Dagsturer utenfor allfarvei i Hallingdal

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Aksel
Innlegg: 8
Registrert: 01 jan 2019, 19:29
Motorsykkelen din: ktm 1190 adventure r 2013

Dagsturer utenfor allfarvei i Hallingdal

Legg inn av Aksel »

Dette er min første post på forumet.
Jeg har kjørt sykkel i snart 15 år, men blir så snart våren kommer fersking på adventuresykkel. Siste sykkel var en HD softail deuce, så overgangen til KTM 1190 adventure r blir nok både stor og forhåpentligvis veldig morsom :D
Tenkte jeg skulle benytte sommerferie med familien på hytta på Nesbyen til å venne meg til kjøring på løsere underlag enn asfalt og lurer derfor på om det er noen som har tips til både kortere og lengre turer på grusveier rundt Nesbyen/Hallingdal.

Bor i Sandvika, så er også veldig interessert om noen har tips om turer i nærheten her også.

Så forresten en artikkel på Bike.no nå nylig om en hedmarking som hadde startet guidede adventureturer som så veldig interessant ut. Tenkte kanskje jeg skulle melde meg på 2-dagers kurset i gruskjøring i første omgang. Noen som har erfaringer med disse kursene eller andre tilsvarende?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Dagsturer utenfor allfarvei i Hallingdal

Legg inn av Jompa »

Hei og velkommen til Mcsiden.
Jeg har null erfaring med gruskjøring og er ukjent på Østlandet.
Men det er flere somm har god kjennskap til begge deler her på forumet.

Han hedmarkingen finner du på FB, søk på "Grustur i øst."
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Dagsturer utenfor allfarvei i Hallingdal

Legg inn av kvase »

Fra en bekjent side på tryneboka Grustur i øst
https://www.facebook.com/pg/grusturiost ... e_internal
+http://palmatur.no/GALLERI/
Jeg bor i hjertet av "grus-Norge" og har kunnet nyte grusens gleder i noen år nå. Dette må deles med flere. Jeg drar nå i gang med guidede turer på Finnskogen, Norsk og Svensk side. Så får interessen vise om dette er noe å fortsette med.
Det vil være småskalatreff, 8-10 deltakere. Overnatting i store telt her på gården, bespisning og sosialt samvær rundt pizzaovnen i gammelstua fra 1850.

Turer lørdag og søndag på grusveier av varierende vanskelighetsgrad i Norge og Sverige.
Turene er ikke et løp, turen skal gi en god opplevelse, økt beherskelse av sykkelen på løst underlag og kanskje flytte noen grenser
Bilde
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

raster
Innlegg: 134
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Re: Dagsturer utenfor allfarvei i Hallingdal

Legg inn av raster »

Kunne vært noe å slenge seg med på. Når blir første turen?
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Dagsturer utenfor allfarvei i Hallingdal

Legg inn av Olav K »

Kan varmt anbefale Pål som holder på med Grustur i Øst.
En kjernekar som også er opptatt av å dele kunnskap og erfaringer, fra mange års gruskjøring både på Finnskogen og områdene rundt.
Skal man begynne med gruskjøring, er det veldig nyttig å kjøre med andre som er mer erfarne/flinkere, lærekurven blir mye brattere da.

Og han Pål (kalles også Palma) arrangerer også et større treff innpå skauen i slutten av august, der har jeg vært tre ganger med fantastiske folk, herlig kjøring og veldig sosialt. Definitivt et av årets høydepunkt på MCfronten.

Det finnes også veldig gode gruskurs hos Touratech i Lidkjøping. Litt dyrere, men veldig grundig og veldig gøy.

Rundt Hallingdal er det mengder av muligheter for gruskjøring, men til å begynne med ville jeg kjørt litt av de trafikkerte grusveiene.
Skal man utfordre seg selv vil jeg varmt anbefale å kjøre sammen med noen.

Fra Nesbyen er det masse å velge i, vegen gjennom Vassfaret til Ådalen, eller nærmere Gol og vegen fra Herad til Bagn i Valdres, bare for å nevne to.
Lengre unna har du vegen mellom Hemsedal og Ål (Grus fra skisenteret i Hemsedal til Leveld oppenfor Ål)
Her (fra Leveld) er det mulig å kjøre vestover mot Hol på grus.

Ellers har jo det meste av Golsfjellet vest for Rv51 grusdekke, og Panoramavegen er en veldig fin runde.

Det er mulig å kjøre fra Geilo til Gol på vestsida av elva, og vippe seg over fjellet til Nesbyen på grusdekke.
Jeg vil ikke akkurat anbefale å starte gruskjørekarrieren på dette vegstykke, da det kan være ganske krevende.

Noen av rutevalgene er såpass krevende at jeg ikke kjører dem aleine, men det finnes som regel lettere alternativ.
Oppe på fjellet mot Nesbyen var det det en bom, sist jeg var der. Litt kreativitet måtte til for å komme forbi.

Så må jeg bare avslutte med å si at gode gruskjøreopplevelser starter med skikkelige dekk. Selv kjører jeg TCK 80 og Karoo 3.
De slites litt fortere, men grepet på grus er i en annen divisjon enn mer asfaltorienterte adventuredekk, samtidig som man kan slipe fothvilere i svingene på asfalten, om man skulle ha slike behov :knegg

På høsten arrangeres et treff oppi Hallingdal som heter Fjellkjør, jeg har ikke fått dette med meg pga offshorejobb, men det ser ut som det skal gå i år. :twothumbs:
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Aksel
Innlegg: 8
Registrert: 01 jan 2019, 19:29
Motorsykkelen din: ktm 1190 adventure r 2013

Re: Dagsturer utenfor allfarvei i Hallingdal

Legg inn av Aksel »

Takk for svar og til Olav K for fyldig informasjon! Gleder meg til å planlegge noen utflukter :)
Tror jeg prøver meg litt forsiktig på ikke alt for løst underlag til å begynne med og få litt feelingen av sykkelen før jeg melder meg på kurs, men har tenkt som du skriver at det nok er lurt å hente litt erfaring fra andre ja.
Sykkelen er pendlerverktøyet så lenge det ikke er frost på bakken, så hadde i utgangspunktet tenkt å legge på noen kombi-dekk til å begynne med som f.eks Heidenau K(?)60. Tidligere eier har satt på rene asfaltdekk så disse må hvertfall byttes før jeg går i gang.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagsturer utenfor allfarvei i Hallingdal

Legg inn av AJ »

Aksel skrev: 25 feb 2019, 22:21 Bor i Sandvika, så er også veldig interessert om noen har tips om turer i nærheten her også.
Sandvika er jo ikke så voldsomt langt unna her jeg bor, Lunner på Hadeland. Og her har vi noen grusveier som det absolutt er verd å sjekke ut nærmere.
Bare å ta kontakt om du vil ha en guidet tur på noen av disse i løpet av sommeren :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Dagsturer utenfor allfarvei i Hallingdal

Legg inn av Olav K »

Aksel skrev: 26 feb 2019, 20:19 Takk for svar og til Olav K for fyldig informasjon! Gleder meg til å planlegge noen utflukter :)
Tror jeg prøver meg litt forsiktig på ikke alt for løst underlag til å begynne med og få litt feelingen av sykkelen før jeg melder meg på kurs, men har tenkt som du skriver at det nok er lurt å hente litt erfaring fra andre ja.
Sykkelen er pendlerverktøyet så lenge det ikke er frost på bakken, så hadde i utgangspunktet tenkt å legge på noen kombi-dekk til å begynne med som f.eks Heidenau K(?)60. Tidligere eier har satt på rene asfaltdekk så disse må hvertfall byttes før jeg går i gang.
Bare hyggelig, det er flere aktive gruskjørere oppi Hallingdal, så du kommer noek etterhvert i kontakt med noen.
Hvis ikke, stikk innom Rema 1000 på Gol, og spør etter Trond. Han kan ei rute og to, han også.
K60 er et dekk mange liker, jeg har dog ikke erfaring med dette selv.
Noen sier de er litt harde, men det betaler seg i andre enden mtp levetid :thumleft

Kansje vi sees, jeg håper å få kjørt litt oppi der ila sommeren. Hallingdal er liksom mitt nærmeste gruseldorado :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
kestrom1
Innlegg: 40
Registrert: 01 okt 2018, 08:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2015

Re: Dagsturer utenfor allfarvei i Hallingdal

Legg inn av kestrom1 »

Finnes en tråd her inne på forumet som viser oversikt over en del grusveier i Norge; Bomveger, grusveier, småveger som er verdt å kjøre i Norge. Denne er ikke bedre en det medlemmene bidrar til men det ser ut som den dekker en god del.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagsturer utenfor allfarvei i Hallingdal

Legg inn av AJ »

kestrom1 skrev: 27 feb 2019, 21:34 Finnes en tråd her inne på forumet som viser oversikt over en del grusveier i Norge; Bomveger, grusveier, småveger som er verdt å kjøre i Norge. Denne er ikke bedre en det medlemmene bidrar til men det ser ut som den dekker en god del.
Veldig bra!
Flott initiativ fra MLeikarnes i sin tid :thumleft !!
Håper han fortsatt følger med på hva som foregår her inne.

Her er linken til tråden:
viewtopic.php?p=229777#p229777
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Aksel
Innlegg: 8
Registrert: 01 jan 2019, 19:29
Motorsykkelen din: ktm 1190 adventure r 2013

Re: Dagsturer utenfor allfarvei i Hallingdal

Legg inn av Aksel »

AJ skrev: 26 feb 2019, 20:23
Aksel skrev: 25 feb 2019, 22:21 Bor i Sandvika, så er også veldig interessert om noen har tips om turer i nærheten her også.
Sandvika er jo ikke så voldsomt langt unna her jeg bor, Lunner på Hadeland. Og her har vi noen grusveier som det absolutt er verd å sjekke ut nærmere.
Bare å ta kontakt om du vil ha en guidet tur på noen av disse i løpet av sommeren :) .
Takker for tilbudet! Ikke se bort fra at jeg slår til på det etterhvert. Har ikke lyst til å plage andre med å vente på en som er helt grønn, så skal prøve meg litt på egenhånd først. Jobbet på Ringerike tidligere og kjørt en del i distriktet der. Mange fine turer å ta der.

Aksel
Innlegg: 8
Registrert: 01 jan 2019, 19:29
Motorsykkelen din: ktm 1190 adventure r 2013

Re: Dagsturer utenfor allfarvei i Hallingdal

Legg inn av Aksel »

Tok for ordens skyld en 30k service på sykkelen før sesongen, selv om dette skulle vært utført for et år siden. På Spinnin wheel forteller de at servicen som er utført (skrevet i serviceheftet) ikke er registrert elektronisk. De ser at ventiler er justert tidligere men klaringen nå er for lav og de må sette inn mindre (?) shims (?). Anbefaler at man kontrollerer ventiler igjen etter ca 15k for å se at de holder seg, er visst ikke mye mer å gå på før man må bytte topper, som de anslo til 30-40k NOK.
Dette er et kjent problem på 2013 utgaven, KTM 1190 adventure r.
Sykkelen for øvrig er i tipp topp stand, er akkurat den sykkelen jeg vil ha og har alt ekstrautstyr jeg kunne ønske med bl.a. Rallyfothvilere, varmeholker+sete, koffertsett, gps, ekstralys, akrapovic slip on, raisere osv osv.

Kjip melding å få. Det er uaktuelt å lempe problemet over på noen andre ved å selge uærlig, så jeg lander nok på å kjøre på og ta omkostningen når/hvis den kommer.

Noen som kjenner nok til modellen til å si noe om andre store utgifter man evt må ha med i beregningen? Den har 35k på telleren nå, forhåpentligvis vesentlig mer om noen måneder.

Aksel
Innlegg: 8
Registrert: 01 jan 2019, 19:29
Motorsykkelen din: ktm 1190 adventure r 2013

Re: Dagsturer utenfor allfarvei i Hallingdal

Legg inn av Aksel »

F8C1FADC-F495-4D34-B9FF-2668B5056E15.jpeg
B536F055-811C-4254-A462-76F5D902D87B.jpeg
Liten oppdatering til denne tråden.
Startet med å ta gruskurs hos Bjørn-Magne Broen på Adventure MC tours i våres, det var en veldig bra helg sammen med en trivelig gjeng fra Halden. Fikk en god innføring i gruskjøring+. Kurset anbefales på det varmeste!

Dro ned fra Nesbyen til Sokna for et par dager siden og møtte en kamerat som bor der. Startet med en liten runde i skogen hans før vi tok turen opp gjennom vidalen og videre nord for Vassfaret før vi kom ned over fjellet til Nesbyen. Etter en matpause i Nesbyen gikk turen videre nordover og opp i fjellene sør for Gol og fulgte rygg langs høyspenttrase til Geilo med en overnatting i skogen underveis. Fantastisk rute som er verdt et besøk! Fra Geilo gikk turen opp i skarveheimen for en god runde på grusveier i høyfjellet før vi kom ned igjen til Ål og så dro opp i høyspenten igjen på vei hjem. Fant en fin grusvei langs toglinjene retning Gol men hadde ikke tid til å lete opp ruten som skulle ta oss over fjellet til Nesbyen igjen.

Takker for ruteforslag lengre opp i tråden!

Har fått sansen for de mer tekniske partiene og tar gjerne imot tips her eller som PM dersom noen har lyst til å dele.

Nå må det stelles godt med mor så man får lov til å reise ut på flere eventyr:)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

JonasV
Innlegg: 15
Registrert: 20 jul 2019, 11:32
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Desert Sled

Re: Dagsturer utenfor allfarvei i Hallingdal

Legg inn av JonasV »

Er det noen som vet om Mjølkevegen er åpen for MC kjøring? Jeg vet det er en populær sykkelrute i Valdres.

Svar