Kjør sakte aksjon

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av simpson »

Du sa at vi får pensjon gratis, men faktisk har vi allerede betalt inn vår egen pensjon, så noe jeg betaler for er på ingen måte gratis.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Rune75 »

NickNei skrev: 06 okt 2018, 11:02 Det er lett å være enig i at man betaler for bruk, men da kan ikke staten hente inn særavgifter på bilen som går til vanlig drift av A/S Norge før de tar inn penger for bruken. Det er det ikke så lett å være enig i, så man må faktisk få med seg hele saken her.
Dette er som å måtte betale for skole og sykehus for å få lov til å ha det, også betale fullt når du bruker det..
Alle er med på å betale for nye veier, bompenger er en egenandel for de som bruker veien akkurat på samme måte som den egenandelen man må betale når man bruker sykehus. Konseptet er likt.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Rune75 »

simpson skrev: 06 okt 2018, 11:29 Du sa at vi får pensjon gratis, men faktisk har vi allerede betalt inn vår egen pensjon, så noe jeg betaler for er på ingen måte gratis.
:O Åssen skal jeg forklare det. Du gjør opp for alt du får "gratis" som barn og pensjonist når du jobber. Noe betaler du på etterskudd og noe på forskudd. Nei ingenting er gratis. Legg merke til at jeg også skrev "gratis" i mitt opprinnelige innlegg.
Sist redigert av Rune75 den 06 okt 2018, 11:48, redigert 5 ganger totalt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av simpson »

Rart at land som Sverige, som ikke har olje, Volvo eller Saab, tilnærmet vårt sosiale system med pensjon, sykeordninger, bortsett fra at de har gratis tannlege og gratis utdanning kan bygge veier uten bompenger mens vi som er verdens rikeste land skal være nødt til å betale ekstra for å få ok veier?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Rune75 »

simpson skrev: 06 okt 2018, 11:42 Rart at land som Sverige, som ikke har olje, Volvo eller Saab, tilnærmet vårt sosiale system med pensjon, sykeordninger, bortsett fra at de har gratis tannlege og gratis utdanning kan bygge veier uten bompenger mens vi som er verdens rikeste land skal være nødt til å betale ekstra for å få ok veier?
Volvo produseres fortsatt i Sverige og genererer store inntekter for den svenske stat.

Landskapet/topografien gjør det enklere/rimeligere å bygge veier i Sverige enn i Norge, i tillegg dropper de ofte belysning. Lønningerne til de som bygger vei er også lavere i Sverige enn i Norge.

Det er også verdt å merke seg at inntektsskatten er høyere i Sverige enn i Norge så finansieringen skjer over skatteseddelen istedenfor.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av erik m »

Veiprising er den absolutt dyreste måten å finansiere veistrekninger på. Det går enorme summer rett i lomma på bompengeselskapene, som ikke har noe som helst med sjølve veibygginga å gjøre, bare håver inn. Når vi dessuten veit at sentrale folk i både de europeiske og norske bedrifter har nære bånd inn i et regjeringsparti lukter hele greia vondt.
Veier må betales, men det hadde blitt langt billigere å ta det over skatteseddelen. Bompengeselskapene skal ta inn 131 milliarder de neste 12 åra.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G ... -bindinger
Sist redigert av erik m den 06 okt 2018, 13:43, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Honda-Bjarne
Innlegg: 55
Registrert: 29 jan 2018, 16:12
Motorsykkelen din: V-tec 800

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Honda-Bjarne »

simpson skrev: 06 okt 2018, 11:42 Rart at land som Sverige, som ikke har olje, Volvo eller Saab, tilnærmet vårt sosiale system med pensjon, sykeordninger, bortsett fra at de har gratis tannlege og gratis utdanning kan bygge veier uten bompenger mens vi som er verdens rikeste land skal være nødt til å betale ekstra for å få ok veier?
Tro det eller ei, men Sverige har faktisk høyere skatte og avgiftstrykk enn det vi har i Norge . Dessuten gjør topografi det billigere å bygge vei og jernbane i Sverige kontra Norge pluss at lønnsnivået er noe lavere, uten at jeg på noen som helst måte prøver å rettferdiggjøre den eksploderende bruk av bomfinansiering av veibygging de seneste årene.
simpson skrev: 05 okt 2018, 16:20 Det som er den største urettferdigheten med personinntekts skatten er at jeg betaler over 50% i skatt mens naboen betaler 34%, siden jeg har høyere inntekt har jeg også høyere sats, hvilket er helt på trynet, hvis alle betaler 30% i skatt vil jeg bidra med 3 ganger så mye skattepenger siden lønna mi er 3 ganger høyere enn naboen.
Men jeg må jaggu betale over halve lønna i skatt så jeg betaler 4-5 ganger mer skatt en han gjør.
Så sier jo sosialister at de som tjener mest må bidra mest, ja nettopp, jeg bidrar jo med mye mer enn han gjør, selv om skatteprosenten skulle være den samme for alle.
Kanskje overraskende for noen havner Norge på nedre halvdel i Eurostats rangering av skatt på inntekt. Ifølge Eurostat er marginalskatten (den høyeste skatten du kan betale) på inntekt 40 prosent. det gir en 16 plass sammenlignet med de 27 EU-landene.

Gjennomsnittlig marginalskatt på inntekt i EU er 38,7 prosent. Høyest skattesats har Sverige der folk med høye inntekter må betale 56,6 prosent av det de tjener på å jobbe overtid i skatt. Danmark er en god nummer to med 55,6 prosent.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av simpson »

Riktig at i enkelte områder er billigere å bygge veier i Sverige på lik linje som det er enkelte områder det er dyrt i Norge.
Bruer og tunneler er dyrere enn på flatmark, men dette gjelder i begge land. Sverige har mye høyere standard, og mere motorveier enn i Norge, så det er en argumentasjon som ikke er riktig.
Men det skremmer meg at virkelig mange oppriktig mener at bompenger er eneste måte å bygge veier på og synes dette er en god og rettferdig løsning. :evil :evil

Brukeravatar
Honda-Bjarne
Innlegg: 55
Registrert: 29 jan 2018, 16:12
Motorsykkelen din: V-tec 800

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Honda-Bjarne »

erik m skrev: 06 okt 2018, 13:40 Veiprising er den absolutt dyreste måten å finansiere veistrekninger på. Det går enorme summer rett i lomma på bompengeselskapene, som ikke har noe som helst med sjølve veibygginga å gjøre, bare håver inn. Når vi dessuten veit at sentrale folk i både de europeiske og norske bedrifter har nære bånd inn i et regjeringsparti lukter hele greia vondt.
Veier må betales, men det hadde blitt langt billigere å ta det over skatteseddelen. Bompengeselskapene skal ta inn 131 milliarder de neste 12 åra.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G ... -bindinger
:)
https://www.nettavisen.no/nyheter/motor ... 92092.html

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av NickNei »

Rune75 skrev: 06 okt 2018, 11:35
NickNei skrev: 06 okt 2018, 11:02 Det er lett å være enig i at man betaler for bruk, men da kan ikke staten hente inn særavgifter på bilen som går til vanlig drift av A/S Norge før de tar inn penger for bruken. Det er det ikke så lett å være enig i, så man må faktisk få med seg hele saken her.
Dette er som å måtte betale for skole og sykehus for å få lov til å ha det, også betale fullt når du bruker det..
Alle er med på å betale for nye veier, bompenger er en egenandel for de som bruker veien akkurat på samme måte som den egenandelen man må betale når man bruker sykehus. Konseptet er likt.
Nei, dette er feil, de om kjører bil er med på å betale for nye veier, og vedlikehold, pluss at de legger igjen en masse i statskassa til andre formål. De som ikke kjører bil er ikke med på å betale noe som helst til vei.. siden veiene er overfinansiert av brukerne og overskuddet går til felles goder..og egenandel på sykehus er det ganske enkelt ikke for en masse tjenester, det er ikke som hos fastlegen din..

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Rune75 »

NickNei skrev: 06 okt 2018, 15:19
Rune75 skrev: 06 okt 2018, 11:35
NickNei skrev: 06 okt 2018, 11:02 Det er lett å være enig i at man betaler for bruk, men da kan ikke staten hente inn særavgifter på bilen som går til vanlig drift av A/S Norge før de tar inn penger for bruken. Det er det ikke så lett å være enig i, så man må faktisk få med seg hele saken her.
Dette er som å måtte betale for skole og sykehus for å få lov til å ha det, også betale fullt når du bruker det..
Alle er med på å betale for nye veier, bompenger er en egenandel for de som bruker veien akkurat på samme måte som den egenandelen man må betale når man bruker sykehus. Konseptet er likt.
Nei, dette er feil, de om kjører bil er med på å betale for nye veier, og vedlikehold, pluss at de legger igjen en masse i statskassa til andre formål. De som ikke kjører bil er ikke med på å betale noe som helst til vei.. siden veiene er overfinansiert av brukerne og overskuddet går til felles goder..og egenandel på sykehus er det ganske enkelt ikke for en masse tjenester, det er ikke som hos fastlegen din..

Det er jo bare å sjekke fakta. Alle de som ikke kjører bil er faktisk med på å sponse bilkjøringen din:

https://www.tu.no/artikler/utgiftene-ti ... ned/415139

https://www.ssb.no/transport-og-reiseli ... ene-faller

Og selvfølgelig er det egenandel på sykehus, enhver som har tatt røntgen, mr, ct eller vært henvis til en eller annen spesialist på sykehuset kan bekrefte det. Satsene finner du her :


https://helsenorge.no/betaling-for-hels ... oliklinikk

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av simpson »

Dette viser jo bare at bompenger ikke er nødvendig da, han ene sier jo at før dro staten inn dobbelt så mye avgifter som de brukte på vei, nå er det mer likt. Så staten tjener fortsatt på bilavgifter siden vi nå må finansiere mye av veiene med bompenger.
Og da sier det seg vel også selv at skattepenger ikke blir brukt på veier?
Men hvis EL biler også bidrar med avgifter som alle andre kan jo bommene fjernes og regnskapet går fortsatt i pluss for staten.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av Sakkle »

simpson skrev: 06 okt 2018, 16:35 Men hvis EL biler også bidrar med avgifter som alle andre kan jo bommene fjernes og regnskapet går fortsatt i pluss for staten.
Det er vel veien fremover antar jeg. Insentivene som ble vedtatt for å få folk flest over på EL-bil vil nok forsvinne i stor grad over tid. Det er jo allerede snakk om at EL-biler skal betale bompenger relativt snart :P
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av simpson »

Sakkle skrev: 06 okt 2018, 17:00
simpson skrev: 06 okt 2018, 16:35 Men hvis EL biler også bidrar med avgifter som alle andre kan jo bommene fjernes og regnskapet går fortsatt i pluss for staten.
Det er vel veien fremover antar jeg. Insentivene som ble vedtatt for å få folk flest over på EL-bil vil nok forsvinne i stor grad over tid. Det er jo allerede snakk om at EL-biler skal betale bompenger relativt snart :P
Ja det skulle jaggu bare mangle. De skulle også betalt samme årsavgift som alle andre også.
Inn mot Oslo vest fra, fyller jo også EL biler opp kollektivfeltet og skaper kø for busser og taxi.
EL biler må likestilles andre biler. Miljøvennlige er det vel heller ikke. En Tesla må kjøre nesten 600.000 km før den tar igjen en vanlig bil med tanke på utslipp.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/201 ... ieselbilen

Lurer på når folk lar seg slutte å lure med dette miljøtulle.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Kjør sakte aksjon

Legg inn av NickNei »

Rune75 skrev: 06 okt 2018, 15:36
NickNei skrev: 06 okt 2018, 15:19
Rune75 skrev: 06 okt 2018, 11:35
NickNei skrev: 06 okt 2018, 11:02 Det er lett å være enig i at man betaler for bruk, men da kan ikke staten hente inn særavgifter på bilen som går til vanlig drift av A/S Norge før de tar inn penger for bruken. Det er det ikke så lett å være enig i, så man må faktisk få med seg hele saken her.
Dette er som å måtte betale for skole og sykehus for å få lov til å ha det, også betale fullt når du bruker det..
Alle er med på å betale for nye veier, bompenger er en egenandel for de som bruker veien akkurat på samme måte som den egenandelen man må betale når man bruker sykehus. Konseptet er likt.
Nei, dette er feil, de om kjører bil er med på å betale for nye veier, og vedlikehold, pluss at de legger igjen en masse i statskassa til andre formål. De som ikke kjører bil er ikke med på å betale noe som helst til vei.. siden veiene er overfinansiert av brukerne og overskuddet går til felles goder..og egenandel på sykehus er det ganske enkelt ikke for en masse tjenester, det er ikke som hos fastlegen din..

Det er jo bare å sjekke fakta. Alle de som ikke kjører bil er faktisk med på å sponse bilkjøringen din:



Og selvfølgelig er det egenandel på sykehus, enhver som har tatt røntgen, mr, ct eller vært henvis til en eller annen spesialist på sykehuset kan bekrefte det. Satsene finner du her

Jeg er utdatert ser jeg, her har det skjedd mye bra med bilavgifter kontra utgifter. Det er egentlig greit at du har rett her.
Angående egenandel på sykehus så er det ikke egenandel på en rekke tjenester om jeg skrev, og kan godt også skrive at et er egenandel på en rekke andre tjenester også.

Svar