dem. Plutselig dukker det opp plakater som klistres opp langs veien "kjør pent, barn leker" etc. Man blir sett stygt på så fort dem mener man kjører for fort på byggefeltet og foreldre forstår sjelden at andre ikke er like glad i barna deres som en selv.
Nå trenger du vel egentlig ikke være så veldig glad i andres barn for å kjøre litt pent der de leker. Alle må tilpasse seg litt når de bor i et byggefelt.
Helt enig. Men jeg opplever at foreldre allikevel ser på biler som kommer på et byggefelt som fandens verk. Helt til dem setter seg i bilen selv. ;)

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Høy lyd

Legg inn av Lauri »

Hehe... her gjettes det over stokk og stein 😁

Følgende regler knebler den som ønsker å støye i utide:
- lov om helligdager og helligdagsfred
- evt. politivedtekter for den enkelte kommune
- borettslagsloven i gjeldende borettslag
- granneloven ( naboloven)
- Vedtektene og ordensreglene i sameiet/borettslaget

Så skal det sies at lovformuleringene er vage - men den som har kontroll på hodet sitt forstår raskt at i tettbygd strøk snakker vi med innestemme, vi gjør det ass'.

Hilsen meg, som både har bodd kloss inn til naboer samt sittet i styre i borettslag og behandlet både raka rør og trompetspill 👍
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Høy lyd

Legg inn av Bjerknez »

Altså... raka rør er ikke lov og det kan et boretslag klage på. En lovlig motorsykkel som starter opp og drar avgårde kommer dem ikke langt med å klage på. Man kan ikke nekte folk å ta seg en søndagstur med lovlig sykkel.

Å spille trompet er helt noe annet. Da lager man støy konstant fra samme sted og det oppleves som provoserende. Det samme gjør en motorsykkel som står og ruser unødvendig, lovlig eller ikke.

Jeg har bodd i borettslag tildligere og aldri noensinne om det kommer til å skje igjen.

Vi ble anmeldt av naboen som mente at planten på verandaen brøt med fasaden. Altså anmeldt til borretslaget, ikke politiet.
Etter 5 måneder ble det vedtatt at planten måtte fjernes. Den sto INNE på verandaen og vi bodde i tredje (øverste) etasje.

Ikke kunne jeg bruke såpe når jeg vasket bilen fordi såpen kunne lage merker i asfalten. Høytrykk var ikke lov da felles strømmen ikke skulle brukes til «svært strømkrevende kilder»...

Lyspæren utenfor døren kunne ikke byttes av oss da dem hadde inngått avtale med firma på dette. 500 kroner i året betalte vi for en slik avtale. En ledpære koster 100-lappen og varer omtrent livet ut.

Fy pokker så deilog det var og komme seg inn i et nabolag med edruelige mennesker som har evnen til å gi og ta litt. Jeg har bodd i samme nabolag i 35 år og har ikke fått en eneste naboklage. Ikke har jeg klaget (høylytt) på andre heller.

Ting funker bare mye bedre om man er litt mer fleksibel og passer litt mer på seg selv. Synes jeg.

Svar