Akrapovic - tolking av effektøkning

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Nicolay
Innlegg: 37
Registrert: 31 aug 2018, 08:20
MC: Kawasaki

Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av Nicolay » 18 des 2018, 09:33

Hei!
Lurte bare på effekttallene for både slip on og helanlegg.

Bare som et eksempel:

https://www.akrapovic.com/en/moto/produ ... yearId=890

Går man inn på slip on potte viser det effektøkning på +2,8 kw og hvis man går inn på "optional header" viser det effektøkning på 9,9kw.

Vil det da si at med "optional header" + slip on potte så får man +9.9 kw? Altså helanlegg?

Takker for svar.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1523
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
MC: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av ejs » 18 des 2018, 19:38

:-# :x
Stemmer. Mister skiltene om du blir stoppet. :sorry
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4580
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av ZZR-Erling » 18 des 2018, 21:41

Sim med alle anlegg, kan det godt være at man får mer... På topp.... Mens man MISTER effekt der man har mest bruk for den, så sjekk kurvene!
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
X-GSX750 X-VF1000F X-FJ1100 X-CB1100F X-VF500F2 X-YZF1000R X-ZX6R X-FZS1000
X-ZZR1200 X-SV1000S X-ZZR1400 07 X-K1200S 05 X-ZZR1400 08 X-K1200S 08
X-GSX1400 X-Tiger 800 X-K1300S 13 X-R1150R
X FJR 06

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Online
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1555
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av FredrikE24 » 18 des 2018, 21:49

ejs skrev:
18 des 2018, 19:38
:-# :x
Stemmer. Mister skiltene om du blir stoppet. :sorry
Om du kjører uten eksosanlegg overhodet og kjører helt vilt og plager omverdenen, så kan det skje.

Normalt får man en mangellapp.
Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 5653
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av Jompa » 18 des 2018, 22:02

Hvor stor er sjansen for å bli stoppa i kontroll?
Iflg en undersøkelse utført av FEMA har 89% av de spurte i Tyskland og Nederland aldri blitt stoppet i støykontroll.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1523
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
MC: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av ejs » 18 des 2018, 22:13

Her på Sørlandet har SVV jaktet på bråkete motorsykler i hele sommer.
Har hatt spioner rundt forbi der motorsykler er. Og kallt MC inn til kontroll. Noen er stoppet i utekontroller. Dette er for det meste Harley-Davidson. :lol :lol
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 500
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
MC: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av Geiroe » 19 des 2018, 07:18

Som ZZ-Erling skriver så sjekk momentkurven. Tror ikke du vil merke store forskjellen med helanlegg vs slip on, og med slip on får du jo lyden. Du må uansett inn på et tuning verksted for å få ut den effektøkningen. Hvis du da setter på slip on, får tunet den opp, tror jeg du vil merke en bedre forskjell, enn å bare sette på helanlegg.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

mekkern
Innlegg: 5155
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av mekkern » 19 des 2018, 08:11

ejs skrev:
18 des 2018, 22:13
Her på Sørlandet har SVV jaktet på bråkete motorsykler i hele sommer.
Har hatt spioner rundt forbi der motorsykler er. Og kallt MC inn til kontroll. Noen er stoppet i utekontroller. Dette er for det meste Harley-Davidson. :lol :lol
Når en hører hvor latterlig en del av HD bråker er det jo forståelig at de tar et røsk..
det låter jo ikke pent med 30cm lang rørbit heller..

Kjører med uoriginale anlegg selv også-men dette er ikke grunnet ønske om mest mulig støy.
vil heller kalle det litt endring av lydbilde slik at lyden blir litt dypere men ikke nødvendigvis kraftigere.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Nicolay
Innlegg: 37
Registrert: 31 aug 2018, 08:20
MC: Kawasaki

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av Nicolay » 19 des 2018, 08:22

Takk for mange gode innspill. Tar det med meg videre. Blir vel å satse på en slipon som er godkjent for gatebruk. Ser at for eks. akrapovic leverer slip-on potter til bestemste modeller hvor de er merket med sykkelens modell på potta, etc Z900. Vet at disse er godkjente, men må man "tune" sykkelen etter å ha montert på modellspesifikk potte? En ønsker i alle fall ikke å miste effekt, men helst få golyden ut av sykkelen.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1523
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
MC: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av ejs » 19 des 2018, 09:32

Screenshot_2018-12-19-09-29-14-545.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
NeXtGeN
Innlegg: 59
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
MC: Yamaha XJ6

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av NeXtGeN » 19 des 2018, 13:16

Hvor kjøper man disse anleggene i Norge? Noen bra/billige forhandlere å anbefale?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 533
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
MC: -

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av Juicebox » 19 des 2018, 21:15

Er ikke et must å tune den om det bare er snakk om slip on. Skal du også bytte luftfilter(anbefales) så kan du begynne å tenke på tuning.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester