Suzuki SV 650

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
raster
Innlegg: 134
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Suzuki SV 650

Legg inn av raster »

Den" nye" sv 650 har fanget interessen til kona, og meg som nr 2 sykkel. Har noen erfaringer med den? Vi synes det ser ut som en "mye for penga" sykkel, rimelig pris, passe sterk, passe praktisk for oss, selv om den kunne vært mer turorientert. Har noen prøvd å senke den på bakfjæra med ny lenkearm? Et annet spørsmål vi lurer på siden en av sønnene gror seg til; kan en gjøre om en kl A til A2 og så tilbake igjen?
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Suzuki SV 650

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kjørt SV650 (den gamle) og til prisen er dette en veldig god sykkel. Jeg liker også den enkle og stilrene samt klassiske utseendet. Yamaha MT07 er også en sykkel i samme segment, men koster rundt 10.000 mer.

Murse
Innlegg: 62
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: Suzuki SV650A 2016

Re: Suzuki SV 650

Legg inn av Murse »

Kjører selv 2016 SV650, storfornøyd med denne til mitt bruk. Det spørs veldig hva du skal bruke sykkelen til om dette er en sykkel for deg eller ikke. Jeg bruker sykkelen hovedsaklig til pendling med blir mye kosekjøring og.

Enkel i bruk og sitter veldig godt på veien. Ovverraskende enkel å ha passasjer på(Dog ikke så enkelt for passasjer og sitte komfortabelt når kjøreturene blir over en times tid, ikke veldig god plass bakpå. Men det gjelder vel de fleste sykler i dette segmentet?)

Kan ærlig si at jeg er overrasket over hvor god sykkelen er til den prisen. Hadde jeg skulle valgt om igjen, hadde jeg antakelig gått for samme sykkel. kjørte en CBr650 på kjøreskole og trodde dette var sykkelen jeg ville ha, helt til jeg prøvde andre ting.

Hadde jeg hatt mer penger å rutte med hadde jeg ikke gått for en SV650 men heller kanskje V-Strom eller BMW F800GS muligens.

Uansett; Morsom sykkel og kjøre som drar godt til å være en 650!

Du kan redusere til A2 og tilbake til A, men det må godkjennes på verksted eventuelt gjøres på verksted og vises hos BT etterpå.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Suzuki SV 650

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser den også har kommet med modellbetegnelsen SV650X. Må si jeg syntes denne var ganske tøff til den prisen. :) Den er litt dyrere, men 104.000 for en flungende ny SV650X synes jeg ikke er veldig mye.

Man kan dra på langtur med alskens type sykler. Med dyrere sykler er det stort sett motor/dempere og luksus som varmeholker, quickshift, Corner ABS, kvalitet på bremser etc. som gir den økte prisen. Generell kvalitet på de viktige tingene er nok ganske den samme vil jeg tro. En billig sykkel vil generelt sett ikke havarere noe fortere enn en dyrere sykkel. (slik jeg ser det)

Hvis man er tilfreds med en litt mer "sedat" motor og ikke føler noe behov for å styrke egoet samt holder seg for god til å prøvekjøre dyrere sykler så er jeg helt overbevist om at man kan kjøre jorden rundt på en SV650 og storkose seg. Det ER en litt tøff sykkel (synes jeg) og man får mye for pengene. Jeg tror jeg ville kjøpt denne fremfor en MT07 hvis jeg måtte velge mellom disse to.

Det jeg derimot erfarte og som jeg tror er ganske vanlig med mindre motorsterke motorsykler er at man må planlegge forbikjøring i høyre hastigheter litt mer enn man må på mer motorsterke sykler.

Ligger du på E6 i 120km/t (eller der omkring) og skal "flekke" på litt, så har du ikke mye motorkraft igjen til at det blir spesielt gøy. Den kan muligens også bli noe masete i høyere hastigheter over tid grunnet høyere turtall etc.

På Norske svingete landeveier, jobbpendlig og kjøring i bytrafikk tror jeg denne er helt super. Liten og lett, rimelig og godt med bunndrag. :)

raster
Innlegg: 134
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Re: Suzuki SV 650

Legg inn av raster »

Takk for innspill, jo det frister mer og mer dette. Det blir en utfordring å pakke til langtur men igjen, telt og Ducati Monster til Russiske karelen og Kvitsjøen gikk helt fint, det var verst for håndleddene med grusveier etter militærstandard. Regner med at motoren på en sv650 er litt sedat, men youtube viser at den gjør 210, og det er fort nok i vår familie:)
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Suzuki SV 650

Legg inn av Bjerknez »

raster skrev: 18 mar 2019, 15:53 Takk for innspill, jo det frister mer og mer dette. Det blir en utfordring å pakke til langtur men igjen, telt og Ducati Monster til Russiske karelen og Kvitsjøen gikk helt fint, det var verst for håndleddene med grusveier etter militærstandard. Regner med at motoren på en sv650 er litt sedat, men youtube viser at den gjør 210, og det er fort nok i vår familie:)
Toppfarten er nok ikke så viktig. Det er mer aksellerasjonen jeg tenker på. Den går godt og har godt med drag opp til lovlige hastigheter og litt over, men den mister fort pusten når hastigheten blir for stor.

Men det bør jo ikke bety noe som helst for de fleste. Problemet MITT er at jeg prøvekjørte dyrere sykler... å slik går no dagen. :knegg

Men jeg er overbevist om at SV650 er en meget flott sykkel til prisen! :)

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Suzuki SV 650

Legg inn av Atrox »

Har hatt 2003 Mod SV650s (facelift-modellen). Jeg var utrolig godt fornøyd - eneste sykkelen jeg har hatt en skikkelig langtur med (Italia + masse fjellpass på veien ned og opp). Min var registrert som A2 da jeg kjøpte den, men ble registrert opp uten problem (mener du må bytte ECU/hjerne for å strupe disse).
Var så fornøyd med motor på SV`en at når jeg nå tok opp mc-karrieren så ble det samme motor men i annen ramme - DL650 (VStrom).

Murse
Innlegg: 62
Registrert: 10 jun 2018, 14:56
Motorsykkelen din: Suzuki SV650A 2016

Re: Suzuki SV 650

Legg inn av Murse »

Atrox skrev: 19 mar 2019, 12:57 Har hatt 2003 Mod SV650s (facelift-modellen). Jeg var utrolig godt fornøyd - eneste sykkelen jeg har hatt en skikkelig langtur med (Italia + masse fjellpass på veien ned og opp). Min var registrert som A2 da jeg kjøpte den, men ble registrert opp uten problem (mener du må bytte ECU/hjerne for å strupe disse).
Var så fornøyd med motor på SV`en at når jeg nå tok opp mc-karrieren så ble det samme motor men i annen ramme - DL650 (VStrom).
Jeg har tenkt på DL650 V-Strom selv, når jeg skal bytte sykkel neste gang. Hvordan er denne sammenlignet med SV'en?
Er det tess nok å dra med litt bagasje og passasjer på langtur?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Suzuki SV 650

Legg inn av Bjerknez »

Det kommer vel litt ann på hvilke preferanser man har. Alle motorsykler uansett motorstørrelse kan man lesse opp med bagasje og kjlre jorden rundt. Hvor myr krefter man føler man må ha for at det skal bli gøy, kommer helt ann på hvor viktig dette er for hver enkelt.

En DL 650 har jeg ikke kjørt, men har kjørt SV650. Sammemotoren men med mer vekt betyr nok at den er håret slappere. SV650 har ikke akkurat overflod av krefter fra før, men er akkurat morsom nok til å ha det litt gøy på norske landeveier. Synes jeg.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Suzuki SV 650

Legg inn av Atrox »

Murse skrev:Jeg har tenkt på DL650 V-Strom selv, når jeg skal bytte sykkel neste gang. Hvordan er denne sammenlignet med SV'en?
Er det tess nok å dra med litt bagasje og passasjer på langtur?
Litt slappere enn SV`en, har aldri prøvd DL`en med passasjer så det kan jeg ikke uttale meg om.

Svar