Japansk rekkefirer vs Italiensk V twin

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Krsitoffer
Innlegg: 16
Registrert: 11 aug 2018, 16:13
MC: KTM Duke 790 2018'

Japansk rekkefirer vs Italiensk V twin

Legg inn av Krsitoffer » 17 sep 2018, 18:13

Nå som slutten på sesongen nærmer seg har jeg begynt å sikle etter nytt leketøy til våren. Fortrinnsvis er det RSV1000R (04+) og Ducati 749 som frister mest. Men så var det dette med driftsikkerhet og deletilgang/priser, benytter sykkel som primærtransportmiddel mesteparten av året og da er det fint å kunne kjøre mer enn man skrur.


Har egentlig bestemt meg om å oppgradere uansett så alternativene er så langt tilsvarende japser, 636/cbr600rr/gsx-r 750 osv i 03/04+ modell.

Planlagt budsjett er per nå satt på rundt 60 000,- (Fortrinnsvis liten investering med salg av nåværende moped samtidig.)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28258
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Japansk rekkefirer vs Italiensk V twin

Legg inn av AJ » 17 sep 2018, 18:56

Rekkefirer eller V-twin fra Italia og Østerrike?
Vet hva jeg foretrekker ;) .

Italienske V-twin sykler vet vi kan være litt for lunefulle og karaktersterke for noen enhver. Det hva vi også vært vitne til her på forumet...
Likevel ville jeg tatt sjansen på en om man ikke har prøvd dette alternativet tidligere.
Så få man lære av de eventuelt uheldige erfaringene man gjør.

Deletilgangen, eller mangelen på sådan, tror jeg er mer enn myte enn realitet i våre dager.
Det var i hvert fall ingen problemer med dette da jeg var eier av en Moto Guzzi Stelvio for noen år siden.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 471
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
MC: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Japansk rekkefirer vs Italiensk V twin

Legg inn av KåreDump » 19 sep 2018, 10:05

For meg ville valget vært lett!
Motorsykler har TO sylindre (til nød bare en), biler har fire! :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14192
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Japansk rekkefirer vs Italiensk V twin

Legg inn av Bjerknez » 19 sep 2018, 15:54

Snakker vi driftsikkerhet så er nok en japansk rekkefirer å foretrekke. Med motorvolum på under 1000 kubikk ville jeg nok valgt twin, eller evt. en triple.
Min blogg: www.bjerknez.no

Nicolay
Innlegg: 45
Registrert: 31 aug 2018, 08:20
MC: Kawasaki

Re: Japansk rekkefirer vs Italiensk V twin

Legg inn av Nicolay » 02 okt 2018, 09:29

Spennende tråd. Følger spent med på fortsettelsen :)

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 575
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
MC: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Japansk rekkefirer vs Italiensk V twin

Legg inn av JanK » 02 okt 2018, 18:22

Ikke noe problem med deletilgang for Ducati i Norge, prisene er også gunstige. En moderne velholdt Ducati er fortsatt kanskje ikke på nivå med en Honda, men de er ikke langt bak, iallefall ikke nok til at det burde holde deg tilbake mtp kjøp!

Kjøper du en Ducati med servicehistorikk har du lite å bekymre deg for. Vær forberedet på at spenningsregulator kan streike, bortsett fra det er de solide.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1844
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Japansk rekkefirer vs Italiensk V twin

Legg inn av FredrikE24 » 02 okt 2018, 20:36

Ducati er jo spennende, lyden er det jo ikke noe å si på, ei heller kjøreopplevelsen.
Jeg synes imidlertid det blir litt too-much til mitt bruk som primært er frakting til og fra jobb, og bruk i jobb.
Sportstourer er det som tiltaler meg av denne grunn, gjerne med en kåpe og front som dekker skråtten for alt regnet man har her på berget. Mitt siste kjøp, en BMW K100RS.. Der merker man fort at det mangler beskyttelse for været. Vannet legger seg på kroppen flere steder og det kan føles litt ubehag etterhvert :-k , noe det ikke gjør på min K1200RS. Sitter meget fint avskjermet på den.

Jeg synes japansk rekkefire er veldig streite greier, veldig symaskin liksom, og det bare virker som regel. Jeg lar meg imponere av sykler som Hayabusa og Super BlackBird(CBR1100XX).

Om jeg skulle valgt en italiensk, og samtidig kjørt mye, så hadde jeg nok valgt Aprillia med V4. Ser for meg at det er både inspirerende å kjøre, og passe kjørbart til daglig bruk. Med Ducatiene, så føler jeg at det er mer enn nok å kjøre for kosens skyld og ikke nødvendigvis kjøre titusenvis av kilometere i sesongen, rett og slett erstatte bilen med sykkel.

BMW har jo på sett og vis kanskje bare en brukt sykkel å vise til som kanskje kan fenge, men den er nok litt dyr enda i gromutgaven. K1300S. K1200S går noget billigere på brukten om dagen dog. Dette er en sykkel som klarer det meste.

Jeg er imidlertid veldig glad i rekkefirere og favoriserer disse. Liker ikke "pulsen" i twin-maskiner noe særlig. Rekketreer er også helt innafor, da får man litt følelsen av rekkeseksere, og det er magisk lyd i disse, særlig fra Triumph.
Bilde

WikingTnT
Innlegg: 705
Registrert: 13 des 2015, 13:22
MC: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Japansk rekkefirer vs Italiensk V twin

Legg inn av WikingTnT » 03 okt 2018, 21:54

FredrikE24 skrev:
02 okt 2018, 20:36
Rekketreer er også helt innafor, da får man litt følelsen av rekkeseksere, og det er magisk lyd i disse, særlig fra Triumph.
Kremt... da har du kanskje ikke hørt Benelli på fullt øs :crazy:
Synes personlig det er en ekstra surrelyd på Triumph som jeg helt ikke klarer å definere.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1844
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Japansk rekkefirer vs Italiensk V twin

Legg inn av FredrikE24 » 03 okt 2018, 22:07

Joda, hver Onsdag hører jeg minst 3 Benellier på fullt øs, hvor den ene ikke har noe i mot å kjøre litt på bakhjulet :)
Jeg kan ikke si at jeg er noe mer fan av dem, enn av andre V-twins.
Bilde

WikingTnT
Innlegg: 705
Registrert: 13 des 2015, 13:22
MC: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Japansk rekkefirer vs Italiensk V twin

Legg inn av WikingTnT » 03 okt 2018, 22:17

V-twins?
3 Benellis? - Veldig spesielt - hvor?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1844
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Japansk rekkefirer vs Italiensk V twin

Legg inn av FredrikE24 » 03 okt 2018, 22:57

WikingTnT skrev:
03 okt 2018, 22:17
V-twins?
3 Benellis? - Veldig spesielt - hvor?
Fy søren.. Nå må jeg legge meg tror jeg, jeg blander Benelli og Buell :roll :roll :roll :roll :[-X :sorry
Bilde

WikingTnT
Innlegg: 705
Registrert: 13 des 2015, 13:22
MC: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Japansk rekkefirer vs Italiensk V twin

Legg inn av WikingTnT » 04 okt 2018, 00:24

Trodde jeg hadde en grei oversikt over Benelli' s i Norge ja - ble veldig nysgjerrig :D

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester