Akrapovic - tolking av effektøkning

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Nicolay
Innlegg: 51
Registrert: 31 aug 2018, 08:20
Motorsykkelen din: Kawasaki

Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av Nicolay »

Hei!
Lurte bare på effekttallene for både slip on og helanlegg.

Bare som et eksempel:

https://www.akrapovic.com/en/moto/produ ... yearId=890

Går man inn på slip on potte viser det effektøkning på +2,8 kw og hvis man går inn på "optional header" viser det effektøkning på 9,9kw.

Vil det da si at med "optional header" + slip on potte så får man +9.9 kw? Altså helanlegg?

Takker for svar.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av ejs »

:-# :x
Stemmer. Mister skiltene om du blir stoppet. :sorry
If it ain't broke, I'll break it.

ZZR-Erling

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av ZZR-Erling »

Sim med alle anlegg, kan det godt være at man får mer... På topp.... Mens man MISTER effekt der man har mest bruk for den, så sjekk kurvene!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av FredrikE24 »

ejs skrev: 18 des 2018, 19:38 :-# :x
Stemmer. Mister skiltene om du blir stoppet. :sorry
Om du kjører uten eksosanlegg overhodet og kjører helt vilt og plager omverdenen, så kan det skje.

Normalt får man en mangellapp.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av Jompa »

Hvor stor er sjansen for å bli stoppa i kontroll?
Iflg en undersøkelse utført av FEMA har 89% av de spurte i Tyskland og Nederland aldri blitt stoppet i støykontroll.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av ejs »

Her på Sørlandet har SVV jaktet på bråkete motorsykler i hele sommer.
Har hatt spioner rundt forbi der motorsykler er. Og kallt MC inn til kontroll. Noen er stoppet i utekontroller. Dette er for det meste Harley-Davidson. :lol :lol
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av Geiroe »

Som ZZ-Erling skriver så sjekk momentkurven. Tror ikke du vil merke store forskjellen med helanlegg vs slip on, og med slip on får du jo lyden. Du må uansett inn på et tuning verksted for å få ut den effektøkningen. Hvis du da setter på slip on, får tunet den opp, tror jeg du vil merke en bedre forskjell, enn å bare sette på helanlegg.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av mekkern »

ejs skrev: 18 des 2018, 22:13 Her på Sørlandet har SVV jaktet på bråkete motorsykler i hele sommer.
Har hatt spioner rundt forbi der motorsykler er. Og kallt MC inn til kontroll. Noen er stoppet i utekontroller. Dette er for det meste Harley-Davidson. :lol :lol
Når en hører hvor latterlig en del av HD bråker er det jo forståelig at de tar et røsk..
det låter jo ikke pent med 30cm lang rørbit heller..

Kjører med uoriginale anlegg selv også-men dette er ikke grunnet ønske om mest mulig støy.
vil heller kalle det litt endring av lydbilde slik at lyden blir litt dypere men ikke nødvendigvis kraftigere.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Nicolay
Innlegg: 51
Registrert: 31 aug 2018, 08:20
Motorsykkelen din: Kawasaki

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av Nicolay »

Takk for mange gode innspill. Tar det med meg videre. Blir vel å satse på en slipon som er godkjent for gatebruk. Ser at for eks. akrapovic leverer slip-on potter til bestemste modeller hvor de er merket med sykkelens modell på potta, etc Z900. Vet at disse er godkjente, men må man "tune" sykkelen etter å ha montert på modellspesifikk potte? En ønsker i alle fall ikke å miste effekt, men helst få golyden ut av sykkelen.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av ejs »

Screenshot_2018-12-19-09-29-14-545.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av NeXtGeN »

Hvor kjøper man disse anleggene i Norge? Noen bra/billige forhandlere å anbefale?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Akrapovic - tolking av effektøkning

Legg inn av Juicebox »

Er ikke et must å tune den om det bare er snakk om slip on. Skal du også bytte luftfilter(anbefales) så kan du begynne å tenke på tuning.

Svar