TDM begynner å juke etter en mil

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Overstyret
Innlegg: 7
Registrert: 14 mai 2019, 22:05
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900

TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av Overstyret »

Hei,
Etter 12 år uten mc kjøpte jeg meg en TDM 900 2007 modell. De første ukene gikk den fint men nå begynnere den å jukes etter ca en mil. Det virker som om den ikke får nok drivstoff til å drive begge sylinderne når belastningen er middels høy og oppover. Eventuelt at den får for mye drivstoff slik at blandingsforholdet blir feil.
Det jeg har gjort hittil er:
-blåst gjennom lufteslangene til tanken.
-kontrollert luftfilter, der fant jeg en slange på toppen av ventilen,på toppen av filteret, som var tatt av og tettet igjen. Regner med at denne går til styringen av blandingsforholdet luft/ bensin. Denne har jeg nå koblet til, uten at det har påvirket resultatet noe særlig.
-Det neste som står på listen er å bytte tennplugger, men det sliter jeg med da tilkomsten er svært dårlig.
Er det noen her på forumet som har noen andre ideer til hva jeg kan prøve?

Mvh
Torbjørn

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av Bjerknez »

En kompis hadde lignende problemer med sin sykkel. Der fant dem ut på verksted at de5 var dårlig kontakt på batteripolene...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av AJ »

Som andre har nevnt tidligere her på MCsiden forumet; å fjerndiagnostisere feil på MC er ikke uten videre lett...
Jeg eide selv en TDM 900, 2006 mod. fra 2006 til 2010.
Ingen slike problemer med den, men jeg husker den var noe nykkete i gangen av og til.
Så da jeg kom over tipset, som du oppdaget da du løftet tanken, fulgte jeg dette rådet. Nemlig å trekke ut lufteslangen for deretter å plugge den.
Ved å gjøre dette sørger systemet for å holde et spjeld åpent hele tiden istedet for at det åpnes fra smal åpning til full åpning.
Dette skulle visstnok gi mykere gange.
Må bare innrømme at jeg ikke lenger husker om luftslangepluggingen hadde noen effekt.

Problemet du opplever har neppe noe med denne slangen å gjøre.
Kanskje problemet er bensinfilteret? Kanskje på tide å bytte...
Tennpluggene... Lenge siden disse er byttet? Ventilsjekk... For trang ventilklaring kan gi ujevn motorgange.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av AJ »

Jeg byttet for øvrig tennplugger en gang på min TDM.
Prøvde forskjellige tennpluggnøkler og verktøy fra Bacho og andre. Men kom ikke til med noe av dette. Derimot funket det som fulgte med sykkelen helt fint, forutsatt en god porsjon tålmodighet...
Det er skikkelig trangt å komme til, men når man først har fått sykkelens eget originalverkstøy på plass er det bare å skru løs pluggene. Om enn med svært korte verktøybevegelser pga. plassen. Men med tida til hjelp får du ut pluggen og en ny på plass med samme tålmodighetskrevende øvelse...

Ønsker man å gjøre det mer lettvint enn måten jeg gjorde det på må en del ting løsnes og skyves til side. Blant annet radiatoren...

For mer kunnskap og tips om TDM, sjekk dette forumet:
http://www.carpe-tdm.net/ipb/

Er medlem her selv, men har glemt innloggingsdataene og siden det er hele ni år siden jeg solgte min har det ikke vært aktuelt å bruke forumet.
Men jeg husker det var mye bra og nyttig info der. Og siden forumet fortsatt er oppe og går så regner jeg med at alt er tatt vare på.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Overstyret
Innlegg: 7
Registrert: 14 mai 2019, 22:05
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av Overstyret »

Takk for innspill, prøvde å få ut ene pluggen i går, fikk løsnet pluggen forholdsvis greit men jeg fikk ikke dradd ut pluggnøkkelen med pluggen i. Får gjøre et nytt forsøk🤔

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av AJ »

Overstyret skrev: 25 mai 2019, 10:31 Takk for innspill, prøvde å få ut ene pluggen i går, fikk løsnet pluggen forholdsvis greit men jeg fikk ikke dradd ut pluggnøkkelen med pluggen i. Får gjøre et nytt forsøk🤔
Hvis du har en magnetstav så bør det gå greit. Du vet, en slik fleksiibel teleskop penn med en magnet til bruk for å finne igjen skruer som ramler innimellom kåpedeksler og andre "umulige" steder.
Har ikke prøvd en slik selv på tennplugger, men tror ikke det er nioe i veien for at dette skal funke.

Nå husker jeg ikke lenger hvordan jeg fikk lirket ut pluggene av sylindertoppen på TDM'en, men jeg kan heller ikke huske at jeg brukte noe annet enn originalverktøyet... :-k .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av kjellv »

Overstyret skrev: 25 mai 2019, 10:31 Takk for innspill, prøvde å få ut ene pluggen i går, fikk løsnet pluggen forholdsvis greit men jeg fikk ikke dradd ut pluggnøkkelen med pluggen i. Får gjøre et nytt forsøk🤔
Pluggene står så dypt at du får ikke tak i dem med fingrene nei. Men når du har skrudd dem løs så sett nedi plugghetta igjen og fang pluggen med den :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 25 mai 2019, 10:39 Pluggene står så dypt at du får ikke tak i dem med fingrene nei. Men når du har skrudd dem løs så sett nedi plugghetta igjen og fang pluggen med den :thumleft
Tipper det var det jeg gjorde, ja.
Kanskje greit å bruke litt trykkluft på sprayboks der pluggen sitter etter at plugghetta er fjernet og før pluggen skrus løs for å unngå evt. uønskede partikler inn i sylinderen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Overstyret
Innlegg: 7
Registrert: 14 mai 2019, 22:05
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av Overstyret »

Isteden for trykkluft bruker jeg støvsuger med en gummislange på. Da får jeg vekk støv og dritt isteden for å bare blåse den steder man ikke ønsker den.😉

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av AJ »

Overstyret skrev: 25 mai 2019, 14:41 Isteden for trykkluft bruker jeg støvsuger med en gummislange på. Da får jeg vekk støv og dritt isteden for å bare blåse den steder man ikke ønsker den.😉
Det var lurt :prf !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Overstyret
Innlegg: 7
Registrert: 14 mai 2019, 22:05
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av Overstyret »

Da er tennplugger byttet, så får det bli en prøvetur i morgen tidlig. Endte med å bruke støvsuger til å løfte de ut av toppen😂

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6952
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av kjellv »

Overstyret skrev:Da er tennplugger byttet, så får det bli en prøvetur i morgen tidlig. Endte med å bruke støvsuger til å løfte de ut av toppenBilde
Hvordan gikk det?

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Overstyret
Innlegg: 7
Registrert: 14 mai 2019, 22:05
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av Overstyret »

Da kan det se ut som om sykkelen er i form igjen. Under første prøveturen etter pluggbytte, var det fremdeles litt harking. Da reiste jeg hjem og tømte tanken helt for bensin, fylte på ny med en skvett med kondensfjerner og lot den stå til i går kveld. Kjørte meg da en tur på 6 mil og den gikk perfekt. Så den sannsynlige årsaken er nok at det har vært mye kondens i tanken da sykkelen før jeg overtok den hadde bare kjørt 50 mil på to år. Det jeg stusser litt over er at den ikke begynte å jukse de første dagene jeg hadde den. Så nå skal jeg kjøre mye fremover og se om den holder seg frisk. Hvis ikke den gjør det må jeg få kontrollert blandingsforholdet på motoren.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kjøpte selv en BMW K100RS16V som fusket en periode før jeg kjøpte den. Da jeg kjøpte den gikk den ikke i det heletatt.

Problemet der var at bensinen skilte seg fra vannet når sykkelen sto stille. Ved kjøring blandet bensinen seg ganske raskt og sykkelen fusket.
Tilslutt gikk det til det punktet at det ble for mye vann. Som gjorde at den ikke fyra.

For min del var det regnvann som hadde kommet inn grunnet snart 30 år gamle pakninger i lokket.

Jeg kjøpte sånn sett sykkelen uvitende om hva som var galt. Jeg begynte med å ta ut pluggene og så vel ganske fort at det var mye vann.
Tappa tanken og hadde på litt ny bensin. Da fyra den som ingenting etterpå.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: TDM begynner å juke etter en mil

Legg inn av E-strom »

Hvis det er vann i bensinen så vil det synke ned når bensintanken står helt stille. De fleste motorsyklene tar ikke bensin fra bunnen av tanken, men gjerne noen centimeter opp - det som er nederst er "reserven"...

Bilde

Hvis du ser på klargjøring av et typisk "småfly", vil du se at flygeren blant annet tapper av bunnfallet fra tankene. Dette må gjøres før flyet flyttes så ikke vannet blir blandet inn igjen. Det er helt normalt at vann kondenseres fra luften som er inne i tankene, og her finner vi en god grunn til alltid å vinter-lagre motorsykkelen med full tank.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar