MT09/Duke 790/Street Triple S

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Krsitoffer
Innlegg: 16
Registrert: 11 aug 2018, 16:13
MC: KTM Duke 790 2018'

MT09/Duke 790/Street Triple S

Legg inn av Krsitoffer » 11 nov 2018, 12:54

Noe skeptisk til holdbarheten til ktm'en, opplever mt09'en som litt for motard-aktig for min smak, striplen litt for "behersket" og "seriøs" (selv med forbehold at den er raskest av disse tre.)

:scratch :-k

Noen her som har kjørt/har erfaringer med alle tre?

Vil bli brukt til pendling og koseturer.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28204
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MT09/Duke 790/Street Triple S

Legg inn av AJ » 11 nov 2018, 13:10

Etter å ha kjørt 55000 km. iløpet av tre sesonger med min forrige KTM 1290 SA (T), har jeg ingenting å utsette på kvaliteten totalt sett.
Noen få småting som dugg i blinklys og sprekker i headlight mask skjermen. Garantisaker i begge tilfeller. Bortsett fra dette var det pærebytte og simmerringbytte i forgaffel, noe man ikke bør bli veldig overrasket over etter to-tre års aktiv kjøring og 40-50000 km kjøring i all slags vær og føreforhold, innbefattet en del grusveikjøring.

Jeg har ingen grunn til å tro at de andre KTM modellene er noe dårligere kvalitetsmessig enn 1290'en.
Men om KTM er på nivå med Yamaha skal jeg være forsiktig med å påstå. Yamaha har jo alltid vært kjent for jevn, høy og god kvalitet.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 989
Registrert: 29 des 2015, 02:35
MC: KTM 1090 ADV-R/DRZ400sm
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: MT09/Duke 790/Street Triple S

Legg inn av kvase » 11 nov 2018, 14:03

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Krsitoffer
Innlegg: 16
Registrert: 11 aug 2018, 16:13
MC: KTM Duke 790 2018'

Re: MT09/Duke 790/Street Triple S

Legg inn av Krsitoffer » 11 nov 2018, 14:54

MT09SP er nok egentlig utenfor budsjettet mitt
Og går jeg for trump blir det ikke 660cc a2 ugaven ;)

Duke
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=109482340
MT09
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=109990167
Striple 765
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=127279816

Bør ha forhandlingsgrunnlag til og eventuelt kunne få mt09/trumpen ned til noenlunde lignende vinter/høstpris som duken, vanskelig å se for seg mer ny sykkel for 120 000,- så kan man heller bruke de ekstra 10-15 000,- på handlebar-end speil, pillion seat cover, tail tidy, en liten vindskjerm og decat+slipon eksos.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14123
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MT09/Duke 790/Street Triple S

Legg inn av Bjerknez » 11 nov 2018, 15:08

Krsitoffer skrev:
11 nov 2018, 12:54
Noe skeptisk til holdbarheten til ktm'en, opplever mt09'en som litt for motard-aktig for min smak, striplen litt for "behersket" og "seriøs" (selv med forbehold at den er raskest av disse tre.)

:scratch :-k

Noen her som har kjørt/har erfaringer med alle tre?

Vil bli brukt til pendling og koseturer.
En liten rettelse. Jeg tror ikke Striplen er raskest av disse tre. Jeg har eid Street Triple R og kjørt MT09 og MT09 har nok overtaket med tanke på motor. MT09 er vel så vidt jeg vet en 900ccm og har dermed også større motor?

Uten at jeg ville latt motoreffekt i dette tillfellet avgjøret valget mitt. Jeg ville valgt striplen av disse tre, lett.
Min blogg: www.bjerknez.no

Krsitoffer
Innlegg: 16
Registrert: 11 aug 2018, 16:13
MC: KTM Duke 790 2018'

Re: MT09/Duke 790/Street Triple S

Legg inn av Krsitoffer » 11 nov 2018, 16:10

Bjerknez skrev:
11 nov 2018, 15:08
Krsitoffer skrev:
11 nov 2018, 12:54
Noe skeptisk til holdbarheten til ktm'en, opplever mt09'en som litt for motard-aktig for min smak, striplen litt for "behersket" og "seriøs" (selv med forbehold at den er raskest av disse tre.)

:scratch :-k

Noen her som har kjørt/har erfaringer med alle tre?

Vil bli brukt til pendling og koseturer.
En liten rettelse. Jeg tror ikke Striplen er raskest av disse tre. Jeg har eid Street Triple R og kjørt MT09 og MT09 har nok overtaket med tanke på motor. MT09 er vel så vidt jeg vet en 900ccm og har dermed også større motor?

Uten at jeg ville latt motoreffekt i dette tillfellet avgjøret valget mitt. Jeg ville valgt striplen av disse tre, lett.
Hadde du en 675 eller 765?, ettersom hva jeg ser skal den nye striplen være noe raskere på papiret men ser for meg at den litt mer brumlete MT09'en med mer effekt nede i turtallsregisteret sikkert kan oppleves raskere, ser også svært varierende opgitte 0-100, 0-200 osv. tider.

Ser man kan få registrere 660 striplen i "fulleffekt" på 94hk, som også muligens kunne vært ett alternativ.

Skulle egentlig vente til våren/neste sommer med ny mc men er endelig ferdig med å betale for bilen og synes det burde feires. :bb_p:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14123
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MT09/Duke 790/Street Triple S

Legg inn av Bjerknez » 11 nov 2018, 19:32

Jeg hadde 675 ja.

Jeg ser du skriver Street Triple S i tiitelen. Mener du RS?

Den nye 765 utgaven har jeg ikke testet nei, men MT09 har vertfall på papiret større motor. Men det forandrer ikke det faktum at jeg ville valgt Triumph any day forran MT09.
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1089
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
MC: MT09 Tracer, BMW F800GS, Honda NX650
Sted: solør

Re: MT09/Duke 790/Street Triple S

Legg inn av biker7 » 11 nov 2018, 19:51

Bjerknez skrev:
11 nov 2018, 15:08
MT09 er vel så vidt jeg vet en 900ccm og har dermed også større motor?
MT09 er faktisk ikke 900ccm, den er bare 847ccm :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-09 BMW F800GS (2019-...) (Nåværende)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Krsitoffer
Innlegg: 16
Registrert: 11 aug 2018, 16:13
MC: KTM Duke 790 2018'

Re: MT09/Duke 790/Street Triple S

Legg inn av Krsitoffer » 11 nov 2018, 20:03

Bjerknez skrev:
11 nov 2018, 19:32
Jeg hadde 675 ja.

Jeg ser du skriver Street Triple S i tiitelen. Mener du RS?

Den nye 765 utgaven har jeg ikke testet nei, men MT09 har vertfall på papiret større motor. Men det forandrer ikke det faktum at jeg ville valgt Triumph any day forran MT09.
RS blir rett ovenfor hva jeg er villig og ta opp av lån, men ja Både MT09 og 765 Triple S er oppgitt med 3.3 0-100 mens mt09 er litt kjappere 0-200 og triumphen har litt høyere toppfart, andre plasser er RS oppgitt som 3.08 og S som 3.5 osv.

Skal prøve å komme meg innom noen forhandlere etter jobb iløpet av uka her så får jeg be pent om og få prøvekjøre å vurdere potensielle tilbud opp mot hverandre.

Er KTM jeg har lyst på foreløpig men kan hende jeg forelsker meg i Triumphen/Yamahaen ved prøvekjøring eller finner ut at ser meg nødt til å vente på 790 Duke R'en eller at Street triple RS eller MT09 SP er det eneste reelle alternativet. :-k

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 615
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
MC: -

Re: MT09/Duke 790/Street Triple S

Legg inn av Juicebox » 11 nov 2018, 20:13

Jeg hadde sett nærmere på en ducati hypermotard, selv om den kanskje er for motard for deg. Har hatt Mt09, veldig fin motor, men med ducatien får du mer kvalitetsfølelse. Begge er bøllete. Triple vs twin, jeg personlig liker twin mer og ihvertfall lyden. Jeg kan ikke fordra lyden på de fleste triumphene. "Plystre-lyden" fra motoren. Huff.
Ducatien har en mer oppreist sittestilling enn Mt09 og langt bedre dempere. Hvor høy er du? Den ser kanskje litt liten ut når en stor person kjører den:p

Har testet ktm 790 også. Herlig sykkel, men liten i størrelse. Er den ikke mer motard enn Mt09 i utseende da?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14123
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MT09/Duke 790/Street Triple S

Legg inn av Bjerknez » 11 nov 2018, 20:15

Ikke heng deg så mye opp i disse 0-100 tallene. Du klarer uansett sjelden å akselerere like fort så sant du ikke er meget erfaren og kjent med sykkelen.

Jeg ville nok ikke gått for S modellen. Ikke fordi den er dårlig, for det er dne ikke, men det blir vanskelig å selge den igjen tror jeg. Skal du ha mest mulig motor for pengene så gå for MT09 er min mening.

Street Triple er en bedre sykkel synes jeg, men MT09 leverer den også.

KTM har jeg ikke noe kjennekskap til, annet enn at jeg har kjørt Superduke 1290R, men det er jo en helt annen liga.
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14123
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MT09/Duke 790/Street Triple S

Legg inn av Bjerknez » 11 nov 2018, 20:16

Juicebox skrev:
11 nov 2018, 20:13
Jeg hadde sett nærmere på en ducati hypermotard, selv om den kanskje er for motard for deg. Har hatt Mt09, veldig fin motor, men med ducatien får du mer kvalitetsfølelse...
Men det blir nok med "følelsen" vil jeg tro :lol
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2091
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
MC: Triumph Tiger Explorer XCA 2016
Sted: Odda/Rosendal

Re: MT09/Duke 790/Street Triple S

Legg inn av Olav K » 11 nov 2018, 20:40

Sommeren 2014 prøvde jeg Kawa Z800, Duke 690 og Street Triple 675.
Det var ingen tvil, Street Triplen vant klart. Lett og snerten med et flott skyv, fantastisk handling og masse eierglede (skulle det vise seg, etterhvert)
Prøvde 765 RS ifjor, og den var bedre på samtlige punkter, går bedre, spesielt på litt lavere turtall.
De to andre har jeg lite og ingen erfaring med.

Men Street Triple vil garantert gi deg breie glis :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Krsitoffer
Innlegg: 16
Registrert: 11 aug 2018, 16:13
MC: KTM Duke 790 2018'

Re: MT09/Duke 790/Street Triple S

Legg inn av Krsitoffer » 11 nov 2018, 21:22

Juicebox skrev:
11 nov 2018, 20:13
Jeg hadde sett nærmere på en ducati hypermotard, selv om den kanskje er for motard for deg. Har hatt Mt09, veldig fin motor, men med ducatien får du mer kvalitetsfølelse. Begge er bøllete. Triple vs twin, jeg personlig liker twin mer og ihvertfall lyden. Jeg kan ikke fordra lyden på de fleste triumphene. "Plystre-lyden" fra motoren. Huff.
Ducatien har en mer oppreist sittestilling enn Mt09 og langt bedre dempere. Hvor høy er du? Den ser kanskje litt liten ut når en stor person kjører den:p

Har testet ktm 790 også. Herlig sykkel, men liten i størrelse. Er den ikke mer motard enn Mt09 i utseende da?
Hypermotard er desverre noe over det foreløpige budsjettet mitt, av ducatier er det hovedsakelig monster 797(+) som er innafor (om jeg ikke finner en overliggende 821) men da føler jeg man får mer for pengene hos ktm.

Geometrien og sittestilling på 790 er sånn jeg oppfatter det en slags mellomting mellom motard-mt09 og Striple'n som egentlig bare er en sportssykkel uten kåpe og med styre.



Men dere har overtalt meg, må nok prøve alle tre. :roll :mc1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14123
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MT09/Duke 790/Street Triple S

Legg inn av Bjerknez » 12 nov 2018, 07:29

biker7 skrev:
11 nov 2018, 19:51
Bjerknez skrev:
11 nov 2018, 15:08
MT09 er vel så vidt jeg vet en 900ccm og har dermed også større motor?
MT09 er faktisk ikke 900ccm, den er bare 847ccm :)
Ja, det ante meg, men 847ccm er faktisk nesten 100 kubikk mer enn det nyeste Street Triple leverer. Nå hadde ikke jeg brydd meg om dette i dette tilfellet her, men jeg mener å huske at det vertfall var vesentlig mer punch i gamle MT09 kontra Street Triple R som jeg hadde. Men det betyr ikke at MT09 er en bedre sykkel. Men mer motor for pengene ja.

Street Triple stiller i mitt hode i en helt annen liga på andre ting i forhold til MT09'en jeg kjørte. Nyeste MT09 er sikkert mye bedre enn den gamle, men det er sikkert Street Triple RS også?
Min blogg: www.bjerknez.no

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester