Endelig!

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Endelig!

Legg inn av Bjerknez »

Plastrakett_71 skrev: 27 jun 2019, 22:51 Må si det var en snodig og selsom opplevelse når et stort insekt krasjet med visiret i 80+ km/t. Selvfølgelig måtte væ*elen splattes midt i glaninga!
Hva gjør dere når sånt skjer? Gnir’n utover og håper på det beste? Eller stopper og tørker bort svineriet?
I slike tillfeller så blinker jeg til høyre og foretar en en kontrolert nedbremsing etter å ha sjekket speilene. Er det virkelig ille så åpner jeg visiret først. Når jeg har forvisset meg om at jeg står trygt parkert, åpner jeg opp tankvesken hvor jeg alltid har en liten miniatyrspruteflaske med vann og en mikrofiber. Jeg sprayer på vann og tørker av med mikrofiberkluten. Dette går lekende lett når kadaveret er ferskt. (Fungerer dog dårlig på Rådyr og Elg. )

Når liket/likene er fjernet fra visiret, legger jeg spruteflaske og mikrofiber tilbake i tankvesken igjen og forvisser meg om at den blir forsvarlig lukket, før jeg i god tid gir tegn ved å blinke til venstre for å foreta en fortsettelse av ferden.

Jeg opplevde derimot og få en måke flyvende inn i hjelmen en gang. Opplevde det som langt mer dramatisk enn en mett humle. Men heldigvis svært sjelden slike ting skjer.

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Endelig!

Legg inn av Plastrakett_71 »

Ruse takk Bjerknez:-) Nå har alle rundt meg endelig fått bekreftet at jeg er gal. Sitter og ler så tårene triller av det du skriver.
You made my day sir!
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Endelig!

Legg inn av Plastrakett_71 »

Skulle stå «tusen takk», ikke «ruse»... men når synet er tåkete av lattertårer og brillene ikke gjør jobben sin med å forstørre tekst så blir det sånn:-)
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Endelig!

Legg inn av Snikendeugle »

Det har vel aldri skjedd meg at _hele_ synsfeltet blir borte av noen store bugs som splættes utover, men det hender jeg svinger innom en bensinstasjon og drar den vindusnalen i vannbøtta over hjelmen for å få vekk det værste. Det ser sikkert komisk nok ut, men veldig effektivt :)
Av små bugs som fester seg så knipser jeg de bare vekk uten å gni det utover.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Endelig!

Legg inn av Bjerknez »

Det skal jaggu meg befinne meg i en absolutt nødsituasjon før jeg bruker den vindusvaskern på bensinstasjonen som har stått i gjørmevann og sand noe sted :)

En liten spruteflaske med vann og en mikrofiber har jeg alltid med meg i tankvesken. Det mest irriterende jeg vet om er å kjøre med innsekter på visiret. Spesielt hvis dem befinner seg midt i synsfeltet.

Spesielt irriterende er når det er så mye innsekter at man ikke klarer og fokusere synet på det utenfor :)

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Endelig!

Legg inn av tormodg »

Grattis med A-lappen!

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Endelig!

Legg inn av Plastrakett_71 »

Takk, takk:-)
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
LuiBen
Innlegg: 34
Registrert: 08 mai 2019, 22:14
Motorsykkelen din: Husqvarna Svartpilen 701

Re: Endelig!

Legg inn av LuiBen »

Gratulerer!
Jeg fikk min for 2 uker siden og har ikke satt ifra meg sykkelen frivillig ennå ^^ :P
Kos deg på tur

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Endelig!

Legg inn av Plastrakett_71 »

Jeg ser etter enhver unnskyldning for å kjøre, så sykkelen har ikke stått mye stille her heller.

Men det er en ting jeg lurer på:
Når man har helhjelm og visiret er nede... hva gjør man når man nyser så hele innsiden blir... ugjennomsiktig? :-k
Om man da er på motorvei og åpner visiret så blir det jo en smule ubehagelig kan man si :scratch
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Endelig!

Legg inn av Bjerknez »

Plastrakett_71 skrev: 28 jun 2019, 12:24 Jeg ser etter enhver unnskyldning for å kjøre, så sykkelen har ikke stått mye stille her heller.

Men det er en ting jeg lurer på:
Når man har helhjelm og visiret er nede... hva gjør man når man nyser så hele innsiden blir... ugjennomsiktig? :-k
Om man da er på motorvei og åpner visiret så blir det jo en smule ubehagelig kan man si :scratch
Enkelt. Jeg pleier å holde igjen nysen. Den kan resultere i en liten fis eller evt. litt store øyne ett øyeblikk, men det er mulig. Men ikke steng alle åpninger. Da vil hodet eksplodere.

GeirK.
Innlegg: 34
Registrert: 12 apr 2019, 21:29
Motorsykkelen din: 1986 Honda VF700C Magna,Suzuki GS500F 04

Re: Endelig!

Legg inn av GeirK. »

Bjerknez :lol :lol

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Endelig!

Legg inn av rolf-arne »

Plastrakett_71 skrev: 28 jun 2019, 12:24 Jeg ser etter enhver unnskyldning for å kjøre, så sykkelen har ikke stått mye stille her heller.

Men det er en ting jeg lurer på:
Når man har helhjelm og visiret er nede... hva gjør man når man nyser så hele innsiden blir... ugjennomsiktig? :-k
Om man da er på motorvei og åpner visiret så blir det jo en smule ubehagelig kan man si :scratch
Først - det trenges ingen unnskyldning for å ta en tur på en sykkel - det trenges en sykkel-tenningsnøkkel, litt fornuftige klær og en sånn passe fornuftig kar elle jenta som kan karre seg opp på sykkelen, og om du no ikke skulle ha nån av delene så får du begynne å mekke... DET finnes ingen unnskyldning for å ikke kjøre...

Nyse , joda det gir noen problemer i sær på mye trafikkert mange-feltsvei - jeg er heldigere en mange - bruker briller - så det er opp med visiret og sjekke ut om det finnes noen snarlige løsning på å komme seg ut av trafikken, ikke så er det bare å slakke på farta og kjøre med åpent visir til du får ordna opp. Og , ja det har skjedd et par ganga på siste tur, det er så mye man får ufortynnet inn i nesen når du er i det fri og ike beskyttet av diverse filter i bil.

Men så herlig det er med alle duftene som man ellers ikke kjenner så mye til , du kan lukte at du er i Scotland og ikke i Wales - du kan lukte at du er i Nord-Irland og ikke i Irland, rart men det er bare herlig.

Og så de derre viltflyvende - ja noen smell har det litt, dess hardere , mindre søl er min opplevelse , men har jo hatt noen splash også og da er Bjerknez sin metode å foretrekke, quick fiks i toppboksen- så det blir en kombinert kaffe, strekk på beina og vaske stopp.

Og som med så mye annet , det finnes fordeler med det ,meste, kjøre i regn = ingen insekter og gratis vask - mangle bare såpe og polering, så hadde alt vært i orden , og om det som i Scotland blåste så Teltstanga i Lavvoen knakk, så er det føn med på kjøpet.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Endelig!

Legg inn av Plastrakett_71 »

:lol
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Eldre_nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 28 okt 2018, 12:50
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 9 GT

Re: Endelig!

Legg inn av Eldre_nybegynner »

Gratulerer med lappen! Min A2 er 2 mnd, så jeg kjenner følelsen :D
Forresten en herlig tråd, sjelden jeg ler så godt :lol

Brukeravatar
Plastrakett_71
Innlegg: 145
Registrert: 24 jul 2018, 20:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
Sted: Nes i Viken

Re: Endelig!

Legg inn av Plastrakett_71 »

Enig! Ler så tårene triller av noen av svarene her inne :D
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi

Svar