MT-09 Tracer - alternativer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MT-09 Tracer - alternativer?

Legg inn av Juicebox »

Dansekris skrev: 15 jan 2019, 10:58
Juicebox skrev: 15 jan 2019, 08:39 Hva med ktm 790 adventure? Ny iår så man finner ikke brukt. Bitte litt over budsjett, men man får ganske mye sykkel for pengene sammenlignet med tracer, versys osv. Mener jeg da. Eller en ducati hyperstrada. Vesker inkludert.
Blir ikke den for høy og adventure-orientert mon tro?
Høy er den ikke. For adventure-orientert? Er det ikke en pluss? Er ikke tracer det også?

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: MT-09 Tracer - alternativer?

Legg inn av biker7 »

Juicebox skrev: 15 jan 2019, 13:10
Høy er den ikke. For adventure-orientert? Er det ikke en pluss? Er ikke tracer det også?
Tracer er IKKE adventure-orientert (egnet til grus/offroad). Evt. bare litt utseende da.. Det er en ren asfalt-sykkel i forhold til dempere, dekk, bakkeklaring etc. Hvilken som helst sykkel med oppreist kjørestilling er minst like god på grus/offroad.

MEN meget artig asfaltsykkel er det ! :thumleft
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: MT-09 Tracer - alternativer?

Legg inn av Dansekris »

Juicebox skrev: 15 jan 2019, 13:10
Dansekris skrev: 15 jan 2019, 10:58
Juicebox skrev: 15 jan 2019, 08:39 Hva med ktm 790 adventure? Ny iår så man finner ikke brukt. Bitte litt over budsjett, men man får ganske mye sykkel for pengene sammenlignet med tracer, versys osv. Mener jeg da. Eller en ducati hyperstrada. Vesker inkludert.
Blir ikke den for høy og adventure-orientert mon tro?
Høy er den ikke. For adventure-orientert? Er det ikke en pluss? Er ikke tracer det også?
Slik jeg tolka TS så var det ikke det segmentet han ønska seg inn i. Dessuten er den jo for dyr...

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: MT-09 Tracer - alternativer?

Legg inn av Juicebox »

Dansekris skrev: 15 jan 2019, 20:08
Juicebox skrev: 15 jan 2019, 13:10
Dansekris skrev: 15 jan 2019, 10:58
Juicebox skrev: 15 jan 2019, 08:39 Hva med ktm 790 adventure? Ny iår så man finner ikke brukt. Bitte litt over budsjett, men man får ganske mye sykkel for pengene sammenlignet med tracer, versys osv. Mener jeg da. Eller en ducati hyperstrada. Vesker inkludert.
Blir ikke den for høy og adventure-orientert mon tro?
Høy er den ikke. For adventure-orientert? Er det ikke en pluss? Er ikke tracer det også?
Slik jeg tolka TS så var det ikke det segmentet han ønska seg inn i. Dessuten er den jo for dyr...
:scratch :-k

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MT-09 Tracer - alternativer?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er personlig veldig glad i harde kofferter på motorsykkelen. De er vanntette og enkle å pakke i. Å stroppe fast ting bakpå går til nød, men ikke stort mer enn det. Pakker fint klær for en uke, tannbørsten, ull, et par gode sko, en jakke og laptop i koffertene. evt. sovepose går i toppkofferten. Drar man med seg teltet går den på salen bak, eller oppå sidekoffertene. Da jeg var på tur i 2017 hadde jeg ene og alene BMW-topbag på bagasjen kun for polfrakt og pils :crazy:
Turklar sykkel:
Bilde 14.06.2018, 22 07 51.jpg
Jeg synes Traceren er finfin! Til å kjøre på tur med, også kan man bare hive av koffertene om man ikke føler at man trenger dem.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: MT-09 Tracer - alternativer?

Legg inn av tormodg »

Veldig bra forslag dette her! Nå har jeg fått endel mer å kikke etter. Det er jo en stund til jeg kan prøvekjøre ting, men da har jeg i hvertfall tid til å gjøre bra research.

Forstår veldig godt argumentet om at alle sykler kan utrustes til tur. Jeg er nok kanskje hakket mer opptatt av "praktisk komfort" og liker at jeg får plass til ting på en enkel og grei måte uten for mye rallemikk. Samtidig er jeg ikke redd for å bruke nett eller stropper her og der.

Gruskjøring er ikke noe viktig tema for meg, trives best på asfalt. Har kjørt MT-07 på grusveier og det har gått greit så lenge man avpasser etter forholdene, men det vil bare være unntaksvis på korte distanser for min del.

Jeg så at nye MT-09 Tracer kan selges med harde sidevesker som standard. Men Yamaha ser ut til å anbefale at den modellen kjøres uten toppboks samtidig som sidevesker. Det forvirrer meg litt...vil det likevel være mulig å få "full" utrustning på disse modellene?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MT-09 Tracer - alternativer?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror rett og slett ut fra hva di skriver at en Tracer 900 er den riktige sykkelen. Det med at Yamaha ikke anbefaler bruk av toppboks ved siden av sidevesker vet jeg ikke noe om, men det kan sikkert kjellv svare deg på.

Men skal jeg tippe hvorfor dem mener dette så kan det kanskje ha med luftmotstand/turbulens å gjøre og dertil noe økt forbruk etc. At det er farlig eller på noen måte skulle sette deg i fare tror jeg ikke.

Men kjellv vet nok dette best :)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: MT-09 Tracer - alternativer?

Legg inn av Dansekris »

Toppboks kan gjøre sykkelen litt ustabil om den er tungt lasta. Jeg kjører alltid med toppboks, men da jeg var nede i Europa i sommer ble sykkelen ganskje kjip å kjøre med tre smekkfulle alukasser og en svær pakksekk på passasjersteet.
Mistenker at sykkelen hadde oppført seg annerledes om jeg droppa toppboksen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MT-09 Tracer - alternativer?

Legg inn av FredrikE24 »

Har ikke F800GS mulighet for å justere preload på fjæra?
Jeg kjørte med fulle kofferter og passasjer ifjor, det var bedritent inntil man fikk stramma opp fjæra litt.
BMW med ESA har ikke dette problemet i det heletatt. Det har jeg selv prøvd, da justerer det seg sjøl.
Det kan imidlertid ikke kompensere for høyere tyngdepunkt når man hiver seg over fra side til side på svinga.

Eneste jeg kan merke er at man lettere kjenner sidevinden rive litt i sykkelen til tider. Forøvrig helt stabilt til langt over lovlig motorveifart om man ikke har sidevinden.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MT-09 Tracer - alternativer?

Legg inn av AJ »

Den eneste sykkelen jeg har merket til dels temmelig mye endring endring (ustabilitet og turbulens) med toppboks var Triumph Tiger 1050'en jeg hadde. Mest sannsynlige årsaken var bananformen på salen, som gjorde at passasjer og toppboks var høyt plassert med den følge at turbulensen ble ganske kraftig under bestemte forhold som følge av dette.
Det hjalp tilsynelatende ikke at originaltoppboksen var festet på en løstsittende festebrakett med sideveis bevegelse, som Triumph var blant de første å komme med. Nettopp for å hindre ustabilitet og turbulens med toppboks under kjøring.

På oppgraderingen av modellen i 2013/14 ble det bedring på dette med ny utforming av salen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: MT-09 Tracer - alternativer?

Legg inn av Audi Mannen »

tormodg skrev: 16 jan 2019, 13:46 Veldig bra forslag dette her! Nå har jeg fått endel mer å kikke etter. Det er jo en stund til jeg kan prøvekjøre ting, men da har jeg i hvertfall tid til å gjøre bra research.

Forstår veldig godt argumentet om at alle sykler kan utrustes til tur. Jeg er nok kanskje hakket mer opptatt av "praktisk komfort" og liker at jeg får plass til ting på en enkel og grei måte uten for mye rallemikk. Samtidig er jeg ikke redd for å bruke nett eller stropper her og der.

Gruskjøring er ikke noe viktig tema for meg, trives best på asfalt. Har kjørt MT-07 på grusveier og det har gått greit så lenge man avpasser etter forholdene, men det vil bare være unntaksvis på korte distanser for min del.

Jeg så at nye MT-09 Tracer kan selges med harde sidevesker som standard. Men Yamaha ser ut til å anbefale at den modellen kjøres uten toppboks samtidig som sidevesker. Det forvirrer meg litt...vil det likevel være mulig å få "full" utrustning på disse modellene?
Kjøpte selv Tracer 900GT som første sykkel og er veldig godt fornøyd med det valget. Bagasje er ikke noe problem, men det krever litt modifisering for å få på SW Motech slik jeg vill ha for å få lasting av koffert fra topp og ikke med sideåpning slik orginal vesker har. Sykkelen passer meg bra og jeg kunne helt sikkert trives like godt på en Honda, Triumph eller hva det nå måtte være, men for meg så ble det veldig avgjørende av flere faktorer.
Hvilken motor den hadde, hvilket utstyr den har standard og til hvilken pris. Utseende er det heller ikke noe å klage på så jeg føler jeg traff innertier. Ikke minst at jeg har en Yamaha forhandler i nærheten som man kan trives med..... :twothumbs:

Her er min, bortsett fra at den har nå i tillegg LED blink plus.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MT-09 Tracer - alternativer?

Legg inn av kjellv »

tormodg skrev: 16 jan 2019, 13:46 Jeg så at nye MT-09 Tracer kan selges med harde sidevesker som standard. Men Yamaha ser ut til å anbefale at den modellen kjøres uten toppboks samtidig som sidevesker. Det forvirrer meg litt...vil det likevel være mulig å få "full" utrustning på disse modellene?
Dette kan du ta helt med ro. Det meste som publiseres fra Yamaha er forfattet i Nederland og direkte oversatt til Norsk. Som kjent er toppboks ikke mye brukt sørover i Europa i kombinasjon med sidebokser. Jeg tror nok det er her dette har oppstått.
Men Tracer 900 kan utstyres med Yamahas egen bagasjebærer og toppboks, og fungerer utmerket sammen med sidebokser. Hvor stabil sykkelen er med fullt bagasjeoppsett handler nok mest om hvordan det er lastet. Det er ikke anbefalt å ha tunge ting i toppboks, egentlig ikke noe over 5 kg. Det er risiko for at sykkelen blir topptung, og det er også fare for at toppboksen vil fungere som et "toppseil" og gjøre sykkelen utsatt for vindkrefter sideveis. Mange opplever også at "wobling" lettere oppstår med toppboks. Om toppboksen er overlastet vil slike problemer forsterkes.
Men ikke spesielt for denne modellen, de aller fleste motorsykler vil påvirkes ganske likt av slike ting.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MT-09 Tracer - alternativer?

Legg inn av kjellv »

Audi Mannen skrev: 17 jan 2019, 11:20 .. jeg kunne helt sikkert trives like godt på en Honda, Triumph eller hva det nå måtte være..
Næhei.. Det tror jeg ikke noe på.. :lol

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: MT-09 Tracer - alternativer?

Legg inn av tormodg »

kjellv skrev: 17 jan 2019, 21:34 Men Tracer 900 kan utstyres med Yamahas egen bagasjebærer og toppboks, og fungerer utmerket sammen med sidebokser. Hvor stabil sykkelen er med fullt bagasjeoppsett handler nok mest om hvordan det er lastet. Det er ikke anbefalt å ha tunge ting i toppboks, egentlig ikke noe over 5 kg. Det er risiko for at sykkelen blir topptung, og det er også fare for at toppboksen vil fungere som et "toppseil" og gjøre sykkelen utsatt for vindkrefter sideveis. Mange opplever også at "wobling" lettere oppstår med toppboks. Om toppboksen er overlastet vil slike problemer forsterkes.
Tusen takk for den oppklaringen! :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MT-09 Tracer - alternativer?

Legg inn av kjellv »

tormodg skrev: 17 jan 2019, 22:06
kjellv skrev: 17 jan 2019, 21:34 Men Tracer 900 kan utstyres med Yamahas egen bagasjebærer og toppboks, og fungerer utmerket sammen med sidebokser. Hvor stabil sykkelen er med fullt bagasjeoppsett handler nok mest om hvordan det er lastet. Det er ikke anbefalt å ha tunge ting i toppboks, egentlig ikke noe over 5 kg. Det er risiko for at sykkelen blir topptung, og det er også fare for at toppboksen vil fungere som et "toppseil" og gjøre sykkelen utsatt for vindkrefter sideveis. Mange opplever også at "wobling" lettere oppstår med toppboks. Om toppboksen er overlastet vil slike problemer forsterkes.
Tusen takk for den oppklaringen! :)
https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/produ ... cessories/
Her finner du Yamahas egen utstyrsliste til Tracer 900.. I tillegg finnes et enormt utvalg fra andre utstyrsleverandører til den. En så populær modell vil alltid ha godt utvalg av tilleggsutstyr.

Svar