Tips til pendlersykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Jarlekje
Innlegg: 6
Registrert: 21 jan 2020, 09:28
MC: Ser etter første sykkel..

Tips til pendlersykkel

Legg inn av Jarlekje » 21 jan 2020, 09:37

Hei. Skal begynne å pendle, og vurderer sykkel for den varme årstiden. Det er en del år siden sist jeg kjørte sykkel (les: ca 20 år), og alderen har begynt å gi meg mer lyst til oppreist sittestilling. Siden det blir en del motorveikjøring, er jeg interessert i noe med litt vindskjerm også. Har sett på et par aktuelle bruktsykler:

- Honda CBF 1000, 2006 mod
- Kawasaki 650 Versys, 2008 mod
- Yamaha FZ6S, 2006 mod
Alle til ca 50-60' kroner
- ellers finnes det en del TDM 850/900, noen Triumph Tiger og noen BMWer ute der i samme (eller litt høyere) prisklasse

Jeg er 187 høy (slank), og ikke ute etter noen liggestilling. Noen tips som vil gi meg en passende sykkel?

Mvh Jarle
Sist redigert av Jarlekje den 21 jan 2020, 10:16, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29609
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Tips til pendlersykkel

Legg inn av AJ » 21 jan 2020, 09:57

Velkommen her på MCsiden, Jarlekje :vs !

Spennende valg man står overfor når sykkel skal velges.
Husker dette godt selv våren og sommeren 2006 etter 14 års MCfravær.
Valget falt på en ny Yamaha TDM 900. Et valg jeg ikke angret på. Hadde sykkelen fra 2006 til 2010 og sykkelen hadde gått tett innpå 60000 km da jeg byttet den inn i en Truimph Tiger 1050 SE.

Jeg brukte TDM'en til landeveispendling til arbeidsplassen, en strekning på ca. 35 km, og langturer med passasjer og fullt koffertsett.
Sykkelen fungerte utmerket til begge deler.
Jeg er selv 184 cm høy med beinlengde ca. 80 cm. Med disse målene passet sykkel meg veldig bra.
Sykkelen var også bensingjerrig. Brukte godt under halvliteren på langkjøring.

Får du tak i en godt utstyrt TDM 900 til god pris og full servicehistorikk er sjansen stor for et godt kjøp.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
MC: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Tips til pendlersykkel

Legg inn av kvase » 21 jan 2020, 10:28

Suzuki DL650 V-Strom er også en god MC for slik kjøring
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Jarlekje
Innlegg: 6
Registrert: 21 jan 2020, 09:28
MC: Ser etter første sykkel..

Re: Tips til pendlersykkel

Legg inn av Jarlekje » 21 jan 2020, 11:00

kvase skrev:
21 jan 2020, 10:28
Suzuki DL650 V-Strom er også en god MC for slik kjøring
Jepp, og ser det finnes noen DL 1000 også innenfor den prisklassen....

Jarlekje
Innlegg: 6
Registrert: 21 jan 2020, 09:28
MC: Ser etter første sykkel..

Re: Tips til pendlersykkel

Legg inn av Jarlekje » 21 jan 2020, 11:21

AJ skrev:
21 jan 2020, 09:57
Velkommen her på MCsiden, Jarlekje :vs !

Spennende valg man står overfor når sykkel skal velges.
Husker dette godt selv våren og sommeren 2006 etter 14 års MCfravær.
Valget falt på en ny Yamaha TDM 900. Et valg jeg ikke angret på. Hadde sykkelen fra 2006 til 2010 og sykkelen hadde gått tett innpå 60000 km da jeg byttet den inn i en Truimph Tiger 1050 SE.

Jeg brukte TDM'en til landeveispendling til arbeidsplassen, en strekning på ca. 35 km, og langturer med passasjer og fullt koffertsett.
Sykkelen fungerte utmerket til begge deler.
Jeg er selv 184 cm høy med beinlengde ca. 80 cm. Med disse målene passet sykkel meg veldig bra.
Sykkelen var også bensingjerrig. Brukte godt under halvliteren på langkjøring.

Får du tak i en godt utstyrt TDM 900 til god pris og full servicehistorikk er sjansen stor for et godt kjøp.
Noe spesielt som skiller TDM 850 og 900, bortsett fra alder og motor?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29609
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Tips til pendlersykkel

Legg inn av AJ » 21 jan 2020, 11:31

Jarlekje skrev:
21 jan 2020, 11:21

Noe spesielt som skiller TDM 850 og 900, bortsett fra alder og motor?
Det er noen detaljer på motoren som skiller seg ut. 850 motoren bruker litt olje og oljepeilingen gjøres ved å se nivået i et klønete plassert peileglass, mens det på 900 motoren er peilepinne.
900 motoren har en femventilers topp, altså tilsammen 10 ventiler, som gir god og kvikk gassrespons og lavt forbruk. Det er i hvert fall min erfaring.
Min erfaring er også at 900 motoren ikke bruker målbart med motorolje mellom skiftintervallene.

Utover dette er motorene og syklene for øvrig ganske like.

Når det gjelder syklene for øvrig så er det mange som mener at 850 modellene ser tøffere ut, mer macho, på en måte... :roll .
Også mener jeg å huske at 900 modellene veier noe mindre enn 850 syklene siden 900 har lettmetallrammme i motsetning til 850 med ramme i stål.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2291
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Re: Tips til pendlersykkel

Legg inn av FredrikE24 » 21 jan 2020, 16:53

I den prisklassen med litt krutt fra BMW er det som regel K1200RS du kan ende opp med. Som meg selv.
Ellers er jo R1150RT en god kandidat, men ser jo ikke ut som en million. Kvalitet er det nå i det minste.

Ellers har jeg sansen for de gamle FZ6ene fra Yamaha. Hadde en fulleffekt slik på kjøreskolen.. Helt ålreit. Typisk Yamaha.

Ellers vil jeg si VFR800 med Vtec.. Dette er en kanonsykkel.

Selv gidder jeg ikke å kjøre med kjedesykkel til og fra jobb, og har derfor BMW. Både fordi jeg er BMW fanboy og jeg liker kardangen som medfølger.
Sist redigert av FredrikE24 den 21 jan 2020, 16:55, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 5668
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Tips til pendlersykkel

Legg inn av mekkern » 21 jan 2020, 16:54

feil innlegg..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 435
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS + R1
Sted: Skjetten

Re: Tips til pendlersykkel

Legg inn av dypen » 21 jan 2020, 20:14

dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29609
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Tips til pendlersykkel

Legg inn av AJ » 21 jan 2020, 20:26

CBF 1000 testkjørte jeg for avisen for noen år siden.
Den vekket ingen følelser hos meg, for å si det på den måten.
En traust og kjedelig sykkel uten karakter som ga grobunn for noen form for entusiasme, syntes jeg... :-| . Men lettkjørt var den.
Må si jeg trivdes bedre i salen på både TDM 900 og Triumph Tiger 1050 SE, som jeg var eier av på den tiden testkjøringen av CBF'en fant sted.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 435
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS + R1
Sted: Skjetten

Re: Tips til pendlersykkel

Legg inn av dypen » 21 jan 2020, 20:35

Det blir å finne disse til riktig pris 😊
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29609
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Tips til pendlersykkel

Legg inn av AJ » 21 jan 2020, 20:38

dypen skrev:
21 jan 2020, 20:35
Det blir å finne disse til riktig pris 😊
Så sant som det er skrevet ;) .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2291
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Re: Tips til pendlersykkel

Legg inn av FredrikE24 » 21 jan 2020, 20:40

Ville sjekka ut VFR800 også. Har kjørt litt på en sånn. En utrolig god sykkel å kjøre. Den har alt man trenger.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 435
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1290 SAS + R1
Sted: Skjetten

Re: Tips til pendlersykkel

Legg inn av dypen » 21 jan 2020, 21:24

Ja, det er flere VFR800 til riktig pris på finn, og flere kommer sikkert.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29609
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Tips til pendlersykkel

Legg inn av AJ » 21 jan 2020, 21:41

dypen skrev:
21 jan 2020, 21:24
Ja, det er flere VFR800 til riktig pris på finn, og flere kommer sikkert.
VFR800 er dessverre heller ikke en sykkel jeg uforbeholdent anbefaler...
Tung og treg og ikke med den umiddelbare og vedvarende wow! følelsen man gjerne lever lenge på når det gjelder motorsykler en blir "forelsket" i, for å si det slik.
Artig motorlyd, men utover det lite som engasjerer... Ikke spesielt godt bunndrag (moment) og få, om noen, effektoverraskelser oppover i turtallsregistret, er min erfaring etter de få turene jeg har hatt.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Google [Bot] og 4 gjester