Vinter-/pendle-/lettvektseventyrsykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Vinter-/pendle-/lettvektseventyrsykkel

Legg inn av ELO1973 »

sBle motorsyklist i fjor sommer. Gikk til innkjøp av splitter ny Honda CB650R og rakk noen hundre mil på mc i fjor sommer. Den ble kjørt bort til vinterlagring og service for noen måneder siden i påvente av kong vinter. Med fare for å jinx’e ser det jo ut til at kong vinter har abdisert og det innebærer at kløen etter å starte sesongen melder seg. Kjenner derfor en intens kløe etter å gå til innkjøp av noe til vinterbruk(uaktuelt å hente ut CB før våren) Har noen år som vinter(trå)syklist bak meg og har erfart hvordan saltslaps spiser opp drivverk mm og har vel inntrykk av at dette også er gjeldende for MC. Har dessverre ikke enkle vaskemuligheter hverken hjemme eller på jobb så all fornuft skulle jo tilsi at en kjøper seg noe ræl som en kan bruke opp på noen sesonger. Samtidig er det sånn at etter en del tråling på finn er mitt inntrykk at bruktpriser på MC er relativt høye sett i lys av alder og nykjøpsalternativer (i og for seg ingen overraskelse da dette var begrunnelsen min for å kjøpe ny sykkel allerede
første gangen). Vel, til poenget; kunne i utgangspunktet tenkt meg å slippe unna med å kjøpe noe under 50000 til sånn bruk og synes jo Honda CRF250 L/Rally er noe som svarer bra på denne speken selvom den sprenger budsjettet med 20-40% :-/ (adventurebike er ikke noe som umiddelbart appellerer til meg, men synes en (lett) vintersykkel godt kan være noe i cross/adventure-segmentet). Er dog litt bekymret for at 250 blir slitsomt å kjøre/pendle med da det vel er litt snaut med krefter til motorveitransport.....eller? Ideelt sett burde man vel opp i 450 for å ha litt mer pulver i bakhånd...men prisen på CRF450 er vel litt drøy for å la bli oppspist av saltslapset. Vel, hva finnes da av alternativer med litt mer slagvolum innenfor samme prisklasse? Ser jo det finnes en Honda CB500X som har litt adventure-stuk og er vel budsjettmessig innenfor (bare 60% over opprinnelig budsjett ;-))....På den annen side er det jo litt kjedelig å kjøpe mer eller mindre samme sykkelen som en allerede har(?). Er det komplett idioti å svi av 90K for en sykkel som risikerer å bli spist opp av saltet, eller er dette overdrevet? Ser likevel at mc-parken godt kunne inneholdt en sykkel med litt off-road egenskaper samt at den muligens gir litt mer komfort på transport mtp vind enn det CB650R gir (som er ingenting). Eller er kjøp av 500ccm helt bak mål og burde man heller holde lommeboka lukket og oppgradere 650 når sommeren kommer?
Vel, er ikke helt sikker hva jeg forventer av svar fra forumet her men hadde jo vært interessant med noen synspunkter rundt dette.

mekkern
Innlegg: 7569
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Vinter-/pendle-/lettvektseventyrsykkel

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Vinter-/pendle-/lettvektseventyrsykkel

Legg inn av Snikendeugle »

Hmm, mye avhenger nok på hvor lang pendling vi snakker om her.
WR450'en Mekkern postet ser jo rett så najs ut : )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Vinter-/pendle-/lettvektseventyrsykkel

Legg inn av pingvin »

KTM 690 enduro, 60.000,- er ikke så mye over budsjett og da får du verdens beste sykkel...eneste sykkel som fikser absolutt alt og samtidig er grisemorsom :crazy:

Seriøst, hatt 2 690er, etter 2 år uten ble det "ny" 690. Denne kan du til nød kjøre knote enduro med, grusveier spiser den til frokost, på svingete asfaltveier er den glimrende. Eneste den ikke er bra på er langtransport rett frem, hold deg unna motorvei. Så har du rimelig kort vei med litt svinger til jobb er den super, har du 2 timer på motorvei hver vei når pendler, kjøp noe annet. Men mye bedre enn 250/450 på transport tross alt. Og "normale" serviveintervaller (250/450 har vanligvis mye kortere).

Klinker du til med 17" i tillegg så er den enda morsommere på asfalt og du kan ha mer knastete dekk for offroadbruk. Men funker uansett greit også med 21"/18" med 50/50 dekk.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Vinter-/pendle-/lettvektseventyrsykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Jawa kjører jeg.
Ser ikke ut etter tre vintre, men det har sin sjarm.

Spyles hver vår og puttes i skjulet. Så er det frem igjen til vintern.

Skal du kjøre sykkel på måfå finnes det mer spennende ting, men jeg liker å ha noe som er lett å sparke i gang om det så er 20 minus hver dag.. Frosne wirer har også vist seg å være et gjentagende problem. Da er det kjekt med clutch som kan opereres både med hendel, og pedal.

Svar