batterilader

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
janpf
Innlegg: 3
Registrert: 13 sep 2018, 09:19
Motorsykkelen din: hd

batterilader

Legg inn av janpf »

Har kjøpt nytt agm batteri. er det hensiktsmessig å bruke vedlikeholdslader for å lade det opp første gang. jeg har en Oximizer 900 men når jeg plugger den inn viser amh 000 og det synes som om den ikke lader batteriet. noen tips?

hanebiff
Innlegg: 35
Registrert: 03 jul 2016, 23:01
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2002

Re: batterilader

Legg inn av hanebiff »

Ladet ikke forhandleren det opp til deg? Det gjorde min.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: batterilader

Legg inn av kjellv »

Stikk tilbake dit du kjøpte batteriet og klag på problemet!
Når jeg selger et batteri så klargjør jeg det alltid, lader det helt opp og tester at det er optimalt før det leveres ut til kunden. Dette har neppe selger gjort før du kjøpte det, og han kan derfor heller ikke vite noe om tilstand på batteriet han solgte deg. Det bør han få vite :crazy:

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: batterilader

Legg inn av niko »

kjellv skrev: 14 sep 2018, 19:23 Stikk tilbake dit du kjøpte batteriet og klag på problemet!
Når jeg selger et batteri så klargjør jeg det alltid, lader det helt opp og tester at det er optimalt før det leveres ut til kunden. Dette har neppe selger gjort før du kjøpte det, og han kan derfor heller ikke vite noe om tilstand på batteriet han solgte deg. Det bør han få vite :crazy:
Apropos: Har skjønt at å ta ut batteriet av en TDM 850 ikke er for amatører. Er det en grei måte å vedlikeholdslade gjennom vinteren uten å demontere sykkelen? Finnes det punkter man kan sette på ei ladeklemme?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: batterilader

Legg inn av AJ »

@niko:
Mener jeg erfarte noe av det samme med TDM 900'en jeg hadde.
Men husker ikke detaljene rundt dette siden det er åtte år siden jeg kvittet meg med sykkelen.
Uansett er det helt greit, etter hva jeg har erfart, å vedlikeholdslade med batteriet på plass i sykkelen.

Rød klype på + polen og sort klype på et punkt som går til jord.
Mange fraråder å sette denne på - polen på batteriet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: batterilader

Legg inn av kjellv »

niko skrev: 14 sep 2018, 20:35
kjellv skrev: 14 sep 2018, 19:23 Stikk tilbake dit du kjøpte batteriet og klag på problemet!
Når jeg selger et batteri så klargjør jeg det alltid, lader det helt opp og tester at det er optimalt før det leveres ut til kunden. Dette har neppe selger gjort før du kjøpte det, og han kan derfor heller ikke vite noe om tilstand på batteriet han solgte deg. Det bør han få vite :crazy:
Apropos: Har skjønt at å ta ut batteriet av en TDM 850 ikke er for amatører. Er det en grei måte å vedlikeholdslade gjennom vinteren uten å demontere sykkelen? Finnes det punkter man kan sette på ei ladeklemme?
Ja, du er inne på noe der niko :-k
Jeg tror jeg ville tatt jobben å montere en hurtigkontakt, og sørget for et par runder med vedlikeholdslading gjennom vinteren.

Nå er det jo ikke akkurat ei romferge du har kjøpt, det er en enkel og ganske lettskrudd sykkel. Men jeg tror at konstruktørene glemte å tenke på batteri når de tegnet TDM850. Derfor måtte de finne på en smart løsning når de skulle starte den for første prøvetur, og den eneste ledige plassen som var stor nok til et batteri var under bensintanken.. :scratch
Du må altså løsne bensintanken og bikke opp den for å komme til batteriet. Vinterlagring med full bensintank gjør jo ikke jobben lettere, så derfor anbefaler jeg hurtigkontakt som du kan koble til uten inngrep når du skal lade.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: batterilader

Legg inn av biker7 »

AJ skrev: 14 sep 2018, 20:43 Rød klype på + polen og sort klype på et punkt som går til jord.
Mange fraråder å sette denne på - polen på batteriet.
Aldri skjønt hvorfor noen mener dette.. :scratch
Minus-polen er jo i bunn og grunn samme punktet som ramme/jord, da minus-ledningen er koblet fast i ramma :-k
Har hatt/har CTek-kontakt koblet rett på minuspolen på 4-5 sykler, og har aldri vært noe problem :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: batterilader

Legg inn av kjellv »

biker7 skrev: 14 sep 2018, 22:03
AJ skrev: 14 sep 2018, 20:43 Rød klype på + polen og sort klype på et punkt som går til jord.
Mange fraråder å sette denne på - polen på batteriet.
Aldri skjønt hvorfor noen mener dette.. :scratch
Minus-polen er jo i bunn og grunn samme punktet som ramme/jord, da minus-ledningen er koblet fast i ramma :-k
Har hatt/har CTek-kontakt koblet rett på minuspolen på 4-5 sykler, og har aldri vært noe problem :)
Jeg har også hørt dette før, men har aldri forstått logikken i det. Kobler alltid begge kabler rett på polene.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: batterilader

Legg inn av mekkern »

Det med minuspol kontra ramme/jord gjelder «vanlig tilkobling» med klyper eller startkabler grunnet mulighet for gass/gnist.
Dette er ikke relevant for fast montering.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: batterilader

Legg inn av cannon »

mekkern skrev: 14 sep 2018, 22:32 Det med minuspol kontra ramme/jord gjelder «vanlig tilkobling» med klyper eller startkabler grunnet mulighet for gass/gnist.
Dette er ikke relevant for fast montering.
Jepp. Og problemet er ikke relevant for moderne gasstette batterier. Ingen brannfare selv om det kan gnistre litt.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: batterilader

Legg inn av Lauri »

Generelt: såkalte ikke-intelligente ladere (som f.eks Biltemas blå batterilader) kan ha ladespenning på 15,8 volt hvilket er mer enn såvel bil- som motorsykkelgenerator lader med. Derfor anbefales det å koble vekk minuspolen fra batteriet før man bruker en slik brutal lader (som forøvrig skremmer livskjiten av og vekker til liv et batteri med hvilespenning på f.eks 12,2 volt). Høy ladespenning kan ta knekken på dioder.

De "intelligente" laderne er mer skånsomme - og derfor kan man koble slike ladere direkte på batteriet med pluss- og jordkabel tilkoblet.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: batterilader

Legg inn av mekkern »

Lauri skrev: 15 sep 2018, 23:41 Generelt: såkalte ikke-intelligente ladere (som f.eks Biltemas blå batterilader) kan ha ladespenning på 15,8 volt hvilket er mer enn såvel bil- som motorsykkelgenerator lader med. Derfor anbefales det å koble vekk minuspolen fra batteriet før man bruker en slik brutal lader (som forøvrig skremmer livskjiten av og vekker til liv et batteri med hvilespenning på f.eks 12,2 volt). Høy ladespenning kan ta knekken på dioder.

De "intelligente" laderne er mer skånsomme - og derfor kan man koble slike ladere direkte på batteriet med pluss- og jordkabel tilkoblet.
Det er en annen sak om hvilken lader en benytter.
Her var spørsmålet om tilkoblingen av minus på batteriladeren. Batteri eller ramme/jordpunkt.

En batterilader uten styringselektronikk bør ikke tilkobles når batteri er tilkoblet sykkelen..
Unntaket er lader under 0.5 ampere. Disse greier ikke lage problemer hvis de ikke står kontinuerlig innkoblet over lenger tid.

Batterier liker forøvrig ikke å ligge med Max spenning hele tiden ( kontinuerlig vedlikeholdslading)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: batterilader

Legg inn av ZZR-Erling »

Husk å ha sikring nært batteriet på plusskabelen, dersom det monteres hurtigkobling, ellers kan det i verste tilfelle bli brann dersom nevnte kabel legger seg til jord grunnet avslitt isolasjon.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: batterilader

Legg inn av niko »

ZZR-Erling skrev: 16 sep 2018, 14:51 Husk å ha sikring nært batteriet på plusskabelen, dersom det monteres hurtigkobling, ellers kan det i verste tilfelle bli brann dersom nevnte kabel legger seg til jord grunnet avslitt isolasjon.
Notert!

Svar